Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Hej! Har köpt en sump på 40L med påhängsavrinning... Det e många saker som kan gå fel... Tex om avrinningen slutar o funka så tömmer man sumpen i karet o det blir en JÄVLA röra på golvet! Likadant om returpumpen slutar o funka så rinner sumpen över.. Men det kan man kanske lösa med ett hål i utblåsröret 2cm under vattenytan? Om hävefekten slutar o funka så rinner karet över o pumpen dör.. Snubben som hade sumpen körde den som den e? IQ Bandy boll? Så jag tänker nivåvakt? Har kollat på Tunzes, visst 1600:- men det e en billig försäkring. Hittar jag ingen vakt som jag kan känna mig trygg med så får det va med sump... Tänkte höra med er om Tunzes e något som kan lösa problem…
-
-
- 2 svar
- 857 visningar
-
-
Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M
-
Vill ha något som klarar att driva en pump typ 12-24 timmar vid ett eventuellt strömavbrott. Då jag bor i lägenhet funkar inte dieselelverk. Kikade på komplett.se och hittade "ups" som jag förstår det som är till för att driva en dator vid ett eventuellt strömavbrott, så att man hinner spara. Jag är helt lost när det gäller el, så kan någon hjälpa mig med att räkna ut hur länge en ups på tex 600VA skulle klara att driva en tunze nanostream Energy consumption: 7 W Voltage / frequency: 230V/50Hz (115V/60Hz)? Hur funkar en ups som tex denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331725 Slår den automatiskt över till batteriet när det blir strömavbrott?
-
- 4 svar
- 856 visningar
-
-
Är en osmos som vilken osmos som helst,dvs är det någon skillnad mellan dessa, om man bortser från vatten tanken och kranen och den från din lokala fiskhandlare? Oberoende på liter per dygn. Är det någon som kör med typ som ovan bild och har nitritfilter i dom extra behållaren? Frågan är väl egentligen "kan jag köpa vilken osmos som helst på ebay?" och komplettera med nitritfilter.
-
- 2 svar
- 855 visningar
-
-
Hur delar ni av era sumpar om de är "online"? Jag önskar att dela av för att ha ett fack på 45x45 till refugium men vet inte hur jag skall dela av utan att det skall bli för omständigt eller för att algerna skall smita igenom. Har tänkt att kanske det går fint med raster eller filtermatta? Vad har ni gjort? Har ni förslag på hur man kan göra om man vill ljussäkra så det inte blir så stor ljusspridning inuti kabinetten.
-
- 4 svar
- 855 visningar
-
-
Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens
-
- 1 svar
- 854 visningar
-
-
-
Sedan en tid så kör jag min skummare med by-pass från ytavrinning med Durso Standpipe. Vad jag märkt är att ibland när jag stänger av returen så "orkar" inte Durson dra igång igen vid start av returpumpen. Vattenytan stiger alldeles för högt. Detta händer bara när jag kör vattnet genom skummaren och inte när jag kör vattnet rakt ner i sumpen. Jag försöker ställa den så att ungefär 2/3 går genom skummaren och 1/3 rätt ner i sumpen. Är det någon som varit med om liknande problem och har en lösning eller idé till lösning?
-
- 4 svar
- 852 visningar
-
-
Fick nyss tag i denna trappstege och vill bara rekommendera alla som liksom jag brukar balansera på rangliga köksstolar när akvariet ska rengöras. Skaffa en ordentlig trappstege. De flesta allvarliga olyckor sker i hemmet. Den här är grym, viker ihop sig till jätteliten, fäller ut sig hur lätt som helst och är jättestadig. Jag väger inte minst i klassen om man säger så. Hailo mini comfort. Deklaration: Jag har ingen ekonomisk koppling till företaget, det finns många bra trappstegar.
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
Som vanligt brukar jag läsa reklamen som kommer i brevlådan. Denna vecka (start 13 aug.) har Lidl ett erbjudande som kanske kan vara av intresse. USB Mikroskop med integrerad kamera för fotografering eller videoinspelning • Förstoringsgrad 20 x, 80 x och 350 x • Valbar funktion för infallande ljus och genomlysning, med ljusinställning för optimal belysning • Inkl. bildredigeringsprogram ”Photomizer SE“ • Dataöverföring och strömförsörjning över USB 2.0 inkl. 2 m kabel • Låsbar låda med förberedda, permanenta preparat, objektglas och täckglas, 2 prepareringsnålar och 1 specialpincett • Mått: 15x27,5x15 cm • 5 års garanti med priset 349:- läs mer här
-
- 0 svar
- 851 visningar
-
-
hur bygger man ett aktivtkol filter, eller hur funkar dom? ska man ta ett rör och fylla det med kol och sedan låta vattnet droppa igenom eller ska man trycksätta det med en pump som gör att det filtreras lite snabbare? är tacksam för alla tips och eventuella länkar tack på förhand Peter
-
Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero
-
- 0 svar
- 850 visningar
-
-
Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Hej !! Efter att ha haft mitt kar igång i snart 3 år så är jag trött på att alltid ha dåliga kalkvärden. De ligger runt 200 och jag köper någon dyr vätska eller pulver som jag häller i och resultatet blir nästan alltid 0. Så nu får det bli en kalkreaktor. Min plan är att ta investeringen i 2 steg. Först reaktorn som får gå manuellt i början och sedan PH styrningen när jag får råd. Vilken reaktor tycker ni att man skall köpa? Det behövs ju en tub och lite annat som inte verkar följa med reaktorn. Var köper man sådant? Tacksam för hjälp. Anders P.S. Mitt kar är på ca 400 liter
-
Någon här som vet vad det är för mått på en 20mm genomföring, http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=969 på det bredaste stället? Tänker närmast på den sida som hamnar i själva akvariumet.
-
- 2 svar
- 848 visningar
-
-
Tjenare! Håller på och planerar mitt nya kar. Jag vill ha en ytavrinnings box i plexi som är i samma färg som bakglasrutan. Hur limmar man plexi mot glas?. Någon som har något förslag på ett bra program som man kan rita upp karet i?. MVH Jocke
-
- 1 svar
- 847 visningar
-
-
Hej! Har en Haquos pure lifewater system osmos som jag letar efter ett nytt filter till men vet inte riktigt vart man kan beställa ett nytt. (Se bild: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/pure-lifewater-system-osmos-haquoss-osmossystem.html) Har fått för mig att detta ska vara ett ganska så vanligt osmosfilter och tänkte därför be er om länkar till vart man kan köpa ett nytt filter online. Den enda sida jag har hittat är: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/purelife-osmos-haquoss-membran.html och nästan 700 spänn för ett filter verkar ju svindyrt. Men vad vet jag? Kanske passar ett billigare filter som är gjort för en…
-
- 5 svar
- 847 visningar
-
-
-
-
Hejsan! Dator och doserpump fick bli en julklapp till mig . Jag undrar nu om någon vet om man kan koppla till pc direkt med usb eller om man måste använda sig av rs232 kabeln. Tacksam för svar. God jul! Med vänlig hälsning, Björn
-
- 2 svar
- 847 visningar
-
-
är lite inne på på aqua medic sn400 nitrit filter är det nån som har testat ett sånt
-
- 0 svar
- 847 visningar
-
-
Mitt akvarium och min akvariebänk blev inte riktigt som jag hoppats. Har småsaker som jag är missnöjd med, bla ytavrinningen. Saker som är svåra att göra något åt såhär i efterhand. Jag funderar därför på att bygga en ny bänk och ett nytt kar ( ev beställa ett ). Akvariumet jag har nu ligger på 288 liter + 54 liter sump. Det jag går och funderar på blir nog ca 450-500 liter + sump om det blir av. Min fråga är ifall det bara är att flytta över det levande ( ls, några koraller, några fiskar, sniglar, eremiter, räkor ) till ett nytt kar och köra vidare, eller ifall det kan bli väldigt konstigt med vattenvärden osv?
-
- 3 svar
- 846 visningar
-
-
Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 2 svar
- 846 visningar
-
-
Jag undrar om det har någon betydelse om man kör reaktorn som de rekomenderar så man får ut 40KH i droppet till akvariet (men behöver då styrning) eller om man drar ner Co2 så man kanske får ut bara 15KH. Drar man ner så kan jag kanske köra den dygnet runt eftersom jag inte har någon styrning alls till den. Vad kan nackdelen till att köra så vara?
-
- 4 svar
- 845 visningar
-