Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SG Nyheter & Kungörelser

Ett forum där Saltvattensguidens moderatorer kan skriva när nånting speciellt har skett eller kommer att ske.

1. Hej alla glada saltisar, Vi har under detta år arbetat mycket i föreningen att effektivisera administrationen av forumet. Då vi arbetar ideellt vill vi komma allt närmare delvis och/eller helautomatiska lösningar så att den tiden vi jobbar för er medlemmar och forumet handlar mer om saker som syns, exempelvis i form av olika aktiviteter. Ett av våra fokusområden har varit att minska arbetsbelastningen för den medlemsansvarige, då rollen har inneburit en hel del manuell handpåläggning. Vi kan nu meddela att vi har kommit halvvägs i denna flerstegsraket, som innebär att när allting är klart kommer ni att slussas direkt till betalningen f…

• Gilla
    • 1 svar
    • 924 visningar
  2. Started by Tribiani,

Från onsdagen den 31/5 klockan 23.30 och cirka ett dygn framåt kommer Köp & Sälj att vara nedstängt. Annonsforumet kommer att göras om så att det liknar det gamla utseendet med kategorier istället för prefix. Taggarna kommer att finnas kvar för att lättare kunna hitta specifika annonser. Alla annonser behöver flyttas in under respektive kategori. Vi hoppas att detta kommer att förenkla Köp & Sälj. /Saltvattensguiden

• Gilla
    • 15 svar
    • 18,9k visningar
  3. Started by Maglofster,

Hej! Tidigare i år bestämde vi oss att stödja ett forskningsprojekt som syftar till att skapa ett protokoll för hur man kan få icke fotosyntetiska koraller att inte bara överleva utan faktiskt växa och föröka sig i fångenskap. Projektet heter "Sustainable coral farming" och bedrivs i i Holland. Vi har satsat 1000 dollar av föreningens pengar på detta. Dessa pengar är ett överskott som vi jobbat upp under åren. Eftersom vi absolut inte delar ut pengar i form av lön eller andra arvoden till dom som sköter SG tyckte vi att det passade bra. Nu börjar det rulla på för projektet och vi passar därför på att informera om detta. Vi vill också passa på att tacka Bioted som var den …

• 4 svar
    • 14,7k visningar
  4. Started by Tribiani,

Nu kan man skapa en egen klubb i Saltvattensguidens forum. Om man till exempel har en lokal akvarieförening så kan man ha en gemensam samlingsplats här på Saltvattensguiden. Saltvattensguidens forumregler även i klubbarna. Klubbarna hittar man bland flikarna överst på sidan eller klicka här.

5. Started by nike83,

Bästa forumsanvändare! Nu har jag varit ordförande i ca ett år för föreningen Saltvattensguiden.se och jag tänkte ta tillfälle i akt och berätta lite vad som pågår "bakom kulisserna". Aktiviteten på forumet har varit stabil de sista 3 åren. Innan dess hade vi ett par år med väldigt hög aktivitet med många annonsörer och Stödjande medlemmar. Dock har vi tappat en del användare, eller rättare sagt, jag tror att många nybörjare hamnar på sociala medier istället för att går med på "guiden". Anledningen till detta tror jag att exempelvis Facebook är mer lättillgängligt. Jag tror aldrig vi kommer kunna mäta oss med deras tillgänglighet, så vi mås…

6. Started by Benighted,

Hej! Det var ett kortare (20-30minuters) avbrott på SG idag då jag var tvungen att göra en snabb säkerhetsuppdatering, nu kör saltvattensguiden på senaste versionen vBulletin 4 med alla säkerhetsluckor stängda, eventuella problem efter uppdateringen kan skrivas i DENNA tråd.

• 0 svar
    • 4,7k visningar
  7. Started by Benighted,

Hej! Som en del av er redan har upptäckt så har Saltvattensguiden.se idag lagt upp en sida på Facebook där vi kommer uppdatera med nyheter, spännande trådar ifrån forumet, när nya artiklar lagts in med mera. Vi hoppas på att detta ska vara något som gör att ännu flera hittar till våran härliga hobby och vårat trevliga forum. Alla som är intresserade kan gilla oss på https://www.facebook.com/saltvattensguiden.se Välkomna önskar alla vi som driver Saltvattensguiden.se

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.