Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Hej har lite problem med att vattnet rinner för sakta igenom sumpen för pumparna så det kommer mycket luftbubblor. Så här är min sump uppbyggd i mollyhotellet Vad tycker ni jag borde ändra på?
-
- 0 svar
- 395 visningar
-
-
-
Hejsan, köpte Hanna Checker Nitrate HR HI 782 o passande reagens. När jag tittade på flera videos hur man gör, så bli deras inte rött som min när jag blanda in pulvret. Varför bli det så?
-
- 1 svar
- 389 visningar
- 1 följare
-
-
Skulle vilja ha hjälp att identifiera mina koraller
-
- 0 svar
- 387 visningar
-
-
-
-
Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ?har ni också några tips om hur kan man dekorera stenen? tack på förhand
-
- 0 svar
- 381 visningar
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
nån som vet vad den heter eller vad det är för nått?
-
- 1 svar
- 372 visningar
-
-
Fick detta svar ifrån icp testet. https://lab.faunamarin.de/en/share/analysis/109858 Jag kör med ett billigare salt blue treasure. Har doserst upp zink, vanadium, iodine sen tidigare men inte märkt på nästa icp. Gjort mycket vattenbyte pga högt nitrat. Ni som kör lite finare salt hur ser era värden ut. Tänker främst på de som jag har röd markerade i testet. Dela gärna era tester samt skriv vilket salt ni har. Vad anser ni ska ska prioritera att dosera upp? Jag kör med oceanakvarium.se egna balling och hans tillsatser med jod(dubbel dos) , tungmetaller, barium samt strontium.
-
- 0 svar
- 371 visningar
- 1 följare
-
-
-
-
-
Hej är det möjligtvis någon som har rotifer och phytonplankton att sälja eller vet nåt ställe man beställa har försökt få tag på Pär på mikromarine men telefonen verkar strula vet inte om han har det hemma mvh
-
- 0 svar
- 366 visningar
-
-
-
Karet har varit igång ett tag nu.. kanske ~6mån.. Dels har jag fått gröna alger som bara växer på LS.. har inga på glasen. Kan hitta en spor i sanden som ser ut som ett frö med grönt hår runt om.. Här på bilden i blå ring ser man hur det ser ut på LS.. blir som tussar.. Sen till det grå.. det ser ut som smuts, men verkar växa på stenen, man kan liksom inte enkelt blåsa bort det.. i röd ring på bilden.. 200l ca 7-8 trocus ca 7-8 eremiter 3 mitras krabbor och en sjöborre.. men de verkar inte så intresserad av detta vsd är det? Och hur blir jag av med det? Det ser inte så trevligt ut.. tack på förhan…
-
-
Bör jag vara orolig över detta? Nystartat red sea nano 75L. Vecka 3 nu.