Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by JustJohnny,

Har för en tid sedan köpt två stycken Trochus sp (Banded Trochus Snail) som jag placerade i sumpen för att hålla lite kontroll på algerna där nere. Nu har jag dock upptäckt en sex-sju stycken snäckor som ser ut som miniatyrer av Trochus:en som mumsar runt i sumpen. Kan det vara så att dom större snäckorna har lagt ägg eller har dom här småttingara kommit in på annat sätt. Någon som varit med om något liknande? Mvh Johnny

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by bjca07,

Har hittat en i bland de nya stenarna jag köpt.Den är sammets svart med slöja och en vit rand längs ryggen ca 2 cm super snygg. Är det någon som vet vad den heter och om den är stygg?? Mvh Björn

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by petrol,

Såg precis en svart "tusenfoting" med långa "antenner" ca 1cm lång och regält snabb. Någon som vet vad det är? Har även en stor vit / beig "Shell" snäcka som sitter rakt ut från en levande sten, öppnar sig ett par mm då och då (filtrerar??) Vad kan det vara / svår att hålla vid liv?

• 5 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by pipen,

Ville bara berätta om mina Stenopus Bispidus, Bandkorallräkor släpper så otroligt med småräkor så jag har en helt naturlig tillgång med plankton var tredje vecka. Senast ikväll släpptes ett gäng till hoppas jag mina korallers stora glädje. En som är glad är min scooterblennid som var 3:e vecka blir smällfet. Önskar jag kunde ha ett par till. Skulle man kunna ha ett par till i sumpen? Det är ca 60 liter vatten med 15 kg LS. Det går att sätta in lite ljus om de nu behöver det. Klara sig yngel genom pumparna upp till karet eller blir det bara en sörja?

• 1 svar
    • 1k visningar
  5. Started by Mazi,

Hej ! Jag har blivit förtjust i dessa coola sjöstjärnor, ostron, eremitkräftor, räkor och snäckor. Behövs dessa matas med nåt speciellt ? Är de aggressiva ? Kan man ha rätt många olika sorter ? MVH Mazi

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  6. Guest jojje
    Started by Guest jojje,

Är det någon som vet vad döljer sig i min burk, tingesten kan bli uppemot 10cm lång och vissar sig bara nattetid.

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  7. Guest jojje
    Started by Guest jojje,

Bör man ta bort dom, gör dom nytta eller finns det både och?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by TedA,

I helgen hittade jag en krabba i akvariet på natten. Efter lite kontroll med "Modern Coralreef 3" så kom jag fram till att det är nog en krabba som äter koraller med mera. Kommer dock inte ihåg namnet. Är det någon som har ett tips på hur man kan fånga den? Att fånga den med en håv kommer inte att gå. Jag behöver nog någon typ av fälla för att fånga den, men hur kan ensådan se ut? Krabban är cirka 2 cm över kroppen 4 cm mellan benen när den förflyttade sig. // Ted

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by pipen,

Jag köpte ett par Mithraxkrabbor i januari i år. De var gröna och fina i färgerna. Idag såg jag en rackare som helt ändrat sitt utseende. Den har blivit svart med röd/svarta klor och fått extremt håriga ben. Den ser så annorlunda ut så jag nästan tror att det kan vara en annan sorts krabba. Kan de ändra sig så pass mycket på ett halvår med de förutsättningar som nu är i min burk eller är det en "fripassagerare" från något annat inköp. Har era Mithraxer ändrat färg?

• 0 svar
    • 985 visningar
  10. Guest YakuzaGozan
    Started by Guest YakuzaGozan,

Upptäckte för ett litet tag sedan några små snäckor som såg ut som turbosniglar i miniatyr. De växer och verkar må bra. Är det möjligt att det är turbosniglar?? Vi har inte haft turbosniglar på över ett år.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Peter G,

jag såg något mysko när jag lyfte på en astrea snäcka, under den på skalet så var det 5-7st spiralformade snäckor dessa var blekvitatill färgen och 2-3mm långa.förstod ju att det inte var så bra menhur illa är det egentligen? kan jag säga adjöss till alla mina sniglar nu?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Jaken,

Är en eld räka revsäker? Kan jag ha den med putsarräkor eller blir det trubbel. Hur kaxig är den egentligen? Lysmata debelius https://www.saltvattensguiden.se/lagre_djur_artikel_visa2.asp ?NR=63&KAPITEL=Räkor

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  13. Guest Kirsi_L
    Started by Guest Kirsi_L,

Hej finns det nån här som vet fakta om sjöborrar? eller nån hemsida där det står fakta om dom

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by Dimorb,

Undrar bara ifall det finns något direkt behov av att mata sin ormsjöstjärna och hur man enklast gör det? Kan ju inte vara lämpligt att sträcka sig ner och ge den en räka/mussla för då är man ju i vattnet allt för ofta och rotar. Men släpper man ner räkan eller vad det nu är så pickar ju de andra fiskarna på den och man vet inte om det kommer fram någonting till ormsjöstjärnan. Hur gör ni? mvh Andre

• 4 svar
    • 2,3k visningar
  15. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej. Min Kulfisk blev sjuk i helgen fick slem över ögonen och kunde inte simma för den såg inget. Jag frågade runt lite och fick svar att det var som den var stressad, och jag skulle inte ta upp den. Så jag lät den vara där över natten. När jag kommer upp på morgonen så hittar jag inte kulan någonstans.....märkligt tänkte jag. En stund senare upptäcker jag min ormsjöstjärna....det var det j*****ste jag sett!!! Han var så tjock så han kunde knappt röra sig!! Det enda jag kan komma på är att han har mumsat i sig kulan över natten!! Har någon annan varit med om något liknande?? Trodde de bara åt skiten på botten, de små resterna!! Men ack vad jag hade fel..hihi. Syn…

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  16. Started by Richard G,

Jag fick syn på en rätt stor helsvartnakensnigel i karet. Sökte efter en tråd som jag kikade på för ett par månader sen men hittade den inte. Har sett en sort som inte skall vara farlig på något sätt, men jag har för mig att den hade en vit strimma på mitten av ryggen om man får säga så. Jag tror att flera har sådana sniglar i karet men jag vill dubbelkolla om det kan vara något elakt?????

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  17. Guest sgadrian
    Started by Guest sgadrian,

Jag har nu i c:a 3veckor haft 3 turbos. 2st av dem har varit aktiva hela tiden men 1 lite dåsig. Igår hittade jag 2 av dem döda, luktade på dem och de luktade skit. Idag hittar jag min 3:e halvhängades på en sten och tror tyvävärr att han håller på att ta farväl han med. Jag kan medge att jag inte acklimatiserade dem allt för länge. Kan detta vara problemet? Jag menar kan de leva 3-4veckor sedan dö om man inte acklimatiserar de tillräckligt länge? Jag mätte min salthalt idag med och den var 1.022 innan har den hela tiden varit 1.024-1.025 kan denna minskning ha någonting med det att göra? Alla mina andra värden är där de ska.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  18. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej alla! jag funderar på att köpa rörmask är dom svåra att ha i burken vad krävs?

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  19. Guest NeXuS
    Started by Guest NeXuS,

hejsan ! satt o kolla in i karet nu när det är lite små mörkt i det ! o fick syn på en liten konstig sak ! den ser ut som en Ophiothrix Purpurea(självaformen är den samma) själva "huvet" i mitten är i storlek med en knappnålshuve o har ca 6-7 "ben" o benen är gråa med typ varna "vit" varana grå eller hur man ska säga! såg ytligare några av dessa ben stika ut från ett lite hål i LSen men det var bara en som var ute o gick runt på rutan oturligt nog så råka den lilla saken åka in i pumpen när jag försökte fånga den o den lär inte kommit ut i ett stycke, är det någon som kan säga mig vad det är ? kanske lite svår efter som min beskrivine är lite dålig men vet inte hur man sk…

• 0 svar
    • 1k visningar
  20. Guest Simon_B._Goode
    Started by Guest Simon_B._Goode,

Jag hade tänkt att fixa en rörmask när jag får ett saltkar (om ca 1 år)... Men då undrar jag vad dom äter?

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  21. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej! Jag har inskaffat en svart sjögurka för några dagar sedan, för att jag tänkte få lite renare sand. Men den har legat på ungefär samma ställe inne bland stenarna sedan jag stoppade i den. är detta normalt? Jag vill inte att den går och dör och förgiftar hela karet.

• 9 svar
    • 2,1k visningar
  22. Guest sticko
    Started by Guest sticko,

Skall släppa ut lite sniglar idag på "grönbete" i mitt 63-liters... vilka sniglar föredrar ni?? Astrea eller Turbos, eller är det vilket som... hur många ska man ha i ett 63-liters?? och vad brukar dom kosta??

• 4 svar
    • 1,7k visningar
  23. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Tänkte köpa mig ett par Tridacna i lite blandade färger. Är det någon som kan ge lite tips? Är de svåra att ha?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej alla! Är det någon som har Tridacna musslor? är de svåra att ha vad kräver de?

• 13 svar
    • 3k visningar
  25. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Jag har fått ett gäng krabbor med levande stenen, inget ovanligt i sig. Men de flesta är från 5mm till 10mm små, sen så har jag en som är kanske 3-4 cm som sitter för det mesta gömd i den störst stenbiten jag har och när jag ser honom på håll och försöker titta närmare.... så vips ...å så är han borta. Efter några gånger så tror jag att jag kanske skulle känna igenhonom/henne på ett fotomen kan inte komma på någon länk med Krabbdatabas(?), är det någon som vet vart jag skall leta? Någon bra sida om krabbor? Vill inte slänga ut den från akvariet i onödan om det visar sig att den äter bara glasrosor (önsketänkande jag vet).

• 21 svar
    • 3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.