Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Kimozabe

Ati Fiji white sand

29 inlägg i detta ämne

Har tvätt min sand minst två timmar och vatten har blivit ren. Nu är det dimmet igen i karet

Sent from my SM-G955F using Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det klarnar om 3 dagar ungefär och det händer plötsligt när du inte ser det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Salah

Nu är ju inte belysningen på i mitt men jag kan se bakgrunden. 

Skummarkoppen var full med ”fel färg” så antar att den dragit ur en hel del damm. 

Vet inte om du fyllt färdigt med sand eller behöver mer som jag men ta då mindre sand per gång som du rengör. Första gången tog jag som sagt halva säcken och grävde runt med näven samtidigt som jag spolade med vatten. Ändå så var det som att hälla mjölk i akvariet ungefär när hälften av sanden hamnade i karet. 

Tog sedan mycket mindre sand vid varje rengöring och det blev bara lite lite dimmigt, men ”skadan” var ju som sagt redan gjord. 

Det jag reflekterar över nu när det ser relativt klart ut med ljuset släckt är att det är som på vintern när det har snöat (vilket inte händer så ofta i södra Skåne :) ). 

Det är mycket mycket ljusare i akvariet, ska bli kul att se det när jag kommer hem från jobb. 

Mvh

Kim

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 hours ago, Kimozabe said:

@Salah

Nu är ju inte belysningen på i mitt men jag kan se bakgrunden. 

Skummarkoppen var full med ”fel färg” så antar att den dragit ur en hel del damm. 

Vet inte om du fyllt färdigt med sand eller behöver mer som jag men ta då mindre sand per gång som du rengör. Första gången tog jag som sagt halva säcken och grävde runt med näven samtidigt som jag spolade med vatten. Ändå så var det som att hälla mjölk i akvariet ungefär när hälften av sanden hamnade i karet. 

Tog sedan mycket mindre sand vid varje rengöring och det blev bara lite lite dimmigt, men ”skadan” var ju som sagt redan gjord. 

Det jag reflekterar över nu när det ser relativt klart ut med ljuset släckt är att det är som på vintern när det har snöat (vilket inte händer så ofta i södra Skåne :) ). 

Det är mycket mycket ljusare i akvariet, ska bli kul att se det när jag kommer hem från jobb. 

Mvh

Kim

Jag tror ska behöva mer sand faktisk men ja jag ska inte göra hela säcken den gången :D

Jag har tömt karet efter några dager... vill göra om scapen och göra den mindre lite

Osäker också om vill jag ha Durso eller Herbi. Jag har en Akvasatbil 360 och den har 3 hålar redan. Två till vänster med overflow box och en hål till höger med rör bara... ser ut lite konstig med bara röret går ut. Så kanske ska stänga den hål till höger men vill läsa lite mer om den innan jag bestämmer 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu