Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Kan nån snäll person länka mig till information om biopellets i stora akvarium. Eller om nån här har bra erfarenhet. Mvh Thomas
-
Har själv ingen sump men började att fundera: Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet.
-
- 4 svar
- 846 visningar
-
-
Jag finns i skåne och behöver få tag på PVC-rör, kopplingar, kulventiler och lim. Var hittar man det i södern ?
-
- 3 svar
- 845 visningar
-
-
Har några frågor... Var kan man få en flaska laddad med Co2, i göteborg? Vilken av gaserna är det man ska använda sig av??? Finns många.. Har en liten flaska.. på ca 2kg.. Aga säger att dom inte längre fyller sånna.. utan att man måste köpa deras på 5kg.. Dom har börjat avveckla..? Och brandservice, gör det absulut inte heller..
-
hej, vad är det som gäller med cirkulation gällande uv-c. många säger 4x volym men det nya är att det ska vara x2?? vad tror ,vet ni????
-
Har beställt en RO/DI Spectrapure MaxCap 180 GPD. Har någon erfarenhet av den. Håller den länge? bra kvalité?
-
- 4 svar
- 843 visningar
-
-
-
om jag nu framöver ska starta salt så undrar jag vad jag behöver och vad grejorna gör. pump, filter, ljus och kar är ju klart att man ska ha... men sen dessa tillbehör; skummare? nitratfilter? kalkreaktor/mixer? flotor finns det nåt man inta behöver av dessa eller kan bygga själ?
-
- 5 svar
- 842 visningar
-
-
sitter och planerar sumpbygget och vill göra det enkel så jag undrar om det är ok att mata skummaren och uvc med samma pump och att vattnet först går genom uvc och sedan till skummaren? -för/nackdelar?
-
- 5 svar
- 842 visningar
-
-
Hej behöver få tips om ett relä/kontaktor där jag kan koppla på en 12 V DC på så sätt att när det är öppet så går det plus på kontakt 1 och minus på kontakt 2. I slutet läge så skall det vara tvärtom minus på kontakt 1 och plus på kontakt 2. Spolen kan ha vilken spänning som helst men smartas är ju om den också går på 12 V MVH Lasse
-
-
Skall flytta ned min osmolator till sumpen, men har tappat bort de fästen som fanns med från början. Har någon ett tips på hur man fäster sensorerna i sumpen? Alternativet är ju att köpa Tunzes fäste som reservdel, kostar inte många kronor, men kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man får hem det.
-
- 3 svar
- 841 visningar
-
-
Jag håller på att gå över från balling till calciumreaktor på nya karet vilket är något helt nytt för mig. Har främst två frågor till er mer erfarna. Reaktorn kommer vara placerad över sumpen, detta som säkerhetsåtgärd vid eventuellt läckage. Är lite orolig för häverteffekt och stora mängder CO2 ner i sumpen. Reaktorn kommer matas med peristaltisk pump. Om jag tänker rätt borde jag undvika problemet genom att dra vattnet ur reaktorn istället för att mata in då pumpen stoppar häverten. Detta verkar många göra men i deltecs bruksanvisning står att pumpen ska pumpa in vattnet i reaktorn och att man absolut inte får strypa utflödet pga risk för övertryck. Är det s…
-
-
- 3 svar
- 840 visningar
-
-
Sätter igång min planeringstråd här i "sumpavdelningen":skrattar: så kanske man kan få den flyttad när så behövs? Mitt nästa kar skall igång under året men just nu försöker jag bara tänka. Satt i går kväll och bara ritade lite på ett vanligt papper. Karet kommer att ha måtten 120x65x55. Ställningen skall jag få tillverkad i 50x50 fyrkantsprofil, svetsad av proffs. Innermåtten under karet kommer att bli ca 110x55 och höjden ca 75. Min huvudfråga är, finns det några generella riktlinjer för hur stor sumpen bör vara ???????????????? Jag förstår självklart att ju större desto bättre. Som jag ritade igår kan sumpen kanske vara 50 bred, 40 hög och 50 djup. Det skulle med 40 cm…
-
- 1 svar
- 840 visningar
-
-
Hej, Ett Clarisea SK3000 gen 2 som larmar. När jag stoppar i strömmen så larmar det med 5 korta och 1 lång signal, den röda dioden blinkar samtidigt. Jag kan inte stänga av larmet då knapparna på fjärrkontrollen inte tystar larmet. Det återkommer med ca 10 sekunders mellanrum, oavsett om jag har motorn inkopplad med den röda kontakten eller inte. Motorn fungerar om jag trycker på knappen för att mata fram, flottören fungerar också. När jag justerar den röda kontakten så blinkar inte den blå lampan regelbundet utan den "flämtar" lite oregelbundet. Jag har haft isär och kollat så sladdarna sitter ordentligt fast på motorn. Är det glapp i den röda konta…
-
- 1 svar
- 839 visningar
-
-
Hej. Jag skulle behöva en manick som känner till om det börjar rinna ut från akvariet ner till golvet och skicka ett larm via SMS eller email. Är det nån som vet om det finns en liknande produkt? /Oualid
-
- 2 svar
- 838 visningar
-
-
Hej! Är på jakt efter en iks styrdator.Någon som vet vart man kan få tag på en sådan i sverige Mvh kjell
-
- 1 svar
- 837 visningar
-
-
I mina planer för den kommande uppgraderingen(3 års plan) ingår köp av elverk. Nu var det ca 30 år sen jag läste fysik och jag kommer inte ihåg mycket. Hur räknar jag ut hur stort elverk jag behöver? Står det på alla prylar hur många watt dom är på och är det bara att addera sen eller. MVH BA
-
- 2 svar
- 836 visningar
-
-
Här är något ni kan kolla upp! http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=climatecontrolO&template=product_climatecontrol.xsl
-
- 0 svar
- 835 visningar
-
-
E det nån som har erfarenhet av Grotechs doserings pump TEC 3 NG digital? Om den e bra och om nå har måtten på den när den står på dosering rampen? Väldigt tacksam för svar omg
-
- 2 svar
- 835 visningar
-
-
Ngn som har erfarenhet av denna. Tyckte den såg tillräcklig snygg ut att faktiskt ha framme Hittar bara massa info på tyska sidor tyvärr.
-
- 1 svar
- 835 visningar
-
-
Dette var et bra forum! En akvarist som heter Johannes annbefalte dette forumet.Fine bilder! I norge har vi et foum som heter Saltvannsforum,bra side! Her er adressen: www.saltvannsforum.no Besøk oss gjerne!
-
Hej, Har köpt ett par vanliga datorfläktar som jag skall evakuera luft ur mitt överskåp med. Fläktarna är 12v, men de startar inte med 12v. Misstänker att de måste få en styrspänning på den lilla tråden avsedd för det. Hur tjuvkopplar jag? Kan jag ge samma 12 v på den tråden? Eller måste köpa en batterieliminator till och mata 5v? Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- 1 svar
- 834 visningar
-
-
Kör systemet med 2 osmolatorer för att hålla salthalten på riktig nivå samtidigt som jag alltid har en "back up" ifall det skulle ske att en av dem slutar fungera. I går eller i dag gav sig en utav dem och vill inte längre ge signal till pumpen. Pumpen fungerar på norsk start så det är inget stop i slangen eller pump med luft i utan det är något med sensorn som gör att den inte sänder start signal, tänkte jag. Så koppla ur den och undersöker den. Ser ut som att den har fått ett belägg som sitter väldigt hårt på den. Nu till frågan: Kan man / bör man rengöra den med sicce pump clean (i huvudsak eller enbart citronsyra skul…
-
-
- 4 svar
- 834 visningar
-
-
Svart plexiglas? Har läst en massa att det fäster dåligt på glas med silikon. Alternativ? Har sett färdiga lådor att limma fast i USA men ej i Sverige.
-
- 1 svar
- 833 visningar
-