Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by Nito,

jag undrar vad ni har för erfarenheter av Deltec:s nitratfilter? är dom i klass med Aquacare?

• 17 svar
    • 2,3k visningar
  2. Started by wrang,

Tipps om bra sillikat filter som man sätter på Osmosapparaten för att ta bort sillikaterna på vattnet Lätt och behändigt

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Jocke,

Tjenare! är det någon som använder en sån här?. Hur mycket kalciumhydroxid laddar ni den med,vid en ny start på den.

• 3 svar
    • 899 visningar
  4. Started by Linnex,

Skulle behöva en termometer med reläutgång för att driva kylsystem. Någon som har tips på lämplig produkt. Det jag har hittat kostar runt 1000 spänn och har då två reläer. Jag skulle vilja landa på runt 500 kr. Såg ett inlägg om att använda fläktstyrning till dator men de jag hittat har inte nogrannare exakthet än ±3 % vilket låter mycket.

• 0 svar
    • 779 visningar
  5. Started by Mazi,

Snart ska jag iväg och storhandla de sista grejerna som behövs till uppstart. Jag har alla viktiga grejer i teknikväg utom uv-c. Ska jag köpa det lite senare och lägga pengarna på fler tester osv. ? Eller ska jag bara precis köpa det nödvändigaste så jag har råd med uv-c då ? MVH Max

• 3 svar
    • 905 visningar
  6. Started by uffe2,

- Vilket är det bästa filtermaterialet till fosfatfilter ? (tittade lite på Rowaphos och AguaPhos...) - Hur ofta byter ni materialet ? - Hur mycket material ska man ha till ett 800 liters akvarium ? - Måste man köpa ett fosfatfilter eller går det bra med ett par gammal strumpbyxor och slänga den i sumpen ? Alla goda råd är välkomna !

• 21 svar
    • 3,6k visningar
  7. Started by jör..,

Någon som kan delge mig en lösning på en automatisk vattenpåfyllning.Jag har tröttnat på hink o spill spring. Jag har ingen sump så det får bli via en dunk i ett skåp under. Ähh.. Nu när ni är här! Någon som vet om Osram och/eller Phillips har T5 som passar till s-vatten.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  8. Alltså nu måste jag bara fråga... Hur i hel... kan man ta ut och folk ge de priser som finns i denna hobby. Tex https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6467 Vet inte vad den kostar ny men vad f_n är det som kostar. Lika så så pratade jag med Bengan på marinakvariet i telefon och fick massa tips och råd. I samtalet så pratade vi om teknik och bla sa han att mitt nitratfiltet som jag har kostar ny 3500 kr. :-S Såg annons på skummare som var samma som min där man ville ha 1000 spänn för en begagnad. Jag tänkte att de måste väl skoja... den är ju inte mer avancerad än en spann med lite kopplingar... Vad är det som kostar... det är ju bara lite plastbitar och…

9. Started by john.w,

Är det någon som vet var man kan få tag i plastskruvar har kollat Jula ,classe,biltema,Sjögrens +en del båttillbehörsaffärer men ingen har John

• 7 svar
    • 7,1k visningar
  10. Någon som kan förklara lite mer vad det är för skillnad på dessa skummare Downdraft Becket https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_weblinks&catid=124&Itemid=4 Tycker att båda ser lika ut men ändå inte Downdraft becket

• 2 svar
    • 988 visningar
  11. Started by apericles,

Märket på den är Sander och modellnummret är 321. är det gammal eller? det är nästan 170 cm hög Diametern på stora röret är 15cm och totalhöjden är 170cm stora mängder vatten effektivt. Luftmatning till två stora syrestenar i botten på skummaren. Vad vet ni om detta? Är det en bra skummare?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by JMAONE,

Jag letar efter; slangklämmor av plast. Flexibel slang för ytavrinning (liknande Duplas flexislang) Pvc rörs "änd-korg" (se bifogad bild) Någon som vet var jag kan få tag i detta? Gärna en svensk leverantör.

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by apericles,

jå jå moste jag prata svenska förts.. MEN vad som hander om jag anvenda en lampa som räknas fr 1000 eller 10000 L till en 500 akvarium?

• 1 svar
    • 1k visningar
  14. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar hur många liter man normalt kan rena med ett 90liters osmozfilter innan man måste byta membran osv. Förmodar att det är olika mellan 90 och 260 liters? Hls Nelson

• 0 svar
    • 660 visningar
  15. Started by thomas5547,

Har testat en grej, som man kan suga upp skit från botten.. Batteridriven.. Och smutsen fastnar i en liten påse, under vattnet.. Filtreras.. Perfekt till att suga upp skit med.. Ska försöka fixa en bild.. På hur den fungerar.. http://www.marinedepot.com/md_viewItem.asp?idproduct=HG11004

16. Started by lagu2653,

Jag har en Aqua Medic Ocean Light 150 W MH-belysning som jag tänkte använda som växtbelysning (ej akvarium). Det sitter ett UV-C filter monterat. Skall man plocka bort det. Det blir väl mindre ljus om det sitter kvar. /Lars

• 2 svar
    • 950 visningar
  17. Started by Mazi,

Hur många har filtermaterial i sina saltvattensakvarier ?? Går det bra ? vilken sorts filtermaterial kan man ha ? filtermatta, biobollar ???? MVH Max

• 1 svar
    • 889 visningar
  18. Guest cybercimon
    Started by Guest cybercimon,

såg en här på saltvattensguiden som använde en uppochner vänd pump som ytavrining? funkar det bra?

• 0 svar
    • 793 visningar
  19. har en sander 50mg/l hur ska man använda den?

• 4 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by maca,

<DIV>Hejsan,</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Har flyttat och skall nu starta upp ett akvarium igen, pg av plattsbrist får jag nöja mig medmitt 128l (80x40x40) och inte mitt 300l som tänkt .</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Jag har tänkt attdremmla ett hål så att jag kan ansluta en sump och klurar lite på villken dimension jag behöver på genomföringen... </DIV> <DIV></DIV> <DIV>Sumpen kommer att vara på 54l och jag har tänkt att använda en Oceanrunner 2500 som returpump, denna torde ge runt 1500-1800 l/h med 1m lyfthöjd och lite krökar.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Tror ni att det räcker med en 25…

• 2 svar
    • 774 visningar
  21. Started by nemo,

När skall man byta filter/membran i ett osmos. när märker man när det är dags. ?

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  22. Är det någon som har skaffat sig erfarenhet av denna. /Thomas.

• 3 svar
    • 934 visningar
  23. Started by johnny1,

Ska köpa en osmos men vet inte villken modell. Aqualight 285 liter. Aquatic nature aqua standard 120-150 liter. Aqua medic aqua stadndard 120-150 liter. MVH johnny

• 2 svar
    • 911 visningar
  24. Started by hbmannen,

nån som vet vilken ledningsförmåga 1.023 har.. fick nyss veta att man kan mäta salthalten me multimeter, vore klart mer exakt att mäta så.. om ja nu bara visste hur mycke ström de leder .

• 3 svar
    • 2,6k visningar
  25. Kan man öppna behållarn till UV-C för att titta om lampan fungerar? Tacksam för svar

• 2 svar
    • 1,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.