Gå till innehåll

Kens nya projekt 2.0 Drop akvarium


osby0479

Rekommenderade inlägg

Nu börjar jakten på div saker, till utblåsen på min closedloop vill jag hitta små huvuden, som passar på en 25 genomföring, har sett det någonstans men kan inte hitta det igen.

Sen är frågan om man ska ha pumpen på closedloop i vattnet eller ovanför, hållbarheten blir väl nästan bäst när den är i vatten pga värmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt enkel anledning!

Den har inte sladden på sidan utan mitt på rampen, det är heltheten jag ser, kan ju inte hänga ner sladdar när den kommer bli som en rumsdelare!

Sen som du nämnde nånstans så kan man väl inte köra PS med olika pådrag på olika kluster - något som känns mer eller mindre centralt för ett drop, eller?

@POPOV, hur kör du ditt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jakten på div saker, till utblåsen på min closedloop vill jag hitta små huvuden, som passar på en 25 genomföring, har sett det någonstans men kan inte hitta det igen.

Sen är frågan om man ska ha pumpen på closedloop i vattnet eller ovanför, hållbarheten blir väl nästan bäst när den är i vatten pga värmen.

Jag har min DC4000 på en hylla på ena väggen i skåpet, den blir inte märkbart varm för det. De är ju gjorda för att kunna stå torrt, så det ska inte vara några bekymmer, oavsett vilken modell du väljer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen som du nämnde nånstans så kan man väl inte köra PS med olika pådrag på olika kluster - något som känns mer eller mindre centralt för ett drop, eller?

@POPOV, hur kör du ditt?

Det stämmer bra, men det hade jag kunnat leva med, största anledningen är ju faktiskt att sladden går ut genom sidan, hade inte blivit snyggt med hängande sladdar från PS.

Men sen är det väl ett plus för på just dropen så kan man dra på lite extra belysning, har redan scapen klar i huvudet, men hur det blir i verkligheten är en annan femma =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min DC4000 på en hylla på ena väggen i skåpet, den blir inte märkbart varm för det. De är ju gjorda för att kunna stå torrt, så det ska inte vara några bekymmer, oavsett vilken modell du väljer.

Låter ju riktigt bra det, då blir det genast mycket enklare att få det till att funka =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite hoppas det ej gör något? Är det någon vits med dessa kar? Nytta eller är det bara en tränd som några tycker är fint? Utmaning? Har liksom ej fattat vitsen med dom hehehe

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite hoppas det ej gör något? Är det någon vits med dessa kar? Nytta eller är det bara en tränd som några tycker är fint? Utmaning? Har liksom ej fattat vitsen med dom hehehe

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Lugnt!

Ja vad ska man säga, den respons Eddie har fått på sitt akvarium säger väl det mesta, eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe för att ni tycker det är fint. Udda är det helt klart :) jag skulle kunna tänka mig ha ett med dropp på runt 100cm och ha djuphav koraller på botten :) vart bara fundersam då så många vill bygga denna skapelsen. Tvärt om va lite spännande om backventilen falerar hehe nog kapat. Lycka till med bygget. Ser fram emot va ati rampen levererar då den nedrans sladden sitter på rätt ställe :)

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då jag redan hade beställt mitt kar när Popov lägger upp sitt drop så började planerna direkt, och nu går det inte att hålla längre, men har x antal månader på mig att göra ett fulländat system som ska blir så perfekt det bara kan, och tror nog att det ska gå vägen med den hjälp jag får.

Så om några veckor så står väl karet klart, sen ska bänken byggas, bara det kommer bli ett enormt jobb med precision, men mer om det kommer längre fram!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu börjar jakten på div saker, till utblåsen på min closedloop vill jag hitta små huvuden, som passar på en 25 genomföring, har sett det någonstans men kan inte hitta det igen.

Kan man inte kolla efter utblås till bubbelbadkar borde finnas små och ändå okey för vårat ändamål.

tex Waterway Adjustable Ozone Cluster Jet Body, Ell

212-0760f.jpg

Kul med dropp akvarium men ni fegar ut tycker jag med storleken på akvariet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle absolut kunna funka, men funderar på vilken spridning jag kommer att ha på den nivån kommer inte köra med för hög cirkulation då det nog kommer bli en håla för lite scolymior hade jag tänkt!

Ang storleken så tycker jag att det är helt lagom, tar inte så mycket plats, och skapar inte så mycket jobb som ett stort!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så om några veckor så står väl karet klart, sen ska bänken byggas, bara det kommer bli ett enormt jobb med precision, men mer om det kommer längre fram!

Om akvariet byggs med invändig box så behövs väl ingen märkvärdig precision... Kommer akvariet däremot ha botten i två nivåer utvändigt så är det väl bättre att bygga bänken först och akvariet sedan direkt ovanpå akvariet så får man precisionen på köpet liksom... Varför krångla till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om akvariet byggs med invändig box så behövs väl ingen märkvärdig precision... Kommer akvariet däremot ha botten i två nivåer utvändigt så är det väl bättre att bygga bänken först och akvariet sedan direkt ovanpå akvariet så får man precisionen på köpet liksom... Varför krångla till det?

Vänta o se, kommer bli special lösningar utan dess like, som tur är så byggs det av en väldigt händig möbelsnickare, som tur nog har samma hobby som en annan så det kommer bli med precision!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vänta o se, kommer bli special lösningar utan dess like, som tur är så byggs det av en väldigt händig möbelsnickare, som tur nog har samma hobby som en annan så det kommer bli med precision!

Låter kanon.. Hoppas nu detta kar lever lite längre än en startup..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen som du nämnde nånstans så kan man väl inte köra PS med olika pådrag på olika kluster - något som känns mer eller mindre centralt för ett drop, eller?

@POPOV, hur kör du ditt?

Jag kör 100% över hela karet. På djupet hamnar koraller med normala PAR behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe för att ni tycker det är fint. Udda är det helt klart :) jag skulle kunna tänka mig ha ett med dropp på runt 100cm och ha djuphav koraller på botten :) vart bara fundersam då så många vill bygga denna skapelsen. Tvärt om va lite spännande om backventilen falerar hehe nog kapat. Lycka till med bygget. Ser fram emot va ati rampen levererar då den nedrans sladden sitter på rätt ställe :)

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

Denna konstruktion av ett kar ger det hela en annan dimension, helt klart snyggare i verkligheten och annorlunda på köpet :ler:

Jag kör utan backventil, behövs inte: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?58749-Magnus-quot-drop-reef-quot-Planeringstr%E5d&p=573908&viewfull=1#post573908

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser snyggt ut! Men om jag var du, hade jag nog besparat mig en massa jobb och limmat en invändig box i ett normalt 125x65x55 cm akvarium... Skulle bli både enklare och säkrare mot läckage...

Självklart kommer det bli en limmad Box, glömde säga det till Max innan han ritade upp det.

Blir en closedloop inne i dropen, och en retur i den lägre delen.

Hela möbeln kommer att bli skjutbar, så den kommer bli massiv, samt isolerad.

I väggen kommer där sitta ventilation på sidorna.

Har nu bestämmer att det blir en 5kanals doserpump från pacific sun, smidigt med doserpump och ATO i samma maskin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...