Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
Gör en egen tråd av ozonfrågan. Har en Tunze 3115 skummare. Den är ju recirculerande och proteiner mm diffucerar in i den m h a osmotisk verkan. Då passerar ju i princip inget akvarievatten genom skummaren. Vad ger ett ozontillskott för fördelar i en sådan skummare? Har läst nånstans att ozonet även är gynnsamt för den elektrokemiska effekten då proteinerna binds till bubblorna. Vattnet kommer ju inte passera genom skummaren i avsevärd mängd så jag antar att ozonet inte kommer att ha möjlighet att ta kål på bakterier mm i vattnet? Nån som har en kommentar till det?
-
- 9 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan! Jag har köpt en kalkvattenmixer och undrar om någon vet vilken sort det är? Undrar hur man går till väga när man blandar kalkvatten men ej i vilken koncentration? Skall man ha granulat? Jag vet att man: Ska använda kalciumhydroxid Osmosvatten utan salt Tacksam för svar. MVH Nelson
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Skall ha någonting som jag kan koppla mina papst fläktar till och tittade lite på clasohlson. Hittade några olika sorters transformatorer men hur skall jag veta vilken av dem man skall välja? De får ju inte vara för kraftfulla för då smälter ju fläktens motor. mvh Andre
-
- Vilket är det bästa filtermaterialet till fosfatfilter ? (tittade lite på Rowaphos och AguaPhos...) - Hur ofta byter ni materialet ? - Hur mycket material ska man ha till ett 800 liters akvarium ? - Måste man köpa ett fosfatfilter eller går det bra med ett par gammal strumpbyxor och slänga den i sumpen ? Alla goda råd är välkomna !
-
- 21 svar
- 3,6k visningar
-
-
Det har varit mycket snack om kalkreaktorer som det är problem med. Vilken kalkreaktor fungerar bäst ? Är någon nöjd med din kalkreaktor ? Fabrikat och modell ? Skiljer olika fabrikat/modeller på hur mycket CO2 som förbrukas vid samma Ca produktion ?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
- 1 följare
-
-
Ska man förvara en osmos på något speciellt sätt när den inte används? Kanske lite dum fråga, men inga frågor....
-
- 5 svar
- 984 visningar
-
-
Eftersom jag inte vet om man kan få tag i färgad plexiglas eller liknande i sverige så återstår det bara att måla. Är det någon som vet vilken färg man kan använda till plexis och som är säkert att ha i vattnet, detta ska nämligen bli en mellanvägg mellan karet och den interna sumpen.
-
- 2 svar
- 705 visningar
-
-
Jag har ett litet 54-litersakvarium, så jag har aldrig brytt mig om att ha något under det, det funkar ändå. Har bara sett till att det står plant på en byrå el. liknande, men nu när jag ska göra om det till salt så väsnas pumpen lite och ljudet fortplantar sig till skrivbordet det står på. Kan man ta en bit liggunderlag med akvariets mått och lägga under för att dämpa vibrationerna eller är det bara att leva med det till jag skaffat ett tystare pump?
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
har precis startat ett kol/fosfat filter.. ( hälften kol-hälften rowaphos ).. ska man köra dygnet runt? och kan man kombinera filtret så som ja gjort?? det e ett EHEIM 2013 filter ja använt..
-
- 0 svar
- 734 visningar
-
-
Hej, jag har nyligen installerat en UVc i mitt Deltec akvarium och har nu problem med för hög temperatur i akvariet. Har nu fått idén att endast köra UVc:n parallellt med ljuset, d.v.s. 9 h per dag istället för dygnet runt som jag gjort sedan några veckor tillbaka. (Jag har även startat upp en fläkt som blåser ut värme ur toppen på akvariet). Undrar nu om någon kan tala om för mig om det kan vara en bra lösning eller ej. Av vad jag har läst här på forumet så verkar det ju som om en del endast kör UVc:n då fisken har vita prick eller annan sjukdom, jag å andra sidan kör den i förebyggande syfte. Tacksam för råd. Med vänliga hälsningar / Dominique
-
-
Ni som har Deltecs PF Kalkreaktor. Kör ni dem hela tiden eller i intervaller? Om ni kör i intervaller vad stänger ni då av? CO2, Matarpumpen? //Markus
-
- 2 svar
- 754 visningar
-
-
Länk till byggritning/elschema. http://www.velleman.be/Downloads/0/Manual_MK138.pdf Köpte ovan byggsats och byggt en termostat till akvariet. Visar sig att hysteries är för stort för mitt krav. Styrs med motstånd R7. Går det att räkna ut vad man skall ha för motstånd eller får man prova sig fram? Drivspänning är 12 V och hysteres är nog par grader. Jag behöver komma ner på ca 0,5 grader. Motstånder R7 är 6,8 Mohm. Jag har inte komponenter för att prova mig fram utan måste beställa. Tråkigt att behöva beställa i flera omgångar innan jag hittar rätt.... har ingen aning om vi pratar motståndsökning med några få % eller 1000-tals %.
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
hallå min luftpump rena air 300 har pajat, eller bättre när jag försökte dra ut luftslangen så följde med hela luftutsläpp.. ska försöka får det på garanti men det ser inte bra ut eftersom jag slarvat kvittot.. i alla fall.. vad har ni för luftpump? Jag använder luftpumpen till skummare (AM turboflotor 1000) så jag behöver inte en värsting, jag tror att något på 150-200 l/h skulle räcka (300:an var i stort sätt aldrig på max). En sak till, jag tyckte inte att den luftpumpen jag hade var speciellt tyst.. finns det bättre lösningar? är dem enklare varianter som Schego högljudda?
-
- 1 svar
- 879 visningar
-
-
Har en mixer.. Men cirkulationspumpen stannar.. blir kalk mellan axeln och rotorn.. så att den stannar upp helt.. Det har den gjort nu flera gånger sedan jag köpte den.. Nån mer som har problem med sin?
-
- 1 svar
- 784 visningar
- 1 följare
-
-
Jag har en Aqua care kalkreaktor 3 med co-2 control. Jag har kört med den i ett par veckor och jag märkte att ph rasade varje gång reaktorn hade varigt igång. Så jag köpte mig en ph computer och fick se att vattnet ut låg på 6,5 och inte 7-7,3 som det skall enligt manualen,jag satte luftpumpen på max utan resultat. Jag ringde Peter på Aqua Care Sweden och han sa att jag körde in för mycket co-2.Enligt honom skall det gå in 4-5 co-2 bubblor i sekunden och magnetventilen skall slå till och från var tjugonde minut. Finns det någon som kan hjälpa mig med hur man ställer in den. Robert
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
Aqua medic ph computer. Är det någon som vet hur man ställer in den? Har köpt en men är inte så bra på engelska. Maila eller ring mig tack. /Robert
-
- 3 svar
- 890 visningar
-
-
Undrar bara om det finns någon mer därute som har blivit lurad på måtten på karet? jag upptäckte detta när jag byggde min nya bänk. Försäljaren hade sagt att karet vat ett 112L med måtten 70x40x40. När jag sedan gjorde iordning skivan där karet ska stå märkte jag när jag sedan ställde karet att skivan var för stor! När jag sedan mätte karet visade det sig att det bara var 70x38x36=96L, även att det bara rör sig om ett par cm så blir ju ändå volymen nästan 20L mindre!
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
har skaffat en sådan nu.. någon som vet hur jag ska koppla in den.. jag har en aqua medic turboflotor multi sl skummare.. eller ska man koppla på nåt annat sätt... mycket tacksam för hjälp av alla det slag... mvh
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet av HV osmos 75. Tack och hej
-
Vi har besök av två kunder. De tillverkar stora industrikylare. Den ena av herrarna hade jag frågat för någon månad sedan om de hade kontakt på kylslinga i titan vilket jag fick då ett nja på.. Han frågade mig nu om jag hade fått tag i något titanrör och jag sa nej då jag har valt en annan lösning... Den andra killen såg då lite frågande och fundersam ut och frågade mig vilken storlek jag hade behövt.... "tja max 16 mm..." Fick då svaret från honom. " Nedrans otur. Vi skrotade ut en hel hög 1/2" titanrör i förra veckan..." Bhhuuuhhäää :-( Snacka om vilken fin kylanläggning jag hade kunnat bygga av detta för en billig peng :'(
-
- 0 svar
- 829 visningar
-
-
Hej, Jag önskar förslag på lämplig/lämpliga fläkt/fläktar att ha i möbeln vid sumpen. Jag slaktade en gammal dator och tog en 12 V 120*120*25 fläkt. Den ventilerar bra men tyvärr låter den förmycket. Övriga ljudet från akvariet har jag hittat rimlig nivå på. Jag sneglade lite på datorfirmor på nätet och kollade in fläktar där. De som är riktigt tysta transporterar tydligen dåligt med luft (12 db)... så då är frågan vilken är rätt fläkt man skall ha. Och om man tar en tystare. Behöver man flera st då ?
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
kan man montera det så att pumpen till skummaren suger igenom UV.t först å sen går in i skummaren???? tänkte spara plats å slant å använda en pump.. Och kan man ta vattnet från sumpen till UV.t eller måste man ta från botten på huve karet? hur mycke sämre blir det att ta från sump jämfört me botten på karet?? mest me frågor ja vet , men nån kanske kan svara på nån iaf.. UV.t e ju ingen lite pryl direkt som ja trodde att den va
-
Hej. Har skaffat en Deltec 20w uv-c. Till denna har jag en Eheim pump som pumpar 1200 l/h. Genom uv-c:n skall det gå max 1000 l/h för bästa effekt. Hur gör jag på bästa sätt för att "strypa" pumpen så den kommer ner till ca 1000 l/h?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-