Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjenare Allihop! Håller på planera för min första tank som kommer bli en shallow reef tank med måtten 70cm x 70cm x 30cm. Centralt i detta kommer de finnas ett överflödesrör (Se bifogad bild) som kommer sticka upp ur vattnet en aning. Jag kommer fabricera röret själv och polera de och få en snygg form som sticker upp ur vattnet och därav frågan om ett rev mår okej av att man har typ ett aluminiumrör eller rostfritt stål eller liknande? Tacksam för svar! Vänligen, William
-
- 1 svar
- 351 visningar
-
-
Ok, två riktiga nybörjarfrågor: 1. Vilken typ av termometer använder ni till karet och när ni blandar salt inför vattenbyte? Vanlig akvarietermometer, elektronisk från Clas Ohlsson eller något annat? 2. Många tycks ha koraller rätt högt upp i karet. Om ni gör ett större vattenbyte, hur gör man med korallerna? Flyttar ner dom eller tål de att vara i luften en stund?
-
- 1 svar
- 350 visningar
-
-
Skulle vilja ha hjälp att identifiera mina koraller
-
- 0 svar
- 348 visningar
-
-
Hej Undrar vart man kan få tag på en vettig foder lucka som passar till ett Reed sea net cover??
-
- 2 svar
- 347 visningar
-
-
-
-
Hej, Någon klok som kan gissa om detta är Marin HLLE som min palettkirurg fått? Vill minnas att hon alltid haft dessa märken vid ögonen sedan jag fick henne. Matar med pellets och sjögräs. Tyvärr de bästa bilderna jag lyckades få till...
-
- 2 svar
- 345 visningar
-
-
-
-
Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆
-
-
- 1 svar
- 342 visningar
-
-
Hej! Jag har ett tidigare akvarium som jag planerar att bygga om till en sump enligt bifogad ritning. Jag skulle gärna vilja ha lite feedback – är det något jag missar eller något som kan förbättras i designen? Dessutom undrar jag om det finns någon i Stockholms- eller Mälardalsområdet som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig att bygga sumpen mot ersättning? Tack på förhand! Skickat från min iPad med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 341 visningar
- 1 följare
-
-
-
Jag fick inte med nån bruksanvisning och ja hitta inget på google om den, Nån som kan hjälpa mig med hur jag kan använda den bäst , och hur jag ställer in den ?
-
- 0 svar
- 339 visningar
-
-
-
Hej är det möjligtvis någon som har rotifer och phytonplankton att sälja eller vet nåt ställe man beställa har försökt få tag på Pär på mikromarine men telefonen verkar strula vet inte om han har det hemma mvh
-
- 0 svar
- 338 visningar
-
-
-
-
-
-
-
-
nån som vet vad den heter eller vad det är för nått?
-
- 1 svar
- 325 visningar
-
-
-
-