Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Tja Jag är väldigt ny i saltvatten hobbyn köpte ett red sea 130 Liters av en kompis som tappat intresset! I karet så fick ja 2 clownfiskar 2 st Frökenfriskar och en Enoplometopus debelius RevHummer . Karet va väldigt smutsigt och behövde mkt jobb. Efter att ja rengjort alla stenarna och med mkt jobb mkt vattenbyte .. De första ja gjorde va att handla mig massa massa Städisar och lite koraller =) handla 10 st Eremitkräftor 10 turbo sniglar 10 st andra sniglar och 2 st sjöstjärnor . Så idag ser de ut såhär Nu till mitt problem! Efter att ja fått rätt på alla alger och städpatrullen har städar i nån månad nu så va de äntligen tags att köpa fiskar =) Åkte till Zoogiganten o…

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by sophie,

Hej! I fredags skaffade jag mig ett saltvatten akvarium, super spännande! jag har haft akvarium förut (sötvatten) men det var x antal år sedan när jag var liten. Så jag är alltså helt ny på det här med satlvatten, tycker det är kul att jag skaffat mig det då min pappa är intressrav av det men aldrig lyckats få igång något då han alltid tänkt att det varit för svårt! Så vi får se hur det går nu. Men det jag är lite osäker på just nu är alla värden som akvariet skall ha. I affären talade jag med en jätte trevlig man som hjälpte mig men det var väldigt mycket information som jag skulle försöka komma ihåg! Värden jag skulle mäta var: Nitrit: mellan 0,05-0,10, nitrat: blev de…

• 105 svar
    • 9,4k visningar
  3. Started by Tobbe-jycken,

Här kommer en första bild på mitt akvarium från i tisdags natt när jag fick ls levererad hem =) Jag tror att jag behöver lite mer sten innan de blir bra.

4. Hej jag håller på att starta upp ett mindre kar men jag har lite problem med Ph:t. Karet har bara varit igång i några dagar och alla värden ser ok ut förutom att ph ligger på7,5. Jag bor i Sthlm och vattnet i kranen är 7.5.Saltet ligger på 1.023 med 27 grader. Jag har byttvatten utan bättre resultat. Vad ska jag göra? Ska jag använda målarsoda för boosta ph:t? Vattnet är också lite mjölkigt vad kan det vara?

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  5. Started by joelstahre,

Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH

• 1 svar
    • 867 visningar
  6. Started by Annorz,

Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by thomas.b,

Hej! Jag har nu snart haft mitt 500l igång i nästan ett år och det har gått väldigt bra tycker jag, fiskar och koraller har blomstrat.. I början doserade jag tillsattserna för hand lite sporadisk efter eget tycke men för några månader sedan inskaffades en 4kanals doserpump av märketöljderna av dettLåg lågt i början 1100mg 300 ca efter en vecka ökades dosen till 12ml dag.Värderna ökade och jag var i mål. Sänkte till 10ml dag och lutade mig tillbaka kollade av nivåerna i behållarna med jämna mellanrum. Inga bekymmer bra med en doserpump tänkte jag.....för två veckor sedan kollade jag behållarna igen och vad ser jag då........hela 5l behållaren har tagit slut av någon oförk…

8. Started by pegekin,

Vad är detta?? Svart/Gul randig med "snabel" Dålig bild,jag vet.

• 14 svar
    • 1,6k visningar
  9. funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..

• 3 svar
    • 848 visningar
  10. Kanske en liten dum fråga men men... here goes! Har börjat att tillverka osmos vatten till mitt salta projekt och mitt nya akvarium kommer om ca2veckor från glasmästaren och då undrar jag om jag kan tjuv cykla igång vattnet lite innan karet kommer ? Osmos vattnet förvarar jag i 2st 75liters plasttunnor med lock, saltet är fixat och pumpar har jag gott om. Den ifall det blev ett ja på den övre raden så undrar jag ifall jag även kan passa på att tömma ur filterkassen på mitt ytterfilter som jag kört i sötvatten i ca1,5år för att plumsa ned en massa goa bakterier till osmos vattnet... om nu sötvattensbakterier funkar i saltvatten dvs. Tack på förhand!

11. Started by pegekin,

Tänkte visa lite nya bilder nu när jag satt in lite mera LS och lite sand. Har även satt in lite turbosar och eremiter och som synes så har dom mycket att göra ännu efter min algbombsexplotion. Hade ljuset på bara när jag tog korten,måste ju ha de släckt ännu några dagar. Man känner sig som barnen på Julafton. Ja, jag vet, Det stavas TÅLAMOD (JOBBIGT ORD FÖR DEN DELEN)

• 2 svar
    • 521 visningar
  12. Started by Bäcker,

Hejsan! Har nyligen införskaffat mig mitt första saltkar, ett begagnat hotell på 58L som varit igång ett tag innan jag köpte det. Är helt färsk på saltfronten så ni får mer än gärna komma med tips och info! -bok Det som finns i karet just nu: ~5kg LS. 2st Clowner. 4st Frökenfiskar, pomacentrus auriventris? 1st Putsräka. 1st Salarias Blenny.

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  13. Started by alf__,

Hallå! Nu har akvariet varit igång sedan i somras och de funkar finfint! Dock har jag problem att jag får damm, är övertygad att det är vanligt damm från rummet, på ytan! Har ni något tips på att få bort det? De går ju att suga lite när man byter vatten men de är inte så effektivt! Tack på förhand! /Daniel

• 11 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by kim.palmqvist,

Startade för ett par månader sedan med ett ca 80liter men uppgradera redan efter några veckor till 340liter. Har väl kommit en bit men det är fortfarande långt kvar, mer sten ska i och sump ska byggas med mera. Tanken med denna tråd är väl att jag ska komma ihåg vad jag gjort och få ställa lite nybörjar frågor. Tänkte lägga upp lite bilder på hur det ser ut just nu (får se om jag lyckas) I tanken finns just nu 4 fiskar, en putsarräka, en eremit och 5 sniglar Får se hur detta kommer gå med tiden... Ha det gott alla.

15. Hej! Jag ska ta upp akvariehobbyn igen och funderar på ett saltvattenkar. Dock, ett par frågor som jag inte hittat svar på trots idogt sökande på detta eminenta forum: 1: Hur mycket levande sten behövs i uppstarten? (Eller är det en fråga av "hur långt är ett snöre?"-typen?) Detta är ju en av de stora utgiftsposterna, och jag vill gärna hålla en, låt oss säga, låg ekonomisk profil. 2: Hur klarar sig karet på egen hand? Jag tänker på semestrar etc, om man är borta tre-fyra veckor? (Vi bortser här från risker med elavbrott etc, de inser jag naturligtvis. Men om vi antar att allt fungerar som det ska?)

• 7 svar
    • 965 visningar
  16. Started by selcomannen,

hej alla! Jag går runt i tankar att starta ett saltkar. Har ett alukar på 310 liter med standardmått. min fråga. är det bara att köra eller ska man göra något åt aluminiumet? borde gå att täcka med diverse olika hjälpmedel ex. transparent silikon eller plastfärg (epoxi) Tacksam för vänliga svar

• 2 svar
    • 802 visningar
  17. Tjabba alla saltisar, nu är ja tillbaka igen efter en tids paus från saltkaren. Min första fråga är om det finns någon som håller på med saltvattens kar i Kiruna nån som vet?? eftersom att jag själv flyttat från västerås upp till kiruna och så=) Tänkte annars blir det nog den ända och nordligaste salt baljan i sverige =D Jag kommer dra igång ett 180 liters hörn akvarie med sump inom kort, uppdateringar och bilder kommer läggas upp under hel bygget. / Tom

• 50 svar
    • 5,9k visningar
  18. Started by joelstahre,

Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Saker som jag har inhandlat är: Akvarium: 60 l Rektangulärt 500kr Lysarmatur: Har ej köpt ännu, men det kommer bli ett Hagen Glo T5 2x24 watt Med ett Vitt och ett Blått Lysrör, samt att jag kommer att köpa till några små blåa LED…

• 28 svar
    • 3,3k visningar
  19. Started by joelstahre,

Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH

• 3 svar
    • 817 visningar
  20. Started by m00z,

Nu har jag äntligen startat igång mitt saltvattensakvarium efter ett halvårs planerande! Finns inte så mycket att posta förutom själva bygget. Jag har oxå en blog för akvariet: http://saltnano.blogspot.com/ där det finns fler bilder om bygget! Ser fram emot framtida uppdateringar och gärna lite tipps och råd!

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by Aquario,

Köpte Phosphatabsorber. RemosPhos. Stämmer min uträkning att 30g av Phosphatabsorber till 30L Vatten? Så här står det på baksidan: Granulation 2-4 mm: up to 30,000mg PO4 rsp. 10,000 mg P/litre of RemoPhos. MVH.

22. Started by san_miguel,

Hej. Jag har satt på en ljuddämpare på avrinningsröret ner till sumpen idag men efter de så har de börjat komma massor med mikro små bubblor upp i akvariet från sumpen. Har någon nån ide varför? Mvh Mikael

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by irocz,

Jo är som så att jag ska bygga mig en sump (3 fack) det första typ som ett droppfilter med bio bollar, det sissta som klarvatten kammare med pump i (kanske med några växter i, få se) Vattnet kommer att tvingas att gå igenom en filtermatta mellan fack 1 och 2, Men vad ska man ha i det 2:a facket (filter media, har hittat skisser där det ska vara biomax men har inte listat ut vad biomax är för något), andra facket kommer att ha vattentillförsel ifrån botten på facket. Kom gärna med ideer på konstruktion samt vilka filter material man ska ha var i sumpen. Har även funderat på att ha ett sandfilter på returledningen ifrån sump till kar, vad tror ni om det? eller är det onödig…

• 2 svar
    • 836 visningar
  24. Started by pegekin,

Har en instant Ocean 800 -Hur högt ska själva skummet vara i skummaren? Hoppas ni förtår frågan fastän den e lite konstigt formulerad.

• 1 svar
    • 551 visningar
  25. Started by pegekin,

Akvariet e fullt. av alger.Ls har blivit bruna av alger och en massa luftbubblor. Vad göra ?

• 3 svar
    • 612 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.