Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Jag funderar på ett cylinderakvarium 98cm i diameter, men är fundersam om någon förstoringseffekt uppstår och hur den i så fall upplevs. Så om någon har erfarenhet hör gärna av er. Tack på förhand. Mvh Conny

• 0 svar
    • 754 visningar
  2. Started by BAminoff,

Mitt kar är på 150 liter. Har ett nitratfilter som heter nollnitrat är eg. för mycket större kar. Törs jag dela på det lägga och det i en strumpa i skummaren där jag också borde kunna ha fosfat filtret,eller hur.Hela nitratfiltret får inte plats. Detta för att nitrat filtret ser ut som en stor ful stenkorv som ligger i akvariet under pumpen. Eller tänker jag helt fel. Nitratfiltret borde väl vara en homogen massa stenar. Eller ska jag kanske blanda rowaphos och nitratstenarna i en strumpa. MVH BA

• 0 svar
    • 686 visningar
  3. Ska köpa en doserpump för Balling light. Har kollat lite på dessa pumpar, Grotech'en har kontrollerna på framsidan vilket jag tycker verkar bättre. Båda kan oxå styra en extra enhet med pumpar ommman skulle behöva det i framtiden. Sen undrar jag om Grotech's Corall A, B, C är sdamma sak som FM traceB spårämnen. Båda verkar inehålla ungifär samma sag. Kan man använda dom på samma sätt i ballinglösningarna?? Nått som GHL är bättre på?? Annars käns Grotech'en sjystare. Mest för att komntrollerna är lättare att komma åt när den står på hyllan inne i sumpskåpet....

• 0 svar
    • 611 visningar
  4. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Någon som kör denna, och har erfarenheter om denna? Är den bra? *undrar* __________________ /Tomas. ---------------------------------------- 512 L + 100 L sump.. 100 kg LS.. DeBary uvc 25W.. AquaCare nivåkontroll.. m.m http://hem2.passagen.se/akvarie/

• 0 svar
    • 966 visningar
  5. Started by Cathulu,

Jag har ett par kassar med 5-10mm korallbitar i och undrar hur jag kan "vätta" det så att jag inte löser upp massa "skit" som jag sedan pytsar ut i akvariet. Koka eller???? //Jens

• 0 svar
    • 869 visningar
  6. Started by Jonas Am,

Är det någon som har provat denna? Tunze 1076/2 Manual 82€ hos http://www.aquadiskont.com Den tar ju iofs vatten nerifrån med, tanken är att jag skall sätta in en inredning på rutan också. Såg en variant utan bottenröret någon stans men nu kan jag inte hitta den igen. Andra förslag? Den skall vara till mitt 54l.

• 0 svar
    • 904 visningar
  7. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, kan hända jag frågat om detta förut, gjorde en sökning men fick bara en träff så jag ställer frågan på nytt om jag ställt den innan. Varför kör man Ozon i karet, vad gör Ozonet i systemet? Om jag förstått det rätt så förbättrar Ozonet skummningen om man kopplar Ozon till luftinsuget på skummaren, Ozon tar även bort gulämnen i vattnet vilket gör att man inte behöver köra aktivtkol så ofta? Finns det andra fördelar med Ozonet förutom att det ger en effektivare skummning och att man får ett klarare vatten om man har endel gulämnen i detta? Tack på förhand /Mattias Widell __________________ 720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h g…

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by MattiasN,

Hur "bred" är en 40mm tankgenomföring ungefär? Hålet ska ju vara runt 55mm, men frågan är hur mycket fritt man behöver runt hålkanten, jag kommer få en regel från träställningen ganska nära..... Får kanske flytta ut hålet lite mer än jag tänkt så genomföringen får plats. hur stort hål behövs i skivan karet ska stå på? Frågor som blir besvaradenär genomföringen kommer, men jag vill gärna veta innan jag konstruerar min bänk Tack på förhand Mattias

• 0 svar
    • 892 visningar
  9. Started by sundvall,

nytt akvarium ska beställas vill bara ha era åsikter om detta, kan inte bestämma mig vilken typ av avrinning som kommer funka bäst vad tror ni alternativ 1 blir som en balkong bakom akvariet. medans alternativ 2 blir en vanling ytavrinning med hål borrat i botten av akvariet. akvariet kommer vara 200cm lång jag är rädd för att alternativ 1 kommer bli för liten eller??

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  10. Tänkte samla en drös frågor kring den kalkreaktor som jag precis köpt med tillhörande utrustning. Det går ju att göra saker på olika sätt, en del bättre, andra sämre... Så det är intressant med en diskussion rent allmänt (Grotech kalkreaktorer) men också ang. just denna reaktor Utrustning är: Grotech HCR 070 med gasreduktionskammare 2 kg CO2 flaska med Aqua Medic magnetventil Ph styrning via Aqua Medic PH computer 1) Hur ska man nyttja gasreduktionskammaren på bästa sätt? Vad kan man/ska man göra med den? (Kan man tex ha magnesiumgranulat i en nylonpåse i den eller gör sig denna granulat sig bäst i själva reaktorröret?) 2) Det finns flera sätt att styra reaktorn där PH-p…

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Daniel N,

Hej. Någon som provat denna produkt? Epoxikitt strong från tremco. www.tremco-illbruck.se Mvh Daniel.

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  12. Started by niki68,

Finns någon som kör samma fläkt ?

• 0 svar
    • 730 visningar
  13. Started by Mazi,

Hallå! Har tänkt köpa en ny osmos då det blir ungefär samma värden föreoch efter... Det kvittar hur mycket den producerar för jag använder bara ca 10-20 liter i veckan. Har ni tips och ideer så skriv det här! hittade denna : http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=9416 verkar den vara nåt?? Menmen, tacksam för svar.. MVH max

• 0 svar
    • 683 visningar
  14. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar hur många liter man normalt kan rena med ett 90liters osmozfilter innan man måste byta membran osv. Förmodar att det är olika mellan 90 och 260 liters? Hls Nelson

• 0 svar
    • 658 visningar
  15. Sliter med vattenvärden och tänker installera ett större refugium för att se om det kan hjälpa lite. Sumpen är på 250x50x45 men har ingen plats i sumpen utan total ombyggnad. Det forsvinner 50 cm till vattenpåfyllning och den lilla halvmetern som är "fri" vid sidan av pumpen huserar nu nitratfilter och kylare. Så vad gör man? Finns det några smarta lösningar som man kan hänga på akvariet? Placera i sumpen hängandes? Tänkte att man kanske kunde satt in en reol. Det är lite plats vid sidan av sumpen där man kunde haft benen till en reol men jag vet inte om det är en dum tanke då det kanske innebär att det blir stress/vridmoment eller liknande på botten …

• 0 svar
    • 462 visningar
  16. Started by Cathulu,

http://www.blocket.se/vi/15231641.htm?ca=11_s

• 0 svar
    • 1k visningar
  17. Started by patrikk,

såg detta idag och tänkte ett enkelt sätt att kunna styra sina saker till karet: http://www.kickstarter.com/projects/337922278/smart-power-strip-control-your-appliances-from-any?ref=category https://d2pq0u4uni88oo.cloudfront.net/projects/641997/video-295494-h264_high.mp4

• 0 svar
    • 1,5k visningar
  18. Guest Andreas Lange
    Started by Guest Andreas Lange,

Jag har en gammal osmomat - nivåreglerare - liggande (Tunze 5016). Den påminner rätt mycket om de modellerna som finns nu med två sensorer (en drift och en säkerhet), styrbox och pump. Det som skiljer är hur sensorerna monteras i karet. Sensorerna sitter i en burk tänkt att placeras vid rätt vattennivå. De sitter kapslade och skyddade för alger. I överkant finns en springa för vattentillflöde antar jag. Det kluriga är att det i botten av boxen sitter ett (ganska långt) rör som går ner i ett U för att ha mynningen i samma höjd som springan i boxen (attans, ingen digitalkamera hemma). Det var i alla fall så jag fick den från tidigare ägare (tyvärr via lite mellanled). Resul…

• 0 svar
    • 796 visningar
  19. Started by martin84,

är det någon som vet måtten på AquaLight Nitratfilter Martin

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by Capote,

Någon som har en ritning på seriekabeln mellan PC och IKS Aquastar?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  21. Som vanligt brukar jag läsa reklamen som kommer i brevlådan. Denna vecka (start 13 aug.) har Lidl ett erbjudande som kanske kan vara av intresse. USB Mikroskop med integrerad kamera för fotografering eller videoinspelning • Förstoringsgrad 20 x, 80 x och 350 x • Valbar funktion för infallande ljus och genomlysning, med ljusinställning för optimal belysning • Inkl. bildredigeringsprogram ”Photomizer SE“ • Dataöverföring och strömförsörjning över USB 2.0 inkl. 2 m kabel • Låsbar låda med förberedda, permanenta preparat, objektglas och täckglas, 2 prepareringsnålar och 1 specialpincett • Mått: 15x27,5x15 cm • 5 års garanti med priset 349:- läs mer här

• 0 svar
    • 856 visningar
  22. Satt precis och tittade på deras saker och blev lite sugen på deras roterande munstycken.... (REVOLUTIONS)

• 0 svar
    • 629 visningar
  23. Tänkte bara informera om att Aquariogest nu finns i en version anpassad för saltvatten och revakvarium. http://reef.aquariogest.net/ Har precis köpt in det själv och sitter och provar det nu. Spontant verkar det rätt bra men fortfarande verkar det vara lite buggar som måste rättas till. Kan vara värt att titta på för dom som är intresserade av att logga sitt akvarium i datorn.

• 0 svar
    • 942 visningar
  24. Hej Jag har ett problem med min IKS Aquastar dator som låser. Jag kopplar in den, gör precis som det står när man ska reseta. Men det slutar med att den hamnar på MAIN MENU TIME FUNCTIONS och där är den låst. Hjälper inte att trycka på nåt.... Någon som har råkat ut för detta?

25. Started by Tobbz,

Tänkte hoppa på ATS tåget och tillverka en egen nu i jul. Har allt förutom belysningen, vilket ljus ger bäst tillväxt ? Funkar det med vanliga ledlister ifrån ikea eller ska man ha något annat ? Gärna så billigt som möjligt.

• 0 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.