Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hellöow! Märkte idag att jag fått en kalkalge explotion. Mina kalkalger har vuxit väldigt långsamt och nästan helt stannat av tyckte jag. Men nu är det små rosa kalkalger överallt, på glaset, på fragg hyllan i plast, på doppvärmaren (Hade jag definitivt inte innan.) i sanden. Det enda som har skilt sig från min vanliga rutin denna vecka är att jag gjorde en extra vattenbyte i går (för att få ner Nitrat). Vattnet jag använde har stått i en vecka sen förra blandningen, som jag skakade runt på varannan dag. Jag är för snål att kasta ut dyrbar saltvatten, så jag tänkte använda det men har varit tvungen att skvalpa runt hinken för min "blandar pump" satte jag i sumpen. Kan det…
-
- 3 svar
- 622 visningar
-
-
Har läst lite olika om botten material. Endel anser att levandesand är bäst. Läser även att några anser att det bara samlar nitrit, nitrat. Blir inte även kross och kalk levande tillslut?
-
- 3 svar
- 966 visningar
-
-
Tjenare glada saltakvarister! Jag har pysslat med sötvatten i många år men nu är det dags att ta nästa steg! Jag har ganska klart för mig hur sötvatten fungerar, så jag vet faktiskt vad pH innebär-Tummen upp! Nu tänker jag ställa några konkreta frågor för att få enkla svar: 1. Vilken teknik är obligatorisk? Skummare, mekaniskt filter osv? Är nitratfilter osv nödvändiga? 2. Vad måste man tillsätta vattnet? Salt är självklart men alla medel som finns? 3. Vilken temperatur är optimal för koraller och fiskar? 4. Hur mycket ljus bör man ha till ett komplett saltvattensakvarium? Inom sötvatten säger många växtakvarister att 0,5w/liter är bäst. Finns det någon liknande summa in…
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå! Ska dra igång vårat 250 liters kar nu igen efter att det legat på is i snart 2½ år,plockade ihop allt under förra flytten och sedan dess har vi haft ett nano på 25 liter,har funkat kanon och vi har inte haft några problem alls. Har bara varit lite trist med ett så litet kar så nu tänkte vi starta om. Har ca 30kg gammal sten som legat torr sedan dess. Tänkte stoppa i en del av den gamla stenen och även köpa några kg ny sten. Men nu till min fråga,är det bäst att dra igång den nya stenen ilag med den gamla på en gång eller bör jag låta den gamla stenen ligga i karet några veckor innan jag tillsätter den nya? Ska köpa ny Mh och funderar lite på vilken styrka jag ska v…
-
- 3 svar
- 686 visningar
-
-
ska få levande sten av en som ska lägga ner sitt akvarium men det har massa grön alger på stenen är det lättast att skrubba stenen eller finns det något annat sätt att få bort algerna
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad är det för bruna trådar den skickar ut genom munnen?
-
- 3 svar
- 507 visningar
-
-
Jag har fått mycket gröna alger på sistone. Sätter sig främst på glaset och gruset och jag har tydlig påväxt från dag till dag. Städgänget består av fem turbos och de har inte en chans att hänga med i algernas tempo! Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Eller är det att skrapa rutan varje dag som gäller?
-
- 3 svar
- 614 visningar
-
-
Kan en göra ett djuphavsakvarium hemma - med fiskar och växter som vanligen växer djupt ner i mörka havet? Och i så fall - vart läser en sig till hur en drar igång ett sådant projekt? Och hur mycket svårare är det att starta upp jämfört med ett vanligt svensson-akvarium? Går det att få tag i några sådana lite häftigare arter (typ självlysande) eller blir det problem med tillgång och import osv?
-
- 3 svar
- 889 visningar
-
-
-
Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?
-
- 3 svar
- 895 visningar
-
-
hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan f…
-
Har fått ett brunt damm som har lagt sig på några av stenarna samt på en del av botten. Man kan lätt viffta bort det med handen. Är det detta som är cyano??
-
- 3 svar
- 644 visningar
-
-
Hej jag har frågat om bra länkar för nu vill jag ha en bra hemsida på nätet som är bra att läsa till ett akvarium
-
-
- 3 svar
- 515 visningar
-
-
Hej! Har ett red sea max nano, med ett par koraller och två clownfiskar och en pepparmint räka, mitt problem är att näringämnena sjunker. Har nitrate mellan 5-10 ppm och hade för någon vecka sedan 0,03 phosphate men nu har det varit nollat de två senaste testerna. har börjat mata mera, både flakes och fruset. Men verkar inte som det händer så mkt på det. funderar på stänga av skummaren, men också ta ut kolet. Långsiktigt är det väll att öka bioload, byter vatten varje vecka typ 5%, så corallerna får lite nya mineraler. Men funderar även på att göra det varannan vecka istället. corallerna ser ut att må bra, sanden börjar dock få lite lätt röd…
-
-
- 3 svar
- 524 visningar
- 1 följare
-
-
Har en anemon som gått in i pumpen och nu ligger det bara en dimma i akvariet vad göra, än så länge så simmar fiskarna.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag heter Andreas och nu är det dax för mig att presentera mitt akvarium som är ett Juwel Lido 120. Jag började med att ta bort filterlådan, då jag tyckte att den tog förmycket plats. Lådan satt som berget och mha fiskelina kunde jag till slut skära mig igenom limpunkterna. Jag byggde en ca 4 kg tung revpelare av död levande sten, borrade hål och förstärkte pelaren med pvc och limmade med AquaScape Epoxy. Fyllde akv med saltvatten och lät systemet gå 3 veckor och tillsatte sedan 5 kg levande sten. Körde utan belysning några dagar och ökade sedan belysningstiden från 1 h tills jag kom upp i 8h/dygn. Akvariet hade till en början inslag av kiselalger, fick sedan lite t…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej någon som beställt från reef corner alive någon gång ?
-
- 3 svar
- 504 visningar
-
-
Hej Kom hem efter jobbet idag och trodde jag hade lite vatten i sumpen då det såg ut som syre bubblor på rutorna, När jag tittar närmare så är det nån slags djur, men vad?? Nyttiga eller bör jag vara orolig,det är hur många som helst och små vita varelser
-
-
Detta är mitt första inlägg, som absolut nybörjare av saltvatten. Efter en flytt och en tids akvarieuppehåll bestämde jag mig för att köra igång igång. Tanken var först på Malawi eller växtkar, då jag sysslat en hel del med sötvatten tidigare. Efter några inspirerande vändor till olika akvariehandlare föll dock valet på saltvatten - en utmaning både för noggrannhet, tålamod och ekonomi. Min tanke var först att start allt i lugn och ro, helt från scratch för att lära och för att fascineras längs vägen. Jag köpte ett begagnat 375L som jag limmade i BTN Slimline bakgrund i. Jag byggde även en kammare inuti burken (med plexiglas och ytavrinning). Dagarna senare dök ett annat …
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag var i veckan och köpte några stenkoralls fraggar (10 st) "på köpet" fick jag några väldigt små och dom satte jag på en egen sten tillsammans men nu börjar jag att fundera.... vet ju att dom avsöndrar nässelgift och man måste sätta dom en bit ifrån varandra och jag tror inte dom små var av samma sort, nu på kvällen såg jag att en av fraggarna hade släppt ifrån sig en liten "tråd" som satt sig fast på några av dom andra småttingarna... vad tror ni ska jag lossa dom ( dom sitter i en bit Fauna Marin korallim som jag satt fast på stenen) och sätta dom separat, eller?? Han som jag köpte dom av hade haft lite problem med ljuset på senaste tiden så därför var alla samma fär…
-
- 3 svar
- 888 visningar
-
-
Har ett akvarium på 300 liter som varit igång i 3 månader. Har ca 30 kg levande sten och 20 kg levande sand. Stenen är köpt av en kille som la ner sitt kar, väl ingångna och inte behandlade med något. Jag märkte direkt i början hur stenarna kryllade med små djur och så har det forsatt. Idag var vi nere på zoogiganten och köpte 10 påsar med codepods för att öka upp beståndet och förbereda för en mandarin. Men när vet man att karet är tillräckligt moget för att där ska finnas tillräckligt med mat om den inte tar fryst? Hur ofta (om ni behöver) fyller ni på med nya pods? Samt, vad rekommenderas; en mandarin eller ett par bestående av hona och hane?
-
- 3 svar
- 811 visningar
-
-
Hej! Ska starta mitt nya akvarium (reefer 250) och har lite frågor i vilken ordning allt bör göras. Teknik: Skummare Clarisea roller filter Uvc LED-belysning Wavemakers Har även redseas mature startkit, sand och levande sten. När och i vilken ordning ska allt kopplas in? Sand/sten, uvc, skummare och flås på pumparna direkt dag 1? Kan tänka mig att jag vill vänta med filtret ett tag så jag inte tar bort alla bakterier innan dom fått fäste.. gäller samma sak skummaren?
-
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan! Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor. Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter. Hur stor cirkulation bör man ha sumpen? Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig) Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)? Någon som testat hydors flo? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0 Tacksam för svar hls Nelson
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej jag har fått vita alger eller vita fläckar på mina rosa alger med vit gelé aktig ämne på sidorna,och fläkarna växer. vad det kan vara?
-
- 3 svar
- 991 visningar
-