Jump to content
Kimozabe

Prober, kalibrera/rengöra/byta ut

Recommended Posts

Läste lite om proberna och nån (tror han är representant för ghl) skrev i ett forum om att prober håller ca 1 år kanske 2 beroende på tex hur ofta dom rengörs. 

Läste även någonstans om kalibreringsintervaller, tror det var 2-4 veckor. 

Måste proberna kalibreras så ofta som varannan vecka? :o 

Och ännu mer förvånande för mig är att proberna ”håller” i 1 år....bästa fall 2. Om detta stämmer så är jag nog ytterst tveksam till att byta ut alla prober årligen till kostnaden det innebär ( är väl i runda slängar 5000kr). 

Edit: Vad är det för vätska man ska rengöra med?

Mvh

Kim

Edited by Kimozabe

det är väl kanske det bästa, framförallt om man säljer prober och referensvätskor... 

det är väl lite som med mycket annat, bäst före... 

@Lasse vad säger du? du har en massa erfarenhet gällande pH-prober i vilket fall! 

30 minuter sedan, nike83 sa:

det är väl kanske det bästa, framförallt om man säljer prober och referensvätskor... 

det är väl lite som med mycket annat, bäst före... 

@Lasse vad säger du? du har en massa erfarenhet gällande pH-prober i vilket fall! 

Joo....kan ju mycket väl vara säljarsnack. 

Men min handhållna phmätare säger till när det är dags att kalibrera vilket nog är runt 20-30 mätningar....

Mvh

Kim

GHL:s prober är av ovanligt bra kvalitet - min erfarenhet är att de håller längre. Min saltprob har gått i 1,5 år utan problem. En pH probe bytte jag efter 3 år. En redox efter 3 år och en efter 1 år. Den som byttes efter ett år var helt nedsänkt vilket dom inte rekommenderar. Jag har kört deras pH prober i riktigt skitiga miljöer för mer än tre år. Om du skall ha för normal övervakning - kalibrering en gång i månaden eller varannan.

MVH Lasse

• Like 1

33 minuter sedan, Lasse sa:

GHL:s prober är av ovanligt bra kvalitet - min erfarenhet är att de håller längre. Min saltprob har gått i 1,5 år utan problem. En pH probe bytte jag efter 3 år. En redox efter 3 år och en efter 1 år. Den som byttes efter ett år var helt nedsänkt vilket dom inte rekommenderar. Jag har kört deras pH prober i riktigt skitiga miljöer för mer än tre år. Om du skall ha för normal övervakning - kalibrering en gång i månaden eller varannan.

MVH Lasse

Tack för svaret Lasse.

och hur är det med rengöring? Alltså vad är det för vätska eller bara skölja av i osmosvatten och kalibrera om?

mvh

kim

Edited by Kimozabe

Jag har en mjuk tandborste som jag använder då och då. Bara vanligt akvarievatten eller inför kalibrering RO vatten. Vid normal användning i våra vatten behövs ofta inte rengöringsvätskan. Borsta av den då och då bara.

MVH Lasse

18 minuter sedan, Lasse sa:

Jag har en mjuk tandborste som jag använder då och då. Bara vanligt akvarievatten eller inför kalibrering RO vatten. Vid normal användning i våra vatten behövs ofta inte rengöringsvätskan. Borsta av den då och då bara.

MVH Lasse

Tack för svaret Lasse. 

Då kör jag på det. 

Mvh

Kim

Vart får man tag på kalibrerings vätska för redox 230mV samt nollställnings pluggen..

Hadde bara 650mV på jobbet å GHL går upp till 400 som Max

Skickat från min iPhone med Tapatalk