Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
-
Hej, Har en coralife osmos som jag köpte -99, jag har ej kört med den hela tiden men pinsammt nog jag har inte bytt membran sedan den var ny !!! Jag vet , det är dålig stil :-) Nu har jag börjat få mer och mer alger så jag anar ugglor i... membranfiltret. Hur ofta byter ni membran? Nu till min egentliga fråga, vilka är det som säljer coralife idag? Vet ni nån butik, webshop? Eller, ska jag köpa en nyare anläggning i stället (en membran går väl på 800-900 antar jag, en ny mindre anläggning 1200)? Tacksam för tips och synpunkter Simon
-
Nån som vet vart man kan köpa en venturi munstycke eller om man kan bygga en själv??
-
Grrrr... Just som man lagt sig att sova, nöjd med att akvariet tickar och går. Så hör jag frun ropa från källaren att det kommer ett konstigt ljud från akvariet... Jag rusar ner, och ser att påfyllningspumpen från osmosbehållaren gått torrt. Detta kan bara vara dåliga nyheter, eftersom jag tre timmar innan fyllt på osmosvattentanken med 25 liter fräscht vatten. Dessa 25 liter vatten måste alltså finnas någon annanstans nu. Jag behöver bara leta en mycket liten stund - det kommer en stor pöl fram under sittbänken under vilken jag gömt min kylare. Jag lyfter på sittbänken och finnar kylaren i en stor sjö med vatten - vatten som sannolikt börjar tränga in i regelverket i väg…
-
- 27 svar
- 4,5k visningar
-
-
Jag har ljudproblem med min Durso. Jag har följt instruktionerna på Dusos hemsida och får ett jämt flöde men det gurglar utav bara fasen i lufthålet, dessutom så viner det också av luftsuget. Den är betydligt mycket ljudligare än jag någonsin kunnat föreställa mig. Nån som kör med Durso som har några tips på vad jag gjort fel?
-
-
Jag köpte ett nitratfilter av en annan på forumet härom månaden. Säljaren visste inte vilket fabrikat det var och hade heller inte kvar någon bruksanvisning. Är det någon som känner igen den? Manual?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Läste en artikel där det stog att Aktivtkol kan innehålla Phosfat och sillicater. Detta är ju en ständig jakt efter att inte ha i karet så användre man kol så kanske man skall testa detta först?!!? eller är man för djupt ute å oroar sig i onödan. Allt organiskt innehåller väll nått skit som man ej vill ha i karet
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej! Hålle rpå att starta upp ett salvattensakvarium på 390 liter sakta men säkert. Nu undrar jag vilket jag behöver först och vad som är viktigast av UVC och Osmos: några tips? Jag har ej pengar till både och samtidigt utan undrar vad jag behöver först. Tack på förhand Sebbe
-
- 4 svar
- 807 visningar
-
-
Är det nån som har nån info på hur en planktonreaktor fungerar och var den gör för nytta !!' Vad är det för fördel med att ha en sån här, verkar inte vara så mycket snack just om såna nämligen
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Tjenare! Var kan man köpa filterpåsar som har tätheten 50 eller 100 micron?. Någon som använder ett ytterfilter till sitt salt kar?. MVH Jocke
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare! Någon som vet vart man kan köpa en vattentrycks mätare som man kan sätta på slangen innan osmos anlägningen?. Jag har en Aqua Medic Aqua Standard 150 så den ska passa på en sån. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 722 visningar
-
-
tjena jag tänkte göra ett tillfälligt filter med aktivtkol för att hjälpa mitt nystartade kar på traven lite. nu är det så att jag inte kör med osmos vatten p.g.a att jag inte vet var jag skulle koppla ett osmosfilter i min lägenhet har ni tipps som kan gå hem hos frugan så e dom välkomna. nu till min andra fråga är det någon som vet hur petflaskor reagerar på saltvatten? m.v.h fredde
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
hur ska man koppla till denna? ingen bruksanvisning medföljer och hittar ingen på nätet heller.... någon som kan hjälpa till?
-
-
Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias
-
- 0 svar
- 876 visningar
-
-
Vet någon var man kan köpa en nippel eller vad det heter där man kan koppla en 12mm slang i ena änden och en 6mm slang i andra som man trycker i , När man behöver ta bort den så trycker man in en ring och drar ur slangen. på osmosen sitter en liknande fast den är gängad i ena änden. Jag hoppas att ni fattar vad jag menar men skickar med en skiss för säkerhets skull.
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Vad är inloppet för storlek och de båda utloppen?
-
Många har som jag trott att en osmos tar bort ca 95% av nitratet i vattnet. Tydligen helt fel! Idag talade jag med en känd grossist Han sa att en osmos tar bor lite eller ingenting av nitratet!!! Då vet vi det, alla som bara har osmos... Vi fyller på lite nitrat när vi gör vattenbyte! (om man inte har ett speciellt silikat- (nitrat) filter efter osmosen)
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Hej jag undrar vilket salt som ni tycker är bäst har själv kört med reef crystal..
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har ni något skydd för bottenglaset i era kar? I sötvatten kör många med frigolit, men det är väl inte så lämpligt i saltvatten, suger väl åt sig vatten som blir stillastående och dåligt? Många amerikaner kör ju med "eggcrate" men det har vi väl knappt tillgängligt här? I mitt förra kar hade jag några bitar gammalt bottenfilter under de största stenhögarna, det är ju "luftigt" så vatten kan pasera, är det bra? Eller kör ni helt utan (tyck jag känns lite olustigt, man staplar ju ganska bra...)? Många frågor blir det nu när nystarten kommer närmare (ska bygga bänk nästa vecka, karet kommer om två veckor)! Tacksam för all hjälp man får härifrån! Mvh Mattias
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Här är något ni kan kolla upp! http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=climatecontrolO&template=product_climatecontrol.xsl
-
- 0 svar
- 800 visningar
-
-
Vart kan man få tag på saltvattensokey filterhus som det finns på clasolssons de dom har är skälva gjängan i mässing eller koppar. Tänkte att det kunde vara en ide att koppla på sin pump å köra tex rowafos, zeolit, kol etc etc
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som har nån erfarenhet av trovärdigheten av detta test-kit?? Innehåller 8-9 tester (Nutrafin) som jag kan köpa billigt! Men som sagt, hur slår testerna gämnförelse med tex Salifert? Mvh Jens.
-
- 1 svar
- 957 visningar
-
-
Hittade en länk som kan säkert vara till nytta då frågan kommit upp några gånger hur mycket man tappar i flöde på varje krök etc då man använder PVC-rör Advanced Aquarist Online Magazine January, 2003 Feature Article An Engineering View of Aquarium Systems Design: Pumps and Plumbing Sanjay Joshi, Nathan Paden & Shane Graber
-
- 0 svar
- 706 visningar
-