Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …
-
- 5 svar
- 712 visningar
-
-
tjenare! det är så här att jag skulle behöva ett tips på en fisk som går bra ihop med clownfiskar och får plats i ett 32 liters nano kar som innehåller följande; 2 clownfiskar, en pepparmints räka och en mandarin fisk. Vill ha en fisk som "simmar"(inte är på botten) och passar i mitt akvarium på 32 liter. Skriv gärna några tips och ha det gött=)
-
- 5 svar
- 811 visningar
-
-
Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)
-
- 0 svar
- 846 visningar
-
-
Har ett ganska nytt 32 liters nano kar. har haft det i snart 1 månad, och har tyckt från början att det har varit lite dålig cirkulation på vattnet. Så idag inhandlade jag en ny koralia nano 900 Streamer pump(vad heter det egentligen?) som pumpar runt 900 liter/h. det fungerar bra att ha den i och inget spolas upp från botten eller så. men har lite problem hur jag ska rikta den för att få bra cirkulation. Så nu undrar jag hur ni tycker att jag ska rikta den? Bilder Finns nedan(vattnet är grumligt för jag nyligen tvättade filtret) Skriv hur ni tycker jag ska rikta den:D
-
- 1 svar
- 908 visningar
-
-
-
Jag blir inte riktigt klok på vad som är bäst att använda som tillsatser. Dubbelbuffert höjer ju KH och stabiliserar Ph, men det gör ju också ”Kalkvatten” som också höjer Ca. Sedan finns färdiga produkter 1 flaska nr1, höjer Ca och Mg och 1 flaska nr2 höjer Kh och Ph, skall tillsättas efter varandra lika mycket. Jag har en doseringspump med 3 pumpar. Vad rekommenderar ni att man skall tillföra? Richard
-
- 34 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej jag är ny börjare på saltvattensakvarium och nu söker fiskar och koraller vad rekommenderar ni jag vill ha färgglada fiskar och snygga koraller. Med vänlig hälsning, oliwer ha det bra;)
-
- 6 svar
- 859 visningar
-
-
Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör
-
- 6 svar
- 608 visningar
-
-
Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå allihopa! Var och köpte ett Clown hotell 58L JAD med Möbel i fredags 20/4, köpte även levande sand och 6kg levande sten. Köpte även bakterieflora för att komma igång samt ph-koncentrat, saltet jag köpte var Red Sea coral pro salt. Tror jag pekade ut väldigt dåliga levande stenar inte mycket liv på dom. Så här ser det ut nu!
-
- 16 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Jag har en fundering på att omvandla mitt 240 liters sötvattensakvarium till saltvatten. Är det någon som vet vad man behöver göra . Tar tacksamt emot råd.
-
- 6 svar
- 3,9k visningar
-
-
Håller på att starta upp ett 180 liters akvarium och behöver tips på lämpliga fiskar. Jag har tänkt ett clownparsedan står fantasin/kunskapen stilla. Vad föreslår ni? /Matte
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har som sagt lite dåligt med CA och Mg. Enligt Aqua Calc så ska jag tillsätta 4.4g CA och 17.1g Mg nu i 5dgr. Så jag undrar om jag kan blanda CA och Mg´t i en o samma dunk med ca 1liter osmos vatten... Lägger självklart i bara 1deciliter i taget var 5-10minut. Vill vara säker så jag inte skapar ngn cyanid med dem två tillsammans i samma dunk. tacksam för svar..
-
- 2 svar
- 502 visningar
-
-
Tja. Tänke jag skulle bygga upp med lite mer sten i karet nu! har ca 45-50 kg inkörd ls nu. Kollade med min handlare i jkpg innan han vill ha 200 kr kg för levande sten men han har kalk sten för 70 kr kg som funkar bra att bygga rev med sa han! karet är på 550 liter! tack för tips
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla Saltisar, Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar och hittade ett begagnat Red Sea Max 130 för 2500kr på blocket med orginaltillbehör plus massa andra grejer som labb och salt å så som jag då åkte och hämtade. Har läst en del på forum och har även köpt en bok, "The Coral Reef Aquarium" men känner just nu att min kunskap nollas varje gång man läser ett nytt inlägg... Med RSM så kommer en bruksanvisning som jag tycker verkar rätt enkel och så, så jag har fått lite hopp igen Killen jag köpte karet av sa att lysrören måste bytas samt att kylfläkten måste bytas, det är enkla handgrepp och är inga problem. Jag fick även med en osmos, Aquatic Nature där fil…
-
- 36 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…
-
- 3 svar
- 752 visningar
-
-
Tjenare! Jag har nu själv haft igång mitt akvarium på 450 liter sen i september och det fungerar fin fint. Dock har det lite overkill när det gäller teknik och framförallt när det gäller skumning. Jag har d.v.s. 2 x mce 600, så det renas rätt bra vattnet. Jag har dock fått frågor från många som vill skaffa saltvattenakvarium och jag har själv försökt läsa på hur billigt ett sånt kar kan bli. En fundering jag har haft är bland annat om sötvattensfiskar är tåligare mot "smutsigt" vatten eller vad man ska kalla det än saltvattensfiskar? Jag funderar på vad det är som hindrar att ett sötvattensakvarium standardutrustning inte skulle fungerar för enbart fisk? Jag vet att det h…
-
- 23 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige. Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och…
-
- 8 svar
- 896 visningar
-
-
...Förhoppningsvis! Har bokat ett Juwel akvarium efter mycket om och men med min pappa då han tyckte att det var bäst att börja lite smått som nybörjare och sen köpa ett större akvarium när vi känner oss redo (ger det MAX 1 år, men helst av allt 6 mån till jag kan köpa ett oceanson). Men det akvarium vi bokat är ett betydligt mindre än vad jag ville ha. Killen jag ringde trodde det var på 180 liter och det stämmer nog med måtten vi fick. (helt glömt bort dom dock pga att jag blev så glad att det äntligen kommit igång nu då jag blev lite besviken då jag är så envis och vill börja stort på en gång menmen..) Men lägger ut en bild på akvariet så kan ni identifiera det till mi…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej SG och dess invånare! Skall väll börja med att presentera mig, innan frågorna kommer upp. Rickard heter jag, 36år Bor och jobbar Norr om Stockholm och har väll snart i 20år haft akvarium för sötvattensfiskar. Nu när lite mer tid än vanligt har presenterat sig och jag för det mesta jobbar hemifrån så kändes det lägligt med tid för att starta upp en saltvattensburk efter många års fantasi om att få driva ett sådant. Dock så har man ju i alla år blivigt skrämd av diverse ...... om hur svårt det skall vara och endast riktiga proffs klarar av att driva ett sådant samt att det kostar skjortan (och ett par byxor också) att starta upp. Så here i am. 4 veckan har gått sedan j…
-
- 3 svar
- 965 visningar
-
-
[h=2]Hej allihopa,[/h] skrev redan på Zoopet, men kanske kan man få flera eller kunnigare svar här?! Jag har i dagens läge ett 360l sötvattenakvarium, och tänkte börja med ett saltvattennano, ca 40l, för att ta reda på om saltvatten är någonting för mig. Tänker så att om jag sen blir helt såld, så kan jag använda nanon till att blanda saltvattnet till det stora karet med. Har alltså planer att göra om mitt 360l till saltvatten om... Samt vill jag ha nano pga att det är mindre pengar som gått i luften om jag känner detta inte var något för mig. Jag har nu läst på lite i de olika forumen om saltvatten, samt annat litteratur, och har några frågor: -vilket nano tycker ni …
-
- 19 svar
- 2,3k visningar
-
-
Startade upp mitt kar 4 dar sedan, nu undrar jag om man ska mata de djur som kommit med levande stenen, eller bara låta naturen fixa till sig själv. Jag har som sagt inga djur/fisk/koraller i förutom det som kommit in med levande stenen. Jag lägger upp lite bilder senare Fick ett litet tips igår om att jag hade glasrosor. Tipset var att jag skulle koka upp vatten och suga upp det i en spruta, som sedan skulle sprutas på glas rosen.. det fungerade smärtfritt och snabbt.. men nu undrar jag om den kan sprida sig eller är det ingen risk längre..för det enda jag såg var en glasros som jag blev av med igår.. /Elvir
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Halloj! Jag har länge sneglat på att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Har 0 erfarenhet. Haft sötvattensakvarium förut, men det var länge sedan. Bor i en etta på 50kvm, så något lagom stort hit vore kul! Som hobby verkar det nice tycker jag! Har ni några sköna rekommendationer? Vilken typ, märke bör jag köpa. Och vilka fiskar bör jag satsa på? Budgeten är inget jätteproblem, kan tänka mig lägga några kronor!
-
- 5 svar
- 834 visningar
-
-
Hejsan Köpte idag en Blå gul frökenfisk, jag har sedan tidigare två st clowner. Frökenfisken har redan börjat att trakassera clownerna. Jag har läst att frökenfiskar kan vara lite små aggressiva , men finns det något speciellt man kan göra åt det? Skaffa en frökenfisk till? eller kanske kommer det att lösa sig med tiden? Just nu så sitter clownerna upptryckta i ett hörn och vågar inte göra speciellt mycket. Mvh Joel Stahre
-
- 7 svar
- 2,6k visningar
-