Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…
-
- 2 svar
- 873 visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där man kan få lite uppdateringar om vad som är hetast produktmässigt just nu. Om ni surfat upp något roligt - dela gärna av er i denna tråd, allt uppskattas. Här är mitt bidrag: Best of 2010 Favoriten hittills: Vertex Aquaristik Advanced LED System .
-
- 3 svar
- 872 visningar
-
-
Tjena! Jag ska flytta från min lägenhet till ett hus inom kort. Det jag undrar är hur mycket vatten jag kan byta ut utan att akvariet tar för mycket skada. Några tips vad jag ska använda för att ta med allt vatten som jag skall ha med mig... /DaVe
-
Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M
-
Undrar om det är skummaren eller pelletsreaktorn som ska ta vatten närmast strumpan? Som jag förstått det så ska utloppet från pelletsreaktorn riktas mot intaget på skummaren. Mvh Kim
-
- 2 svar
- 870 visningar
-
-
Som sagt vad innehåller detta pulver? Aqua Medic Denitrifikationsfilter AM-Denimar pulver. //Iksero
-
- 0 svar
- 870 visningar
-
-
Jag har bestämt mig för att satsa på en kalkreaktor. Jag har inte hämtat den då nuvarande ägaren inte fått sin nya ännu. Detta ger mig tid att läsa på mer om vad jag ska fylla reaktorn med för media. Jag har kollat runt lite bland försäljningsställena och det verkar ju finnas några varianter av media. Då till frågan. Vad ska jag använda för media då det är Ca och KH jag vill åt. Just nu ligger Mg straxt under normalvädet och dessa 3 ämnen hänger ju ihop. Vad ska jag tänka på när jag pratar med säljaren? Så syftet är inte att ni ska lära mig allt om media utan en bra början för at jag ska kunna fatta bättre när jag pratar med säljaren. Skickar med en extra fråga. Ni som ba…
-
- 0 svar
- 870 visningar
-
-
kan man änvända vanliga hinkar som man köper i affären. Tänkte bygga min ytavrinig utav enhink. dela den på mitten och sedan sätta dom på varsinn sida av akvariet. men jag tänkte om hinkarna innehåller nått skumt ämne? M.V.H Peter
-
Fick nyss tag i denna trappstege och vill bara rekommendera alla som liksom jag brukar balansera på rangliga köksstolar när akvariet ska rengöras. Skaffa en ordentlig trappstege. De flesta allvarliga olyckor sker i hemmet. Den här är grym, viker ihop sig till jätteliten, fäller ut sig hur lätt som helst och är jättestadig. Jag väger inte minst i klassen om man säger så. Hailo mini comfort. Deklaration: Jag har ingen ekonomisk koppling till företaget, det finns många bra trappstegar.
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
Hej. Jag skall starta ett saltvattensakvarium snart. När sommaren är slut så kommer ekonomin att tillåta lite utgifter och med lite tur så har jag en större lägenhet så att jag kan övertala tanten där hemma att jag behöver ett akvarium till. Akvariumet skall vara på ca600 liter och vad jag har förstått så är det bra med ytavrining, så det skall jag få instalerat av glasmästaren på samma gång som han borrar hål. Nu till mitt problem. jag har svårt att få beggrepp om vad jag behöver.Jag har läst hur mycket som hällst men får ingen övergripande koll på vad jag skall skaffa. Det jag vet att jag behöver är, lampa, sump, cirkulations pumpar (har några ), skummare, kalkreaktor …
-
sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....
-
- 3 svar
- 867 visningar
-
-
Sedan en tid så kör jag min skummare med by-pass från ytavrinning med Durso Standpipe. Vad jag märkt är att ibland när jag stänger av returen så "orkar" inte Durson dra igång igen vid start av returpumpen. Vattenytan stiger alldeles för högt. Detta händer bara när jag kör vattnet genom skummaren och inte när jag kör vattnet rakt ner i sumpen. Jag försöker ställa den så att ungefär 2/3 går genom skummaren och 1/3 rätt ner i sumpen. Är det någon som varit med om liknande problem och har en lösning eller idé till lösning?
-
- 4 svar
- 867 visningar
-
-
Är en osmos som vilken osmos som helst,dvs är det någon skillnad mellan dessa, om man bortser från vatten tanken och kranen och den från din lokala fiskhandlare? Oberoende på liter per dygn. Är det någon som kör med typ som ovan bild och har nitritfilter i dom extra behållaren? Frågan är väl egentligen "kan jag köpa vilken osmos som helst på ebay?" och komplettera med nitritfilter.
-
- 2 svar
- 866 visningar
-
-
Hej! Har en Haquos pure lifewater system osmos som jag letar efter ett nytt filter till men vet inte riktigt vart man kan beställa ett nytt. (Se bild: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/pure-lifewater-system-osmos-haquoss-osmossystem.html) Har fått för mig att detta ska vara ett ganska så vanligt osmosfilter och tänkte därför be er om länkar till vart man kan köpa ett nytt filter online. Den enda sida jag har hittat är: http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/saltvattensteknik/osmos/purelife-osmos-haquoss-membran.html och nästan 700 spänn för ett filter verkar ju svindyrt. Men vad vet jag? Kanske passar ett billigare filter som är gjort för en…
-
- 5 svar
- 866 visningar
-
-
Hej, jag har haft min hydrometer från Instant Ocean i några veckor nu, den har fungerat utan problem tidigare. Men nu är mätstickan inte längre "flytande", den är jätte trög och påverkas inte av att det kommer in vatten. Jag har försökt skaka den med vatten i men funkar ej. Man måste sticka in något och försöka dra upp den, men sitter fortfarande tajt. Varför sitter den så tajt och reagerar inte på när vatten kommer i? Har någon haft samma problem?
-
-
- 6 svar
- 866 visningar
-
-
Någon som haren sådan kontrollerade kan förklara hur man skall ställa in den? har ingen kalibrerings vätska till den så hur gör man för att kalibrera den då?
-
- 5 svar
- 866 visningar
-
-
Har köpt en sådan (Tunze 7094 Multicontroller), men fick inte med någon manual. Är det någon som har en sådan? Eller vet var man kan få tag i en? /Jens
-
- 1 svar
- 863 visningar
-
-
-
-
Hejsan! Dator och doserpump fick bli en julklapp till mig . Jag undrar nu om någon vet om man kan koppla till pc direkt med usb eller om man måste använda sig av rs232 kabeln. Tacksam för svar. God jul! Med vänlig hälsning, Björn
-
- 2 svar
- 862 visningar
-
-
Jag ska inhandla en massa utrustning till mitt nya akvarieprojekt. Därför undar jag vilka tyska web-siter som ni brukar handla ifrån ? Gärna med ett stort och billigt sortement.
-
- 2 svar
- 862 visningar
-
-
Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 2 svar
- 862 visningar
-
-
Jag undrar om det har någon betydelse om man kör reaktorn som de rekomenderar så man får ut 40KH i droppet till akvariet (men behöver då styrning) eller om man drar ner Co2 så man kanske får ut bara 15KH. Drar man ner så kan jag kanske köra den dygnet runt eftersom jag inte har någon styrning alls till den. Vad kan nackdelen till att köra så vara?
-
- 4 svar
- 860 visningar
-
-
Har noterat att dessa ting inte är de billigaste tillbehören! Jag själv bor i villa och har luftvärmepumpar..som jag kan slå om till kyla(ac) sommartid.Så jag typ fryser i den värsta värmebölja! skulle man bo i lägenhet så är det väll bättre att köpa en portabel ac istället för en akvariekylare? Prismässigt skiljer det inte så förfärligt o så får man nytta av det själv!Kommentarer?
-
- 3 svar
- 860 visningar
-
-
hur bygger man ett aktivtkol filter, eller hur funkar dom? ska man ta ett rör och fylla det med kol och sedan låta vattnet droppa igenom eller ska man trycksätta det med en pump som gör att det filtreras lite snabbare? är tacksam för alla tips och eventuella länkar tack på förhand Peter