Övrig teknik
3 027 ämnen i detta forum
-
Jag använder en 4-stegs RODI (sediment, kol, RO, DI) och tänkte installera en dubbel TDS-mätare nästa gång jag byter filter för att få bättre koll på när det är dags att byta. Jag funderar nu på var jag vill mäta TDS. Det vanligaste verkar vara att mäta efter RO-membranet och efter DI-filtret. Detta för att se när det är dags att byta RO-membranet och jonbytarmassan. Tillverkaren/säljaren av filtren rekommenderar att förfilter och jonbytarmassa byts var 6 månad och RO-membran var 1-3 år. Då funderar jag på om det inte är bättre att mäta efter förfilterna för att kunna byta dessa i tid och därför belasta RO-membranet mindre och förlänga dess livslän…
-
Dette var et bra forum! En akvarist som heter Johannes annbefalte dette forumet.Fine bilder! I norge har vi et foum som heter Saltvannsforum,bra side! Her er adressen: www.saltvannsforum.no Besøk oss gjerne!
-
Kan nån snäll person länka mig till information om biopellets i stora akvarium. Eller om nån här har bra erfarenhet. Mvh Thomas
-
Här är något ni kan kolla upp! http://www.vivaria.nl/vivaria/?get=product&menu=climatecontrolO&template=product_climatecontrol.xsl
-
- 0 svar
- 826 visningar
-
-
-
Har själv ingen sump men började att fundera: Hörde om en kille som hade vanlig ytavrinning och en sump under. En trochea snäcka(eller hur de stavas, koniskt skal) klättrade över ytavrinningen och ner i röret till sumpen, med följd av att sumpen torrlades och lite väl mycket vatten i karet / på golvet.
-
- 4 svar
- 825 visningar
-
-
Skall flytta ned min osmolator till sumpen, men har tappat bort de fästen som fanns med från början. Har någon ett tips på hur man fäster sensorerna i sumpen? Alternativet är ju att köpa Tunzes fäste som reservdel, kostar inte många kronor, men kan tänka mig att det tar ett bra tag innan man får hem det.
-
- 3 svar
- 825 visningar
-
-
Hittade en till variant på filter med fleecerulle. Denna verkar väldigt anpassningsbar. http://www.klirfilter.com Att jämföra med theiling rollermat och clarisea... Skickat via Tapatalk
-
- 1 svar
- 824 visningar
-
-
Hej, Har köpt ett par vanliga datorfläktar som jag skall evakuera luft ur mitt överskåp med. Fläktarna är 12v, men de startar inte med 12v. Misstänker att de måste få en styrspänning på den lilla tråden avsedd för det. Hur tjuvkopplar jag? Kan jag ge samma 12 v på den tråden? Eller måste köpa en batterieliminator till och mata 5v? Sent from my iPad using Tapatalk HD
-
- 1 svar
- 824 visningar
-
-
Någon "pryl kunnig" eller "Clas Ohlsson" fanatiker som vet av en termostat som lämpar sig för att styra fläkten (pax 220v)till överlådan baserat på vatten temperaturen? Det gör inget om man måste modifiera lite med lödkolven .
-
E det nån som har erfarenhet av Grotechs doserings pump TEC 3 NG digital? Om den e bra och om nå har måtten på den när den står på dosering rampen? Väldigt tacksam för svar omg
-
- 2 svar
- 823 visningar
-
-
I mina planer för den kommande uppgraderingen(3 års plan) ingår köp av elverk. Nu var det ca 30 år sen jag läste fysik och jag kommer inte ihåg mycket. Hur räknar jag ut hur stort elverk jag behöver? Står det på alla prylar hur många watt dom är på och är det bara att addera sen eller. MVH BA
-
- 2 svar
- 823 visningar
-
-
Hejsan! Jag fick en länk av saltvän som jag tycker är vettig för oss som är nybörjare. http://reefkeeping.com/issues/2002-05/sh/feature/index.php Mvh Nelson
-
- 0 svar
- 822 visningar
-
-
Ngn som har erfarenhet av denna. Tyckte den såg tillräcklig snygg ut att faktiskt ha framme Hittar bara massa info på tyska sidor tyvärr.
-
- 1 svar
- 822 visningar
-
-
Jag kör herbie-overflow och med karet var det borrat en 40mm och en 25mm i överrinningsboxen. Returen upp (25mm) har jag dragit på utsidan då jag inte ville borra i glaset för det tredje röret. Grejen är den att returen ner i sumpen inte blir tyst, det skvalar/kommer luftbubblor ner i sumpen. Har en skjutventil på 40mm-röret för att få överrinningen tyst och reglera nivån i överrinningsboxen, den blir tyst. Kan det vara så att returen ner är för stor i förhållande till returen upp? Eller läcker 40mm-röret luft någonstans på vägen ner? Returpumpen är en Jebao DC-7000 som jag kör på högsta, har försökt att köra den i lägre hastighet men det blir fortfarande…
-
- 4 svar
- 822 visningar
- 1 följare
-
-
Vet inte om det är en ny produkt, men jag har inte sett den förut. Man måste beundra jänkarnas förmåga att hitta på nya produkter... Verkar ha fått bra kritik av dom som prövat den. http://www.therme-at.com/
-
- 0 svar
- 821 visningar
-
-
Hej! Är på jakt efter en iks styrdator.Någon som vet vart man kan få tag på en sådan i sverige Mvh kjell
-
- 1 svar
- 820 visningar
-
-
Kört i ett heavy load system från start till nu.. Inköpt 14-10-2019 Motorn orkar inte dra mer. Har haft filtret isär och letat efter motstånd men finner ingenting. Kan man räkna med att motorn inte har längre levetid och det är dags för ett nytt block eller vad bör jag se efter? mvh Andre.
-
- 5 svar
- 818 visningar
-
-
Dunkar utan kran alltså. 5-10 Liters. Tips på varuhus kedja som har sådant? gjorda i plast som tål lite salt förstås
-
-
- 4 svar
- 818 visningar
-
-
Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…
-
Jag får ständigt en vit påväxt i mina biopelletsreaktorer. Påväxten brukar dyka upp efter ett par veckor och växa sig större och större. Om jag inte tar bort det blir det så här stort på ett par månader. Jag har provat allt mellan lugnt flöde och extremt högt flöde med samma resultat så det tycks inte vara kopplat till flödet genom reaktorn. Någon mer som upplever detta? Någon som har någon idé om vad man kan göra för att motverka det?
-
Svart plexiglas? Har läst en massa att det fäster dåligt på glas med silikon. Alternativ? Har sett färdiga lådor att limma fast i USA men ej i Sverige.
-
- 1 svar
- 816 visningar
-
-
Hej. Jag skulle behöva en manick som känner till om det börjar rinna ut från akvariet ner till golvet och skicka ett larm via SMS eller email. Är det nån som vet om det finns en liknande produkt? /Oualid
-
- 2 svar
- 816 visningar
-
-
Någon som vet var man kan få tar i ett nytt uv rör till denna ? har pratat med mina lokala handlare men inte fått något riktigt svar om dom kan få hem ett nytt rör eller ej . tacksam för svar ..
-
- 1 svar
- 816 visningar
-
-
Har beställt en RO/DI Spectrapure MaxCap 180 GPD. Har någon erfarenhet av den. Håller den länge? bra kvalité?
-
- 4 svar
- 815 visningar
-