Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Träffar och föreningar

Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm

1. Started by freddi36,

saltvattenskurs på zoogiganten den 24/11 kl 18:30. se deras hemsida för mer info. jag ska förmodligen dit! http://www.zoogiganten.se/39-kurser.htm

• 1 svar
    • 1k visningar
  2. Started by daniel_i_malmö,

Torsdag 10 september drar höstsäsongen igång i Malmö Akvarieförening. Föredraget den här gången är på temat: Rundresa i Vietnam Jesper Flygare, ansvarig för Malmö Museums Akvarie- och terrarieavdelning, kommer denna kväll att ta oss med på en Rundresa i Vietnam. Jesper kommer att berätta och bilder från sin Vietnamresa där han studerade djur, natur och hittade många spännande fiskar. Jespers föredrag är alltid uppskattade, intressanta och underhållande så missa inte detta tillfälle. Eftersom detta är ett saltvattensforum kan det vara värt att påpeka att jag inte vet hur mycket av föredraget som kommer att beröra saltvattensbiotoper. Sist Jesper höll ett föredrag från en …

3. Skulle vara trevligt om vi kunde ordna någon saltvattensträff för vi som bor i 08-området.

• 2 svar
    • 1k visningar
  4. Started by daniel_i_malmö,

Jag har blivit ombedd att lägga ut följande information. Jag är själv inte inblandad i arrangemanget men jag tycker det ser ut att bli ett riktigt intressant program. Inte minst finns det både ett föredrag om sjöhästar och ett fotoföredrag från en indonesisk revbiotop på schemat! Akvariets Dag är ett årligt arrangemang som arrangerats av Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund (SARF) tillsammans med en lokal akvarieförening sedan många decennier tillbaka. I år står Örebro Akvarieförenings som värd. Hej! Här kommer program för Akvariets Dag! För mer information se: www.sarfakvarist.se Akvariet dag 2009: Arrangeras av Örebro AK i samarbete med SARF den 14-15 november i…

5. Hej saltvänner! Eftersom ni som engagerade och seriösa akvarister i regionen säkert stödjer föreningslivet och därför redan är medlemmar i Malmö Akvarieförening så har ni så klart redan läst i vårt medlemsblad att Lasse Forsberg från Universeum kommer till oss i kväll tors 12 januari för att hålla ett saltvattensföredrag. Om inte så vet ni det nu. Mötet och föredraget i kväll är som alla våra möten öppna för alla akvarieintresserade. Det går bra att komma även om man inte är medlem. Mötet börjar kl 19.00. Branteviksgatan 40, ingång på gaveln. Fri entré. Förutom Lasses föredrag blir det som alltid på våra möten akvaristisk frågesport, lotteri, fika och naturligtvis trev…

6. Jag startar denna tråd för att se om det går att få ihop ett samåkningsgäng från Sthlm den 26:e sept till Kenta: Jag kan ställa upp med rymlig bil (= minibuss Renault Espace). Vi kan ju diskutera om vi vill köra tillbaka på natten eller anta det generösa erbjudandet att ligga över. Mycket körning att åka fram och tillbaka samma dag, men kan vara skönt att vakna i egen säng också.

• 1 svar
    • 996 visningar
  7. Started by blaze,

finns det nån i lycksele som håller salt eller är det dött där uppe? ska nämligen dit i helgen o de kan ju va skoj o hitta nått att byta kanske?

• 0 svar
    • 992 visningar
  8. Vill börja med att tacka alla för visat intresse, och massor med positiva tankar och komentarer. kort info: Vi har nu en E-mail i föreningen ( sca@home.se ) Detta är en adress som vi i styrelsen gemensamt kommer att försöka svara på ev frågor gällande SCA. Och föra information till medlemmar osv. Vi kommer att kolla över intresse för en ev resa till Göteborg i mitten alt slutet på Sept. Då kommer vi att besöka ett par butiker. Vidare planering kommer ske med medlemmars önskemål. Tack på förhand //Tedde

• 0 svar
    • 974 visningar
  9. Måndagen den 13 September har Linköpings akvarieförening ett salt möte på Naturcentrum i Linköping. Detta möte skulle vara ett förmöte till Saltsymposiet i oktober just för att väcka lite intresse till de lokala medlemmarna just för att konvertera till salt! Nu blir ju inte symposiet av men vi kommer att ha detta föreningsmöte den 13 September förhoppningsvis ungefär så som vi hade för 2 år sedan, då ett 60 tal intresserade från när och fjärran kom för att lyssna på ett intressant föredrag samt att ropa in fraggar på den intressanta auktionen. Lotteri samt eventuell försäljning av saltprylar kommer att stå på programmet. Fragg auktion är ju alltid intressant och spänna…

10. Started by JanneN,

Lördagen den 26:e februari i Nyboda skola. Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att bekräfta alla förbokningar, dvs har du inte fått ett svar på din förbeställning så skicka en gång till. Uppge ditt namn, telenr, adress, samt om d…

• 0 svar
    • 918 visningar
  11. Hej ! Jag funderar på att ha en träff hos mig någon dag bor utanför Norrköping men jag vet inte datum nu men det får jag åter komma om. Men jag vill bara kolla hur många som har lust att komma =) Med vänlig hälsning, oliwer

12. Started by Lulle79,

Hej på Er! Tycker det verkar vara några stycken här från blekinge? Karlshamn verkar vara bra representerat? Hade varit kul med en träff framöver, kanske efter jul? byta lite fraggar o så? Eller finns det redan något sånt kanske? Vad tycker ni? Hälsningar Alexandra

• 0 svar
    • 871 visningar
  13. Lobbar för denna fantastiska helg, ps vi har även hyrt hela Cosmonova för en film om Amazonas. Program Ciklidstämman 2011 2011-01-14 Lördag 8.45 Registreringen öppnar 9.00-10.00 Sarf håller årsmöte 10.00 Inledning 10.10-11.10 Akvarieteknik presenterar Oliver Knott – ”Ciklidakvariet” 11.10-11.25 Bensträckare 11.25-12.10 Workshops 12.10-12.30 Dragning lotteri 1 12.30-13.30 Lunch 13.30-14.00 Tonny Nilsson 14.00-14.45 Workshops 15.00 Dragning lotteri 2 och bensträckare 16.00-17.00 Cosmonova 17.00 Årsmöte NCS 20.00 Middagsbankett på Scandic Järva Krog Söndag: 10.00-11.00 Bollmora Akv.förening presenterar Ad …

• 0 svar
    • 864 visningar
  14. Started by salta wille,

Guardians of Catfish har en ny styrelse, revisor och redaktion! På årsmötet i Linköping 22 maj valdes en ny styrelse på 5 man och 1 ny revisor. Kvarstår från förra styrelsen gör Kristian Adolfsson (nu ordförande), Mattias Fernström (medlemsansvarig), Kurt Dahlberg (sponsor- och mötesansvarig), ny Kassör är Mattias Johansson och ledamot Wilhelm Lubkowitz. Vi har nu också en redaktion på 3 man som ska se till att få fram Malbiten igen. Den består av Wilhelm Lubkowitz, Cristoffer Forssander och Ola Johanneson. Vi kommer ge ut ett nummer i god tid innan höstmötet och 2 nummer innan varje möte under 2012. Vi siktar på att under 2013 kunna ge ut 3-4 nummer och …

• 0 svar
    • 863 visningar
  15. Ett tips till saltisar i syd: Ikväll 16/4 är det återigen dags för ett föredrag med saltvattenstema hos Malmö Akvarieförening. Som kontrast till Teds (Bioted Marine) fantastiska men high-tech/high-maintenance fokuserade föredrag förra månaden kommer nu Joel Björnsson och berättar om hur han på sitt arbete framgångsrikt håller ett saltvattensakvarium som kräver minimalt med skötsel. Förutom Joels föredrag blir det ett diskussionföredrag lett av Kjell Persson på ämnet 'akvaristiska problem'. Alla akvarieintresserade är välkomna! Det kostar inget att komma på MAFs möten och du är välkommen även om du inte är medlem! Mer info på:http://malmoakvarieforening.se/

16. Started by Genne,

Jag funderar på att åka till utställningen i Malmö på Lördag eller Söndag. Är det någon från dessa trakter (Jönköping, Värnamo) eller på vägen neråt som skulle vara intresserad av att hänga på? Om intresse skulle finnas kunde vi ju försöka komma åt någon saltbutik i trakterna sammtidigt.

• 0 svar
    • 837 visningar
  17. är det någon här som ska på tropikmässan i malmö den 30/7 på slagthuset? det är en mässa som inriktar sig på reptiler men det finns även en del akvarieprylar. såg att korallcenter ska vara med så dom har väl lite saltprylar där.

• 0 svar
    • 823 visningar
  18. Started by kaptenen,

Hej alla saltisar! Lördagen den 1 oktober kl. 15 - 18 tänker vi från föreningen hålla i en butiksträff hos Aquariatech. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. Vi har även bjudit in Michael Emilsson att tala om hur man lyckas med ”svårare” fiskar - framgång med riskabla fiskar och koraller. Föranmäl gärna till mig så vi vet hur mycket fika som behövs. Varmt välkomna Plats - Aquariatech, Fraktflygargatan 18, 128 30 Skarpnäck Tid - kl. 15:00 - 18.00 Hålltid för Michael Emilsson ca 16:00

• Gilla
    • 4 svar
    • 808 visningar
  19. Started by snickarn,

det blir en resa till göteborg på tisdag. det finns två platser kvar i bilen om någon känner för att följa med vi kommer att besöka marin akvariet i mölndal och ciklidleken i lerum . sänd ett pm eller skriv i tråden om du vill följa med bor du på vägen mellan eller i göteborg så skriv gärna här om du har fraggar till byte

• 0 svar
    • 796 visningar
  20. Hej alla saltisar! Lördagen den 25 februari 11-16 tänker vi från föreningen hålla i ännu en butiksträff. Denna gång blir det hos Företagsakvarium som inviger sin nya butik denna helg (25e-26e februari). Medlemmar från föreningen kommer finnas på plats på lördagen. Välkomna in på en fika och saltsnack med likasinnade. På lördagen kl12.00 har vi dessutom äran att ha Jonas Roman hos. Han ska föreläsa om "Saltvattenskemi för den ointresserade". Varmt välkomna Plats: Företagsakvarium, ,Blomstergatan 4, 434 43 Kungsbacka Tid: kl. 11:00 - 16.00 Hålltid för Jonas Roman: ca 12:00 på lördagen

21. Hallå alla medlemmar på guiden! Vi i föreningen tänkte dra ihop Saltvattensguidens första Afterwork som förhoppningsvis kan hända några gånger per år! Först ut är nu på torsdag (3/7) i Stockholm. Några från styrelsen inklusive mig själv kommer infinna sig på Bar Lilla Compagniet på Katarinavägen 18, Stockholm från klockan 17.00. Närmsta tunnelbana är Slussen! Kom och säg hej eller ta något att äta/dricka och snacka salt! Hoppas vi ses!

• Gilla
    • 3 svar
    • 712 visningar
  22. Started by Oscarhaglund,

Jag tänkte göra egen fiskmat igen ala brstv. Denna gång tänkte jag att det kanske är någon annan som vill hänga på så kan vi dela på grejer. Kag tänkte köra kl 10:00 på lördag hos mig i Solna. Säg till om du är intresserad.

23. Guest
    • 0 svar
    • 525 visningar
  24. Guest
    • 0 svar
    • 407 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 364 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.