Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Adrenalized,

Hejsan är det någon som vet vart jag kan få tag på lite snygga makroalger? Dom webbutiker jag sett här i Sverige verkar inte ha så stort utbud. Räcker det med vattenbyten och lite fisk i karet för att hålla dom? Eller måste man bråka med tillsatser av spårämnen. Är väl framför allt dessa sorter som jag skulle vilja lägga vantarna på : Blue Octodes Macro Halymenia Durvillei Dragons Breath Botryocladia - Red Grape Caulerpa Racemosa Grape Caulerpa Krävs något speciellt för att få dom att trivas? Tänkte mest ha makro alger, mjuk koraller zoas och kanske ngn LPS.

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Somrig Ostsås,

Hej, jag är ny inom saltvatten och har en undring om hur man bör starta upp ett clownhotell. Funkar detta?: 1. Köpa sand, akvarium, tester, salt, osmos m.m. Ingen LS eller djur än. 2. Hälla i sand i karet. 3. Blanda saltvatten i en hink eller liknande (är det sen bara att hälla i vattnet i karet direkt på sanden?). 4. Fylla hela karet och starta pump, skummare. 5. Vänta några dar, köpa LS. 1-4 är alltså första dagen så mina frågor är egentligen: Hur får man vatten från hink till karet? Bör jag fylla karet helt dag 1 och köra igång skummare och pump?

3. Started by m00z,

Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  4. Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by anita_lo,

ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  6. Jag satt och funderade lite på hur jag skulle kolla att flödet var ok när jag får tummen ur och startar upp mitt planerade Trigon 350. Min idé var att skapa mitt aquascape, fylla på vatten, sätta igång pumpar och sedan placera ut minibojar på olika ställen i akvariet. Minibojarna tänker jag att jag gör av en sten, 10 cm fiskelina och en flytande plastkula. Plastkulan kommer sedan att "sväva" i vattnet förankrad i stenen och tydligt visa var eventuella döda zoner finns. Då borde jag få en bra bild av hur flödet ser ut och om det behövs justeringar. Dock känns denna metoden lite pillig, så om någon har en enklare metod så slipper jag gärna handarbetet med minibojarna.

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Bjoorn,

Startade ett "nano" för några månader sedan, tänkte jag kunde lägga in lite bilder iaf. Karet är ett Dennerle 30 liters glaskub med ett aqua clear påhängsfilter. Belysningen är ett hemmasnickrat LED bygge, som nästan är klart ska bara dra om sladdarna, borra 2 hål, måla om, hänga bättre... osv Invånarna just nu är 2 eremiter, en liten rödbenad och en lite större blå/svart bandad. några snäckor, en putsarräka och en kamelräka. Har en "feather duster worm" också men står helt still nu vad de kallas på svenska...

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Pear,

Vad är detta för alg som dykt upp, gröna trådar med genomskinliga bubblor på? Är det en bra eller dålig alg? Tyvärr lite suddig bild.

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Henrik dahlström,

Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???

10. Started by Nelli,

Hej, jag undrar om varför anemon flyttar sig till såna olämpliga ställe? vad vill den uppnå? idag sitter den i ett annat kar men beteendemönstret är likadant... till vatten gränsen... andra anemoner visar ingen oro men Magnifica installerar sig på väldigt märkliga ställe konstant... tack på förhand för era åsikter!:)

11. Started by robjo,

Hejsan, Är det någon som "vågat" prova att stoppa i starkare ljusrör än orginal 11 w i ett AN1. Håller grejorna för det, utan moddning ?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by arnstad,

vad tror folk om denna lampa för ett litet refugium? https://www.lightinthebox.com/sv/1set-18w-eu-kontakt-led-vaxtlampa-e27-e14-80-lysdioder-smd-5730-led-lampor-varmvit-rod-bla-uv-1600-2400lm-300-1200k-ac-85-265v_p6440234.html?utm_campaign=cartcross&prm=1.10.4.0

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Rasmus,

Tjena mors på er! Det är så här att jag slängde upp mitt 375 l akvarium nu under kvällen, har 10 kg levande sten och 10 kg kalksten. Jag skulle behöva lite tips på inredning för att få snygga rev. Dom flesta stenarna är ganska små medans jag har 4-5 relativt stora. Har hällt i sanden (vit korallsten) över allt (efter jag lade i stenen) men om jag nu vill ändra om och flytta på stenarna, är det verkligen superviktigt att det inte ligger någon sand emellan? Just för tillfället så har jag bara lagt allt i en stor hög, det blev inte så bra. Jag ser på era akvarium att ni har lyckats betydligt bättre än mig:) Skulle uppskatta väldigt mycket om någon kunde komma med lite ideér…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Lunkan,

Hej Jag har precis startat mitt första saltvatten akvarium(dryg månad sedan), jag har försökt läsa på så mycket som möjligt både i böcker och här på forumet, men jag tycker att jag saknar kunskap(och en massa erfarenhet) I karet har jag idag 2 clownfiskar 2 snäckor(var från början fem, men tre har dött under tiden, trots att jag var försiktig med inkoppningen) 3 pepparmintsräkor 2 turbosniglar 3 eremiter 10 kg levande sten+levande sand Någon korall som ser ut som en röd/brun gräsmatta Med levande stenarna följde också skivanemoner Knappar En krabba(tror det är en terminator krabba, den är mörk och har röda ögon) 3 ormsjöstjärnor 2 vita små sjöstärnor samt lite smått i ko…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by _Bobo_,

Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  17. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by thompa81,

Som rubriken beskriver. La i all levande sten igår och nu undrar jag hur jag ska göra med belysningen? Öka gradvis och i så fall i vilken takt eller ska jag blåsa på fullt från början?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by spökplumpen,

Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  20. Hi, I am trying to carry on with my delayed setup and now I am struggling with the this. The bulkhead from the overflow box itself is fine and not leaking after filling the overflow with water for few days. I filled the aquarium with tap water for leak test and no leaks from the fittings below the bulkhead until i start closing the gate valve (diaphragm valve) then water will start leaking from the joint socket where its connected to the bulkhead. I tightened it with hand and did not use excessive force to tight it. I tried again after applying teflon tape to the bulkhead and still seeing drops leaking after I close the gate valve I…

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  21. Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Fishboy,

Hej Jag har gått och funderat lite och är väldigt intresserad av att starta ett saltvatten och så hittade jag detta trevliga forum Jag har kollat runt här men förstår inte riktigt vad alla pratar om Det enda som jag typ förstår är att bakterierna som ska sitt i filtret vill ha mycket syre så att dom kan leva, å att man därför hällst ska ha ett droppfilter. Jag har ett akvarium på 400 L som jag skulle kunna göra om till sv om jag inte ska köra Nano akvarium då, vilket är lättast ? Jag har letat lite här om grunderna men har inte riktigt hittat det jag sökt efter, så om nån vill vara snäll så får den gärna berätta allt i från grunderna till mig ! (A) Tack på förhand ! M…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by buffe78,

hej e ny här på forumet och e även ny inom hobbyn(salt), har haft sött i många år men tröttna och kände att det va dax:)... nu till min fråga, har ett juwel lido 120L med en mce500 skummare i karet vilket tar väldigt mycket plats samt att jag får mycket microbubblor i karet, så jag har köpt en liten sump samt en ytavrinningsbox. Problemet är dock att boxens kam inte kommer ner under ytan eftersom det finns en plast ram runt karet, undrar då om om man kan förlänga springorna i kammen och kanske tom nått hål under boxen.. funkar detta? nån som har haft samma problem?, man skulle ju även kunna jacka ur i plast ramen men det kanske försvagar hållbarheten, vad göra???? mvh kri…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by söndag,

Hej hej! Jag har i många år haft sötvattensakvarium och nu har jag blivit sugen på att prova salt. Än så länge har jag bara hunnit läsa på litegrand och något saltvattenskar kommer det inte bli på åtminstone några månader. Här är tre frågor som surrar i mitt huvud just nu, 1. Kan man ha ett saltvattenskar utan sump? Vad finns det för några nackdelar med att göra så och vad ska man tänka på? 2. Vad menas med "levande sand" och är sådan bra att ha? 3. Var får man tag på alla saltvattensgrejer (inkl. fiskar ) när man som jag inte bor i närheten av någon "saltvattensaffär".

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Lukas89,

Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …

• 6 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.