Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by imre,

Hej, går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga.. har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by mikael_pecov,

Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Don J,

Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by troffe,

Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Qurex,

Har ännu bara en städpatrull med några snäckor och eremiter. De har städat på bra och är inte så mycke alger kvar. Jag har ännu inte köpt in någon fisk. Har kört sötvatten länge och undrar vad jag kan mata eremiter och ev framtida fiskar med som jag redan har till sötvatten. Tetramin flingor. grindalsmask. blackworms. dafnier. (Artemia har jag också men det vet jag är ok) läste att flingor kan man mata även anemoner och eremiter med men måste det vara saltvattenvarianter? Hörde att.det inte ska vara bra att mata saltvattensfisk med sötvattensfiskar pga salthalten..stämmer det?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by Aquaguy,

Är den här nått att ha? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9725?osCsid=a28b761d058419a684c295094e1a4295

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by dallebull,

Skall hämta ett 720l akvarium idag som kommer att bli Malawi biotop, får dock mitt 105l kar över och funderar på att göra det till ett nano. En vän som är van med saltvatten påstår att man i princip bara behöver en massa levande sten, vanlig akvariepump och en skummare för att det ska funka bra, han hade dessutom inte kört sin skummare på 2mån utan problem. Går det att bygga en egen skummare? har ett gäng pumpar över, vad jag förstått så "vispar" den vattnet så skum uppstår, borde ju inte vara ett helt omöjligt DIY projekt tycker man. Det jag tänkt fylla det med är 2 clownfiskar, kanske en räka samt levande sten och koraller. Har läst en massa men förstår inte riktigt det…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Nordin,

Hej, Jag ska börja med att presentera mig själv Daniel heter jag och jag bor i en liten stad som heter Sollefteå Jag har suttit och läst och läst ett tag nu och tänker införskaffa mig ett saltvattens akvarium närmare bestämt ett Clownhotell (?). Då jag bor ganska kärvt till närmare bestämt mitt ute i ingenstans i den norra delen av Sverige så skulle det enklaste vara att kunna köpa ett online å dom skickar men har inte hittat någon sån sida. Mitt nästa alternativ är att jag åker till nån utav dom två stora städer jag har nära dvs Sundsvall eller Örnsköldsvik (10 mil åt båda för mig). Har även lite funderingar kring vilken storlek jag ska välja på mitt akvarium jag hade t…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  9. Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.

10. Started by Mangebe,

Hej. Undrar vilken tjocklek på glas för att få den bästa hållbarheten för ett mittstag I ett juwel 240? Anledningen jag undrar är att jag ska byta belysning och det jag tittat på är en Maxspect razor armatur . Dock så kommer mitten av armaturen rakt över plast staget nu i karet. Funderar om det går att montera dit två nya i glas och såga bort det gamla eller om det finns någon Annan lösning på detta? Mvh Magnus

11. Started by Nille83,

Detta är gjort med teststickor och är säkert inte 100%. Ska köpa ordentliga tester imorgon. Har inte KH och GH något samband med varandra? Och kan 21 i GH verkligen stämma? Karet har varit igång i 1,5 veckor nu. Hällde i salt för 2 dagar sedan och idag slängde jag i sand och levande sand. Det är ganska "rökigt" i vattnet fortfarande. Jag körde dessa stickorna någon timme efter jag hällt i saltet och då visade GH inte alls så högt.

12. Started by Jpson67,

Tänkte bara fråga om placeringen av akvariet, bör man ställa det så man kommer åt det runt om eller kan man ställa det mot en väg med långsidan, så man kommer åt kortsidor samt fronten.

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Nettan,

Hej! När jag kom hem idag så upptäckte jag att min ena Ricordea Yuma var täckt av ett tunt lager av nästan genomskinligt slem. den har varit i karet i 4 dar och det har inte varit några problem. Det är även 2 andra Ricordeor som växer på samma gren precis bredvid och de har inget slem på sig. Min Salarias tog sig en tugga när har svepte förbi och han verkar må bra. Ska jag låta det vara kvar eller ta bort det försiktigt?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  14. Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?

15. Started by Verkenius,

Hejsan alla, Började med ett litet kar på 50 liter en insåg rätt snabbt att detta kommer aldrig att hålla. Så efter bara några veckor uppgraderade jag mig till ett 340 liters + 80 liter sump. lite info om mitt kar. 340 liters rimless kar Sumpen är på 80 liter och där i kör jag lite Siporax just nu. Använder även mitt ytterfilter jag hade i mitt 340 liters nu i början men median där i är tanken att jag ska lägga i sumpen snart. Median som funkar som biologisk filtrering då såklart Startade karet med ca 25kg marco sten och 10kg levande sten. Levande: 2st Clown 1st Doris 1st Pomaca…

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Psycadelic86,

Hej Tänkte höra vilken utrustning som passar bäst till ett 350 l kar? Alltså komplett utrustning, gärna märke och modell på skummare , ljus, cirukaltionspump mm. Är ny på salt, men kört diskus i många år.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Christern,

Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by pepe,

när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  19. Till sist slog jag till. Var iväg och beställde prylarna jag behöver för att starta. Helglasakvarium b80xd80xh50 med en inbyggd 20l behållare för att ersätta avdunstat vatten Arcadia 80 cm 4xT5 belysning Deltec MCE 600 4x1000 liter cirkulationspumpar UV-C (Älskar UV. Använder det även i min sötvattensburk) Apparatur för att automatiskt fylla på avdunstat vatten från behållaren i burken. Samt annat smått och gott. Dröjer några veckor innan akvariet är färdigbyggt men nu är det på rull (till sist...) Har tänkt sätta belysningen "på tvären" då jag har planerat att revet skall "komma ut ur väggen" som en ås och vill få så mycket ljus som möjliget på åsens topp. Akvariet ko…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by jetstar,

Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by AcidwizZ,

Finns det någon nytta med att ha luftbubblor i ett saltvattens akvarium? Syresättningen vet jag att hög cirkulation tar hand om. Tänkte om det kan påverkavattenvärdena positivt på något sätt.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Treo,

Hej Fått nedgradera till ett rsm (iaf för nu) efter hemflytten till Sverige. Har flyttat till Tjörn på Västkusten. Vet någon vart man kan köpa vatten häromkring (gbg är ok om det inte finns något närmare)? Skall skaffa "maskineri" senare men vill fylla upp det asap eftersom saltabsinensen börjar bli svår Mvh Ted

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Har upptäckt ett salt-startpaket på 128 liter. Märket är JAD och det ingår skummare, nitratfilter, UV sterilisator, filter och pump. Är det någon som äger ett sådant? Vad är det för pump som ingår? Är ett nitratfilter något som måste bytas ut efter en viss tid (är det något typ av biologiskt filter) eller är det mekaniskt? Har planer att skaffa ett större kar till våren och det pekar på antingen detta eller RSM 130. Vilket skulle ni kunna rekommendera? Hälsningar Mikael

24. Started by Linnex,

Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.