Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Jimpan9,

Hej hej! Jim heter jag och är helt grön vad de gäller saltvatten om man inte räknar med kallsuparna man fått i havet;)! Jag har under hela min akvarie tid sneglat åt den här sidan av hobbyn men varit jävligt "rädd" för den både för att det är ju ingen billig hobby (men vad är en billig hobby) och för att det är verkligen en prövning bad de gäller ens kunskaper och tålamod. Men nu till min fråga levande blöt sten eller död torr sten? Jag har kollat på mkt youtube och läst en hel del trådar på nätet om mkt ohyra som följer levande sten och snubblade sen på BRS på youtube sär de pratade om att starta kar med helt död "torr" sten för att se…

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,4k visningar
  2. Started by hejhej123,

Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?

3. Started by mika,

Hallå ! Jag är ju ny på detta med salt och har väl varit igång ett tag nu. Men jag har inte använt mig av osmos vatten, Min fråga är nu, hur går jag tillväga ? ska jag byta allt vatten på en gång ? eller fortsätter jag med mina 10% vattenbytten (Fast med osmos vatten nu då) ? Kanske dumma frågor men hoppas på lite hjälp ! //Mika

• 2 svar
    • 510 visningar
  4. Started by lefay,

Ska byta akvarium från 200 liters Lido till RSR 425XL. Flyttar över ca 30 kg levande sten samt har köpt 12 kilo Macrorocks. häller på 20 kg levande sand.Kan jag flytta koraller och fiskar på en gång? Köpt Red sea Reefer mature kit,behövs det?

• 2 svar
    • 410 visningar
  5. Started by Marcusolsson,

Som rubriken lyder. Satte i en ny skulle i mitt red sea reefer 170 i onsdags,en Deltec 400i Men vattnet blir blå - grönt i skummarkoppen. Ska det inte va brunt ? Antar att det filtrerat ut något onyttigt till följd av detta. Men vad kan servera på?

6. Started by Tenkare,

Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…

• 2 svar
    • 651 visningar
  7. Started by DennisL,

Hej! Har köpt ett deltec uvc som jag tänkte istallera. Uv filtret är ju inte dränkbart så jag tänkte borra hål i bänken och sätta det i skåpet bredvid. Min tanke är att pumpa vattnet via slang från sumpen genom uv:t och tillbaka till sumpen igen. So far so good, men sen slog det mig att om slangarna eller filtret av någon anledning börjar läcka så kommer jag att pumpa ut en jäkla massa vatten till skåpet bredvid. Är jag bara lite paranoid eller bör jag göra på något annat sätt? Hur har ni andra gjort? Tacksam för svar:) Mvh Dennis

• Gilla
    • 2 svar
    • 632 visningar
  8. Started by Leoparden,

Hur funkar bangaier ihop med andra? Har ett 300 liters kar där det just nu går 1 gul kirurg, två clowner, en bicolor dvärgkejsare samt en Putsarräka. Hur hade bangaier funkat med detta? Hur många rekommenderas?

• 2 svar
    • 515 visningar
  9. Started by hippo,

på dagarna värmer lyset upp karet till uppemot 30 grader men på nätterna sjunker tempen lite. behöver man nån extra värme på nättern?jag har 21 grader i huset.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Randomkille,

Tjenare jag har lite funderingar på vad för sorts fiskar jag kan skaffa och hur många, jag har ett 100 liters akvarium där det just nu bor 2 clowner och lite annat i Det finns några fiskar som jag sjukt gärna skulle vilja ha i mitt akvarium som kirurg, dvärgkejsare och en puffer, Men frågan är om dom behöver större utrymme? En till fråga om puffern är att jag har läst om folk som har problem med att puffer och koraller inte går ihop, stämmer det?

• 2 svar
    • 514 visningar
  11. Started by pegekin,

Tänkte visa lite nya bilder nu när jag satt in lite mera LS och lite sand. Har även satt in lite turbosar och eremiter och som synes så har dom mycket att göra ännu efter min algbombsexplotion. Hade ljuset på bara när jag tog korten,måste ju ha de släckt ännu några dagar. Man känner sig som barnen på Julafton. Ja, jag vet, Det stavas TÅLAMOD (JOBBIGT ORD FÖR DEN DELEN)

• 2 svar
    • 522 visningar
  12. Started by Timpa,

Varför blir den vit ute vid kanterna? Ska den ha mycket eller lite ljus har 300w metalhalogen och den är mitt i karet ska den flyttats ner eller upp? Eller det är nåt annat fel? Tack på förhand

13. Started by Elemi,

http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta

• 2 svar
    • 727 visningar
  14. Started by mikael_pecov,

Jag hällde i 10kg levande sand i mitt akvarium som hade ca 3kg sedan tidigare. Nu ser det ut som någon har hällt i 10 liter mellanmjölk i akvariet. Det blev bättre efter 1.5 dag men sedan rörde jag runt på bottnen lite och nu är det tillbaka på ruta 1.... Någon som vet hur lång tid detta elende håller på? Hälsningar Mikael

15. Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique

• 2 svar
    • 833 visningar
  16. Started by jeanette,

Hej Vi har köpt ett beg. akvarium med teknik. Allt går bra utom vår skummare, vi har en prizm skimmer. Den låter men den tar inte in vatten , vattnet bara står och "guppar" strax ovan vattenytan i röret. Vad är problemet?? Vi har fyllt skummaren med lite vatten men det hjälper inte.

• 2 svar
    • 606 visningar
  17. Started by Leoparden,

Igår tog jag hem en gul kirurg. Jag upplever att den blir extremt stressad så fort endast blåljuset är på. Har det på någon timme på morgonen innan det andra tänds och även någon timme på kvällen då det ser lite trevligare ut än att ha det helt släckt. Den simmar fram och tillbaka på samma ställe tills det att ljuset släcks. På dagarna när även det vita är tändt är den lugn och beter sig som "de ska". Någon som upplevt samma? Kan det vara något övergående? Vill ju gärna ha det fina blåa ljuset igång så man får njuta av det

• 2 svar
    • 430 visningar
  18. Started by Nicke,

tjena alla,har en fråga angående luftbubblor efter uppstart kommer dom från ls sten eller är det nått man ska justera med skummare eller,fråga till jad ägare den lilla dosa som är kopplad till uv med nån röd diod på vad är den till för,kan väl säga att manualen till karet inte va så jätte bra

19. Started by Batty,

Min eldräka har ömsat, skall man plocka ur de gamla skinnet?

• 2 svar
    • 871 visningar
  20. Jag har kanske en annorlunda angreppspunkt när det gäller att börja med saltvatten. Jag får erkänna att jag har det svårt att sälja in den till nybörjare men för dem som graderar upp har det ofta fungerat. Börja med att bestämma vad du vill med ditt kar. Kolla sedan upp vad det utesluter. Här kommer lite hur jag tänker. Jag har alltid velat ha ett par Clowntryckare men efter att ha läst på har jag insett att det innebär ett kar på minst 10 meter och att den ena antagligen ändå blir ihjälslagen då det karet är väl litet så jag har gett upp den drömmen. Alla slags snäckor, räkor eller krabbor vore också omöjliga. Jag älskar Gyltor (W…

• Gilla
    • 2 svar
    • 766 visningar
  21. Started by Batty,

Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?

• 2 svar
    • 701 visningar
  22. Started by Henrik dahlström,

Hej Undrar vart man kan få tag på en vettig foder lucka som passar till ett Reed sea net cover??

23. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga

• 2 svar
    • 876 visningar
  24. Started by Utstrand,

Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Batty,

Har nu haft igång mitt första saltvatten i en vecka. skall man byta typ 10% eller skall man vänta tills man fått i nån fisk?

• 2 svar
    • 773 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.