Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Ska fylla på poddar idag och behöver stänga av alla pumpar för att ge dom chans att leta sig in i sten, bakgrund, sand etc. Hur länge kan akvariet vara utan cirkulation utan att riskera något, 1 timme? Tänkte låta det stå 1 timme för att sen köra igång returen som inte har så högt flöde, får då även syresättning från skummare och sen efter ytterligare 30 min eller nåt dra igång streamerna. Låter detta ok eller? Mvh Kim
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny både här och inom akvariehobbyn, så ska kanske berätta lite om mig själv. Jag heter Martin och är 21 år gammal, jag lever i södra Sverige. Jag har länge fascinerats av akvarium, framför allt saltvattensakvarium. Och just nu har jag väldigt mycket tid över, så det fick bli att börja på ett litet projekt inom akvarievärlden. Tanken var att starta ett saltvattenskar utan tidigare erfarenhet av salt- eller sötvattensakvarium. Jag är nog inte heller den första människan som har tänkt på det, så jag tänkte att jag kunde dela detta med dom som är intresserade av att följa min resa genom akvarievärlden. Och om ni vill får ni hemskt gärna komma med tips och…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har precis installerat min nya skummare Turboflotor blue 500 med min mediabasket till RSM. Skummaren funkar kanon! MEN. Jag har fått mikrobubblor som flödar ut från pumparna, vad beror detta på? Jag har funderat på att byta ut cirkulationspumparna till 2x New-jet 800 Kan detta hjälpa eller ska jag göra något annat? /Micke
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Undrar som rubriken beskriver. Har fått som en oljeliknande film på ytan i mitt akvarie. Vad kan det vara? tacksam för svar. Mvh Johnny
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena gott folk! Nu är det dags att börja köpa utrustning för att starta mitt första kar. Jag har funderingar på att köra ett Rio 180 eller 240. Tyvärr har jag inte plats till större i min lilla 2:a. Jag köpte två Interpet 55w innan när jag planerade att starta ett nano. Det jag undrar är om man klarar sig med en 150w MH + de två power compact rören till ett 180l eller 240l? Jag vill kunna husera de flesta koraller eftersom det är det som intresserar mig mest. Tanken är att det ska bli en färgglad oas i mitt vardagsrum. Kom gärna med förslag på annan utrustning som jag behöver t ex en lämplig skummare. Skulle det funka att ha en sump på ca 60l till detta karet? Har ni fö…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag undrar om man ska göra några vattenbyten den första månaden innan man lägger i några djur eller ska man bara låta det vara och bara fylla på med nytt vatten vart efter det dunstar?
-
Har upptäckt ett salt-startpaket på 128 liter. Märket är JAD och det ingår skummare, nitratfilter, UV sterilisator, filter och pump. Är det någon som äger ett sådant? Vad är det för pump som ingår? Är ett nitratfilter något som måste bytas ut efter en viss tid (är det något typ av biologiskt filter) eller är det mekaniskt? Har planer att skaffa ett större kar till våren och det pekar på antingen detta eller RSM 130. Vilket skulle ni kunna rekommendera? Hälsningar Mikael
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kan nån infomera mig om backterie tillskott är bra eller ej. Har köpt Special Blend / microbe-life av Leffe på Triton och ha sa att det är bra. Vill ha lite info, allmänt om produkten Mvh Thomas
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej har i kväll fyllt upp mitt nya kar som jag hämtade hos glasmästare i måndags och som det blev bubblor i silikonet när 85 % var fyllt. karet är i rimless och har 15 mm diamantglas. L=1300 B=500 H=600 Det sitter en box på bakrutan . Så till frågan om dom försvinner eller får jag 350l på golvet här hemma? Mvh johan
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare! Hur långt under ytan har ni eran ytavrining? MVH Jocke
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
till koraller allså. inte era egna magar. å hur ofta ska dom få käk?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej jag har ett fluidicerande(tror det stavas så) biopellets filter men vet igentligen inte hur det funkar, växer bakterierna på pelletsen i filtret eller avger filtret något (typ kol) som gör att bakterierna trivs i karet eller är det någonting mitt i mellan. har hört att man inte skall samköra detta med uv-c ljus i så fall varför inte. hälsn. mats
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Undrar vilken tjocklek på glas för att få den bästa hållbarheten för ett mittstag I ett juwel 240? Anledningen jag undrar är att jag ska byta belysning och det jag tittat på är en Maxspect razor armatur . Dock så kommer mitten av armaturen rakt över plast staget nu i karet. Funderar om det går att montera dit två nya i glas och såga bort det gamla eller om det finns någon Annan lösning på detta? Mvh Magnus
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara fråga om placeringen av akvariet, bör man ställa det så man kommer åt det runt om eller kan man ställa det mot en väg med långsidan, så man kommer åt kortsidor samt fronten.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Jag har just skaffat mina första fiskar och undrar hur mycket mat (ungefär) de ska ha. Jag vet att man ska mata så att de blir mätta, men ändå så att all mat tar slut. Men jag tycker att det är ganska svårt att se då en del av maten faller till botten och det är svårt att avgöra om den blir uppäten eller inte. Nu så matar jag med 1-1,5 kub frysmat på morgonen och ungefär lika mycket pellets på kvällen till 5 Chromis och 6 Anthias. Verkar detta vara lagom?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, är novis på ämnet. Det talas mycket om färger när det gäller MH. Men vad är ett bra nybörjartips mellan 10000-20000K? Har inte så stor erfarenhet när det gäller färger i s-vatten. Undrar även hur det är med dunstningen om man inte har automatisk påfyllare. Hur mycket kan det dunsta innan salthalten blir för hög? Mvh Chippen
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag har ett litet sötvattensakvarium idag men fått upp ögonen för och planerar att köpa ett saltvattensakvarium. Jag har sett ett kar som heter Red Sea Max 250 och undrar om någon har någon erfarenhet av detta och om man redan innan man driftsätter det borde byta ut någon del som är tex är underdimensionerad eller liknande. Tack på förhand, Ulf PS. Fascineras av alla fina akvarium ni lägger ut bilder på. DS
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, går i tankarna att beställa en custom scape.. idag har jag runt 15-20kg riktig levande sten och runt 10kg marco rocks som har varit i karet runt 7 månader och är också levande kan man säga.. har tänkt lägga i sumpen 2 bio blocks från maxspect som borde klara av 2,850liter enligt tillverkare: Mitt kar är 345l inkl sump. hur länge borde dom ligga i sumpen tills man får börja plocka bort allt sten? kanske nån har gjort likadant eller kan ge tips
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Relativt ny inom saltvatten å jag undrar hur många liter ska stream puparna vara på när man kör ett 375 liters kar? Mvh Richard
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
När vattnet dunstar i salt akvariet är det även saltet eller är det bara vattnet ? hade fått sjukt höga salt halter efter flytten så jag undrar om man kanske bara i normala fall fyller på med rent vatten ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu är det på dagen en månad sedan jag stoppade ned LS i min lilla kub men allt har inte varit frid och fröjd under månadens gång. Hade en liten olycka i mitt 540L kar då min kulfisk (fahaka) körde en kamikaze mot framrutan och lyckades faktiskt göra ett till synes ordentligt stenskott (näbbskott) mitt i rutan så det var bara att skrota det karet och fixa nytt . Åter till det salta, vilket faktiskt har än så länge varit en dröm att ställa i ordning och bygga ihop och vart inte så farligt dyrt som jag trodde, utan jag har kommit undan relativt billigt vilket varit tur angående olyckan ovan. Har funnit en hel del liv i baljan som har ploppat ut ur Ls en efter en. 2st mindre …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag kommer snart att sköpa ett komplett 30 l kar Jag undrar vilka invånare och koraller som skulle passa bra efter som det är så litet.
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej.är det nån som har bänk av aluminium profiler som på bilden
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-