Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Tjenare, ville dela med mig av min idé som jag gjorde idag. Jag har haft problem med att hålla min ytavrinnare flytande den senaste tiden. Den hålls uppe med hjälp av luft underifrån, men p.g.a. de starka strömmarna i vattnet så vill gärna den här luften åka ut ur "luftsamlaren" så att den sjunker. Låg och funderade igår kväll på en lösning. Då slog det mig att man kanske kunde använda sig av frigolit, eftersom det är ett lätt material som alltid flyter och kan inte åka ut av strömmar. Jag satte planen i verket och det fungerade precis som jag ville. Bara hitta en frigolitbit och använda själva den som flyter som mall. Skära ut frigoliten så den går att kila upp där luf…
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
Vilken tempmätare kan man lita på, den hederliga analoga eller den digitala. Den analoga visar 25,5° och den digitala 27,9°. Har även denna i från fish street http://www.fish-street.com/temperature_controller_10a den visar 25° alla givare sitter på samma ställe. Hur gör man för att kunna avgöra vilken som visar rätt?
-
- 2 svar
- 928 visningar
-
-
Köpte en sån här http://www.hannainst.com/products/testers/testers.cfm?ProdCode=HI%209610X%20Champ för några år sen när jag höll på med Diskus men sen dess har den legat i sin låda utan något vätskeskydd. Finns det möjlighet att få liv i den igen ser inte så frisk ut framme i nosen kan det hjälpa med rengöringsvätska och ny kalibrering tro? Hade varit skönt att slippa köpa ny. //Danny
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Har noterat att dessa ting inte är de billigaste tillbehören! Jag själv bor i villa och har luftvärmepumpar..som jag kan slå om till kyla(ac) sommartid.Så jag typ fryser i den värsta värmebölja! skulle man bo i lägenhet så är det väll bättre att köpa en portabel ac istället för en akvariekylare? Prismässigt skiljer det inte så förfärligt o så får man nytta av det själv!Kommentarer?
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Hej Jag köpte Dual sensor Automat vatten på fyllare från Fish-Street har sett någon tråd där det var någon som undrade om hur dom funkar, och jag har nu kört en sådan i 2 veckor och den funkar hitills alldeles perfekt. http://www.fish-street.com/dual_senor_electricty_auto_water_filler?category_id=139
-
- 1 svar
- 927 visningar
-
-
sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....
-
- 3 svar
- 926 visningar
-
-
Tjena! Funderar lite på att starta ett 375 salt n i höst. Jag bra undrar vad ska man ha för filtrering mer än LS? I sumpen, smummare, värnare men vad mer? Filtermatta, vadd liknande? Vilken skummare rekomenderar ni till ett 375:a? MvH Filip
-
Hej! Hur fungerar biobollar var placerar man dom. Hur fungerar dom rent tekniskt, är dom effektiva, dyra m.m? Mvh "Nybörjaren"
-
Hej på Er! Jag ska byta ut min krånglande kalkmixer mot en AcuaCare, är det nån av Er som har en sådan? Är Ni nöjda? Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 925 visningar
-
-
Hej! Är det nån här som kör en kalkreaktor utan PH styrning med lyckat resultat? Jag funderar om man kan få reaktorn att fungera stabilt och säkert med enbart en bubbelräknare istället för en riktig PH styrning. En PH styrning är antagligen otroligt mycket smidigare, men ack så dyr! __________________ /Björn
-
Håller på att installera en GHL Profilux dator i karet men blir inte 100% klok på hur jag skall koppla upp mina dimmbara T5 rör. Själva kopplingen och dimmning är jag klar på däremot funderar jag på om jag måste koppla de dimmbara rören till timer och powerbar också eller om lampan stängs av om jag sätter "illumination" till 0%. Exempel: Jag vill att de dimmbara rören skall "gå på " klockan 08:00 och sedan öka till 100% över två timmar. Sedan skall den börja dimmar ner vid 18:00 och släckas två timmar senare. Sedan skall de vara släckta till 08:00 nästa dag då cykeln upprepas. Det är altså själva släckningen över natten som jag inte blir 100% klar på. Räcker det med att j…
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Hej! har ovanstående skummare, den har skummat bra den senaste tiden men nu det senaste dagarna har det blivit massor med skum. Hela koppen har fyllts och runnit över på bara en dag. tömde den i går, i morse och nu precis. Alla gånger lika smock full och det har runnit över. Inga djur har dött eller något. Är det nått fel eller ska det vara så?
-
Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 2 svar
- 923 visningar
-
-
-
Hej, jag beställde en Iks aquastar alpha ph modul från aquaristic.net, jag skall ha den till sötvatten, men nu efter åt börjadade jag fundera över att jag ju inte kollat efter så att den funkar även i sötvatten :-/ Någon som vet? ´ /Mattias
-
Hallåj! Jag har en längre tid kört med vodka och tycker det funkar bra, bara det att jag är trött på att hela tiden behöva tillsätta. Jag har planer på att prova bio pellets och undrar över hur mycket bio pellets man bör ha per 100L, det lär vara ganska lätt att överdossera om jag har förstått saken rätt? Mvh Christian
-
- 2 svar
- 921 visningar
-
-
Sedan en tid så kör jag min skummare med by-pass från ytavrinning med Durso Standpipe. Vad jag märkt är att ibland när jag stänger av returen så "orkar" inte Durson dra igång igen vid start av returpumpen. Vattenytan stiger alldeles för högt. Detta händer bara när jag kör vattnet genom skummaren och inte när jag kör vattnet rakt ner i sumpen. Jag försöker ställa den så att ungefär 2/3 går genom skummaren och 1/3 rätt ner i sumpen. Är det någon som varit med om liknande problem och har en lösning eller idé till lösning?
-
- 4 svar
- 920 visningar
-
-
Är det samma adapter till föregångaren till denna nya Aquastep? Jag menar den runda modellen. http://www.marinedepot.com/ps_AquariumPage~PageAlias~uv_ultraviolet_sterilizers_ozonizers_pentair_aquatics_rainbow-lifegard_aquastep.html Jag menar, kan jag koppla på den adaptern som jag redan har här hemma, (till den gamla runda modellen), till denna nya Aquastep?? Här står det lite info.. "Electronic Ballast. 10W, 15W and 25W high output UL listed ballast. (230V 50HZ ballast available)." Denna verkar ju ganska billig i usa, och jag ska snart resa dit, och dollarn är ju låg.. =)
-
- 0 svar
- 919 visningar
- 1 följare
-
-
Hittat denna produkt på fish-street easyjet overflow pipe, antar att det behövs ett förborrat hål, men i vilken storlek ?
-
- 2 svar
- 919 visningar
-
-
Hej. Jag har köpt en begagnad Bubble Magus Kalciumreaktor. Jag tror att modellen heter R1300. Jag ser två slangar som är kopplade till reaktorn, en slang för inkommande CO2 och den andra där vattnet droppar ut. Men jag ser ingen slang där vattnet ska komma in. Jag tror inte heller att reaktorn ska vara nedsänkt i sumpen. Jag har letat efter bruksanvisningen på nätet men hittar ingen. Är det nån som vet hur man kopplar reaktorn? /Oualid
-
Jag undrar om det har någon betydelse om man kör reaktorn som de rekomenderar så man får ut 40KH i droppet till akvariet (men behöver då styrning) eller om man drar ner Co2 så man kanske får ut bara 15KH. Drar man ner så kan jag kanske köra den dygnet runt eftersom jag inte har någon styrning alls till den. Vad kan nackdelen till att köra så vara?
-
- 4 svar
- 916 visningar
-
-
Hejsan! Dator och doserpump fick bli en julklapp till mig . Jag undrar nu om någon vet om man kan koppla till pc direkt med usb eller om man måste använda sig av rs232 kabeln. Tacksam för svar. God jul! Med vänlig hälsning, Björn
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
Godagens jag har försökt att hitta en beskrivning på hur man gör en såndär balja över akvaritet, som med jämna mellanrum dumpar allt vatten ner i akvariet.har ännu inte startat upp något akvarie men är på god väg. har tänkt att ha ett fick akvarie. men det måste ju va bra om man kan få så mycket cirkulation som möjligt, plus att man sköljer ju rent bland stenarna. finns det nån som en såndär balja som kan skicka en beskrivning? Tack på förhand Peter Tänkt mig ett akvarie på 540L och en sump på 200L
-
jag tänkte inte konstra till det och tänkte min sump såhär, någon som ser något galet?
-
- 3 svar
- 912 visningar
-
-
'JAg var hos glasmästaren och skulle köpa plexiglas till en överrinningsbox och natuligtvis lim och han hade inget lim till plexi så jag undrar vad jag ska använda för lim som inte släpper eller är giftigt.
-
- 1 svar
- 912 visningar
-