Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Kimozabe,

Ska montera lite saker som jag köpte till min osmos har nu en del frågor då jag inte hittar mina bokmärken angående osmos 1. Jag har köpt en manometer som ska monteras på membranfiltret. Hade ett bokmärke som skrev att vid ett visst tryck så kunde man se att det var dags att byta membran. Någon som har någon input här? Nu när jag skriver så borde man då ha dubbla manometrar? Annars ser man ju inte tryckfallet Eller trycket i ett bostadshus är i stort sätt alltid samma? 2. Har 2 st dubbla tds-mätare. Har även 2 silikatbehållare. Tänkte montera den ena för att mäta före och efter sista silikatbehållare för att kunna se när det är dags att rotera si…

• Gilla
    • 7 svar
    • 987 visningar
  2. Köpte en billig hållare till proberna och den har startat å rosta så tog den ut. Har istället bara fäst proberna i vattenlinje i sumpen med hjälp av nedfallsrör och stripes.. fungerar det tror ni eller har ni andra smarta lösningar?

• Gilla
    • 5 svar
    • 987 visningar
  3. Started by jör..,

Jag hade tänkt mig att ha ett kar/sump i tvättstugan.Som skulle fungera som teknik/ karantän/osmosvatten på fyll./sump. Med olika fack,enkelt och smidigt vid vattenbyten.Men jag har ej borrat kar( och det är igång).Så tanken var den att jag skulle dra pvcrör upp till taket istället( rör döljs av takbalk) för ner under akvariet (står på en tegel mur,får bara plats med två eller tre glas med vatten i muren räcker ej som sump.Ytavrining skulle göras med ett 200mm- pvc rör från botten till ytan(eller mindre bara pumpen får plats) med något typ av nät upptill. Utvändigt täcks den med sten nertill sågar jag ut som en tunnel så ej skit samlas och kan gömma en cirkpump. Den skall…

• 2 svar
    • 986 visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan! Jag undrar om någon kan komma med en ungefärlig gissning om hur mycket pengar strömmen till ett saltvattenskar med lagom med utrustning bla annat MH blir??? kanske en svår fråga men nån som kan säga vad dom har ungefär , tänker främst på ett akvarium på ca 500 liter och uppåt! Mvh jimmy __________________ jimmy

• 2 svar
    • 986 visningar
  5. Started by TgL9705,

Jag undrar om det har någon betydelse om man kör reaktorn som de rekomenderar så man får ut 40KH i droppet till akvariet (men behöver då styrning) eller om man drar ner Co2 så man kanske får ut bara 15KH. Drar man ner så kan jag kanske köra den dygnet runt eftersom jag inte har någon styrning alls till den. Vad kan nackdelen till att köra så vara?

• 4 svar
    • 985 visningar
  6. Started by lynxen,

Köpte en sån här http://www.hannainst.com/products/testers/testers.cfm?ProdCode=HI%209610X%20Champ för några år sen när jag höll på med Diskus men sen dess har den legat i sin låda utan något vätskeskydd. Finns det möjlighet att få liv i den igen ser inte så frisk ut framme i nosen kan det hjälpa med rengöringsvätska och ny kalibrering tro? Hade varit skönt att slippa köpa ny. //Danny

7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

tjena jag kan inte bestämma mig vilken rördiameter jag ska ha från ock till sumpen . Det blir antingen 30 eller 40 mm, men sen vet jag inte hur kraftig pump jag ska ha. vad har ni och vad rekomenderas.

• 3 svar
    • 985 visningar
  8. Started by thomas5547,

Det står i bruksanvisningen att det ska strömma in 10 l/h.. in i reaktorn.. Men vad händer om det strömmar igenom för mycket? eller för lite? Svårt att ställa in ju.. . Har en AquaCare reaktor nummer 1.. och en liten ehiem pump som pumpar in vatten..

• 2 svar
    • 985 visningar
  9. Started by Darth Vader,

Aqua medic ph computer. Är det någon som vet hur man ställer in den? Har köpt en men är inte så bra på engelska. Maila eller ring mig tack. /Robert

• 3 svar
    • 985 visningar
  10. Started by Dimorb,

Skall ha någonting som jag kan koppla mina papst fläktar till och tittade lite på clasohlson. Hittade några olika sorters transformatorer men hur skall jag veta vilken av dem man skall välja? De får ju inte vara för kraftfulla för då smälter ju fläktens motor. mvh Andre

• 4 svar
    • 985 visningar
  11. Hittade en väldigt bra informationstext som jag delar med mig av: "A good rule of thumb is to replace your sediment filter and carbon block after six months. A more precise way to maximize the useable life of these two filters is to use a pressure gauge to identify when pressure reaching the membrane starts to decline. This is your indication one or both of the filters is beginning to clog. Also be cognizant of the chlorine capacity of the carbon block. The Matrikx+1 (“Chlorine Guzzler”) for example will remove 99% of chlorine from 20,000 gallons of tap water presented at 1 gpm. Original equipment suppliers commonly provide carbon cartridges rated at 2,000…

• 1 svar
    • 983 visningar
  12. Started by PatrikD,

Det börjar bli mycket rörmaskar etc i rören mellan akvarie och sump. Jag skulle bli glad för lite tips om rengöring inuti rören. Nån slags flaskborste? Hur gör ni? Tips?

• 1 svar
    • 983 visningar
  13. Started by slarvid,

fick med en sån när jag köpte mitt förrförra kar. Vad är EC och TDS? http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=033&ProdCode=HI%2098311 och, är det något bra att ha i saltvärlden?

14. Started by adddo,

Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?

• 2 svar
    • 977 visningar
  15. Started by Anlu,

Håller på att installera en GHL Profilux dator i karet men blir inte 100% klok på hur jag skall koppla upp mina dimmbara T5 rör. Själva kopplingen och dimmning är jag klar på däremot funderar jag på om jag måste koppla de dimmbara rören till timer och powerbar också eller om lampan stängs av om jag sätter "illumination" till 0%. Exempel: Jag vill att de dimmbara rören skall "gå på " klockan 08:00 och sedan öka till 100% över två timmar. Sedan skall den börja dimmar ner vid 18:00 och släckas två timmar senare. Sedan skall de vara släckta till 08:00 nästa dag då cykeln upprepas. Det är altså själva släckningen över natten som jag inte blir 100% klar på. Räcker det med att j…

• 3 svar
    • 977 visningar
  16. Started by Kimozabe,

Jaha, verkar som pumpen på min ena osmolator gett upp. Jag hör att den jobbar men det kommer inget vatten. Beställde 2 nya men tänkte ställa frågan här först innan den kasseras...... Finns det något man kan göra? Den går inte att öppna och kontrollera/tas isär? Mvh Kim

• 3 svar
    • 976 visningar
  17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes

• 9 svar
    • 976 visningar
  18. Hej Jag testar med att bygga tritonsump och efter att ha gjort ett snabbt test, så låter en del när den går från refuge till skimmer section i mitten en del på grund av vattenfallet, Jag vill helst inte minska retur pump speed eftersom det är inte är vad tritonmetoden rekommenderar. Jag tänkte borra ett hål i glasskivan mellan refugen och skimmer och sätta ett bulkhead med gate valve så att vattnet rinner över till skimmer section via denna väg. Visst, jag kommer att komma upp med något skydd eller egg crate för att minska chaeto från att slippa till gate valve Överflödskam kommer att sitta på toppen av glasskivan ifall gate valve är blockerat Ja…

19. Started by freguz,

Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås

• Gilla
    • 4 svar
    • 975 visningar
  20. Started by oualid,

Hej. Mitt kar är kopplat till en extern filter, en Sera 400. Jag fick höra från många håll att man inte ska använda filtervadd som följer med filtret. Är det nån som vet varför man inte ska göra det? /Oualid

• 5 svar
    • 975 visningar
  21. Started by Tedd,

Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…

• 2 svar
    • 975 visningar
  22. Started by Magnus85,

det jag undrar är om det är värt dom extra pengarna som en tunze 3155 kostar mot 3152an? vad är skillnaden ? måste skaffa mig någon osmolator nu innan semestern drar igång och man ska ut å fara på massa skit =) mvh magnus

• 3 svar
    • 975 visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, jag letar efter en PH pump på 2000-3000 liter i timme. Är det någon som har ett bra förslag? eller ännu bättre personlig erfarenhet av någon sådan pump? //Marhag

• 14 svar
    • 974 visningar
  24. Started by kobbens,

Har köpt en begagnad Calcium reaktor HCR 110. Har försökt hitta en manual till den på nätet. Men det går inte att hitta. Mailade Grotech om en Manual. Men de skall ha serinummer på den ( som inte finns) Kopia på kvito och bla vart jag köpt den!. Men den har några år på nacken så de uppgifterna går inte få tag på! Vad gör man?? Grotech svarar inte ens tillbaka efter min förklaring samt bilder på den! ??? Kasta den å köpa nån modell som finns en manual att få tag på? Blir defenitivt inget mera från Grotech!

• 3 svar
    • 974 visningar
  25. Started by Johan E,

Hej allihop, Hur styr ljuset i era burkar. Jag har ett Akvastabil 360 liters med deras originalbelysning med 4 st T5. Hur många timmar bör jag köra ljuset på 100%? Just nu kör jag: 00:00 1% 07:00 0% 09:00 25% 16:00 100% 20:00 100% 21:00 50% 22:00 5% 23:00 1% Synpunkter på det? MVH Johan

• 3 svar
    • 973 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.