Lägre djur
2 700 ämnen i detta forum
-
hallå! jag har märkt att jag har fått lite mörkgröna/blå/gråa svampar på sten, det är antagligen ingenting faligt då fiskarna nappar på dem men jag undrar bara var de har kunnat komma ifrån.. sen har jag märkt lite rostfärgade fläckar på vissa stenar.. speciellt de som ligger på botten vad kan det vara? tyvärr kan jag inte ta några bilder då min digitalkamera har pajat.. hälsningat Daniel
-
- 0 svar
- 835 visningar
-
-
Har en rätt stor rörmask 8-10 cm och har märkt att skalet börjat Tina bort lite man ser lite av masken typ lite mörkrött osv ? Något fel jag gör ? Haft den i ca 6-7 månader utan problem
-
- 0 svar
- 689 visningar
-
-
Hej! var hemma och kollade till karet och såg då i ett litet hål en Krabba, men inte så där ful som de där håriga bestarna utan denna vär "ren" och så var den Röd och Vit randig!! jättevacker.. Nu är den ca 1,5-2 cm från ben till ben... någon som vet vad det kan vara för krabat? Korallätare? etc etc... Bild inkommer så snart som möjligt
-
- 0 svar
- 824 visningar
-
-
Hej. Jag har haft mina ögon på en korall som slemmat. Nu har jag vänt på korallen och såg att stenen den sitter på är bebodd av tre stycken små tingestar som skickar ut upp till 1 dm långa trådar, likt spindeltrådar. Det ser ut som om en av dom är ett svart ostron som öppnar sig och sluter sig när fiskarna kommer för nära. De andra två är inbakade i , vad jag antar, en vit stor kalkalg. Är det någon som har en aning om det ska få bo kvar eller inte? Är deras trådar farliga för omgivningen (korallen)?
-
- 0 svar
- 886 visningar
-
-
Hej När jag köpte min ls fick jag bl a en krabba som liftare. Idag hittade jag ett tomt krabbskal i mitt akvarie. Är det någon som kan berätta för mig vad det är för krabba eller om den är en snälling eller elaking som kan växa sig stor och äta upp mina mina mindre fiskar? Krabbskalet är 15 mm tvärs över ryggen. /Martin
-
- 0 svar
- 811 visningar
-
-
Vad är detta? Hela ytan är stor som en 50öring. Har flera på samma sten, men detta verkar vara den enda som lever. Övriga ser bara ut som tuggummin med massa hål i
-
- 0 svar
- 729 visningar
-
-
Är det någon som har hållt mini turbosar? (Turbo bruneus). Vet någon om de är effektiva, förökar sig i akvarium etc? (såg att WC hade sådana)
-
- 0 svar
- 3k visningar
-
-
Denna krabat fick jag som en Mitrax ifrån Affären eller rätta sagt dem fick denna som en Mitrax i sändningen dem andra var Gröna men denna var av en annan färg,så vad kan det vara nån som vet?
-
- 0 svar
- 789 visningar
-
-
Såg den här Snigeln i dag den rörde sej overkligt fort för å vara en Snigel. Någon som vet vad det kan vara för sort? Är den Bra/dålig?
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Den här krabban har jag haft i karet va 1 år nu och har växt en hel del har sätt att den tagit ett litet smakprov på nån korall förra veckan. Vad kan det vara för rackare ? Med vänlig hälsning, Matthias
-
- 0 svar
- 671 visningar
-
-
Vad har hänt med min ena turbo snigel? Kom hem imorse efter jobbet och såg nåt konstigt sitta på glaset. En utav mina turbosniglar har tappat skalet! Hur kan det hända och bör jag ta bort den nu?
-
- 0 svar
- 1,2k visningar
-
-
..maskar i akvariet? Jag har en hel del..
-
- 0 svar
- 668 visningar
- 1 följare
-
-
Nån som vet vad detta kan vara? De ser ut som små rörmaskar men är knallgröna och ganska coola.
-
- 0 svar
- 674 visningar
-
-
Ja då skulle jag vilja ha lite råd. Har en blå benad stor eremitkräfta men var idagarna och köpte lite ny levande sten. Fick med en svart krabba..... Gå de ha dem ihop eller ska krabban ut???????????
-
- 0 svar
- 845 visningar
-
-
Hej vad är det här? Ca 0.5- 1 cm svarta med vita prickar ser ut som den har nån mun. Sprider sej som en löpeld. Tacksam för hjälp.
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad kan detta vara ? Ca 3mm och växer och ser ut som en mini sminkborste :-)
-
- 0 svar
- 723 visningar
-
-
Hittade dessa i mitt nanokar, de sitter på den levande stenen. Är det någon som vet vad det är och om det är bra eller dåligt?
-
- 0 svar
- 841 visningar
-
-
satt å studerade mitt akvarium igår å upptäckte en snigel av något slag knappt 1,5cm stor och hade ett skal som var zebra randigt i svart å vitt. har en jätte dålig mobil bild på den.
-
- 0 svar
- 665 visningar
-
-
Samtalsämne som ständigt kommer upp. Snäckor förekommer på land, i havet och i sötvatten. Nakensnäckor tillhör bakgälade snäckor och saknar skal. Landlevande snäckor kallas i dagligt tal sniglar. I vetenskapliga sammanhang reserveras dock beteckningen sniglar för landlungsnäckor utan eller med ett mycket rudimentärt yttre skal. Sammanfattningsvis således: Utan skal på land=sniglar. Utan skal i vatten=nakensnäckor. Med skal på land och vatten=snäckor. Detta är vad jag lärt av den litteratur jag läst genom åren, bl a olika uppslagsverk (t ex Nationalencyklopedien).
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
Tjena Var i Umeå och handlade lite roligt på Fredag jag köpte en Elysia crispata för att jag har ganska mycket med brypsis alger . Jag tycker att snigeln bara kryper kring glaset och är mest stilla tycker ni att jag skall flytta den till algerna eller bara låta den vara. // Johan
-
- 0 svar
- 731 visningar
-
-
har för mig att jag hört att musslor,ska göra stor nytta för vattnet,genom filtreringen,men hur stor effekt har dom.?
-
- 0 svar
- 971 visningar
-
-
När ljuset släcks kommer dessa krypandes och täcker mina sinularia. Är det ormsjärnor? Ophiocoma? Är dom skadliga för koraller eller annat? Har sett ca 10 st med 3-4 cm långa armar.
-
- 0 svar
- 3,7k visningar
-
-
Kan en sally lightfoot tugga på sjöborrens taggar? Såg att sally satt på borren idag, men såg inte vad den gjorde... Det fattas taggar på en "sektion". Är den sjuk eller är det sally som är problemet? Om den är sjuk tycker jag att det borde lossna taggar på lite olika ställen, inte bara på ett ställe.
-
- 0 svar
- 774 visningar
-
-
Hur monterar man köpta fraggar lättast på sten? lim? tips mottages gärna. hur tätt kan man sätta dem? kan man flytta dem senare när de vuxit till sig?
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har haft LS igång fyra månader snart, jag har fått tre maskar som sticker fram, dom är vita längst ned och knallgröna längre upp, är det rörmaskar? Jag får tyvärr inte till nån bild. Den längsta är nog 2cm.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-