Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, Jag satte i begagnat LS i måndags. Var lite orolig att jag skulle ha problem med värdena eftersom den stått i saltvatten från gamla karet utan cirkulation i en vecka..., men jag tror att jag klarat mig. Inget luktade illa och nu har den varit i akvariet ett tag. Jag mätte idag för första gången och fick de här värdena: temp. 27,1 salinitet 1,022 dKH 7 pH 8,0 NH4 0,05 NO2 0,05 NO3 0 PO4 0 Bedömer de här värdena som bra. Har jag fel i det? Är nitrit högt? Kan det vara så här efter bara 5 dagar? Är orsaken till detta att stenen är begagnad? Jag hade i NitriBiotic bacteria & Happy Life Ev…

2. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 404 visningar
  3. Started by Saltolle,

Bör jag vara orolig över detta? Nystartat red sea nano 75L. Vecka 3 nu.

4. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 402 visningar
  5. Started by Oxygar,

Hej har lite problem med att vattnet rinner för sakta igenom sumpen för pumparna så det kommer mycket luftbubblor. Så här är min sump uppbyggd i mollyhotellet Vad tycker ni jag borde ändra på?

• 0 svar
    • 399 visningar
  6. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 398 visningar
  7. Started by AndreaR,

Hej, vilka värde är bäst för Zoas?

• 2 svar
    • 396 visningar
  8. Started by moar,

Skulle vilja ha hjälp att identifiera mina koraller

• 0 svar
    • 396 visningar
  9. Hej. Har ett Red Sea Reed på 250l och tänkte att kanske i framtiden skaffa ett UV-filter till detta. Vilken typ skulle ni rekommendera? (Helst ett som inte kostar skjortan) Skulle denna på 11W passa? https://fyndiq.se/produkt/220-240v-11w-uv-latt-vattensterilisator-ultraviolett-desinfektionslampa-for-akvarietammen-perfet-a3c801c8b46d4aa6/?gad_source=1&gbraid=0AAAAADtyq8ckGDVtgao9WxjYvNRoAgkXF&gclid=Cj0KCQjwt8zABhDKARIsAHXuD7bBDvPlQGl1Lr543SJKv5sb5IEhiiaGuAPwZXal0eUmx1Wg_q2d3CoaAtcNEALw_wcB

• 3 svar
    • 395 visningar
  10. Started by tompag,

Kan man dela koraller?

11. Started by taspan78,

Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ?har ni också några tips om hur kan man dekorera stenen? tack på förhand

• 0 svar
    • 392 visningar
  12. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 390 visningar
  13. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 389 visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 388 visningar
  15. Started by maria,

nån som vet vad den heter eller vad det är för nått?

16. Started by adels_reef,

Fick detta svar ifrån icp testet. https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/109858 Jag kör med ett billigare salt blue treasure. Har doserst upp zink, vanadium, iodine sen tidigare men inte märkt på nästa icp. Gjort mycket vattenbyte pga högt nitrat. Ni som kör lite finare salt hur ser era värden ut. Tänker främst på de som jag har röd markerade i testet. Dela gärna era tester samt skriv vilket salt ni har. Vad anser ni ska ska prioritera att dosera upp? Jag kör med oceanakvarium.se egna balling och hans tillsatser med jod(dubbel dos) , tungmetaller, barium samt strontium.

17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 383 visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 382 visningar
  19. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 381 visningar
  20. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 380 visningar
  21. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 380 visningar
  22. Hej! Känner mig osäker på vad jag vågar anförtro ett akvarium i den här storleken. Vill helst inte ha en standard möbel, utan något som passar in i ett vardagsrum, kan ha utrustning på annan plats, men vill gärna att akvariet själv står hyfsat snyggt på en möbel som inte får vara för hög. Varit lite inne på diverse Tv bänkar eftersom de har en hyfsad snygg finish och även Ikea möbler, men svårt vad jag kommer undan med. Antar att dessa 81 liter i optiwhite kommer väga kring 130 kilo på sin höjd fördelat på en yta av 90x30 cm. Någon som har råd eller borde jag bara gå till en finsnickare och be honom hjälpa mig att få till säg en 90-100 cm lång möbel, med 35-40 cm djup och…

• 1 svar
    • 378 visningar
  23. Started by Saltgörka_,

Hej, Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet... Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(…

• 4 svar
    • 377 visningar
  24. Started by mcjagg,

Hej är det möjligtvis någon som har rotifer och phytonplankton att sälja eller vet nåt ställe man beställa har försökt få tag på Pär på mikromarine men telefonen verkar strula vet inte om han har det hemma mvh

• 0 svar
    • 376 visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 375 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.