Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by VivaLaAdam,

Hej! Det är så att jag har skaffat 12 kg ls idag, jag har det i en balja med lite vatten i botten. Problemet är att jag inte får klart saltvatten förrän om ett dygn. Min fråga är hur länge jag kan ha stenen fuktig i en balja?

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by spelin,

Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!

• 3 svar
    • 915 visningar
  3. Started by Järv,

Rätt ny inom salt och har ett rsm 130 som varit igång i ca 4 veckor. tror inte att det är microbubblor då jag bytt ut skummarn mot en tunze samt att pumparna inte spottat ut bubbel moln som dom gjorde när orginal skummarn var igång... den mekaniska filternationen är fortfarande där vilket borde minska partiklarna detta har det dock inte gjort så borde komma nya nånstans ifrån. Har rätt mycket alger mest pga att jag drog igång lyset lite för länge lite för snabbt så jag funderar på om det kan va alger som flyter omkring?

• 1 svar
    • 853 visningar
  4. Started by mikoto,

Nu sitter jag och funderar igen, jag funderar över substrat. Det verkar finnas två sorters substrat i princip för saltkar, antingen krossade koraller eller sand av något slag. När jag läser på nätet och tittar på folks trådar här verkar en sak vara tydlig, krossad korall är inte populärt. Jag har krossad korall i mitt pico kar, grovhet på runt 3-5mm. Jag personligen är rätt förtjust i min blandning av krossade korallbitar, små stenar och snäckskal. Det är ett charmigt ting på det estetiska för mig. Men så som jag förstår det verkar folk överlag anse att det är nitratbomber och svårt att göra rent? Har man sand verkar smutsen lägga sig ovanpå sanden för att brytas ned snäl…

• 9 svar
    • 2,9k visningar
  5. Started by uffe80,

Hej! Har lite problem med en knappkoloni som inte slår ut längre samt mina gröna stjärnpolyper som är BRUNA... Vad kan det va för fel? Bifigar värden samt bilder! Mg 1350 Ca 425 Kh 9,2 Ph 8,3 NO3 0 (mätt med Salifert, har aldrig gett utslag så jag litar inte på det) PO4 0 (oxå mätt med Salifert med samma resultat) Salt 1,025 (refraktometer) Temp ca 25-26 grader Kör även med zeovit sedan ett par månader tillbaka (Zeofood, ZeoBak, Zeostart samt Pohl´s extra) Har även fått några gröna alger (tofsar som är ca 5cm långa) de senaste 2-3 veckorna. Mvh Uffe

• 16 svar
    • 2k visningar
  6. Started by redrobjem,

Idag köpte jag putsarräkor och har sen länge planerat att ha en pistolräka till min Goby men nu såg jag på youtube att pikadollerna käkar putsarräkor?!? I affären snackade vi om att jag ska ha en pistol sen men dom sa inget om att dom käkar putsarräkor trots att dom är riktigt bra där har jag missat nått? Se länk för youtube klippet. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=eKPrGxB1Kzc

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Ove.P,

Hej jag har på senare tid upptäckt grönalger som inte ens min kirurg, Z.flavescens, vill smaska i sig. Dem växer i små "tussar" små gröna strån om ca 1-2 cm långa. Vad är det för alg? ska jag bekämpa dem eller kan jag låt dem vara.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by VivaLaAdam,

Hej! Jag har sedan tidigare haft en 200 liters burk som jag gkorde mig av med, och funderar nu på att starta upp igen efter stigande intresse. Det är så att jag ska till usa i höst där priserna på sten, sand, koraller m.m är mycket bättre än i Sverige. Jag har då tänkt att man kanske skulle kunna utnyttja detta på något sett vid en eventuell uppstart... Det jag undrar då är hur länge diverse djur, sten och koraller klarar sig i skickning, fiskar antar jag ju är helt utom frågan. Men det jag vill veta hur länge det klarar sig i en kartong med plastpåsar är: Levande sten Eremiter Sniglar Skivanemoner Knappar Mjukkorall Man får ju räkna med en 24h period inom usa och sedan…

• 8 svar
    • 905 visningar
  9. Hej! Jag har länge längtat efter ett saltvattenskar och i förra veckan slog jag till och köpte tre stycken begagnat. Två välskötta (min tolkning, inga glasrosor, fina koraller och mycket lila kalkalger) levande clownhotell och ett tomt RSM130D. Jag hoppas på detta vis snabbt komma igång och praktiskt få att hantera dessa spännande och fashinerande levande djur, samtidigt som jag ville göra det hela från grunden, se alla skeenden och aktivt välja invånare. Jag har några frågor, som jag hoppas någon vänlig vill svara på. I det ena akvariet finns en clownfisk som har en bubble tip anemone. Det bodde tidigare en hökfisk i samma kar och de kom väl överens. Den sistnämnda had…

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  10. Jag tänkte börja köpa "små nybörjare-fiskar" under sommaren, men en fråga dök ju upp, är det så att jag kan ha fler fiskar i akvariet med dubbla skummare ? Idagsläget har jag en skummare och 2 streamerpumpar på 4000 l/h / st. Karet rymmer 180 liter. Levande sten, är det en belastning avseende olika vattenvärden eller är det en tillgång ? Jag har köpt boken " Saltvattensakvariet " men det står inte helt klart i denna. Slutligen hur många små fiskar kan jag tänkas ha i 180 liter ? Tack på förhand. Peter i GBG.

• 19 svar
    • 2,3k visningar
  11. Started by Krillo,

Hej! Startade upp mitt RSM 130 i lördags natt och tog dessa värden på dagen på söndagen: Temp: 25°C Salinitet: 1.025 pH: 8-8.5 (lite svår skala att se JBL) Alkalinitet/KH: 13° Nitrit: 0.1 ppm Nitrat: 1.0 ppm Idag kl. 17 kunde jag även registrera följande värden: Ammonium: 0 Kalcium: 320 ------ I akvariet finns ca 10-11 kg levande sten, ca 12.5 kg levande aragonitsand - ytterligare kanske 4-5 kg död levande sten. Det som jag tolkar själv är att: 1. Kalciumet är lågt och att KH är lite högt något som jag förstått står lite i motvikt till varandra. Skall detta åtgärdas eller är det troligt att dom balancerar ut varandra när akvariet fått stå och gå lite granna? 2. Ammonium…

• 7 svar
    • 959 visningar
  12. Uppstart av nytt Saltkar i lugna ro: Jo, jag har nyligen mätt Densitet på mitt vatten. Jag använder Sera marin Hydrometer. Temperatur i vatten ligger på 24 till 24,5 grader och Densitet ligger på 1.028 och då har jag läst av underifrån vattenyta. Detta Korrekt? ( Jag fick stänga av pumpar så att det blev lugnt på vattenyta ). Det finns ju ingen info hur jag mäter av denna Hydrometer i förpackning. Troligen ska det i mera vatten ?! Annars kristallklart och några små grönalger har börjat dyka upp då solen skiner in i karet 2-4 timmar på dagen. Belysning släckt för övrigt. Inväntar lön för inköp av Levande Sten. // Peter i Göteborg

• 9 svar
    • 4,5k visningar
  13. Hur länge kan det ta innan den öppnar sina polyper?

• 2 svar
    • 669 visningar
  14. Started by Krillo,

Hej! Fick precis min sändning med levande sten från Tyskland, blev dock förvånad att den låg löst packad i papper och känns ganska torr. Betyder detta att det är kört eller finns det gott i den som vaknar när saltvattnet kommer igång? Skall jag göra något med den sålänge?

• 10 svar
    • 3,1k visningar
  15. Jag har blivit ordinerad att salta 330 g coral pro salt per 10 lit sötvtn.Men enligt aqua calculatorn bör jag salta 385g per 10 lit,vtn för att få 35psu.? ska jag köra på och låtsas som det regnar eller ska jag salta mera? Mina fiskar/räkor/mm mår prima.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Tomacee83,

Hej, har precis köpt ett woha hawaii 465 L akvarium. Har köpt en osmos och håller på och fyller på men gar en fråga. Bör man blanda i salt i varje hink eller kan ja fylla upp karet och sedan hälla på allt sallt samtidigt?. Vad bör jag göra näst, hälla på sanden och sedan LS eller tvärtom? Ska lampor vara släkta den första tiden?. När ska man starta skummaren, direkt eller? Känns inte som dom i affären har full koll för dom sa en sak om uppsättningen av akvariet som sedan visade sig vara en annan sak så vill mer se vad ni har att säga om mina frågor. MVH T

• 43 svar
    • 4,5k visningar
  17. Started by Krillo,

Hej allihopa! Kristian heter jag och skall ge mig in tillsammans med min fru på vårt första saltvattensäventyr ovan ytan (vi är dykare ). Har siktat in mig på ett begagnat Red Sea Max 130D. Säljaren byter upp sig till ett större akvarium. I processen har han även sparat det gamla inkörda saltvattnet samt den levande sanden. Vattnet har stått med cirkulationspump i och man får väl anta att sanden har behandlats med respekt den med. Min fråga är, är det värt att använda det gamla vattnet. Med min begränsade kunskap kan jag se båda fördelar och nackdelar med detta men det är från min sida rena spekulationer. Vad tycker ni, skall jag köra med vattnet och med allt det innebär…

• 12 svar
    • 2,3k visningar
  18. Started by redrobjem,

Hjälp mig jag blir inte av med bubblorna i karet jag kör en deltec mce 600 sen ett par månader och bubblorna försvinner inte. Jag har testat mer luft, mindre luft, hög skummarkopp, låg skummarkopp, osv så är det någon som har nått tipps på en bubbelfälla el dyl så är jag tacksam. P.S. Jag har ej sump D.S.

• 24 svar
    • 2,3k visningar
  19. Started by redrobjem,

Varför skummar det utav bara helvete är den fyller upp koppen på 1 min fast den inte är nertryckt på att skumma hårt (deltec mce 600). Är det för att det är svinmycket äggviteämnen i vattnet?

• 14 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by NovemberRain,

Tänkte att det är dags att lägga upp lite bilder på mitt absolut första saltvattensakvarium. Första akvarium över huvudtaget för den delen också Är alltså helt grön men jag har fått grym hjälp av min polare Andreas Tack !! Karet är ett Nano-Cube HQ1 på ca 105 liter. Har haft det igång nu sen 8:e juni. Osmosrenat vatten och nyligen hällt i saltet 100608 (Red Sea Coral Pro Salt) på första bilden, sen löper bilderna fram tills idag Det här har jag i akvariet nu. 2st Amphiprion ocellaris 2st Valenciennea puellaris 2st Actaeodes tomentosus (Följde med mina levande stenar och är väldigt lik dem där) 1st Lybia tesselata (Tyvärr ingen bild) 1st Stenopus tenuirostris (Tyvärr i…

• 18 svar
    • 4k visningar
  21. Started by jizeta,

Har en mjukis (typ sinularia) som något äter på. Såg först hur ena grenen dragit ihop sig. Intill hade någonting byggt ett "rör" av något som verkar var en tunn hinna klädd med sand och dyligt. Röret hade mynningen precis vid grenen. Dagen efter var hela grenen på korallen borta och röret försvann ett par dagar senare. Nu upptäckte jag att ytterligare en gren är helt uppäten och samma sorts rör har uppstått där den grenen var. Tog en pinceyy och tog bort röret i hopp om att förövaren skulle finnas kvar, men konstaterade att röret ledde till ett hål i LS:en. Stoppade in en tandpetare för att se djupet och hålet är en gång som leder ut på baksidan av LS:en... Någon som vet …

• 0 svar
    • 445 visningar
  22. Started by Annmari,

Hej! jag är helt ny på saltvatten har hållit på med sötvatten i många år. Funderar nu på och göra något med mitt 54 lit akvarium i höst, för tillfället går det 2 par fjärilsciklider där, när man ser saltvattens akvarier så förstår man ju att saltvattens akvaristik är pricken över i i akvariehobbyn. Jag tänkte mig korallsand, plus någon skummare, och 2 kilo levande sten, och några räkor har sett leasing ha dessa röda räkor med vita prickar, vad tror ni? vad kan man ha i ett 54 lit akvarium? / Ann-Mari

• 24 svar
    • 2,4k visningar
  23. Started by buffe78,

hej e ny här på forumet och e även ny inom hobbyn(salt), har haft sött i många år men tröttna och kände att det va dax:)... nu till min fråga, har ett juwel lido 120L med en mce500 skummare i karet vilket tar väldigt mycket plats samt att jag får mycket microbubblor i karet, så jag har köpt en liten sump samt en ytavrinningsbox. Problemet är dock att boxens kam inte kommer ner under ytan eftersom det finns en plast ram runt karet, undrar då om om man kan förlänga springorna i kammen och kanske tom nått hål under boxen.. funkar detta? nån som har haft samma problem?, man skulle ju även kunna jacka ur i plast ramen men det kanske försvagar hållbarheten, vad göra???? mvh kri…

• 6 svar
    • 1k visningar
  24. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1k visningar
  25. Started by jetstar,

Hej! har en fundering ang mitt ena akvarium! det är ett 30Liters som varit igång sen den 5/2 en liten frökenfisk fick flytta in för tre dagar sen! innan dess har det bara varit stenarna ,sanden och en krabba som va fripassagerare! värdena ser ok ut och salthalten ligger på 1.026. fisken verkar må prima och äter bra, funderingen jag har gäller att det ibland från ena dagen till den andra eller ibland rör det sig inom några timmar så blir vattnet "mjölkigt" inte mycket men det märks tydligt och ser trist ut sen kan det försvinna lika fort som det kom! vet någon vad detta beror på?? och vad kan jag göra för att förhindra det?? har en streamerpump i burken på 2000L/h och en d…

• 15 svar
    • 2,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.