Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by barbosa,

Nu har jag bestämt mig för att göra en ordentlog sump, men hur stor bör den vara till mitt 375l kar?

• 1 svar
    • 988 visningar
  2. Started by magnus1982,

jag har haft ett clownhotell i snart 1 år. och har nu köpt ett 250 liters akvarium istället. jag läser på och har mig och har bestämt mig för att höra med en deltec 300 påhängnings skummare. med mera självklart. men när man läser så kör nästan alla med sump och ytavrinning och allt vad det heter. är jag lat eller bara okunnig som inte tänker göra det. kommer mitt akvarium fungera sämre bara för att jag kör utan sump? eller handlar sumpen egentligen bara om en inredningsfråga. mvh mange

• 4 svar
    • 988 visningar
  3. Hej Helt ny här på forumet och har massor med frågor. Håller som bäst på med att bygga mitt akvarium ett 800 l. hörn och har tänkt att köra igång långsamt senare men under tiden tänkte jag köra igång min blivande karantän med bara sand och sten. Detta för att under uppbyggnaden av stora karet kunna "odla" egen levande sten och fixa en levande sandmassa, då jag ska ha DSB i det stora karet. Min fråga är egentligen om någon har nått förslag på hur man ska lagra sand och sten tills akvariet är färdigt tex. om ls behöver vattencirkulation och i så fall hur mycket och även hur känsliga organismerna i stenarna är för vatten värdena etc. ? Jag är tacksam för alla förslag. MVH Ro…

• 5 svar
    • 987 visningar
  4. Started by sundvall,

Hej Kom hem efter jobbet idag och trodde jag hade lite vatten i sumpen då det såg ut som syre bubblor på rutorna, När jag tittar närmare så är det nån slags djur, men vad?? Nyttiga eller bör jag vara orolig,det är hur många som helst och små vita varelser

5. Hej! Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum! Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor. Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara…

• 1 svar
    • 987 visningar
  6. Precis fyllt karet med vatten och självklart ser det ut som gröt i det (korallsanden och levandesanden som gjort det). Men tänkte att jag skulle prova skummaren, men den skummar över hela tiden kvittar hur jag ställer in den. Jag minns knappt hur det var sist jag startade ett kar, men är det normalt att skummaren skummar över hela tiden precis när man startat ett kar?

• Gilla
    • 3 svar
    • 986 visningar
  7. Started by Jpson67,

Tänkte bara fråga om placeringen av akvariet, bör man ställa det så man kommer åt det runt om eller kan man ställa det mot en väg med långsidan, så man kommer åt kortsidor samt fronten.

• 6 svar
    • 986 visningar
  8. Started by Nypåsalt,

Hejsan min innerfilter pump har lagt av , har ett juwel 125 l hur lätt/svårt är det att få bort hela boxen som den sitter i ?

9. Started by Vidofner,

La i salt för fyra dagar sen och mitt vatten är fortfarande grumligt. Vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det? Hade tänkt köpa levande sten imorrn, kommer detta sätta hinder för det?

• 8 svar
    • 986 visningar
  10. Started by Zippy,

Hej! Jag är ny här på forumet så här kommer en kort presentation. Har haft många olika sötvattensakvarium genom åren (mer än 40 år) men känner att nu är det dags att hälla i salt. Tänkte börja i liten skala med mitt 70 liters akvarium, (45x45x35), för att kunna använda det som jag redan har, och att få praktisk erfarenhet. Akvariet har ett filterhörn (22x10x35) av BTN-slimline, som jag byggt om till en liten sump med hjälp av tre glasskivor så jag får en yt-avrinning till en filterkammare och en returpumpskammare. I filterkammaren tänker jag ha filtervadd/svamp överst, sen Cheatoalger. I returen min gamla EHEIM-Compact 1000, en 100 W Jägerdoppvärmare och…

• 4 svar
    • 986 visningar
  11. Started by Texas,

Skall köpa tunze stream pump kit...vart finns dom som har bra pris på grejerna! Hittade i USA ett kit med två pumpar 12000l/h vardera och en kontroll till dom allt skulle man ha hemma med frakt för under 3000:- Men haken är ju att dom har 110volts uttag...

• 1 svar
    • 986 visningar
  12. Started by nmelander,

Hej jag är ännu en nybörjare som håller på och startar ett saltkar. Jag har ett juwel Rio 180 som får bli mitt nybörjar kar. Har beställt en Tunze nano reef 200. Ska köpa 10-15 kilo LS Är det någon som vet om det går att bygga om Juwels egen armatur för att klara starkare belysning. Idag sitter 2st 30w powerglo (ett blått) Vilka och hur många fiskar rekomenderar ni till detta lilla akvarium? Hur mycket salt ska det vara per liter? Kom med lite tips och ideér allt är av nytta då jag är relativt oerfaren på området. Tack på förhand Nicklas

• 1 svar
    • 986 visningar
  13. Started by cowlord,

Hej! Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda? MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 986 visningar
  14. Started by Mangebe,

Hej. Undrar vilken tjocklek på glas för att få den bästa hållbarheten för ett mittstag I ett juwel 240? Anledningen jag undrar är att jag ska byta belysning och det jag tittat på är en Maxspect razor armatur . Dock så kommer mitten av armaturen rakt över plast staget nu i karet. Funderar om det går att montera dit två nya i glas och såga bort det gamla eller om det finns någon Annan lösning på detta? Mvh Magnus

15. Started by Axxe,

Tänkte plåga er med lite mer noob-frågor. Jag har fått snöigt/dammigt akvarium, finkorniga ljusa partiklar som fastnar överallt och lägger sig som mörkt damm på sanden. Karet är ett 20liters nano-reef där jag endast kör med filtret som den levererades med. Funderar om det är saltet (Tetra) som är boven, och att det är utfällningar jag lider av. Vattenvärden har jag inte kollat men kör med täta vattenbyten och rengör filtret ofta då jag inte fått igång karet på riktigt ännu, väntar på städpatrull så bara LS och dess fripassagerare i karet. En annan faktor som kanske betyder något är att 10K belysningen var trasig så har bara kört 20K röret som enda belysning sen start. Hu…

• 3 svar
    • 985 visningar
  16. Started by john.Schmidt,

Hej Jag förbereder just nu att starta igång ett 100l akvarium och jag hade tänkt att prioritera växter i detta. Jag har en ljusrörsarmatur med plats för två ljusrör. Jag vet dock inte vilka jag ska välja. Jag har försökt hitta lite hjälp på nätet och har väl även fått lite info om området också, men jag har ändå ett par frågor. Jag vill ju ha så bra ljus som möjligt, men hur många watt bör jag ha sammanlagt i mitt 100l kar ? jag vet inte riktigt hur armaturer mm fungerar så jag undrar även om armaturen begränsar hur många watt jag kan ha. Det står 2 x 18W på armaturen, men jag hoppas lite på att jag kan ha mera. En annan fråga... snål som man är så vill man ju gärna ock…

• 4 svar
    • 985 visningar
  17. Started by Jack Wo Maki,

Håller på att sätta upp mitt andra kar på 120L (75X40X40) och tänker skala av 20x40 i kortsidan för en inbyggd sump. 1. Har en bit överrinningskam över sen förra bygget på drygt 16cm och en returpump på 1000l/h. Täcker kammens längd flödet? 2. Jag ska dela sumpen mitt av B20xL20xH32, ca 13 liter returkammare i sista kammaren, kan jag skala ner storleken på returkammaren för att kunna hushålla refugium i större storlek i den första kammaren?

• 2 svar
    • 985 visningar
  18. Started by spoix,

Hallå, Har införskaffat mig ett kar med aluminium ram som jag inom snar framtid skall börja använda. Men har sökt lite på nätet och kommit fram till att det är olika bud som gäller angående underlag. Vissa säger man skall ha frigolit under andra att ingenting behövs mer än en rak skiva... Har sett att några här på guiden har ramakvarium och undrar hur ni gör? mvh

• 8 svar
    • 985 visningar
  19. Started by sloman,

Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

• 2 svar
    • 984 visningar
  20. Started by Hirez,

Efter ett par månader av pellets, och en förväntan att Nitrat skulle minska är jag desto mer förvånad när det verkar gå åt det andra hållet... Jag hade ett gammalt Salifert test (kollade nu att BF datum var 2009-06) vilket jag inte tänkte på när jag fick de... Först hade jag runt 20 i värde, sedan gick det ner till 10 för att sedan sticka up emot 40. Jag har kollat alla andra värden, ink nitrit, ph, kh, ca, etc. för att utesluta något som spökar. Så jag har ca. 1.5 dl pellet på 250 l, och tyckte det var kanske för lite, innan jag dunkade i mer, lånade jag min polares nitrat test, och fick 2 i värde!! Vad fan skall man tro på?? Tja kanske säger sig självt, men tänkt om jag…

• 9 svar
    • 984 visningar
  21. Hej, Jag har väl terroriserat ganska många nu med frågor på kort tid och har lärt mig ett och annat på vägen men är långt ifrån kunnig. Jag har läst att man brukar eller i alla fall börja med att planera vilka invånare man ska ha i sitt akvarium och sedan välja ut ett akvarium efter det. Men jag har funderat lite. Jag vill och ska bygga ett rev men jag har tänkt lite på hur jag ska börja och undrar om det fungerar att starta på det här sättet och sedan utgå från det? 1. Först välja ett lagom stort akvarium för mitt rev. 2. Starta upp akvariet med enbart de tillbehör som krävs, någon levande sten och sandbotten tills vattnet är nått rätt temperatur och rätt nivåer i alla k…

• 8 svar
    • 984 visningar
  22. Started by RickardK,

Hej! tänkte höra vad ni tror om följande gynnare som följde med levande stenen: Det första är något som ser ut som extremt små glasrosor. Det som gör mig fundersam är den tunna stjälken och de taggiga tentaklerna. Djuret är kanske 3-4 mm högt. Stjälken är kanske 1 mm och kronan 3-4 mm i diameter. Finns både kritvita och bruna. Vår pepparmintsräka verkar inte röra dem. De har växt kanske 2-3 mm på 3-4 veckor. Glasros? Annat? Det andra är någon konstig vit förgrenande utväxt som finns på lite olika ställen på stenen. Utväxten är ca 5-6 mm: Någon som vet vad detta är? Ursäkta algerna och det förskräckliga ljuset. Blåljuset till juwelkaret är på backorder och vi lever med …

• 4 svar
    • 984 visningar
  23. Started by CizziB,

Fick hem vårt saltvattenskar idag. Fick bara med hälften av vattnet och skulle nu behöva fylla på. Men det saltet är slut, det enda jag har hemma är "vanligt" jodfritt salt (grovkornigt). Kan jag använda mig av det eller ska jag vänta till imorgon då förhoppningsvis får tag i salt som är till för saltvatten? (Karet är ett 58liters clownhotell med bara en pepparmintsräka och nån eremit)

• 2 svar
    • 983 visningar
  24. Started by Neostar,

Hittade två st sånna här saker i mitt kar imorse vad är det, ser lite äckliga ut faktiskt, å säg inte att det är något skadligt det med för då brytrer ja ihop. Det räcker med majon anemoner glasrosor och skivanemoner i mitt kar. Vad är detta:

• 6 svar
    • 983 visningar
  25. Started by maria,

Vet nån vad det är dör nått som kryper runt på glaset? Har sett ca 4st i akvariumet tänker på den stjärnformade lila

• Gilla
    • 1 svar
    • 983 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.