151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Då var det dags att presentera det nya karet ett Reefer 250 (Bilder kommer inom kort) Uppsättning. Red Sea Reefer 250 svart Zetlight ZT6600 Belysning Deltec SC 1350 Skummare Returpump Jecod DC-2000 Stream pump Jecod RW-4 Stream pump Polario 4 Sand Live Reef Base Pink 10kg Marco Rocks Ca:13kg Levande Sten ca:7kg Levande. 2st Ocellaris Clowner 2st Chromis Viridis 1st Zebrasoma flavescens (Gul Kirurg) 2st eremiter 7st sniglar (Blandat) 1st Anemon (Tappat namnet) Några få ko…
-
-
- 20 svar
- 4,7k visningar
-
-
Hej på er igen, För ett drygt år sedan la jag ner mitt senaste saltkar efter en tid av av olyckor, samt vattenbekymmer, som visade sig bero på felaktiga saltmätningar, och en gradvis ökning av saliniteten till dödahavsnivåer. När jag väl fångade detta, så var allt så långt gånget, och min lust nertryckt i skorna...så jag sålde allt och köpte ett annat, lite mindre kar, och hinkade i Malawi... Allt väl på den fronten, de lever och frodas, leker och ynglar av sig, men ändå känns det i jämförelse ganska trist jämfört med det allra simplaste av saltkar, så nu, mot bättre vetande, vill jag tillbaka... Jag har då ett 180 liters Eheim…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå alla saltisar! Då har det äntligen blivit dags för mitt nya projekt att dra igång. Har idag ett 240 liters kar med 80 liter sump som ska förvandlas till ett 720 med ca 160 liter sump. Var förra helgen och hämtade ett jättefint 2 år gammalt 720 helglaskar med optiwhite i framrutan. Karet står för tillfället i garaget i väntan på borrning, limning utav box och målning. I förra veckan började arbetet med bänken. Stommen består utav 45x95 reglar. Lite finslipning utav ytterdelen. Kanske lite overkill, men jag kommer bar…
-
-
- 29 svar
- 6,2k visningar
-
-
Nu har jag märkt efter ca 5 månader som saltvattens akvarist att 128 liters Boyu akvarium är för litet, så nu uppgraderar jag till 285 liter plus sump istället. Akvarium med draga GF rör samt tillhörande hood, sump, påfyllnings tank, bänk, levande sten (15-20kg) och en del teknik. Måtten på karet är 73x69x65 (BxDxH). Karet och allt köper jag av Garfish här på SG. Jag har tänkt att använda den teknik som följer med det nya karet sen komplettera med annat som saknas och behövs. Jag tar gärna emot tips och ideér från er om ni har några bra tips då jag fortfarande känner mig som en ordentlig nybörjare. Tekniken som följer med karet är: Skummare: Deltec TC 1655 External Returp…
-
-
- 20 svar
- 3,5k visningar
-
-
Då var det dags igen! Kommer inrikta mig på att köra triton metoden och lps/sps blandning. Har redan startat upp burken men ska försöka lägga upp lite bilder framöver på scapen osv. Belysning 3 st kessil 360we. cirkulation 2st Ecotech vortech mp40 silent. Skummare Royal exclusive mini 200 Red Dragon3 50 watt. Mediareaktor Royal exclusive. returpump Red Dragon3 50watt. Doserare GHL doser 2. Dator Apex Neptune på önskelistan, så trött på GHLs datorer som bara strular för mig... Sump Modifierad original sump för refugium. Sump belysning 15W E27 LED Växtlampa (10 Röda + 5 Blå) (lyser lila/rosa växer grymt) Armatur till lampan hittar ni här funkar kanon. Ska bara få bort a…
-
Åhh äntligen är det på G! Det hela började för ca. 2 år sedan. Jag hade läst mkt om saltvattensakvarium och var riktigt sugen på att försöka mig på denna hobby. Jag och sambon begav oss iväg till Bromma zoo för att se lite vad det fanns för kar, det slutade iallafall med ett infinity 126. Strax efter att jag fått karet så började vi prata om att skaffa barn så "projekt saltvattenskar" blev då pausat. Men nu har dottern hunnit bli ett 1/2 år och jag börjat jobba igen Har köpt ett par begagnade streamers och en returpump av Simon här på SG Ska bara försöka att få rent detta, fick även med lite "bra att ha saker" riktigt schysst På tisdag ska jag köpa en beggad ATI led-p…
-
Jaha då var man framme vid mållinjen! Byggde bänken, sumpen och överdelen & bytte bakgrund från blå till svart. Vilket jobb det var! Jobbar lite för mycket och har 2 småttingar att ta hand, så bygget har pågått mellan 20-01 de flesta dagar i veckan. Det har varit otroligt skoj att få göra karet till sitt eget! Och nu när jag sitter här med övertid på ljuset (bara för att få njuta av resultatet) så är det så sjukt grym känsla. Just ja, byggde även överrin.boxen med lite tips från mattias här på sg, snygg design, smälter in i bakgrunden. Några fiskar strök med o även några koraller, så blir att fundera på vad man ska tillföra i karet framöver. Tänker gult. …
-
-
- 68 svar
- 7,6k visningar
-
-
Har lagt ner mitt 3000l kar för ett tag sedan, tänkte höja nivån ett steg med mitt andra kar. Det blir på 650l plus 250l sump, inriktning stenkoraller. Nu väntar jag på dom sista glasbitarna till förstärkningen i överkant innan provfyllning, det kommer förmodligen hagla in åsikter ang konstruktionen och att det inte kommer hålla, men jag måste bara prova innan jag lägger det åt sidan för ett helt vanligt kar!
-
Då var de dags att starta upp ett akvarium igen efter ett uppehåll på lite mer en två år. Akvariet är som sagt en kub där måtten är 60*60*60 och hämtades idag. Så nu lite frågor. Vilka skummare är tysta viktigt att karet är tyst. Sist hade jag en fauna marin ultraskim 2 tror jag den hette och den uppfatta jag som tyst. Nån som har nån att rekommendera typ i 2000 kr klassen. Har kollat på coral box d300 verkar vara bra iaf enligt vissa. Belysning ej bestämd än. Bygga själv eller köpa färdig. Har kollat lite på razor. Cirkulation ej bestämd men nån styrbar iaf lutar åt maxspect gyre. Retur pump ej bestämd nån som har tips på nån bra? Sen en bild så klart akvariet ska rengö…
-
-
- 61 svar
- 9,7k visningar
-
-
Tänkte det var dax att lägga upp några bilder på dagen inköp samt en lite bild på min chili.
-
- 0 svar
- 835 visningar
-
-
Då har man uppgraderat till ett 340 liters med sump. Teakakvariet åkte all världens väg på tippen. Så jävla skönt. hatade det varje dag jag skulle lyfta på locket och mata. Nu känns det bättre. Börjar få ordning på nya karet efter lite resor, husvakter, övermatning, belysningsproblem mm. Här är lite bilder.
-
Då var det dags att börja planera för karet i det nya huset. Mina 250 liter har gjort sitt och nu tänkte jag istället beställa ett kar på 160*70*60 (ca 670liter) och för första gången i mitt liv ha en sump som kommer bli mellan 150-200 liter. Inriktningen blir främst SPS men kommer ha LPS på botten. Vill sträva efter att ha ganska mycket fisk samt LS precis som jag har i nuvarande kar. Belysning: Ati hybrid 8*80w T5 och 4*75W LED. Skummare: Ati powercone 200 eller 250 Pumpar: Inte bestämt mig här men lite sugen på gyre riptide XF150 och kanske två RW15, Vad tror ni om det? Balling: Doserpump på två 25liters behållare för Kh och…
-
Hej Har ett problem med mitt akvarium som har varit igång i 7-8 år. Allt har funkat klockrent fram tills för några veckor sen. Då fick jag för mig att plocka bort lite koraller som växt sig lite för stora. Bytte detta mot lite annat i en akvarie butik vilket jag inte har stoppat i akvariet än. Sen denna dagen har inget varit sig likt. 2 fiskar har dött, korallerna lever men inte på långa vägar som tidigare, slår inte riktigt ut, märks tydligt. Bytt vatten ett par gånger 10% blev lite bättre men slår ändå inte ut. Har bara mjukisar som varit stora och fina nu halv dassiga. Har ingen aning om vad detta beror på, Har inte ändrat mer än korallerna jag tog bort visst vissa av …
-
- 1 svar
- 638 visningar
-
-
Joel heter jag boendes på teleborg i Växjö. Här är min saltade tråd om mitt nya liv som förstagångs saltis. sumpen extraknäcker under tiden huvudkaret borras, sump 100 liter, huvudkar 230 liter. Belysning i st Kina ledramp.
-
-
- 23 svar
- 2,5k visningar
-
-
håller precis på att testa mitt nyinköp. Mitt Rsm 130 ska bytas mot ett aquamedic Magnifica 100cf . Har inte lagt ut några bilder förut, så det här blir min första.
-
- 1 svar
- 807 visningar
-
-
Då har karet varit igång en månad och allt fungerar som det ska . alla värdena ser bra ut och de första invånarna äter bra .
-
- 1 svar
- 722 visningar
-
-
Var och hämtade ett kar av en formum medlem här som varit tillsalu ett tag ett aqualux 270l med sump. Karet på sin plats ☺ Fick sagt av sambon att det skulle vara svart möbel och btn slimline bakrund, jajjemen det löser vi! En tur till affären och måling har på börjats. Två omos anläggning går för fullt så vatten ska blandas och sanrt ska salt i 😀 Fisk är undanlaga på koralfisken som ska hämtas i nästa vecka. Tänker använda allt vatten från gamla karet samt sand och sten och kompletera med mer sand samt sten. Är detta någon fara? Tacksam för alla tips ☺
-
- 16 svar
- 3k visningar
-
-
Karet Min 500 burk har varit igång några år och ändrat utseende och utrustning med tiden, men jag har inte riktigt haft någon tråd om den(med undantag för lite krafsande i bloggen). Jag tänkte dock vänta med bilder på hela burken tills den börjar återfå önskvärd form o färg, den har gått på sparlåga ett tag nu o ser ut därefter. Får väl även lägga in lite teknik o konstruktion vartefter Karet byggdes ursprungligen som SPS burk men jag har lite varierande arter i den... Nu är tanken att utrota cyano och glasrosor som hittat in i burken för att sedan se vartåt det bär iväg. Teknik Belysningen består av en 120w led med fast ljus och två 165w med wifi controller, samtliga är…
-
Tänkte jag kunde starta en tråd om mitt pågående projekt. Akvarium, 80x50x50 Bänk, egensnickrad med täckskivor från Ikea Returpump, Tunze Recirculation Pump Silence Electronic 1073.050 Tänkt teknik att införskaffa: Sump, skummare (Coralbox D300), belysning (AI Prime) , Samt en Maxspect gyre XF130, ev kompletera med ett par RW-4. Eftersom jag tänker köra Herbie overflow och akvariumet bara är borrat för ett 25 och ett 32 rör, så kommer returen bli på utsidan genom ett 20 mm rör som jag ska försöka smyga över kanten på nå snyggt sätt. Avrinningsboxen "spacklades" idag med svart silikon, så klistrade jag även på svart vinylplast på hela baksidan. I nästa vecka hade jag tänk…
-
-
- 262 svar
- 30,3k visningar
-
-
Då var det äntligen dags. Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII. sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse. Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump. Skummare: Aqua C EV120 Cirkulation: 2x Jebao RW8 Returpump. Sicce syncra 4.0 ATO: Aqua medic niveaumat Doserpump: Ati 6 kanals. Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5
-
Hej! Nu har jag uppgraderat från ett 73liters till ett 225liters så tänkte visa lite bilder från baljan. Starten har varit lite stökig med lite acroporadöd o pestdjur. Nu verkar det ha stabiliserat sej och jag har inte hittat några pestdjur på några veckor. Acropororna börjar få finare PE samt visar lite färgen igen Karet är BB med rätt bra flöde får att hålla skit från bottnen. Tanken är att samla all skit i sumpen där jag har 5cm 1mm korallsand och en del levande sten. Jag kommer dessutom att köra igång chaetoalger där så fort de kommer till posten. Spec: Akvarium 100*50*45H Sump: 80*35*40 Ljus: Ati powermodule hybrid 4x39watt T5 + 2x75watt LED Skummare: Coralbox D300 …
-
Äntligen !!! Efter lång väntan kom drömakvariet den 10maj !!! 165x60x60 Nu skulle de gamla 450l sumplösa akvariet bytas ut till ett 600l med 140 sump
-
-
- 239 svar
- 28,5k visningar
- 2 följare
-
-
Efter en del förfrågningar om att jag ska starta ett tråd här på SG så drar jag nu igång en. Har inte varit så aktiv här på ett tag nu sen husköpet Har redan lagt ut endel bilder på FB för er som följt mig där Som det står i rubriken är mitt nya system ett Red sea reefer 450 som är fantastiskt fint och välbyggt man märker att dom tänkt till tycker jag. möbeln är supersnygg och rejäl samma akvariumet. Gillar själv även när man tänker på alla detaljer för att få det så snyggt och bra som möjligt. Tekniken som jag skaffat och haft sen innan är följande. *Belysning Pacific sun Triton s 3st paneler. *cirkulation Vortech MP40 QD (alltså nya modellen) *Skummare är deltec 1456…
-
-
- 105 svar
- 12,3k visningar
-
-
Hej alla! Äntligen så har jag satt upp det nya karet, väntat i 6 månader... I grund och botten så ligger en överenskommelse med frugan att få färdigt et tillbygge innan jag startar upp ett nytt projekt. Ni vet hur det är... ;-) Under detta halvår har det stått ett litet "odlingskar" fullt med koraller i källaren och all teknik i garaget. Karet startades upp för en vecka sedan och korallerna stoppades i för två veckor sedan, en nervös stund då stenen har legat i tunna i 6 månader och matats, bytt vatten etc. "hoppas den är redo". :-) Allt ser kanon bra ut och hälften av stenen kommer från odlingskaret, så skall inte vara några bekymmer... Så jäkla nöjd att det blev detta k…
-
-
- 66 svar
- 9,8k visningar
-
-
Nu har jag äntligen fått tummen ur till att efter ca 4års uppehåll skaffa ett nytt kar! Jag har alltid haft en förkärlek till RSM och har äntligen skaffat mig ett.. Och då tyckte jag det var lika bra att köra på ett 650 nu när platsen fanns. Karet har nu varit igång i 6 dagar och allt tuffar på precis som jag hade hoppats på!
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-