Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Jag behöver hjälp med fråga våra/ våran Clownfisk. Våran älskade ”Maximus” tog ett äventyr han inte klarade av, han beslöt sig för att hoppa ur akvariumet och försöka upptäcka världen utanför, tyvärr så gick han hastigt bort och då är det var svårt att andas på land🥲 och ingen var hemma för att rädda han 🥺 Men men våran ”Magdalena den stora” är tyvärr kvar lämnad ensam i akvariet, hur länge kan hon vara själv? När vi köpte dem var dem reda ett par (Clownfiskar) jag undrar nu hur länge Magdalena kan klara sig själv? Hur går man ut i vägen nu när vi ska köpa ny, då vi köpte dem som ett par och könsrollerna redan satta? Ja…
-
-
- 2 svar
- 421 visningar
-
-
Hej Har ett 100 liters skräpandes i mitt förråd och tänkte dra igång ett lågbudget-projekt till min dotter. <UL> 15 kg sten 2000 l/h cirkulation (2 x maxijet) 2*18 w lysrör (10000k + actinic) INGEN SKUMMARE (byter 10 L i veckan istället) 2ocellaris (Nemo är min dotters idol), en liten goby samt några eremiter. Eventuellt några skivanemoner. Pappa sköter all matning. Har ingen erfarenhet att köra utan skummare samt MH så jag undrar omovanstående projektkommer att funka eller om det kommer att falera efter ett par månader. Mvh/Rolle
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?
-
- 3 svar
- 825 visningar
-
-
Det sitter ju metal vid pumpens propeler med mangnet som borde komma i kontakt med vattnet eller. Vad säger ni om detta ?
-
Hej svejs, Efter massor av tankar kring en uppstart av saltvatten har jag bestämt mig för att starta ett mindre akvarium än det som jag har för tillfället. Eftersom jag måste tänka på plånboken så känner jag att det är mer ekonomiskt att sälja mitt akvarium på 240 l (som dels måste uppgraderas med T5 belysning och en starkare skummare) till förmån för ett nytt Rio 180 som har Highlite belysningen samt komplettera det med följande utrustning: Skummare: Tunze 9002/Aquarium systems 400 Cirk.pump: Tunze Turbelle Nanostream 6025, 2500 l/timme Automatisk vattenpåfyllning Osmos från AquaMedic Juwelboxen får fungera som ytavrinning (det har ju fungerat för så många andra här) Sta…
-
- 0 svar
- 646 visningar
-
-
Hallå! :)har blivit intresserad av saltvattens fiskar... har haft sötvattens fiskar länge men har nu tänkt att göra om ett 200 L akvarium, som bara stått ett tag, till saltvatten... Frågan är vad för prylar behöver man egentligen?, det finns ju grejer så man kan drunkna i det! har förstått man behöver en vanlig pump (funkar det med den jag hade när det var söt vatten?) och en äggviteämnes avskummera... men vad behöver man mer? behövs typ UV-filter och sånt till ett så litet akvarium. + kan ni tipsa mig om bra skummare till ett bra pris!?
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hejsan Undrade om det är någon av er kunniga som skulle orka skriva ihop en guide för oss nybörjare. Vet att det kan vara förmätet att be om detta men jag känner att det är en hel del spridda frågor från nybörjare över forumet. Finns en del bra artiklar typ "vattenkemi för dummies" den var klockren. Men jag kunde inte hitta någon direkt övergripande startguide. Skulle skriva en själv om jag inte var nybörjare själv. Typ en Ikea förklaring på hur man startar upp stegvis. Tex.. 1. Fyll i sand 2. fyll i Osmos vatten 2.1 fyll i sand och mät att värdena är ok. 2.2 Lägg gärna i bakterieflora. 3. lägg i Levande sten ( tumregel 1kg per liter vatten) 4. Låt systemet rulla på för a…
-
- 11 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 909 visningar
-
-
Hej, nu kommer förhoppningvis snart mitt beställda akvarium och det blir det första saltvattenskaret, arten bandmuräna ska jag ha men funderar lite på dess rymningsrisk och måste ha nått skydd mot det. Akvariet är öppet och har sett nånstans att nät, typ burnät till fåglar, används och det verkar bra men omständigt och ganska fult kanske..,ett annat alternativ borde vara täckglas eller!? Jag kommer bara att ha ledarmatur så värme bör inte vara nått problem så jag undrar om täckglas är lämpligt!?
-
- 0 svar
- 672 visningar
-
-
-
Hej! Jag heter Joachim och är helt ny på forumet. Har inget kar ännu, men det ska det ändras på så småningom. Min fråga är, jag bor i Vimmerby, så det är en bit att åka för att införskaffa framförallt allt levande. Hur gör man då? Kan man ha fiskarna i påse eller behållare en längre tid? Har även funderat på att köpa ett begagnat kar med allt i, och samma fråga kommer då där vad gäller transport av det levande. MVH Joachim
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla! Jag vill uppgradera från mitt 100 liters juwel till mitt juwel 240 sötvatten, men jag vet inte hur jag ska gå till väga, sist jag uppgraderade dog min putsräka när jag uppgraderade från 40liter till 100 liters. Av en som heter Micke på forumet ska jag köpa ca 15kg mer levande sten av så då kommer jag totalt ha 25kg levande sten redo. Funderar på nån påse levande sand till. Det är det här med cirkulationen som jag undrar om jag måste få bättre? Har två koralia 3 pumpar och en som gör 1100l/h som är till ytavrinnaren. Hur ska jag göra utan att skada min små vänner? ^^ Kan lägga till att jag även skulle få hans lilla nemo då den inte kommer trivas utan levande sten…
-
- 0 svar
- 509 visningar
-
-
Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Saker som jag har inhandlat är: Akvarium: 60 l Rektangulärt 500kr Lysarmatur: Har ej köpt ännu, men det kommer bli ett Hagen Glo T5 2x24 watt Med ett Vitt och ett Blått Lysrör, samt att jag kommer att köpa till några små blåa LED…
-
- 28 svar
- 3,4k visningar
-
-
[h=2]Hej allihopa,[/h] skrev redan på Zoopet, men kanske kan man få flera eller kunnigare svar här?! Jag har i dagens läge ett 360l sötvattenakvarium, och tänkte börja med ett saltvattennano, ca 40l, för att ta reda på om saltvatten är någonting för mig. Tänker så att om jag sen blir helt såld, så kan jag använda nanon till att blanda saltvattnet till det stora karet med. Har alltså planer att göra om mitt 360l till saltvatten om... Samt vill jag ha nano pga att det är mindre pengar som gått i luften om jag känner detta inte var något för mig. Jag har nu läst på lite i de olika forumen om saltvatten, samt annat litteratur, och har några frågor: -vilket nano tycker ni …
-
- 19 svar
- 2,4k visningar
-
-
Köpte i helgen ett beggat RSM 130 tillsammans med sambon. Karet var igång så inkörd sand, sten och allt vatten plus lite levande följde med. I karet går 2 Clowner, en turbosnigel, lite Xenia, någon sorts läderkorall och ganska mycket Caluerta-alger. Mer och mer levande kryper fram hela tiden:ler: Jag som är van vid sötvattenskar, tycker ju dock att en del saker är konstiga. Varför är det så himla mycket skit som far runt i vattnet? Det är original RSM allting, så jag har förstått att cirkulationspumparna kanske inte räcker till. Ska man komplettera med streamers? Vilka, hur många och vart ska de sitta? Ny doppvärmare satte jag i, den gamla hade lagt av, karet håller nu 26…
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Lossar iofs lätt men sprider sig hur lätt som helst, hjälper en pluton av eremiter kanske??? //Jonas
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
Min anemon är nu i tre delar och skulle behöva göra mig av med en. Någon som har något tips på hur man enklast får loss anemonen utan att skada den?
-
- 4 svar
- 854 visningar
-
-
Sedan några veckor har min bta fått sällskap av två pepparmintsräkor. Allt har fungerat bra hitintills, men igår när jag gav anemonen lite räkhack blev den påhoppad av en räka som klättrade runt i anemonen och stal mat från den. Jag gjorde lite mindre räkhack och matade även räkorna med det, såg att anemonen fick i sig sin bit och trodde allt var frid och fröjd. Under förmiddagen idag såg jag plötsligt hur räkan klättrade runt i anemonen igen, och hade på något vis lyckats få ur anemonen gårdagens räkstycke. Räkan stal det och sprang iväg. Jag vet att det är gårdagens stycke för det jag spridde i karet till räkorna var betydligt mindre bitar. Jag fattar av detta att jag …
-
- 2 svar
- 984 visningar
-
-
Har precis startat upp ett kar. Det verkar som att den ena pumpen "sprutar" mycket luftbubblor, vad är felet?
-
- 5 svar
- 714 visningar
-
-
Tjena. Funderar på att dra igång ett 720L saltkar. Hur ser ni på de för en nybörjare som aldrig hållt på med salt. ?Kört sötvatten i många år. Håller mest på med rovfisk såsom rockor osv. Har väl tänkt att börja försiktigt med lite levande sten o enklare fisk o sen med tiden gå över till koraller.
-
-
- 77 svar
- 6,1k visningar
-
-
Kan mam använda svart ABS plast i akvarium ? Tänkter på kemikalier osv
-
-
- 24 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej! Vi har nyligen skaffat vårt första saltvattensakvarium och har lite frågor som jag tänker att ni erfarna kanske kan hjälpa mig/oss med. Vi har köpt ett begagnat, ingånget kar på 130 liter + sump. Fiskarna som medföljde var två clownfiskar och tre damseller. Sen har vi några sniglar och 4 eremiter som städ. Koraller har jag ingen aning om vad det är, har chansat oss till frogspawn, clavularia, kenyaträd & olika knappar. Men, nu till frågorna! Först, en av damsellerna verkar utmobbad av dem andra i karet. Den är mest för sig själv i ett hörn? Kan det bli bättre eller borde vi skänka bort den? :/ Sen, har…
-
-
- 20 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej allihopa Försökte limma död levande sten på glas skiva små bitar med akvarie silikon men det låsnade efter en halv dag i vattnet så finns det något vettigt lim som inte kostar skjortan???
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher
-
- 2 svar
- 731 visningar
-