151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
En bra deal är en bra deal.. Har senaste året funderat på att starta ett fraggkar/karantänskar i källaren. Finns en liten man cave med träningsredskap, soffa tv, stereo och numera även ett saltkar! Snubblade över ett fint Reefer170 med alla tillbehör och levande. Första tanken var att flytta det levande till mitt andra kar och sätta in fragghyllor men när karet kom på plats var det för fint för att tömma. Det blir ännu ett lowtech kar med plats för alla favoritmjukisar som jag inte vågar placera i mixade revet. Någon som har fraggar på Xenia, sinularia, skivor mm så är jag nog intresserad. Gsp, clavularia, rhodactis, lobophytum mm ä…
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Idag har jag köpt första omgången LS till mitt nya akvarium, 10 kg från akvarieleasing. Fina stora stenar, men inte så mycket liftare. Tänkte vänta till triton får in ny sten och då köpa 20 kg färsk sten till. Hade förut ett 240-liters som jag sålde efter att en vattenskada i köket gjorde att golvet under akvariet behövde rivas ut. Det nya karet är som följer: Mått 120(b)x80(d)x40(h) tycker detta ger ett underbart djup! Optiwhite i front och sidorutor Sump 100x40x50, skummarfack, bubbelfälla, returnpumpfack + 40x40x45 vattenbytessektion, skall användas till att blanda nytt i och tappa gammalt från. Avrinningen sker genom en 25-mm hävert som är strypt så att den preci…
-
- 28 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej allihopa! Efter att ha läst på om saltvattensakvarium i ca 10 år så känner jag att det börjar bli dags att komma till skott. Tanken är att starta ett relativt enkelt system. Men eftersom jag av erfarenhet vet att det det är kul att experimentera med och testa tekniska prylar, olika filtreringsmetoder osv. så vill jag ha stor redundans i sumpen och möbeln för detta. Visningskaret ska måttbeställas och kommer hamna på ca 500l. För sumpen krävs det lite mer planering men då jag tänkt bygga akvariemöbeln längs vardagsrummets ena kortsida så har jag all plats jag kan tänkas behöva, sumpen kommer också måttbeställas. Systemet i stort kommer att drivas som ett barbottensyst…
-
Sent omsider är temat. Jag skaffade mitt första kar, ett RSM 250, för 4-5 år sedan, sålde det och skaffade det nuvarande RSM 400 i augusti. Men det är först nu jag skapar en tråd om det! Med start på den låga nivån kommer jag helt säkert vara mer aktiv här än tidigare Med vänlig hälsning Fredrik
-
-
- 120 svar
- 13,3k visningar
-
-
Hej, har läst och ställt en massa frågor i väntan på att jag skulle kunna starta upp ett 1100 liters. Men då det dröjer och är lite komplext då jag måste få godkänt av Brf och sen göra klart hållfasthetsberäkning + förstärkning av bjälklaget så tänkte jag starta upp ett 300 liters så länge. Skulle jag sen få det andra godkänt så kan jag alltid behålla det lilla som karantän etc. Så, fick gjort en beräkning på ett 300 liters + sump och golvet skall hålla för 400-500kg. Har ställt frågan till Mikael på Håkanstorps Zoo om han även är intresserad av att bygga detta lite mindre kar. Utrustning. Akvarium: 120*50*50-60cm, svetsad ställning med st…
-
- 19 svar
- 1,2k visningar
-
-
Så här startar äventyret Byggandet av ramen är i fullgång. Har stött på ett fel än så länge men det var lätt åtgärdat med en borr! Två hål var borrade på utsidan istället för insidan på vänster gavel som förövrigt kommer fabriksmonterat ( Så det var inget handhavande fel ) Ställning är i princip ihopsatt och bilder tagna och laddas upp i helgen =) Må gott alla salta
-
- 28 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hi all, I'm an Aussi from Cairns living in Sweden. I had a reef tank when I was a kid, but that was 20 years ago. I figure its time to dive back into the hobby. I'm keen to get into it, but I have very little knowledge on the topic, so I'm likely about to make many noob mistakes along the way. I thought the best way to learn from others would be to keep in touch with my local forum. I'm hoping that this reef keeping community may save me from walking into obvious mistakes, and give me suggestions as I blindly stumble through the early stages of learning this complex and exciting hobby. Attached below are my aspirations and some of my initial plans, all be it j…
-
Hej! Tänkte dela med mig av mitt projekt här då man är inspirerad av så många andra! Idag har jag ett sumplöst juwel rio 180 som står och puttrar. Detta kar var endast tänk som ett "pilot akvarium" och mitt första steg in i saltvattensvärlden. Karet har nu gått sedan augusti och jag märkte snabbt att sumplöst har ungefär en miljon nackdelar och har därför bestämt mig för att ordna en uppsättning med sump i liknande storlek. Lite specifikationer: Kar: 200L 100x40x50 Sump: 54L 60x30x30 Skummare: Bubble magus curve 5 Belysning: Till en början blir det en led jag fick med, någon billig 2 kanals blå/vit 120w, lite kluven om jag ska använda 2 blå ATI blue+ utöver detta. Vid se…
-
- 43 svar
- 7,4k visningar
-
-
Dags för en presentation av projektet. Efter att ha varit utan akvarium i flera år så är äntligen ett nytt kar igång! Denna gång beslutade jag mig för att prova Zeolit-metoden och jag kommer köra Faunamarins Zeolight. Har alltid varit nyfiken på den här metoden så det ska bli spännande att se hur det går. Inriktningen på karet bli ju såklart sps, och då främst Acropora. Från början var tanken sps och kejsare men har inte helt bestämt mig om det blir någon fokus på kejsare eller ej ännu. Vill ju gärna ha lite trevliga lps och musslor också men man måste ju välja. Så här kommer lite basic om systemet: …
-
-
- 11 svar
- 3,6k visningar
-
-
Tjena allihopa. Så nu efter några år med hörn akvarium så har jag äntligen flyttat till villa och då fanns utrymmet till ett nytt akvarium :-D. Har beställt ett nytt akvariw med måtten 100*60*50 (L*B*H)från tyskland och så håller jag på att göra en ritning av möbeln på jobbet. Möbeln kommer fräsas och byggas helt i 25mm mdf med måtten 108*68*90(L*B*H). Tror ni den kommer hålla? ;-) bilder av bygget kommer inom snart.
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jahopp, dax att dra igång vårat 720L akvarium:) 200*60*60 Har precis limmat alla rör och ska provfylla imorrn. Fattas luckor till bänken men kommer inom kort...
-
Håller på för fullt att försöka bygga revpeleare och möblera om i karet men har gått in i väggen lite då jag inte kommer på hur jag ska få igång min Deltec AP851 utan att ha sump och hur man på bästa vis kopplar in den utan risker för läckage osv. Om det mot förmodan skulle finnas nån här inne som bor i närheten av motala och som vet och kan få den i bruk så skulle jag vara ytters tacksam för lite hjälp.
-
- 1 svar
- 674 visningar
-
-
Sådär, äntligen har man kommit igång med det nya akvariet. 100x50x40 optiwhite på en vit bänk från akvastabil. Skummare: BM Curve 5 till att börja med. Ljus: Orphek Atlantik V2. RLSS FR-3 reaktor med gac/gfo 60/30. Retur: Eheim compact + 2000, tänkt mig en jebau dc6000 för att kunna driva reaktorn och returen på samma pump framöver. Skulle vilja ha ett fack i sumpen för lite småbitar av LS och chaetomorpha till microfauna men får se om det finns plats i slutändan. Fick hem bänken i förrgår så den är monterad och klar, blev lite ommöblering på köpet... Ska hämta ut PVC imorgon, fixa en ritning på akvariet, klura ut sumpfrågan och skicka till tillverkaren så bör det dyka up…
-
-
- 30 svar
- 4,9k visningar
-
-
Så nu var det tags att att starta upp sitt första saltvattenskar. Meningen med denna tråd ar väl framför alt som en liten loggbok för mig själv samt förhoppningsvis ett ställe där man kan få lite tips och förslag. Om någon är intresserad:W: Som rubriken säger så är akvariet en kub på 70*70*70 ca 300 liter med en sump på ca 30-40 liter. Eftersom jag är ganska grön inom saltvatten så blir uppstarten lite lowtech sumpen bestå av en helt vanlig blast balja med skummare i. Skummare Aquacare1000v Returpump aquabee up 3000 l/h cirkulationspump Koralia 3 3200l/h Mh lampa av något slag (gammal men funkar) Ett hemmabygge till blå ljus men funkar utmärkt. Karet är köpt begagnat han …
-
- 247 svar
- 31,2k visningar
-
-
Börjar efter 5 månader redan känna att de 128 literna är lite för litet. Är precis i startgroparna för en renovering av vårt kök och vardagsrum, och då i samma veva planeras lite utrymme för en större burk. Siktet är inställt på nånstans runt 300l ca. Första steget nu är att klura på vad jag är ute efter. Tankebanorna går mellan ett percula/deltec vs vanligt helglasburk med sump o bygga en möbel. Vet inte om man "begränsas" mycket ifall valet går på ett av de "färdiga" alternativen eller inte. De känns dock jäkligt genomtänkta. Tidsperspektivet på att få igång det nya ligger väl nånstans runt maj/juni. Skattepengarna kan ju få hjälpa till o finansiera bygget Nåväl, nå…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Då var det väl dags att ta tag i att presentera sig och sina planer! Har hängt här på guiden i bakgrunden ett tag nu.. hade ett nano en sväng som aldrig blev nån tråd om osv.. Kort om mig då: Niklas, 28, Köping, sambo, 3 barn, villa, labrador. Har länge haft planerna i bakhuvudet att dra igång ett större kar.. Och när jag då nämnde planerna för sambon tidigare under hösten så var hon faktiskt riktigt taggad! Visade lite passande bilder som motivation Så en kväll när jag kanske eventuellt hade tagit en cognac eller två så råkade @ballsam lyfta upp sin annons på sitt extrakar han hade i källaren, komplett …
-
-
- 124 svar
- 10,8k visningar
-
-
Hej! Är ny här på guiden, men har suttit och läst och dregglat ganska länge nu.. Har ett gäng sötvattensakvarium sedan lång tid tillbaka som frugan tålmodigt nog har låtit mig hållas med. I Juli när vi flyttade till ny lägenhet, i ny stad, där det inte är alltför långt till saltvattensbutiker så började jag naturligtvis intressera mig för denna del av hobbyn! En sen kväll när jag sitter och kollar på korallbilder så utbrister frugan: "Oj, vad snyggt! Ett sånt där vill jag också ha!". Nu jävlar var det snabba ryck som gällde innan frugan hann ändra sig, och jag köpte snabbt en hög med ls som fick stå i en tunna medans jag letade efter ett bra kar! Kort därefter så kommer S…
-
-
- 60 svar
- 11,5k visningar
-
-
Efter ett knappt år med mitt stora 750-liters system så har det bli dags att trappa ner, både på storlek och på tiden jag lägger på mitt kar. Beslutet är taget efter många veckors fundering och det bottnar i att vår son växer upp och tar sin tid och jag får mer att göra på jobb vilket resulterar i längre arbetsdagar så ofta jag vill, vilket iofs är positivt rent ekonomiskt, men det tar också energi från tiden med karet. Allt är i princip sålt nu av hårdvaran, det kvarstår i princip all sten och de flesta korallerna, en del kommer att flytta med det gamla karet till nya ägaren. Om karet: Tanken med det nya karet är att köra det så enkelt och självgående som jag gjort förut…
-
Då har det värsta inträffat. Vårt 7 år gamla 250 liters akvarium från Red Sea brast helt plötsligt och utan någon som helst förvarning i en limfog och vatten forsade ut. Av en slump jobbade jag och min man hemma och jag hörde när vattnet började forsa och jag hann fram i tid och höll ihop akvariet tills dess att maken kunde lokalisera en lång tving och två plankor så vi kunde hålla ihop sidan. Där står vi nu. Alla koraller och fiskar är ok, tack och lov. Nu väntar jag på återringning från försäkringsbolaget. Jag kontaktade även Triton där vi köpt akvariet och hörde att de lagt ner, men blev lovad att han skulle kontakta Red Sea i Sverige för d…
-
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Jag har inte skapat någon tråd på länge sedan jag avvecklade mitt senaste akvarium, se länk. https://saltvattensguiden.se/topic/52585-jonas-elos-120-med-floating-aquascape/#comment-609546 Efter två år började det suga i saltvattenstarmen igen och hösten 2019 köpte jag ett helt nytt Red Sea Reefer 425XL V3. Ca 6 månader efter uppstart klantar jag till mig och slår ur en flisa i ett av hörnen 🤦♂️ Tur att försäkringar finns och jag fick ut ett helt nytt mot en självrisk på 1500:-. Nu när familjen blivit större behövde jag göra plats åt dottern i rummet som akvariet stod i. Planerna på ett nytt tog fart och valet föll på e…
-
-
- 36 svar
- 1,9k visningar
- 2 följare
-
-
Nuvarande 63 liters burken börjar vra rätt full, så det blir att börja planera på det nästa... Eftersom vi bor lite trångt så får vår TV flytta ner till källaren (det kommer ju bara sräp från lådan och iPad + diverse mjukvara fyller vårt behov) och bo tills vi flyttar till en större bostad. Utrymmet som blir fritt efter det rymmer just passligt ett 120x60x57cm kar Bordet har jag tänkt bygga av Ikeas kökskåp, ett 40x70x60cm + 80x70x60cm stående på 15-18 stycken 16cm justerbara fötter. Skåpen förstärks med 6mm fanerskivor i väggarna för att ge bättre stabilitet. Fötterna skall tåla 125kg belastning per st - så det borde inte bli ett problem. In i det större skåpet kommer s…
-
- 50 svar
- 5,4k visningar
-
-
Nu har jag då äntligen fått mitt 200 liters på plats och håller på att fylla karet med vatten samt flytta över allt från mitt 90 liters. Det simmar tre chromisar och de verkar trivas, för de käkar upp all artemia jag slänger i. Min fråga är nu hur många lysrör ska jag ha? Jag har 39 watts t5or i mängder. 14000K samt coral blue. Just nu så har jag 2 av varje över akvariet som är 50 högt samt 40 brett. Ska jag utöka med 1 av varje, eller fler?
-
- 6 svar
- 858 visningar
-
-
Äntligen så är jag på gång med det nya karet..efter Altan projekt o renovering av vardagsrum så börjar jag få lite tid över för det nya karet. ja det står iaf på plats det är ett Elos120, 340 liter och har måtten 120x57x60 l,b,h. Ska ordna till en MDF-skiva för att ha i botten i skåpet under veckan sedan så ska tekniken på plats. Inte så mycket mer just nu men jag är på G.
-
Har varit medlem länge nu och tänkte för första gången dela med mig av mitt kar, så här kommer lite bilder! (Några 2013-06 och de flesta nya nu ifrån Januari) Kommentera och fråga gärna:) http://imgur.com/a/0NqID /Dazz
-
- 4 svar
- 821 visningar
-
-
Ska väl inte vara sämre en alla andra och starta en tråd om den lilla spargrisen. Trodde inte att det skulle kosta såhär mycket, men när investeringarna redan är gjorda så kan man inte skrota projektet direkt. Håll tillgodo och kom gärna med tips och förslag om jag är fel ute, har bara kört i ett ½ år.
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-