Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Har en reaktor m inte fått ändan ur vagnen, hur stor skillnad gör det egentligen ?

• 0 svar
    • 888 visningar
  2. Started by hbgot,

i helgen så har jag fått problem med nivåregleringen. flottören slår till och från vid rätt nivåer, pumpen går konstant när vattenpåfyllning behövs men inget vatten pumpas över i sumpen. kan någon del i systemet satt igen? som det ser ut så finns det luftbubblor i slangarna. någon som har tipps på vad jag skall kolla?

• 6 svar
    • 888 visningar
  3. Started by maltemus,

Har idag en liten mag-float till mitt nano och behöver en större till nästa kar. Har lite dålig erfarenhet av prylarna de säljer på djurmagazinet och allt vad kredjorna heter. Köpte en historia med ett rakblad, som repade glaset i ett gammalt sötvattenkar jag hade (Aldrig rakblad på glas jag vet...) Hur som helst, vad använder ni? mag-float verkar "störst" i butikerna men det verkar finnas mängder olika leverantörer.

• 2 svar
    • 887 visningar
  4. Started by Danijel,

L

• 0 svar
    • 887 visningar
  5. *behöv. hjälp koppla mitt silicat filter , vet inte vilken slang ska ta borts från osmosen och koppla den andra filter..

• 2 svar
    • 887 visningar
  6. Started by BAminoff,

I mina planer för den kommande uppgraderingen(3 års plan) ingår köp av elverk. Nu var det ca 30 år sen jag läste fysik och jag kommer inte ihåg mycket. Hur räknar jag ut hur stort elverk jag behöver? Står det på alla prylar hur många watt dom är på och är det bara att addera sen eller. MVH BA

• 2 svar
    • 887 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har lite funderingar på att skapa en sån här anordning som spolar ut ett par liter snabbt i karet med jämna mellanrum. Vad jag funderade på då var väl främst om man skulle kunna använda2st 2 liters petflaskor ovanför karetsom får vattnet från sumpen och spolar åt olika håll.Tänkte det kanske kunde vara bra med relativt korta men täta flöden,blir typ 20 sekunder mellan var spolning,känns mer våglikt. Vad tror ni? Är 2 liter för lite för ett 125L?

• 5 svar
    • 885 visningar
  8. Started by Jocke,

Tjenare! Vad heter needle valve på svenska?. Vart kan man köpa såna kranar?. Någon som använder såna kranar?,tänkte ha en sån till mitt nitrat filter så att man inte behöver ställa om flödet varje dag. MVH Jocke

• 2 svar
    • 884 visningar
  9. Guest lysröret
    Started by Guest lysröret,

om jag nu framöver ska starta salt så undrar jag vad jag behöver och vad grejorna gör. pump, filter, ljus och kar är ju klart att man ska ha... men sen dessa tillbehör; skummare? nitratfilter? kalkreaktor/mixer? flotor finns det nåt man inta behöver av dessa eller kan bygga själ?

• 5 svar
    • 884 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänker köpa ett osmosfilter från AquaCare, Min fråga är om det är värt att lägga på drygt 2000 kr för att få en automatisk sköljning av membranet. Blir det billigare på lång sikt ?

• 1 svar
    • 883 visningar
  11. Started by MattiasN,

Hur rengör ni era klyvetter till Hanna checkers? Har en fosfor ulr som jag haft några år nu, har sköljt med osmosvatten några gånger och torkat ur så gott det går med lite papper, det verkar ha räckt, klyvetterna har alltid sett helt rena ut och har alltid givit rimliga värden hyfsat upprepat.... Men nu ser de plötsligt inte längre helt rena ut... Kemikalier? Läste nån om använde aceton, är det lämpligt? Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

• 4 svar
    • 882 visningar
  12. Started by Blåbert,

Hej, Har köpt ett par vanliga datorfläktar som jag skall evakuera luft ur mitt överskåp med. Fläktarna är 12v, men de startar inte med 12v. Misstänker att de måste få en styrspänning på den lilla tråden avsedd för det. Hur tjuvkopplar jag? Kan jag ge samma 12 v på den tråden? Eller måste köpa en batterieliminator till och mata 5v? Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 1 svar
    • 881 visningar
  13. Started by Dimorb,

Har länge tänkt på att jag borde skaffa mig en UPS till de viktigaste komponenterna i akvariet. Har ni börjat leta men det är ju en uppsjö av allting. Vad kör ni? Någon som använder billighetsvarianten från fis-street: http://www.fish-street.com/coralbox_powercell_for_jebao_battery_pump__dc_pump Eller har några helt andra förslag på vad som kan funka bra. Tacksam för tips. /Andre.

• 3 svar
    • 880 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hejsan, är det någon som vet ifall det finns något sätt att enkelt bli av med allt grejs som flyter omkring på ytan?Jag brukar rensa med en burk som jag håller just under ytan men efter 2 dar är det fullt igen.jag har ingen sump. nån slags ytavrinning utan att ta upp hål? mvh roger

• 11 svar
    • 880 visningar
  15. Started by mamadubba,

Någon som vet var man hittar uttagslister med separata brytare för varje uttag? Har sett bilder på sådana här på forumet men hittar inga att köpa nånstans.

• 5 svar
    • 879 visningar
  16. Started by Sardellen,

Jag finns i skåne och behöver få tag på PVC-rör, kopplingar, kulventiler och lim. Var hittar man det i södern ?

• 3 svar
    • 879 visningar
  17. Started by thomas5547,

Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..

• 2 svar
    • 879 visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

hur gör ni för att inte bli störd av ljuset ifrån era armaturer som ni har till era akvarium ? __________________ /Igge

• 3 svar
    • 877 visningar
  19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har bestämt mig för att skaffa ett saltvattensakvarium efter sommaren. Jag har kikat på Aqua-medics-Percula 120, är det någon som har erfarenhet eller synpunkter angående karet så skulledet vara väldigt uppskattat. Tänkte börja med lite tåliga fiskar och mjukkoraller, och även köpa en osmosis Är det något annat som är ett måste för en nybörjare helt utan erfarenhet? (förutom kundskap) Ha det gott/ R.G

• 6 svar
    • 876 visningar
  20. Started by niki68,

Hittad en adapter och kommer inte ihåg vilken teknik tillhör, kan någon veta , tack !

• 2 svar
    • 876 visningar
  21. Started by oualid,

Hej. Jag skulle behöva en manick som känner till om det börjar rinna ut från akvariet ner till golvet och skicka ett larm via SMS eller email. Är det nån som vet om det finns en liknande produkt? /Oualid

22. Started by pepo,

För ett antal år sedan lade jag ned mitt 900 liters saltkar. Nu har planeringen för ett nytt börjat ta form i huvudet och iom detta så funderar jag som så många andra på vad man gjorde för misstag förra gången, vad man saknade och vad man ville ha bättre. Hur man får riktigt bra cirkulation i akvariumet är en av dessa frågor. Vet ej om denna tråd skall ligga under ett DIY ämne och då får gärna någon flytta den men jag börjar här. Nu till saken.... Sitter i tankarna att sätta ett rör efter hela bakre rutan där slitsar i röret pressar ut det vatten som returpumpen trycker upp. Ett inre och yttre rör med olika öppningar öppnar och stänger med att det inre röret…

• 4 svar
    • 875 visningar
  23. Started by Freddesss,

Vilken typ av nät kan jag använda för att inte mina invånare ska hoppa ur?

• 2 svar
    • 875 visningar
  24. Tjenare! Har några frågor om min reaktor ska starta upp den. Hur ställer man in manometern som sitter på flaskan?,kranen på flaskan helt öppen och sen då. Det sitter ju två kranar till på den,en stor och en liten nålventil. När det kommer in gas i första kammaren så sjunker vatten nivån i kammaren ner till där styrningen sitter ska det göra det?. Det låter väldigt högt om dom två slangarna från sediment kammaren ska det göra det?. Eller har jag för bra drag i min luftpump?. Kan man ställa trycket på en Schego WS3 300 l/t ?. MVH Jocke

• 0 svar
    • 875 visningar
  25. Started by remne,

Hej. Är det någon som vet vad för material slangen som sitter i tex Grotechs doseringspumpar är gjord av? Undrar då även om Santopreneslang har bra hållbarhet att användas i doseringspumpar? Skulle vara tråkigt om dom torkar/spricker upp direkt.

• 1 svar
    • 874 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.