Månadens akvarium
Här presenteras månadens akvarium. Finns dock inte för samtliga månader.
Underforum
-
Vi pratar med de aktuella akvaristerna
- 504 inlägg
15 ämnen i detta forum
-
Low Tech, High Bio Nano akvarium med fokus på mjukkoraller Förord En katt kan flås på många sätt, det är ett ordspråk som många känner till. Vad gäller saltvattensakvaristik så verkar det dock inte vara ett gällande talesätt – här tenderar vi att bara tala om den enda rätta och saliga vägen. Det här akvariet är inte Sveriges häftigaste akvarium, inte Sveriges färggrannaste akvarium och definitivt inte Sveriges dyraste saltvattensakvarium. Det är dock ovanligt eftersom det delvis bygger på en annan filosofi än den gängse idag men metodiken är lätt och förståbar. Jag hoppas att jag med denna artikel får många sötvattensakvarister och andra att starta sitt fö…
-
NiXoN´s Fraggkar Normalt så tackar man för att folk tycker ens kar är snyggt och man har därav blivit ombedd att vara med som TOTM. I mitt fall så blir det inte riktigt så även om jag gärna hade önskat att det var så. Jag är med för att mitt kar representerar något som kommer att bli mer vanligt i framtiden och en ren nödvändighet om hobbyn skall utvecklas och spridas. Nu kan det låta som jag är moder Teresa eller någon halvradikal MP mupp som skall rädda värden, men så är nog inte fallet. Jag har inte heller skaffat odlingen för någon ekonomisk vinning heller då jag inte driver det så pass hårt att det gör någon märkbar vinst.(Vill ni bli rika så finns det bättre saker …
-
- 0 svar
- 10,3k visningar
-
-
90 liters tångakvarium Förord Ända sen barnsben har jag varit intresserad av djur. Inget småkryp gick säkert från att hamna i en liten glasburk när jag var i dagisåldern. Eftersom allergi hindrade mig att skaffa hund, katt och allt annat med päls på fick det bli små akvarier istället. Det var naturligtvis sött i början, men tack vare att jag växt upp i Lysekil på västkusten föddes jag praktiskt taget med sjögräs i öronen och sillukt i näsan. Varje sommar satt jag på bryggan eller snorklade och såg det vackra, fascinerande livet som fanns i havet. Så 15 år gammal övertalade jag min stackars mamma att det stora 300 liters akvariet som innehöll ett stim guldfiskar skulle va…
-
- 0 svar
- 9,9k visningar
-
-
Trilobitens Percula 120, ett år efter starten. Förord Jag har alltid haft sötvattensakvarium och har sysslat med hobbyn i 25-30 år. Från början var det självklart amatörmässigt, och jag hade fisksoppa med så ”coola” fiskar som möjligt (en öronål, en sprutfisk, en fengädda, en axolotl, en lövgroda på en korkbit och två glasabborrar gick i samma akvarium vid ett tillfälle). Tillsammans med några kompisar i Söderhamn startade vi ”Akvarieklubben Scalaren” med egen stencilerad tidning, fiskbingo, auktion samt en liten poesihörna (Stefan Lundgrens epos ”Det var en gång en pansarmal – som tyckte matte var skral – som aldrig bjöd på tubifex – bara massa torra kex – det är ju fak…
-
- 0 svar
- 8,8k visningar
-
-
Ländströms korallrevsakvarium! Förord Målet med min hobby är att skapa ett korallrevsakvarium med en stor variation av livsformer och färger. Akvariet har måtten 125 X 55 X 45 som ger 310 liter bruttovolym. Bakgrund Det är närmare 35 år sedan jag fick mitt första sötvattensakvarium och jag har pysslat med salt i snart 15 år. Koraller Nedan följer ett antal bilder på mina koraller. Målet är att samla på mig olika färger och former och att de ska kunna existera sida vid sida utan att de bränner varandra för mycket, typ galaxea. Under en period var jag inne på att bara ha sps men i mina ögon blir det lite stelt. Därför har jag en blandning av det mesta som ni kan se på…
-
- 0 svar
- 7,5k visningar
-
-
Patriks 5000 liter Förord/bakgrund: Har haft en liten kärlek till att pyssla med små grejor...typ bygga om och förbättra. Har hållt på med sötvattensakvarium sen år 2000, då var det diskus som gällde. Jag och övriga familjen skulle en dag åka till "zoogiganten" vilket vi hade hört talas om. Vi skulle köpa ett klösträd till vår katt.....vi skulle!!!när vi hade gått och tittat i några timmar så bestämde vi oss för ett startkitt saltvatten 200lit, det blev inget klösträd denna dag. Med super hjälp av zoogiganten(Kenta) så var akvariet igång på kvällen, skillnaden mellan sötvatten och saltvatten var enorm,tekniken den var oändlig kändes det som och vilket liv i karet. Det g…
-
- 0 svar
- 7,2k visningar
-
-
Borgs husrev i Mjölby Förord Detta här är något som jag borde börjat med för länge sedan, helst då mitt största intresse är dykning och undervattensfotografering samt djurliven på reven, vad är inte då mer givet än att ha ett eget husrev hemma i lägenheten, som man kan njuta av tills man kommer iväg på nästa dykresa. Så nu är man helt såld på detta med saltvattenskar. Bakgrund Har hållit på med diverse akvarium sedan tidiga tonåren, den största inriktningen fram tills nu har alltid varit Ciklider, som mest har bestått av Malawiciklider. Saltvatten har jag just kommit in i efter att ha trånat många år på att dra igång ett kar, så nu har man tagit steget och mitt saltvat…
-
- 0 svar
- 6,8k visningar
-
-
930l revakvarium med inbyggd sump <o:p></o:p> Förord Hej! När jag fick förfrågan om att skriva om mitt akvarium tackade jag naturligtvis ja. Jag heter Pär och har sysslat med akvaristik i nästan hela mitt liv. Jag har under många år hållit på med ciklider framför allt från malawisjön och hade som mest elva kar igång. De senaste åren började intresset minska. När jag då besökte en gammal akvariebekant sommaren 2007 fastnade jag direkt. Att se Stigs fantastiska revakvarium blev en inspirationskälla för mig och med lite lobbying från min dotter bestämde jag mig och projektet kunde starta. Bakgrund Jag funderade över val helglas/ramakvarium och valet föll till sl…
-
- 0 svar
- 6,4k visningar
-
-
Syds sjöhästkar. Förord Tackar för uppmärksamheten, "Månadens akvarium", vill också tacka folket på Saltvattensguiden som ger av sina ideér och en hjälpande hand eller ett råd när det behövs. Idén med detta akvarium är att göra en lugn och avstressad miljö för några sjöhästar, deras närvaro bestämmer hur utformningen ska vara. Det känns som motsatsen till ett sps kar. Bakgrund Fick mitt första akvarie i början på 70 talet (suck tiden går) det var en riktig algbalja. Efter det har det för det mesta alltid funnits ett akvarie i mitt hem med undantag för några års uppehåll. 2001 började jag med saltvattens akvarie och har faktiskt en fisk kvar sedan uppstart. Detta sjöhä…
-
- 0 svar
- 6k visningar
-
-
Introduktion Jag vill först och främst tacka Saltvattensguiden för förtroende och förfrågan om ett reportage i "Månadens akvarium". Jag vill också passa på att tacka för all hjälp sidan och dess medlemar givit mig på vägen och en kall bira väntar Daniel Penca(Keyser) & Morgan Karlsson för hjälp med fotografering. Bakgrund Akvarist har jag varit i alla dess skepnader så länge jag kan minnas. Det började väl när man som barn håvade fisk & grodyngel och förvarade i alla kärl man kom över. Mitt första riktiga akvarium förvaltade jag över i fem års åldern, och därefter har jag provat det mesta jag sprungit på inom akvaristiken. I början på 2004 bestämde jag mig f…
-
- 0 svar
- 5,6k visningar
-
-
Introduktion Hejsan. Jag heter Christian Wrang och bor i Alingsås ca 5 mil norr om Göteborg/Sverige Fick äran att vara denna månandens akvarium och tackade ja med en gång Jag har haft saltvatten under många år och startade upp mitt första hösten -93 men tyckte allt var dyrt och fick det ej som man ville fyllde på med mer djur efter hand. Men efter min resa till Dahab under 2 veckor april 1994 så satte det hela igång igen. Hade faktiskt med mig både musslor och andra lägredjur hem. Detta akvarium funkade bra under många år (1997) innan mamma sa nej att ha kvar det där hemma då jag bodde i Åre under ett år och fick lägga ner detta tills jag skaffat ett eget hem och läge…
-
- 0 svar
- 5,4k visningar
-
-
Introduktion Hej! Först vill jag tacka Saltvattensguiden för att jag blev tillfrågad att presentera mitt akvarium, jag tycker själv det är jätteintressant att läsa om andras kar och vilken filosofi och tekniska lösningar som används för att återskapa ett levande rev i miniatyr. Jag heter Peter ( Clownen på SVG) och jag är född och uppvuxen i Göteborg. Idag bor jag i Helsingfors sedan drygt två år med min fru och vår snart två år gamla son. Som åtta åring (1985-1986) bodde jag i Florida och blev redan då mycket fascinerad av reven vid Pennecamp med gigantiska hjärnkoraller och stora stim av barracudor och rockor. Drömmen om ett saltvattenskar föddes då men det fick bli …
-
- 0 svar
- 5k visningar
-
-
Introduktion Jaha, då har turen kommit till oss, kändes lite otippat, men kul. Jag heter Linda, kallas skogsflickan på guiden. Jag har ett 420 liters med sump tillsammans med Erik, Datate på guiden. Jag (Linda) har inte mycket erfarenhet av akvarium, förutom det vi har nu, och det vi hade innan, dvs ett 240 liters. I 19-årsåldern så praktiserade jag ett tag på ett litet zoo. Där det även fanns akvarium… oftast fick jag rengöra filter till alla pumpar, men jag har alltid fascinerats av akvarium. Erik har däremot mycket mer kunskap om akvarium. Han är den som hållit på mest och längst och haft ett antal sötvattenskar innan han började med salt. Det var även Erik som fick…
-
- 0 svar
- 4,5k visningar
-
-
Introduktion Jag heter Daniel och bor i Karlskrona. Här på Guiden går jag under aliaset Keyser. Jag har hållt på med saltvatten i över 2 år och tidigare har jag haft många sötvattensakvarium. Jag tycker väldigt mycket om att uppgradera mina prylar och köper gärna på mig för mycket än för lite.Jag började min hobby med ett 240 l juwelakvarium som jag senare uppgraderade till ett 400 l kar med sump och nu slutligen ett 540 l helglas akvarium utan sump. Baksidan av karet är målat med ljusblå färg och ser väldigt fint ut när det inte finns några alger. Jag har även haft ett fraggakvarium som jag lade ner ganska snabbt eftersom allt växte så mycket bättre i det stora karet. J…
-
- 0 svar
- 4,3k visningar
-
-
Saltvattensguiden “månadens akvarium” presenterar Mikael “Colan” DRÖMAKVARIET - SPS Dominated Introduktion Mikael Rickan bor i ett stort hus i Järfälla (nordvästra Stockholm), med sin familj. “Vi startade som akvarister för 7-8 år sedan, inspirationen kom från många resor till sydligare breddgrader. I samband med köksrenovering så införskaffades ett “Fluval Edge” som en extra feature i det nya köket. Vi hade sett saltvattenakvarium både i butiker och på resor och ville verkligen ge det ett försök. Sen dess har det passerat ett gäng projekt som lett fram till detta som vi har nu. För varje uppgradering eller lite…
-
- 0 svar
- 2,7k visningar
-