Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
jag har köpt ett 240 liters akvarium med måtten 120,40,50. men jag undrar var hur man ska plasera cirkulationspumparna, jag har en Koralia 3 och två Eheim compact 1000
-
- 0 svar
- 567 visningar
-
-
Vilka tillskotts ämnen använder ni till era akvarium?? vilka är viktigast för att koraller ska växa ordentligt samtidigt som ni har bra tillväxt av allt annat? Använder någon saliferts tillsatser?
-
- 0 svar
- 640 visningar
-
-
hej jag har 3 st sps:er och några mjukkoraller i mitt kar. behöver jag mata dem met nåt? och isf me vad? eller så räcker det med bara ljus?
-
- 0 svar
- 667 visningar
-
-
Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt. Bakgrund Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört. Mat Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller …
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
-
Jag har ett Aquel Reefmax 105 som är nystartat då mina clowner nu flyttat upp sig från ett clownhotell. Strulet är att hitta en tänkt vattennivå. Ni som har ett likadant, vilken nivå har ni för att få skummaren och allt annat att funka optimalt? Ni kan ha kammarna på "insläppet", där vattnet rinner in till filter/biobollar. Jag har vänt på kammen och har den "smalare" sidan uppåt. Så vad säger ni med erfarenhet av likadant, var ska nivån ungefär vara? Tacksam för svar. Mille
-
- 0 svar
- 440 visningar
-
-
-
Lånade sonens förstoringsglas (inte första gången) och fick syn på detta. Är det mina Tonga Nassarius som varit i farten eller lägger Collonistas så här (förhållandevis) stora ägg?
-
- 0 svar
- 569 visningar
-
-
Hej. Jag har köpt helt ny live sand (Natures Ocean). Efter att studerat ett klipp på Youtube så vill jag gå denna rutt med djup sand. Det jag ber om: är det någon i Kristianstad, Hässleholm, Älmhult eller Markaryd trakterna som kan tänka sig låna ut 1 eller 2 av sina redan inkörda levande sten till mig under uppstarten så att de gynnsamma bakterierna kan överföras till min nya sand? Jag både hämtar och lämnar! MVH!
-
- 0 svar
- 474 visningar
-
-
Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...
-
Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.
-
- 0 svar
- 672 visningar
-
-
Man blir så oerhört sugen på att sätta upp en burk salt när man ser barriärrev på TV. Vilken fascination.... Om allt inte verkar vara så krångligt.... Mvh/Bosse
-
- 0 svar
- 682 visningar
-
-
Jag har en xxl ultra green goni.S! den kan jag mata så att den blir som uppblåst ballong!! right or wrong?
-
- 0 svar
- 193 visningar
-
-
Hej har lite problem med att vattnet rinner för sakta igenom sumpen för pumparna så det kommer mycket luftbubblor. Så här är min sump uppbyggd i mollyhotellet Vad tycker ni jag borde ändra på?
-
- 0 svar
- 372 visningar
-
-
Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…
-
- 0 svar
- 610 visningar
-
-
Hej jag har en liten fundering. Vitlök ska ju vara bra och finns i många fiskfoder som man köper, men om man blandar mat själv. Kan man ha i för mycket vitlök, hur mycket är lagom? Fredrik
-
- 0 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare
-
-
....fått upp några bilder på mittt första saltvattenskar i galleriet. Det ser kanske inte sådär jättemycket ut för världen ännu, särskilt inte med den där lilla Fluvalen uppe i vänstra hörnet, som jag än så länge använder för att filtrera lite mekaniskt. Karet har trots allt bara varit igång i snart fyra månader allt som allt. Tekniken består av en Deltec MCE 600 (nya versionen som tydligen är upp till 700-800 liter), en Tunze streamer som drar runt 5500 l/h. En jägervärmare (intressant info, va? ), samt en 250 W MH som belysning (med 20 000 K i lampan). Kör endast med RO-vatten, och värdena ter sig stabiia. Fiskbeståndet består av ett par Ocellarisclowner, en Blennid…
-
- 0 svar
- 511 visningar
-
-
Rekommenderad web sida för Bräckvatten nyfikna. Massor av olika firrar att läsa om. "Dedicated to that little space somewhere between freshwater and marine" https://thebrackishtank.tumblr.com/
-
- 0 svar
- 827 visningar
-
-
Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…
-
- 0 svar
- 892 visningar
-
-
Hej. Jag är intresserad i att hitta ett passande monster till min rsm 130. Planerar att expandera inom närmaste halvåret, tänker mig runt 300-600l. Har just nu 2 clowner och 3 cronisfiskar och en bra städpatrull Är sugen på enantennarius striatus, men antagligen så kommer fiskarna ryka med ^^ Tar gärna emot idéer om andra intressanta fiskar, ska gärna vara rev säker
-
- 0 svar
- 776 visningar
-
-
-
-
Hej! jag har nyligen startat ett 30L nano kar och när det nu har stått till sig i 2 veckor med lite levande sten och jag har observerat lite invånare som jag gärna skulle vilja identifiera och läsa mer om. på den här bilden har vi 3 individer, den första ser ut som en liten gul korv som ser ut att nästan "pulsera" även iakttagit flera nere i den levande sanden. Andra individen är en väldigt tunn mask nästan genomskinlig och lång, någon bristle worm eller något liknande? Tredje individen kunde till och med jag klura ut var en sjöstjärna! frågan här är vad för någon och hur stora blir dom för jag har nog sett 7st.
-
- 0 svar
- 586 visningar
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller mis…
-
- 0 svar
- 774 visningar
-