Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by PECO,

[ATTACH]107283[/ATTACH][ATTACH]107284[/ATTACH][ATTACH]107285[/ATTACH][ATTACH]107286[/ATTACH] bild 1 skall föreställa "ravinen", 2 sluttningen, 3 "stupet" o 4 med ravinen i mitten. Nåja, hoppas ni förstår./PECO Skickas från min iPhone via Tapatalk

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Jensa84,

Skulle man kunna ha ett aquael nano reef 30 liter med dess orginaldelar som yngelkar till bangaiier?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by fredd,

Hej lägger in några bilder så jag kan se utvecklingen på det bebos av ett clarki par samt 5 turbosniglar 4 ermitkräftor en sandvändande sjöstjärna samt en massa små kryp

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by kiwi11,

Efter några år på villovägar med annat så har suget kommit tillbaka. Slog till på ett begagnat Cube 20 så länge för att se om intresset håller i sig.. Tanken är ett SPS dominerat acropora kar vilket kanske kan bli en utmaning med så pass liten volym men med dagens teknik så borde det nog kunna gå bra 🙂 även om jag faktist redan har kollat lite efter något större.. men ja, en dag i taget! 😂 Teknik så här långt: Hydra 32HD Returpump jecod DC 1200 Smart ato duo Jebao mow 5 Reef factory KH keeper Reef factory thermo kontroll Skummare har jag inte handlat än, det blir troligtvis Coral…

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by predator81,

Här kommer två stycken bilder på akvaritet Jag har nu lite invånare Fiskar 1 st Eldgoby 2 st Clowner 1 st Bicolor Dottyback 1 st Blendid Koraller 1 st Zoanthus 2 st Euphyllia 1 st Xenia 1 st Kenya träd Övrigt 3 st Eremiter 3 st Sandvändar sniglar 1 st Sjöborre

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  6. Någon som vet hur man kan koppla grotech doseringspumpar till ett RSM 130l. Börjar ju bli sommar så nu blir det att automatisera.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Cippe,

En hemvändar-historia! 2018, mitt saltkar i började läcka ur en fog på midsommardagen och det uppmärksammades först i rummet under🥳. Den dagen hävdade min fru att det inte blir några fler akvarium 😩 Men tydligen fick hon idétorka nu i julas och köpte mig och vår 3:åring ett 30L kar i hopp om att vi skulle ha en kampfisk, tyvärr är hon naiv ibland😄 Jag såg det kort och gott som en uppmaning att beställa hem belysning och streamer från Ai, blev en Blade grow och senare en Nero 3. Akvariet är i dag i full gång, tänker att fler bilder och invånare presenteras i nästa uppdatering 😄 Riktigt kul att vara tillbaka!

8. Started by SaltisLinda123,

delar med mig med lite bilder på mina koraller, försöker få bra inställning på kameran. Någon som har tips? kör med en canon 450d tycker vissa bilder blir så disiga

9. Started by StefanB,

Har fått konstiga alger i karet ser nästan ut som damm eller nått?! någon som vet vad det är?!

• 2 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Richard Björklund,

Tänkte att det är dags att lägga upp en liten bild på mitt nybörjar kar, ca 1 1/2 månad sedan start.

• 1 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Uppgarde,

Det tar ju tid att få hem allt i rätt ordning ! Närmare två månader , men nu så är man med i matchen, blanda i salt och i med pump å snurra runt i en timme packa upp sten från Triton jättefin sten tycker ja men va vet ja det är ju helt nytt för mej Men det liknar ju raukar å det har vi gott om här på ö-en så jag är helnöjd. Startbakterier å thera p samt special blend hoppsan trall den luktade inte hallon precis! så nu är det bara å vänta grumligt i början men bättre efter ett dygn lägger upp två bilder start å efter ett dygn Med vänlig hälsning, Göran

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Hansson88,

Lite bilder ifrån mitt kar =)

• 3 svar
    • 1k visningar
  13. är mitt i förvandlingen av mitt Lido 120. För att överhuvudtaget ha någon belysning så åkte jag till min lokala handlare för att köpa 2 nya lysrör. och får då höra att endast Juwels egna lysrör passar i rampen. Vilket är rent skitsnack.

• 6 svar
    • 1k visningar
  14. Started by Randomkille,

Har startat ett litet akvarium på 30 liter för 8 dagar sen som även är mitt första Har 6 kg levande sten i, sand, 5 sniglar och en korall Vad tycker ni?

• 2 svar
    • 991 visningar
  15. Started by SaltisLinda123,

Nu har jag börjat på min nya inriktning med mitt kar och fått hem mina hästar. Pigga och jätte fina! Än är det inte klart vem som är honan eller hanen men det ska vi nog lista ut tagit flera fina bilder på dom som kommer komma upp inom kort. Hoppas det är lite intressant med denna tråd iallafall

• 5 svar
    • 982 visningar
  16. Started by jooni,

Hej, Jag har tänkt köpa in mitt första akvarie och undrar vad ni rekommenderar för typ av belysning. Jag har läst att man kan spara mycket pengar genom att satsa på led lysrör istället. Jag är väl lite orolig att jag missat något vitalt och vill inte stå där med ett rör som jag inte kan använda. Tänkte köpa en e3 https://svealight.se/product/valtavalo-led-lysror-e3/ Jag hoppas ni har överseende med min okunskap i denna fråga och ni får gärna utveckla ert svar varför detta lysrör är bra eller dåligt i mitt fall. Tack!

• 2 svar
    • 966 visningar
  17. Started by Danijel,

Hej någon som har erfarenhet utav en red sea nano Max, är den bra? mvh Danijel

• 5 svar
    • 956 visningar
  18. Mitt akvarium IMG_2343.MP4

• 8 svar
    • 936 visningar
  19. Started by edda124,

Startat mitt waterbox cube 10 nu Stenen har varit igång med start bakterier i hink ca 6 veckor innan Belysning är en Aqua Knight v2 Sand från aquaforest Kommer köra en liten nano skummare på annars blir det täta vatten byten och dosering vid behov Skickat från min HD1903 via Tapatalk

20. Started by mogrehn,

Då husrenoveringen drar ut på tiden och får inte tillåtelse att riva ner väggar mm till mitt stora kar innan kök och tvättstuga är renoverat (alla som har sambo och små barn fårstår nog) så tänkte slänga ihop ngt av det jag har hemma som bara står, har ju mitt karantärn /fraggkar på 50x50x50 igång men det är just nu knöfullt. har ett mollyhotell stånde och lite småprylar som en tunze 9002 lite led drivare mm. karet är väll tänkt att husera massa roliga knappar och Zoes. det som ja saknar i dagsläget är nån streempump och belysning. gillar ju min kessil kanon som är över kuben så blir väll kanske att bygga ngt liknande, har kikar på ac rcs hybrid chip på 50w med 20 chips …

• 3 svar
    • 925 visningar
  21. Started by Fisk-Fredde,

Hej Nu är det väl dags att dela med sig precis som jag är så tacksam att många andra gör! Jag är väl lte av en inkörd nybörjare, många sötvattensakvarium gick över i ett väldigt litet salt som jag har hanterat lite på känn men lite tips från Triton, Aqua Stockholm (innan de la ner) och självklart en del från Youtube och Guiden. Efter att i snart ett år haft ett väldigt enkelt utrustat 25 liters nanokar på kontoret med lyckat resultat fanns det äntligen möjlighet till något aningen större. Det har funnits planer på mycket större men plötsligt blev det en flytt och nu en renovering som dikterade storlek, iaf för den närmaste tiden... …

• 3 svar
    • 921 visningar
  22. Started by ubjs,

Gör ett försök att få ¨igång¨ mitt saltkar som minst sagt gått på sparlåga i ett par år. Startade upp detta i december 2015 och försökte följa råden från Lasse. Tyckte att allt rullade på hyfsat i några år men dom två senaste åren med Corona fick mig att tappa intresset en hel del. Så nu behövs en uppryckning. För några veckor sedan fanns det tre fiskar i akvariet, två clowner och någon blennie, en eldräka och en del skivkoraller som överlevt. Sedan dess har jag skaffat: En ny sjöborre 2 pepparmintsräkor 15 eremiter/sniglar blandat. 4 koraller Satt igång skummaren, Tunze 9004, som inte varit använd på några år! Inne…

• 5 svar
    • 910 visningar
  23. Started by Sweet*Lou,

Hejhej! har en kollega som vill börja med salt, vilket jag självklart tycker är king!👍 vad tror/vet folk här på guiden om detta kar, då han fastnat för designen. Bra som första kar? Diskussionen är öppen. Tack! http://www.zoo.se/akv-cubicus-140l-svart.html

• 2 svar
    • 910 visningar
  24. Started by Jeanette Johansson,

Med stor stor hjälp av er och särskilt en stor bukett rosor till Ouscazz så verkar nu mitt lilla akvarium må relativt bra, efter många dåliga och dumma råd från folk i andra forum(inte här alltså) har jag således säkert själv raserat mer än jag gjort nytta med dom råden så har det nu alltså verkat lugna ner sig och alla värden ser bra ut, ingen nitrit, nitrat 10 och alla andra värden är också bra så sitter nu en lättad och lugn Jeanette här i Södertälje och kan äntligen pusta ut och kunna njuta lite av akvariet. Hade jag vetat detta hade jag köpt en clownfisk idag när jag ändå var på Triton efter mycket tjat om att få skjuts dit, men då köpte jag istället vatten och nitr…

• Gilla
    • 13 svar
    • 894 visningar
  25. På vår svenska sidan har vi flera guider: nybörjarguiden, kemi för dummies, "Lasse"-metoden och budgetguiden. Alla är riktigt bra och informativa. De är skrivna för att hjälpa och är baserade på våra erfarenheter, men är ofta en kompromiss eftersom vi inte alla är ense om vad som krävs för att lyckas med denna hobby. Eftersom jag gillar att experimentera startar jag mitt eget lilla experiment. (och lite envis ) Hur billigt och enkelt kan jag underhålla ett 100-liters system? Hur svårt är det att gå från sötvatten till saltvatten? Försök 1 som startar idag är extremt enkelt och billigt. 10% vattenbyte per vecka, det är allt. A…

• Tack
      • Gilla
    • 10 svar
    • 857 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.