Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Daniel,

hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?

• 1 svar
    • 971 visningar
  2. Started by oualid,

Hej. Jag har köpt en begagnad Bubble Magus Kalciumreaktor. Jag tror att modellen heter R1300. Jag ser två slangar som är kopplade till reaktorn, en slang för inkommande CO2 och den andra där vattnet droppar ut. Men jag ser ingen slang där vattnet ska komma in. Jag tror inte heller att reaktorn ska vara nedsänkt i sumpen. Jag har letat efter bruksanvisningen på nätet men hittar ingen. Är det nån som vet hur man kopplar reaktorn? /Oualid

3. Started by Nito,

'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.

• 1 svar
    • 970 visningar
  4. Started by PatrikD,

Det börjar bli mycket rörmaskar etc i rören mellan akvarie och sump. Jag skulle bli glad för lite tips om rengöring inuti rören. Nån slags flaskborste? Hur gör ni? Tips?

• 1 svar
    • 970 visningar
  5. Started by Dimorb,

Skall ha någonting som jag kan koppla mina papst fläktar till och tittade lite på clasohlson. Hittade några olika sorters transformatorer men hur skall jag veta vilken av dem man skall välja? De får ju inte vara för kraftfulla för då smälter ju fläktens motor. mvh Andre

• 4 svar
    • 969 visningar
  6. Started by TgL9705,

Jag undrar om det har någon betydelse om man kör reaktorn som de rekomenderar så man får ut 40KH i droppet till akvariet (men behöver då styrning) eller om man drar ner Co2 så man kanske får ut bara 15KH. Drar man ner så kan jag kanske köra den dygnet runt eftersom jag inte har någon styrning alls till den. Vad kan nackdelen till att köra så vara?

• 4 svar
    • 966 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, jag letar efter en PH pump på 2000-3000 liter i timme. Är det någon som har ett bra förslag? eller ännu bättre personlig erfarenhet av någon sådan pump? //Marhag

• 14 svar
    • 966 visningar
  8. Started by adddo,

Det samlas ju en massa detrius i sumpen... Men hur får man ut det??? Går ju inte att slamsuga eftersom sumpen är i golvhöjd.... Nån som har en vettig lösning?

• 2 svar
    • 964 visningar
  9. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes

• 9 svar
    • 964 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M

• 2 svar
    • 963 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej Alla, har nu starka funderingar på att inhandla en IKS dator, men var kan man hitta dessa, vill ju klämma o känna på dem innan man investerar, Är det bara Akvarieudstyr i Danmark som har dessa? Kan man besöka dem? hittade ingen adress så det kanske är e-handel som gäller med dom.... Har någon lite bra info om det finns något företag man kan besöka och se IKSén live? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

• 6 svar
    • 963 visningar
  12. Started by Anlu,

Håller på att installera en GHL Profilux dator i karet men blir inte 100% klok på hur jag skall koppla upp mina dimmbara T5 rör. Själva kopplingen och dimmning är jag klar på däremot funderar jag på om jag måste koppla de dimmbara rören till timer och powerbar också eller om lampan stängs av om jag sätter "illumination" till 0%. Exempel: Jag vill att de dimmbara rören skall "gå på " klockan 08:00 och sedan öka till 100% över två timmar. Sedan skall den börja dimmar ner vid 18:00 och släckas två timmar senare. Sedan skall de vara släckta till 08:00 nästa dag då cykeln upprepas. Det är altså själva släckningen över natten som jag inte blir 100% klar på. Räcker det med att j…

• 3 svar
    • 962 visningar
  13. Started by Kimozabe,

Ska montera lite saker som jag köpte till min osmos har nu en del frågor då jag inte hittar mina bokmärken angående osmos 1. Jag har köpt en manometer som ska monteras på membranfiltret. Hade ett bokmärke som skrev att vid ett visst tryck så kunde man se att det var dags att byta membran. Någon som har någon input här? Nu när jag skriver så borde man då ha dubbla manometrar? Annars ser man ju inte tryckfallet Eller trycket i ett bostadshus är i stort sätt alltid samma? 2. Har 2 st dubbla tds-mätare. Har även 2 silikatbehållare. Tänkte montera den ena för att mäta före och efter sista silikatbehållare för att kunna se när det är dags att rotera si…

• Gilla
    • 7 svar
    • 962 visningar
  14. Started by Magnus Johannesson,

Hej. Säkerligen finns svaret i någon gammal tråd. Men vad vore ett forum utan nya trådstarter Jag har ett RSM 130 helt i original som ej är uppstartat ännu. Det har alltså hela huven kvar. Nu köpte jag en Tunze 3155 Osmolator . Är det någon som har använt en sådan i ett RSM 130. ? Och har ett framgångsrecept på detta? Min tanke var att sätta vakten till höger om värmaren och påflödet i stort sett rakt på värmaren. Får jag något bekymmer med detta upplägg?

• 4 svar
    • 962 visningar
  15. Started by Beppe,

Hur högt ska Kh ska man ha i vattnet som går ut från kalkmixern? Mitt ligger på 50dKH Mvh Beppe

• 1 svar
    • 962 visningar
  16. Started by Nito,

jag tänkte inte konstra till det och tänkte min sump såhär, någon som ser något galet?

• 3 svar
    • 961 visningar
  17. Started by slarvid,

fick med en sån när jag köpte mitt förrförra kar. Vad är EC och TDS? http://www.hannainst.com/usa/prods2.cfm?id=033&ProdCode=HI%2098311 och, är det något bra att ha i saltvärlden?

18. Hittade en väldigt bra informationstext som jag delar med mig av: "A good rule of thumb is to replace your sediment filter and carbon block after six months. A more precise way to maximize the useable life of these two filters is to use a pressure gauge to identify when pressure reaching the membrane starts to decline. This is your indication one or both of the filters is beginning to clog. Also be cognizant of the chlorine capacity of the carbon block. The Matrikx+1 (“Chlorine Guzzler”) for example will remove 99% of chlorine from 20,000 gallons of tap water presented at 1 gpm. Original equipment suppliers commonly provide carbon cartridges rated at 2,000…

• 1 svar
    • 960 visningar
  19. Started by Håkan,

Vad är det för skillnad på en kalkreaktor och en kalkmixer? Har ett 325l kar med både mjuk och sten koraller och tänkte skaffa reaktor eller mixer, vilket skall man välja?

• 2 svar
    • 959 visningar
  20. Köpte en billig hållare till proberna och den har startat å rosta så tog den ut. Har istället bara fäst proberna i vattenlinje i sumpen med hjälp av nedfallsrör och stripes.. fungerar det tror ni eller har ni andra smarta lösningar?

• Gilla
    • 5 svar
    • 959 visningar
  21. Started by Namnbrist,

Får hem den imorrn....pumpen ger 600l/h Kan man montera allt nere i sumpen eller måste vattnet tas direkt från akvariet? Finns dom som påstår att man får optimal effekt om man sätter pumpen typ 10cm från botten i akvariet

• 1 svar
    • 958 visningar
  22. Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag. Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. Nu till frågan: Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skul…

• Haha
    • 4 svar
    • 958 visningar
  23. Started by hansson_1985,

hej.. jag har gått och köpt mig en sony a300 och håller på att tar lite RAW bilder men hur får gör ja för att lägga upp dom? nån som vet? och gärna lite tips på hur man får bra bilder.. har ett 0.38m/1.3ft marco objektiv tack på förhand..

• 4 svar
    • 957 visningar
  24. Started by Niclas,

Hej på Er! Jag ska byta ut min krånglande kalkmixer mot en AcuaCare, är det nån av Er som har en sådan? Är Ni nöjda? Tack på förhand!

• 0 svar
    • 957 visningar
  25. Started by wrang,

Skall precis beställa lite Deltec Rowalith C + media men hittade detta Är det någon som fattar vad Deltec Rowalith W är för nått

• 0 svar
    • 956 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.