Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hälla saltvatten i enskilt avlopp

Featured Replies

Postat

Hej på er!

Jag är en återvändare, senast jag hängde på dethär forumet var mer än 15 år sedan, kanske 20, men nu börjar det klia i fingrarna igen.

Det har hänt en hel del i livet på dessa år, och även i saltvattenshobbyn märker jag nu när jag "läser ikapp" 😁

Numera bor jag i hus, i skogen, med eget vatten från källa och enskilt avlopp via trekammarbunn och infiltrationsbädd.

Sist jag gjorde ett vattenbyte bodde jag i lägenhet och hade inte en tanke på vart saltet tog vägen, det spolades ju bara ner i det där magiska avloppet.

Nu när jag själv har ansvaret för avloppet och marken där jag bor börjar tankarna gå lite djupare.

Hur bra är det egentligen för avloppet att kontinueligt spola ner hundratals liter saltvatten?

Jag vet att alla rör numera är i plast, då vi precis bytte sista gjutjärnsröret så rost bör inte vara ett problem.

Jag är mer orolig för att skada eventuell bakterieflora i själva brunnen, eller att plugga igen infiltrationsbädden med salt.

Merparten av saltet kommer väl att landa i marken här där jag bor, hur bra är det egentligen?

Är det någon här på forumet som har gått i dessa tankar tidigare?

Är det någon annan här på forumet som också har enskilt avlopp och idag utan hinder spolar ner saltvatten där så är jag tacksam för erfarenheter. 🙂

Jag vill också passa på och tacka för alla timmar av spännande läsning här på forumet. 💪

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.