Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

kul, tack! måste prova detta, provade ett tag men då med vanlig frysmatskuber, då hade jag problemet att sniglarna åkte in och åt upp allt, men med lite fastare föda kanske de inte hinner äta upp allt så snabbt och krabban får en ärlig chans :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glädje blandat med nervositet, flytt kom över en väldigt hastigt idag förmiddag. I början av april kommer jag att flytta vilket tyvärr betyder att karet också måste flytta! 

 

Jag har som tur är ett till akvarie modell mindre som man kan dra igång i nya bostaden och flytta allt levande i ett svep, för att sedan flytta stora burken och allt dess vatten. 

 

Juste vattnet... Tänkte redan nu efterlysa tunnor, 200/300 liters det är ca 300 liter vatten som ska förflyttas. Någon som har tunnor i dessa storlekar att låna ut eller sälja? Detta skulle uppskattaas och underlätta enormt mycket! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Flytten är nu gjord. Allt gick fint levande saker flyttades i förväg till ett mindre kar på 60 l med vattenfrån det stora där det gjordes ett vattenbyte. Efter detta flyttades den stora burken tillsammans med allt vatten. 

 

Allt gick enligt plan :D

DSC_0071.JPG

 

Första korallerna har kommit i samt två sexy shrimps :)

DSC08802-2.jpg

 

Listan är nu som följande: 

 

1 st Mexikansk turbo

2 st Trucholus

4 hermit crab (sp.)

1 st Red Banded hermit crab (Ciliopagurus strigatus)

2 st Sexyshrimps (Thor amboinensis)

 

Fiskar:

 

1 st canary Wrasse (Halichoeres chrysus)

 

Koraller:

 

Mjukisar:

 

Grön stjärnpolyp (Briareum stechei)

Ricordea Sp.

 

Ändrat av Strom
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par Banggai kardinaler har nu tillkommit och de är numera väl välmatade och de verkar trivas bra ihop och förmodligen är det en hona och hane men vi får se hur det artar sig :) Sen blev det någon anemonartad korallsamling med hem också. Tar gärna emot "artförslag" försökte nu idag att mata den med mussla, squid, fisk och artemia men den ville inte ha något av det... Mätt eller helt fotosyntetiserande jag har ingen aning men i mina ögon är det en anemon som bör få i sig lite mat då och då... 

DSC_0095-2.jpgDSC_0084-2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Strom sa:

Ett par Banggai kardinaler har nu tillkommit och de är numera väl välmatade och de verkar trivas bra ihop och förmodligen är det en hona och hane men vi får se hur det artar sig :) Sen blev det någon anemonartad korallsamling med hem också. Tar gärna emot "artförslag" försökte nu idag att mata den med mussla, squid, fisk och artemia men den ville inte ha något av det... Mätt eller helt fotosyntetiserande jag har ingen aning men i mina ögon är det en anemon som bör få i sig lite mat då och då... 

DSC_0095-2.jpgDSC_0084-2.jpg

Lavender rhodactis, fin sådan..har några stycken =) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar för svar, det var mina gissningar om det inte va en anemon. Det är faktiskt 4 individer på stenen som de kom på riktigt fina och de har sträckt ut sig bra! 😀😀

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...