Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by elvir,

Mitt kar verkar ej ha ytavrinning. vid insuget till bakre sumpen lägger jag en bit "smink" vadd för att få en ytavrinning till sumpen. problemet som uppstår är att vadded samlar på sig smuts och blir brunt där av så blir vatten nivån där bak mycket lägre, skummaren måste omplaceras djupare för att fungera korrekt och även ato. har nån något bra tips hur jag skulle kunna fixa en permanent ytavrinning utan användning av vadd. Skulle det funka med en bit svart plast som jag limmar på ?

2. Started by MattiasN,

sitter och klurar lite på sump och bänk bygge, har beställt kar till sump på 100*40*50, men frågan är om det inte blir lite väl tight, tänkte ha bänken runt 80cm och då får jag bara runt 25cm mellan sump och bänk, klarar man sig på det? Är väl mest när man ska ha ut skummaren för rengöring och dyl. som det blir lite besvärligt, men annars borde det väl funka? Annars får man kanske höja bänken någon cm till....

• 3 svar
    • 912 visningar
  3. Started by thomas5547,

Är det samma adapter till föregångaren till denna nya Aquastep? Jag menar den runda modellen. http://www.marinedepot.com/ps_AquariumPage~PageAlias~uv_ultraviolet_sterilizers_ozonizers_pentair_aquatics_rainbow-lifegard_aquastep.html Jag menar, kan jag koppla på den adaptern som jag redan har här hemma, (till den gamla runda modellen), till denna nya Aquastep?? Här står det lite info.. "Electronic Ballast. 10W, 15W and 25W high output UL listed ballast. (230V 50HZ ballast available)." Denna verkar ju ganska billig i usa, och jag ska snart resa dit, och dollarn är ju låg.. =)

4. Started by Frasse80,

Hej jag undrar om det finns någon som vet hur många ml/min en IKS Vario pro 4 gör??? Vore väldigt tacksam för svar snarast..

• 6 svar
    • 910 visningar
  5. Jag kalibrerade en Aqua medic reefdoser evo 4 igår kväll. Jag började med att mäta upp en dosering vilken var inställd på 1ml under drift. Till min förvåning var det ganska exakt 2ml som doserades. Där efter kalibrerade jag mot 50 ml efter instruktion, vilket även har gjorts tidigare. Jag sökte där efter på nätet och förstod det som att tidigare modeller skulle kalibreras mot 100ml. Någon som har samma erfarenhet? Några tankar om vad detta kan bero på?

• Gilla
    • 7 svar
    • 910 visningar
  6. Started by mikoto,

Vi har på skövde akvarieförening ett antal kar, ett av de karen hände det något med igår. Jag vart där nere och det sa knäck och så såg jag täckglasen sila ned mot botten i karet. Det var då staget över karet som gick, eller rättare sagt niten. Det är ett aluminiumkar av stor modell, jag har inga mått här men jag kan nog ligga raklång i det utan problem. Skulle tro att det är 720L iaf. Karet har(hade) ett stag mitt över som satt med popnit tvärs över då, från baksidan till framsidan. Ramen i fram är nu böjd, efter att ha tömt halva karet så ser man att rutan står rakt men ramen är där den var och det är en glipa på kanske en halv cm. Är det någon här som har någon bra idé…

• 5 svar
    • 910 visningar
  7. Started by jeppe öo,

Ny dum fråga, vad tar uvc bort för något egentligen, att det förbygger vita prick vet jag, men någon annan funktion den fyller??

• 1 svar
    • 909 visningar
  8. Started by Make,

Hej, Tänkte kolla med er som är erfarna om min sump design. Alla mått och så är inte helt uträknat på ena. Den är en grov skiss. Den andra är lite mer utformad. Håller på med en mer snyggare utformning. Där man kan se ifrån olika håll. Men vill få en input ifrån er. (Andra bilden kommer i kommentarerna) Sumpen mått; Ytter; l 125cm, b 60cm, h 46.2cm Inner; l 123.8cm, b 58.8, h 45cm

• 3 svar
    • 909 visningar
  9. Guest Mattias Widell
    Started by Guest Mattias Widell,

Hej, jag beställde en Iks aquastar alpha ph modul från aquaristic.net, jag skall ha den till sötvatten, men nu efter åt börjadade jag fundera över att jag ju inte kollat efter så att den funkar även i sötvatten :-/ Någon som vet? ´ /Mattias

• 2 svar
    • 909 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Ville bara visa en bild på en sump som ägarn stolt visade upp på sin hemsida. Prydligt va... __________________ Ha d Johannes

• 9 svar
    • 908 visningar
  11. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Godagens jag har försökt att hitta en beskrivning på hur man gör en såndär balja över akvaritet, som med jämna mellanrum dumpar allt vatten ner i akvariet.har ännu inte startat upp något akvarie men är på god väg. har tänkt att ha ett fick akvarie. men det måste ju va bra om man kan få så mycket cirkulation som möjligt, plus att man sköljer ju rent bland stenarna. finns det nån som en såndär balja som kan skicka en beskrivning? Tack på förhand Peter Tänkt mig ett akvarie på 540L och en sump på 200L

• 2 svar
    • 908 visningar
  12. Started by jonassjogren,

Tjenare har precis köpt grotech 1kanalspump men har jag förstått det rätt att man ställer 1-99ml Och sen 1 2 3 4 5 6 7 8 timmar Och sen 1-9 dag Är det då så att jag ställer 5ml 1d Blir det då 5 ml en gång om dagen För det verkar inte som den gör det Ska man starta nån form av klocka i den Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 2 svar
    • 906 visningar
  13. Started by Salta katten,

Hallåj! Jag har en längre tid kört med vodka och tycker det funkar bra, bara det att jag är trött på att hela tiden behöva tillsätta. Jag har planer på att prova bio pellets och undrar över hur mycket bio pellets man bör ha per 100L, det lär vara ganska lätt att överdossera om jag har förstått saken rätt? Mvh Christian

14. Started by bjomat,

Hejsan! Dator och doserpump fick bli en julklapp till mig . Jag undrar nu om någon vet om man kan koppla till pc direkt med usb eller om man måste använda sig av rs232 kabeln. Tacksam för svar. God jul! Med vänlig hälsning, Björn

• 2 svar
    • 902 visningar
  15. Started by hagbard,

Har noterat att dessa ting inte är de billigaste tillbehören! Jag själv bor i villa och har luftvärmepumpar..som jag kan slå om till kyla(ac) sommartid.Så jag typ fryser i den värsta värmebölja! skulle man bo i lägenhet så är det väll bättre att köpa en portabel ac istället för en akvariekylare? Prismässigt skiljer det inte så förfärligt o så får man nytta av det själv!Kommentarer?

• 3 svar
    • 902 visningar
  16. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Funderar på att köpa ett Aqua Medic Percula 120 och jag vet att dom har ett filter med bioplastbollar, min fråga är den att är det inte bara att kasta ut dom där bollarna och satsa på nåt annat i det utrymmet eller är det nåt att ha? Jag har fått för mig att det inte verkar vara speciellt effektivt eller har jag fel? __________________ MVH Christian

• 6 svar
    • 901 visningar
  17. Started by Kimozabe,

Knappast high tech men men.... Tack vare ett observant öga hos min kära fru så kunde en katastrof undvikas. Har köpt några 20liters dunkar på biltema för ett tag sedan. Fyllde 2 med osmosvatten i helgen och satte dessa på parketten. När frugan kom hem idag så frågade hon mig "varför är där vatten runt dunken". Visar sig att den ena dunken antagligen släppt i svetsen och stått och småläckt, ingen aning hur mycket (1-3 liter kanske) men det syns på parketten. Så glöm inte att hålla koll på era dunkar om ni nu använder såna. Mvh Kim

• 0 svar
    • 900 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hittade en gör bra sida vad jag tycker där de visat de olika fack etc för att bygga en sump Kolla in på sidan http://www.lifereef.com/custom.html

19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Är i köpartagen, ska inhandla osmos. Efter att ha kollat in diverse affärer samt web-shopar kan man bara konstatera att det finns en hel del att välja på. Samt olika prislägen. Jag har nu bara en fråga: Är de dyrare apparaterna (läs: de med välkänt märke) bättre på något speciellt vis, om vi förutsätter att de har lika stor kapacitet? Eller är det lite "vw-audi-seat-skoda-modellen" dvs samma grejer inuti och olika namn och prislapp? Hej och hå, osmos nu då!

• 1 svar
    • 899 visningar
  20. Sedan en tid så kör jag min skummare med by-pass från ytavrinning med Durso Standpipe. Vad jag märkt är att ibland när jag stänger av returen så "orkar" inte Durson dra igång igen vid start av returpumpen. Vattenytan stiger alldeles för högt. Detta händer bara när jag kör vattnet genom skummaren och inte när jag kör vattnet rakt ner i sumpen. Jag försöker ställa den så att ungefär 2/3 går genom skummaren och 1/3 rätt ner i sumpen. Är det någon som varit med om liknande problem och har en lösning eller idé till lösning?

• 4 svar
    • 899 visningar
  21. Started by droopy,

Tjo om ni skulle bygga en ny sump med måtten 73cm*50*40 och det enda ni har i är 2 st rör från avrinning en Deltec - MC 500 skummare och en retur. hur skulle ni för dela alla fack samt vilken bubbeltrap? ritningar skulle uppskattas. samt vad ska jag har för tjocklek på glass och vilket silikon Tackar för alla svar

• 1 svar
    • 898 visningar
  22. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hallå Hallå, Dum fråga kanske... men vilket är att föredra: Kalkreactor eller kalkwasserreactor? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

• 3 svar
    • 898 visningar
  23. Started by Pelle79,

Hej har ni sten i facket där rören går ner till sumpen? eller har ni fyllat det facket med sten och spirax? mvh Pär

24. Started by Julgran,

Har precis kopplat in min Kalkvattenreaktor. Det är en Aqua Medic NL300 (kan heta ML300 också, ser inte vad det står). Hur lång tid ska den stå med den interna pumpen på innan jag kan börja droppa i vattnet i sumpen? Jag har svårt att förstå hur vattnet kommer att övergå från det grumliga vatten som det är nu till klart vatten när pumpen rör upp vattnet. Det står visserlig$en i den manual jag hittade på simonstorps hemsida att vattnet kommer att klarna efter viss tid. Hur lång tid kan det ta?

• 0 svar
    • 896 visningar
  25. Started by Jojo,

Har en fundering angående mitt nyss inkopplade uv. Som det är nu har jag en separat pump till uv som sitter typ i ena hörnet av skummarfacket. Utblåset från uv går ner i andra hörnet av samma fack. Denna lösning enligt instruktioner av säljaren. Borde inte en bättre lösning vara att koppla returpumpen till uv och ha utblåset från uv till returröret som går upp till tanken? Då får ju tanken enbart vatten som först gått genom uv. Jag får ju ställa ner flödet på returpumpen lite men har streamers och gyres så helt ok cirkulation ändå. Vad tror ni? Hur har ni det kopplat? Såhär ser det ut i dagsläget:

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.