151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej igen! Efter några års uppehåll pga av flytt och renoveringar så kan jag äntligen starta upp ett kar igen. Valet föll på ett begagnat Reefer 250 då det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus på lps och mjukisar. Utrustningen består av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5. Kommer några dagsfärska bilder, passar på nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra någon variant på Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter så kom hem med ett Red Sea starter kit. Får se hur det går, räknar med mer än 21…
-
Sådär, äntligen har man kommit igång med det nya akvariet. 100x50x40 optiwhite på en vit bänk från akvastabil. Skummare: BM Curve 5 till att börja med. Ljus: Orphek Atlantik V2. RLSS FR-3 reaktor med gac/gfo 60/30. Retur: Eheim compact + 2000, tänkt mig en jebau dc6000 för att kunna driva reaktorn och returen på samma pump framöver. Skulle vilja ha ett fack i sumpen för lite småbitar av LS och chaetomorpha till microfauna men får se om det finns plats i slutändan. Fick hem bänken i förrgår så den är monterad och klar, blev lite ommöblering på köpet... Ska hämta ut PVC imorgon, fixa en ritning på akvariet, klura ut sumpfrågan och skicka till tillverkaren så bör det dyka up…
-
-
- 30 svar
- 4,7k visningar
-
-
Allt började med att jag hade en tråkig hemmakväll och bestämde mig för att se avatar filmen mitt i filmen kom inspirationen och det blev ett nytt rev. Akvarium: 200L Sump: 70L CTLite 2X90W Led Jebao RW8 Buble magus curve 5 Inovative marine midi reactor D&D reactor marine magic doser pump PH,KH mätare Ozone ( kommer användas vid behov) Jebao 3000DC pump SCWD squid wave sumpen har följande filtrering 1*filter strumpa --> Filter matta --> siporax -->bioballs____ 2*Skummare---> två reactor____ 3*Chaeto + mangrove + LS____4*UV+returpump Så här allt började Bänken och borrning är klar
-
På Teds begäran tänkte jag ladda upp lite experimenterande bilder, försöker ändå sedan 2 dagar tillbaka lära mig en nyinförskaffad Canon EOS 550d. http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101110# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101109# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/2010_11_08# Hoppas jag gjorde rätt och att ni kan se albumen.
-
Startar härmed projekt Shroom room. Efter att lämnat hobbyn pga div omständigheter som barn, flytt, jobbyte... är jag nu sakta påväg tillbaks. Många kvällar har jag funderat på när och hur jag ska ta mig tillbaka. Så mitt under denna sommar bestämnde jag mig. Planerar en setup på 2st burkar på en ställning: Burk 1=Korallrev/displayburk ca120x45x50 Burk 2=Fragg/korallodling (typ low reef) ca120x45x17 Burk 3=Sump+vattenbehållare Kommer bygga akvarierna själv med optiwhite glas på sidorna som kommer bli betraktningssidor. Cirkulation blir en huvudpump typ dc-pump, och i burkarna kommer cirkulationen kompletteras med streampump…
-
-
- 38 svar
- 4,6k visningar
- 1 följare
-
-
Det kliar i fingrarna, och efter att ha besökt POPOV här på forumet, så har planerna sussat i huvudet för fullt. Planen som det ser ut just nu är att ha allt färdigt tills vi flyttar in i huset i Augusti månad. Akvariet kommer hålla måtten 125x65x55 och dropen kommer vara 20cm hög och ca 50cm lång, så får jag ändå en relativt stor yta på övre delen ca 75cm och ca 35cm hög. Totalt sett blir akvariet på 446L men dropen stjäl en del utrymme och total vatten volym i karet blir ca 350L plus sumpen som kommer ligga på ca 60-70L. Tekniken kommer att bli lite nytt och lite av dagens teknik. Belysning ATI Hybrid med 3x75w led och 4x54w T5 Skummare ATI powerone 200is Retur RLSS DC4…
-
- 49 svar
- 4,6k visningar
-
-
Funderar nu på ett större akvarium på runt 600-700 liter. Man börjar ju osökt att fundera hur det blir med hållfasthet i golvet? Akvariet kommer ju hamna på entréplanet i vår villa. Eftersom entréplanet även är taket till källarvåningen så hamnar ju akvariet på ett regelverk. Hur är det med hållfasthet? Jag tror ju att golvet utan problem klarar det men det blir väl osvikligen vissa sättningar? Hur försäkrar man sig om att akvariet inte rämnar? Finns det riktlinjer? Ni med stora akvarier, vad är er erfarenhet?
-
- 10 svar
- 4,5k visningar
-
-
Då var det äntligen dags. Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII. sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse. Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump. Skummare: Aqua C EV120 Cirkulation: 2x Jebao RW8 Returpump. Sicce syncra 4.0 ATO: Aqua medic niveaumat Doserpump: Ati 6 kanals. Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5
-
Då var det dags igen! Kommer inrikta mig på att köra triton metoden och lps/sps blandning. Har redan startat upp burken men ska försöka lägga upp lite bilder framöver på scapen osv. Belysning 3 st kessil 360we. cirkulation 2st Ecotech vortech mp40 silent. Skummare Royal exclusive mini 200 Red Dragon3 50 watt. Mediareaktor Royal exclusive. returpump Red Dragon3 50watt. Doserare GHL doser 2. Dator Apex Neptune på önskelistan, så trött på GHLs datorer som bara strular för mig... Sump Modifierad original sump för refugium. Sump belysning 15W E27 LED Växtlampa (10 Röda + 5 Blå) (lyser lila/rosa växer grymt) Armatur till lampan hittar ni här funkar kanon. Ska bara få bort a…
-
Hejsan! Mitt namn är Mikael och bor några mil norr om Göteborg, har tidigare hållt på med sötvatten (malawi). Då var det dax även för mig att starta mitt första saltakvarium. Så tanken är att detta blir min dagbok och skall försöka hålla allt uppdaterat med både värden och bilder:) Lite info om hårdvaran Tank: Red sea Reefer 250L Cirkulation: 2 RW-8 Ljus: 1x EcoTech Radion XR30w G3 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Jebao DC-6000 Skummare: Deltec 1455 UVC: Deltec UV-C 39w Värme: nån som låg hemma Doserpump: Jebao DP-6 Vattenbyte: Osmos: D-D Osmos Övrigt: Refraktometer: Milwaukee D…
-
-
- 25 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej Efter ett antal år utan ett saltkar har jag fått allt svårare att förneka för mig själv och familjen att jag inte ska starta upp ett igen. Visserligen så har jag och dottern sedan 2 år ett 60l nano (proreef) som förra året byttes det upp till en 160l kub (som jag hittade på vinden), när fiskar och koraller började växa till sig, men det har under tiden inte varit på något sätt seriöst utan mer något tillfälligt, samt för att min dotter kommer ihåg att vi har haft större akvarier när hon var riktigt liten och ville ha clowner etc. Kuben ifråga är inget "fancy", utan ett löst akvarium på bänk med extern skummare, ingen sump och en MH150 + någon LED ovanför. Dessvärre så…
-
- 25 svar
- 4,3k visningar
-
-
Her er litt info om mitt akvarie. Det har gått noen år nå. Men etter mye problemer med bla. glassroser tappet jeg det ned i januar og startet på nytt med død stein. Akvarie Display: Akryl fra Schuran 112x75x60 cm, 12mm 504L Sump: Glass 65x50x45 cm, 8mm 146L Utstyr Lys: ATI Powermodule Hybrid 4x39w T5 + 2x75w LED Skummer: Royal Exclusive Bubble King Double Cone 200 Flow: Maxspect Gyre XF150, Tunze Nanostream 6045 og en eldre Jebao wavemaker Tilsetninger Balling fra AF AF Bio S AF -np pro AF Vitality AF Energy AF Amino Acids
-
Tjena! Här kommer en presentation om mitt revkar. Jag har haft salt sedan ett år tillbaka och är nu inne på mitt andra kar. Det är ett 200 liters helglas kar med måtten 100x50x40 med sump på 54 liter. Där är ytavrinning till höger i karet med ett rör upp och två ner. Detta kar är köpt begagnat av Anderzon här på guiden som har gjort väldigt fint arbete med inredning och teknik. Tekniken är som följer: Belysning: maxspect razor 160w 16000k Reefangel akvariedator som styr det mesta av tekniken Reefangel doserpumpar 3 stycken Skummare: bubble-magus curve 5 Returpump: Jebao 3000l dc Streamers: 2x Jebao wp-25 11w uvc ATO från fishstreet med 20l osmosbellare 50mg ozon som inte…
-
- 35 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och…
-
-
- 25 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej allihopa! Jag är inte ny på guiden, har haft tre tidigare saltkar... vilka kan ni se i min signatur Har haft ett uppehåll på lite mer än ett år och nu äntligen har jag möjlighet att starta på nytt vilket ska bli spännande. Fick tag på ett begagnat kar med måtten 77x77x60 (ca 355L) efter lite letande, lite för stort tänkte jag till en början men är glad att det blev den volymen ändå, man vill ju ändå ha större så småningom (iaf jag). Tillhörande sump med måtten 76x40x40 och en bubbelfälla. Övrigt så blev det en Maxspect Razor 120w 16000k (tack Laggeman för en smidig affär). Returpump en Sicce 2.0 och skummaren en Aqua Excel AECH med en Lagunapump (Modifierad av Marcu…
-
-
- 28 svar
- 4,3k visningar
- 1 följare
-
-
Var ska man ha karet om inte i hallen? Bilder innan algen kom....
-
- 37 svar
- 4,3k visningar
-
-
Igår upptäckte jag att min skummare löpt amok och svämmat över. På golvet hade ca en halv liter vatten runnit ut och hysterisk upptorkning inleddes samt oro för att vattnet under tassarna skulle göra fula märken. Idag upptäckte jag dock något mycket värre. Mellan bänken och listen på akvariet är det blött och droppar lite vatten. Först trodde jag att det runnit ner vatten i ramen när skummaren svämmade över men det kommer nytt vatten hela tiden hur mycket jag än torkar så jag är rädd för att akvariet läcker! Akvariet köptes nytt i februari så jag antar att garantin måste gälla men vad gör jag med fiskar, sten etc. Behöver akut tips på hur jag ska gå till väga. Någon som …
-
- 10 svar
- 4,3k visningar
- 1 följare
-
-
Nu har jag dragit igång ett kar till, den här gången på 150 liter vatten ungefär huserat i ett 180 liter kar. Det här karet står på Skövdes akvarieförening då jag ansåg det vara litet för mycket växter i lokalen ;-) Karet ska om möjligt drivas som lowtech och husera tåliga fiskar och lätta koraller. Exakt vad får bli lite vad som fungerar. Belysningen i karet är en 150W MH lampa, för närvarande är det enda ljuset men jag fungerar på att bygga in lite blåljus med LED med så man får lite trevligare färger. Tekniken blir två stycken Resun Waver 4000, men då flödet nog blir lite för milt får vi se hur det går. Men det finns ju koraller som trivs i lågt flöde också. Jag använd…
-
-
- 22 svar
- 4,3k visningar
-
-
Nytt år nytt projekt. Mitt akvarie från tyskland rullade in förra måndagen och känner att detta är en lysande chans att starta en tråd om detta (och kanske hålla den aktiv denna gången!). Som vanligt är jag tidsoptimist in i det sista och har inte ens börjat på varken sump eller bänk. Nästa steg blir att skaffa lite virke till en bänk samt möblera om lägenheten för att få plats med klossen i fråga. Akvariet i fråga är 120x80x50cm och har 2 sidor optiwhite och ska stå som något av en rumsavdelare när allt är klart. Tekniken än så länge ser ut som följer Belysning: 2x 100w dreamchip Dosering: Grotech tec3 ng för dosering Styrning/dator: Profilux 3,1n Ex för att hålla koll p…
-
- 25 svar
- 4,3k visningar
-
-
Har startat ett nytt projekt. Det är mitt första där jag bygger möbel själv. har kört salt tidigare ett år men det var inte helt lätt alltid och slutade med en krasch när en pump la av. Den här gången tänkte jag ta mer hjälp av mer erfarna akvarister och hoppas att det går bättre:) jag åkte och köpte 25kg Ls av en kille här på guiden som skulle lägga ner ett kar. Det slutade med att jag köpte hela karet och utrustningen. Måtten på karet är 100*80*50 l*b*h. Tänkte först ta över det som det var med möbeln, men frugan ska tydligen byta möbler i vardagsrummet så jag ska försöka mig på att bygga en egen möbel lite i stil som indiska möblerna från Mio. Blir verkligen inte lät…
-
- 41 svar
- 4,2k visningar
-
-
Ny tråd igen... En tråd till nya akvariet. Övertalad av flickvännen blev det akvarieköp och numera delägare i ett 720 liters rimless med 375 liter sump. Tråden kommer uppdateras inom kort med bilder och mer info men ikväl får det räcka med at öppna en tråd. Utrustningen på karet är lite extra allt kan man väl säga
-
-
- 21 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej! Det är dags igen efter dryga 5 års uppehåll och ett par kallstarter som falerade. Villaträdgård undrar ni? Lasse Forsbergs kommentar om mitt tidigare rev. Det var ganska rent och städat, prydligt så att säga. Jag tyckte det var roligt sagt och stämmer bra in på den skola av estetik jag föredrar. Som många av er vet så testade jag en del tokigheter i mina tidigare kar. Den här gången blir det nog mer vanligt och konservativt. Visningskar: 588L 140x70x60 12mm optiwhite rimless från Polacken med det omöjliga namnet. Sump: 133x50x40 Returpump: Maxspect Jump 10k l/h Cirkulation: 3x Vortech MP40 QD Belysning: Metallhalogen 2x250w…
-
Här kommer lite bilder på kommande projektet , kände ganska snart att vårat 120l lido var aldeles för litet och man kunde inte ha så mycket i det heller , så vi har skaffat ett 540L med aluram som jag har borrat i botten och monterat 2 stycken 32mm rör för avrinning till sumpen , har byggt en egen ledramp på ca 500watt , samt skaffat det mesta inom teknik såsom returpumpar skummare nitratfilter uv filter osv , har beställt cirkulationspumpar samt osmos filter som kommer i slutet på månaden , kommer att bygga en bänk för sumpen och karet nästa helg
-
- 40 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej! Idag har jag köpt första omgången LS till mitt nya akvarium, 10 kg från akvarieleasing. Fina stora stenar, men inte så mycket liftare. Tänkte vänta till triton får in ny sten och då köpa 20 kg färsk sten till. Hade förut ett 240-liters som jag sålde efter att en vattenskada i köket gjorde att golvet under akvariet behövde rivas ut. Det nya karet är som följer: Mått 120(b)x80(d)x40(h) tycker detta ger ett underbart djup! Optiwhite i front och sidorutor Sump 100x40x50, skummarfack, bubbelfälla, returnpumpfack + 40x40x45 vattenbytessektion, skall användas till att blanda nytt i och tappa gammalt från. Avrinningen sker genom en 25-mm hävert som är strypt så att den preci…
-
- 28 svar
- 4,1k visningar
-
-
Jag har länge tänkt dra igång en tråd för mitt akvarium utan att komma till skott, men nu är det färdigsölat. Här kör vi. Välkomna till mitt Waterbox 180.5! Jag har haft akvarier i en sisådär 10 år nu och saltvatten lite till och från under den tiden. Det blev ett uppehåll från saltvattnet på ett par år när min fru och jag köpte hus som behövde rustas upp, tätt följt av vårt första barn, men till sist kom både tiden och suget tillbaka. Under 2020 hade jag ett mindre kar på cirka 150 liter för att känna av om intresset för hobbyn fanns kvar och var värd att satsa på. Här är vi nu! Till en början kikade jag på Red Sea Reefer 525/625 men fann genom ett amerik…
-
-
- 27 svar
- 4,1k visningar
- 2 följare
-