Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Aqua Medic Easyline 90, 75-90 L / dygn 90 Osmosfilter till både saltvattensakvarium som sötvatten. Producerar mellan 75-90 liter osmosvatten per dygn. Vattnet renas genom 3 olika filter, kol, sediment & membran vilket ger ett mycket rent vatten användbart till saltvattensfiskar, koraller & sötvatten Säljes för att det är för dåligt vattentryck i fastigheten den är bara provat Pris: 500 kr
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
jag håller på att starta ett percula 120. Grejen är den att jag vill ha in UV-C´n och pumpen till deni skåpet under karet. Min fråga då: funkar den lika bra om den står lite vertikalt i skåpet? Eller måste den stå helt lodrätt?? Den får plats stående men då går inte gummitutan på toppen på ordentligt.
-
Jag har ju ett nästan nytt ytterfilter (eheim 2222) som jag använder idag. Tänker bygga liten sump, o då undrar man ju om man kan använda ett ytterfilter som returpump, det borde väl gå? Kanske den inte orkar trycka på så hårt med flöde eftersom den inte har invattnets hävert-tryck, men ändå, gör det nåt om den bara trycker runt 100-200l/h på ett 45L kar?
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
Har länge försökt hitta en bra lösning på hur man skall köra min ca-reaktor, Deltec P500. Satt nu återigen och googlade info om denna när jag helt plötsligt dyker på info som säger att denna modell är en "non fluidised" reaktor. Detta måste väl betyda att mediet inte skall sväva i reaktorn, utan den cirkulerar bara vattnet så att det är cirkulation i filtret. Det skulle ju i så fall förklara varför det inte funkade något vidare med Rowalith C+ som vi testade i gamla karet. Pumpen orkade inte alltid få mediet att sväva, och när det väl svävade åkte det ofta in particklar i cirkulationspumpen. På PF 509 finns ju en ventil på trycksidan på cirkulationspumpen, vilket saknas p…
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar på att bygga ett eget pellets filter, tror ni att det fungerar om man sätter direkt från ut på karet? Returpumpen fyller med 2500l/h blir det för dåligt tryck eller ha ni nå förslag eller bilder på erat ststem
-
- 0 svar
- 538 visningar
-
-
Här är en länk till ett litet dataprog. för att hålla ordning i karet. http://www.marinefishuk.co.uk/portal/forum/viewtopic.php?p=1 1485#11485 __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Har en profilux 2:a och en power bar. Hur ska jag ställa in uttagen på powerbaren för att stanna tex, streamers och skummare när man trycker in Feed pause. Jag har lyckats att stanna dom under maintance, men inte feed pause för då som jag förstår det att dom ska programmeras in som filter istället för always on ?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på Er! Jag ska byta ut min krånglande kalkmixer mot en AcuaCare, är det nån av Er som har en sådan? Är Ni nöjda? Tack på förhand!
-
- 0 svar
- 880 visningar
-
-
Jag tror att det är så att min styrskena inte ger min IKS dator någon ström så den står och drar ur batteriet. någon som har lust att öppna sin skena och kolla dom inringade kablarna och titta om den gråa kabel ska sitta någon stans. vart ska jag mäta på kontakten för att se om det kommer någon ström och hur mycket ska det komma. bilden finns i tråden Manual till IKS Ph Controller
-
- 0 svar
- 923 visningar
-
-
Apex"issue": Igår hade apexen på något vis bytt namn/adress på min EnergyBar, varvid inget hände i densamma när allt såg rätt ut på datorn. Dvs om jag aktiverade en viss utgång, tex skummare, så startade den inte. EnergyBar hade fått en ny adress o nytt namn o när jag insåg det o hittade den så kunde jag adressera om alla kommandon till den "nya" energybaren. Lurigt. Har ngn haft denna issue?
-
- 0 svar
- 463 visningar
-
-
Hur länge varar en 2000g tub ca förstår att det har o göra med åtgång men hur länge varar era tuber? Eller inte lönt med så små bättre att köpa 5000g tycker dom tar för stor plats bara
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Är det någon som har en ATI 6kanals doserpump som kan ta ett kort på nät-agget då jag lyckats blanda ihop några.
-
- 0 svar
- 445 visningar
-
-
Hej Jag köpte en nästan komplett Aquatronica Akvariedator av Biotedmarine i Kungsbacka och han var vänlig nog att skicka med ett PC inteface som tyvärr saknade strömkälla. Är det någon som vet hur många Volt denna ska matas med, samt hur man skall vända plus och minus om man köper en universaltrafo. Är extremt tacksam för info om detta! Mvh Niklas
-
- 0 svar
- 740 visningar
-
-
Hej, Någon som har erfarenhet av denna kylaren? mvh Björn
-
- 0 svar
- 830 visningar
-
-
Hej Har köpt en schuran jetstream kalkreaktor av en saltvattens vän har på guiden, tyvärr saknades manualer till den... Detta har vållat lite huvudbry...har hittat på tyska, men vad hjälper det ;0) Så någon som har en instruktion / installations manual till en schuran Jetstream 1 liggande? Gärna i pdf och kan skicka till conny@publicsound.se skulle det rädda dagen, veckan.. osv Mvh Conny
-
- 0 svar
- 621 visningar
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Korallins kalkreaktorer?Kan de stå under akvariet utan att man för den skull har en sump??
-
Är det många som kör med calcium reaktor. Vad har ni för erfarenheter av dom olika märkena på reaktorerna? Vad vill man ha och vad är sämre på vissa märken. Är det nån som kör reaktor till kar under 500l?
-
- 0 svar
- 509 visningar
-
-
Ett enkelt sätt att få tyst på Venturiskummarens luftsug,är att koppla luftsugets slang till uppsamlingskoppens "avluftningshål". uppsamlingskoppen funkar som ljuddämpare,och jag har inte märkt några biverkningar
-
Jag köpte ett nytt silikat test idag och blev förvånad när jag skulle göra testet då jag upptäckte att de har ändrat instruktionen och man nu kan mäta upp till 15 ppm istället för 3. Man använder samma karta (upp till 3 ppm) men skall enbart använda 2 ml vatten istället för som tidigare 10 ml. För er som sitter med gamla testet. Vet inte om de har ändrat något i flaskorna men så här lyder den nya instruktionen. 1. Tillsätt 2 ml vatten i provröret. 2. Tillsätt 6 droppar av Si-1 och snurra testet försiktigt i 10 sek. 3. Tillsätt 2 droppar av Si-2 och virvla runt innehållet försiktigt i 10 sek. Låt det stå i 5 min. 4. Tillsätt ytterligare 4 droppar av Si-2 och virvla runt in…
-
- 0 svar
- 690 visningar
-
-
Jag skaffade denna http://www.clasohlson.com/se/Extra-temperaturgivare/Pr361797000 Den fungerar mot Telldus net så du kan även se temp på telefonen och eller datorn.
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
någon som vet någon bra artikel om bioreaktorns för och nackdelar osv. så vore jag tacksam
-
- 0 svar
- 672 visningar
-
-
Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter
-
Är det nån som har nån info på hur en planktonreaktor fungerar och var den gör för nytta !!' Vad är det för fördel med att ha en sån här, verkar inte vara så mycket snack just om såna nämligen
-
- 0 svar
- 718 visningar
-
-
Håller på fundera kring min kommande sump. Jag kommer ha två akvarier i bänken under stora akvariet. De kommer vara på 180 liter styck. Det ena karet kommer ju vara en traditionell sump med skummare etc.. Det andra hade jag först tänkt dela in i 2 fack, en för osmos och en för att blanda salt.. Men jag har börjat tänka om.. Osmosen kan jag ju köra direkt ner i sumpen (via en nivåvakt i sumpen och magnetventik på osmosen) Och salt kan jag blanda i en regntunna.. Då frigör jag det andra 180 liters karet till nått mer roligt. Tänkte då på ett refugium.. Fjnderar på att göra ett refugium av det ena karet.. Om jag bygger en liten platå, på ca 10 cm som …
-
- 0 svar
- 549 visningar
-