151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Har lagt ner mitt 3000l kar för ett tag sedan, tänkte höja nivån ett steg med mitt andra kar. Det blir på 650l plus 250l sump, inriktning stenkoraller. Nu väntar jag på dom sista glasbitarna till förstärkningen i överkant innan provfyllning, det kommer förmodligen hagla in åsikter ang konstruktionen och att det inte kommer hålla, men jag måste bara prova innan jag lägger det åt sidan för ett helt vanligt kar!
-
Tänkte lägga ut mitt akvarium. Har varit igång 2.5 år men jag har haft det ca 1år. Har bytat ut nästan allt sedan jag köpte det. Allt växer som det ska och ser friskt ut.. Vattenvärde PO4=0 NO3=0 KH=9,3 CA=390 PH=8,3 MG=1320 Salthalt 1.025 Hårdvara 200 liter Helglas Akvarium 200 liter Sump(30l osmosvatten, 24l refugium,) Hemmabyggt ledljus 48 3w creeled (24 vita 24 blå) 144W Returpump Eheim compact 5000 liters (Driver Jula filterna med) 2st Jula filter (en för biopelles andra aktivkol) Kalkreaktor BM 120 (med PH styrning) Deltec FM 500 kalkblandare Super Reef Octopus XP 3000 (upp till 1140liter) 2st Korilla 2400 Liters 1st doppvärmare 250watt Grotec…
-
- 21 svar
- 4k visningar
-
-
Hej! Nu har jag uppgraderat från ett 73liters till ett 225liters så tänkte visa lite bilder från baljan. Starten har varit lite stökig med lite acroporadöd o pestdjur. Nu verkar det ha stabiliserat sej och jag har inte hittat några pestdjur på några veckor. Acropororna börjar få finare PE samt visar lite färgen igen Karet är BB med rätt bra flöde får att hålla skit från bottnen. Tanken är att samla all skit i sumpen där jag har 5cm 1mm korallsand och en del levande sten. Jag kommer dessutom att köra igång chaetoalger där så fort de kommer till posten. Spec: Akvarium 100*50*45H Sump: 80*35*40 Ljus: Ati powermodule hybrid 4x39watt T5 + 2x75watt LED Skummare: Coralbox D300 …
-
Tja beställde idag ett nytt kar. 130x70x65 =591L Blir ett rimless med svart silikon och borrat med 3 hål mitten bak med glaspelare. Beställde även bänk.. eller iaf stativ i aluprofil som är tänkt att kläs in sen.
-
- 30 svar
- 4k visningar
-
-
Då va man tillbaka efter något års uppehåll pga nybyggt hus och massa flyttar. snabb info om detta projekt kommer bli ett mindre kar denna gången för sambon tillät inget annat i nya huset fick kriga mig igenom att få in detta. blir ett kar med måtten 75x70x70 3 hål 2x24 1x32 ej beställt ännu ska bygga färdigt bänken först vilket kommer kräva en hel del jobb då det ska passa in i kåken. sump 60x60 teknik som är bestämt och köpt vertex omega 150 skummare 2x vertex ru 1.5 universalfilter Doserpump ato sicce syncra 4.0 returpump 2x vertex macocean 2000 belysning ej bes…
-
Inte riktigt nöjd, men det kommer väl! Fick flytta upp akvariet på ovanvåningen för husfridens skull. Egenbyggd bänk av IKEAs 60x60 skåp, IKEAs bänkskiva i valnöt. Akvariet 123,5*63,5*30 optiwhite rimless, 3 borrade hål. Teknik. Skummare: Coralbox D300 Retur: Waveline 4000 Osmolator: Tunze 3155 Filter: Aquamedic Cirkulation: 2 Vortech MP10W Es Lyse: ATI Hybrid 2x75W led 4x39w T5 Inrikting: ZOANTHUS Fisk. Mandarin Två mini gobies 2 kantålar Div snäckor och eremiter.
-
-
- 25 svar
- 3,9k visningar
-
-
540 liters saltvatten Hej alla Skellefteåbor och andra saltvattensfantaster tänkte berätta lite om mitt lilla projekt. Nu har jag haft igång mitt salt i ungefär en månad. Det är ett Zooline 540 l kar med aluminiumram. Skummaren är en äldre rotationsskummare från Tunze som jag köpte för många år sedan. Några delar saknades och några var trasiga. Så jag beställde lite delar direkt från Tunze det funkade utmärkt. Kör cirkulationen med lite äldre cirkpumpar men har beställt från Aquamarin i tyskland en Tunze nanostream 6055 med singlekontroller lite besviken på flödet. Väntar på två Sunsun 5000l och en 12000l pumpar från Fishstreet Honkong men de har visst fastnat i tullen i…
-
- 25 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej igen. Nu tar jag äntligen tag i detta igen. Då jag fått massa oönskde saker i mitt första akvarium samt att jag vill ha mer teknik än jag får plats med börjar jag bygga ett större. Ska även försöka få till någon form av ljusramp då jag haft flera självmordsbenägna fiskar. Första steget, borra akvariet.
-
Så, då äntligen, efter smygläsning i drygt 5 år, så har tummen lossnat å min egen presentation får se dagens ljus, även om det är ganska mörkt ute just nu Rivstartade för snart 5 år sedan, faktiskt nyårsafton 2010, då ett besök på ZG i Lomma förändrade min syn på akvarister. Kom helt enkelt hem med ett 105 liters plug-n-play, som inom en snart framtid blev full-knökat, milt sagt. Mindre än ett halvt år senare blev det istället ett 360 liters Akva-Stabil som jag sen hade i några år. En flytt senare, å många erfarenheter senare, så fick jag möjligheten att uppgradera till mitt nuvarande kar, ett …
-
-
- 36 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej! Då är det dags för mig att beskriva vad som händer i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet är ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 månaders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig städpatrull och några fiskar från det gamla karet. Jag försökte hålla mig till Lasses metod och måste säga att jag var jätte duktig första månaden. Jag var helt förvånad att jag får inte lika mycket alger jämförd med samma perioden i första karet. Och då den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju läst så mycket här på guiden att man ska ha tålamod, inte bråttom osv. Men DET ÄR SÅÅÅ SVÅRT!! Jag besökte fisk…
-
-
- 6 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej! Tänkte dokumentera mitt akvarium här. Jag var och hämtade mitt dröm akvarium i Söndags här, ett RSM250 det blir nu mitt 3e salt akvarium. Jag har tidigare haft Oceansson Skyscraper (köptes av Chum här på forat) samt började min karriär förra sommaren med ett clownhotell. Så jag är ganska ny, har gjort en hel del misstag och nya lär ju garanterat dyka upp här. Akvariet då, det innehöll en hel del vid köp och det var ett riktigt klipp. 4500 betalade jag för följande. Akvariet komplett, inga repor, deltec mc500 skummare istället för original. Sand 30kg sten Test för allt Buffer för allt Uvc deltec 10w Massa mat Sandvändare, sjöstjärna, bangai, fröken fisk & putsa…
-
- 10 svar
- 3,8k visningar
-
-
Detta är mitt andra saltkar, 222 liter stort, då mina månfiskar redan växt ur 112 liter i storlek och antal. Upptäckte att 110 cm akvarium är ganska lagom som sänggavel till en 120 cm bred säng om man vill ha lite utrymme för sladdar mm mellan vägg och akvarium. Har dessutom lite svårt att sova ibland, och tanken är att köra månljus ihop med en del flouriscerande mjukisar/skivor. Även en röd LED ska till är det tänkt, så det går att kika på nattlivet ibland. Befolkningen blir just nu 5 turbosar (blir nog fler senare), en sjöborre, 5 månfiskar, en grön kulfisk samt några eremiter som ska köpas in. Eventuellt får de två svarta percula-clownerna vara med där i, om de är snäl…
-
- 38 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hejsan! Jag är ny inom salt och har nu börjat inhandla en del saker för att komma igång med min nyvunna hobby Det här är min uppsättning just nu: Karet: 455L med måtten 100x65x70cm (70cm högt) i 10mm glas. Optiwhite på fram- och sidorutor. Avrinningsbox på baksidan. Sumpen: ca 50L osmos-påfyllning och 3x25L ballingtankar. Returpump: Tunze Master 3000L/H 1074.04 Skummare: Bubble Magus 155 Pro Belysning:Maxspect Razor - Kelvin : 16 000 K, Modell : 160 W Cirkulation: Tunze nano 6045 4500L/H x2 & Tunze Stream 6085 och en Vortec MP40W och även ett biopelletsfilter. Har nu fått i LS och lite kalksten m.m. Fisk just nu: 1, C.Flavicauda 1, P.Hemicyanea Kora…
-
- 20 svar
- 3,8k visningar
-
-
Tänkte kasta upp några bilder på mitt kar, 120x60x60, dela med mig lite. karet är ungt, knappt 2 månader, 1 vecka med levande i. Men bygget har gått fram och tillbaka sen nyåret, försökt hålla priset nere med så mycket begagnat som möjligt, plånboken hade inte gillat läget annars, måste ju finnas något över till fisk/koraller också! Inget optiwhite, 1 j*vligt stor repa finnes på frontglaset, störande syn varje gång, hade det som insjöakvarie tidigare. Körde ett percula 90 kar i 10 månader som ett startkar för mig, visste redan innan jag hade det att det här var något för mig och bygget med detta börja inte långt efter. Att flytta allt gick väldigt smidigt faktiskt, även o…
-
Hej! Jag tänkte uppdatera lite här om hur uppgraderingen från mitt befintliga 375 liters akvarium med liten sump och refugium går. Men först lite info om min nuvarande setup. Jag har bara haft mitt akvarium sedan i januari i år. Det har stått på lecablock som jag tänkt klä in men aldrig blivit av. Den har en gammal metallhalogen lampa och en blå ledramp, även en liten blå nattlampa. Det har ett hål för ytavrinning till en sump med skummare, dopvärmare, kolfilter/vadfilter och biobollar. Vattnet pumpas tillbaka via uv-filter och ner i karet samt ett refugium. Alla värden har varit optimala sedan start utan problem förutom lite få trådalger å sånt som kommer i början samt l…
-
- 7 svar
- 3,7k visningar
-
-
Tänkte försöka göra en tråd om mitt kar. Det har varit igång lite drygt 3 år så det är lite sent med en tråd men bättre sent än aldrig.! Akvarie 450 Liter "standardmått" 150 x 50 x60 Längd, Bredd och Höjd. Bakgrund Back To Nature "Slimline" Karet är inte borrat jag kör med överrinningsbox. Sump ca75 Liter 65 x 32 x 35 Teknik Cirkulation: 2st Tunze 6095 och 2st Vortech mp40wes Skummare Red Devil DSL-850 Returpump Eheim 1260 Doserpump ATI doserpump 6 kanaler Belysning: 4st Aqua Illumination hydra 2st t5 54Watt ATI coral + och ATI Blue + 2st t5 80Watt ATI coral + och ATI Blue + Ytterfilte…
-
Startar upp en ny tråd till karet mitt då den förra var mer planering... Nu är jag snart igång akvariet fylls just i denna skrivande stund och kliver in i dygn nr 2 av osmosdrift hehe. Så info om burken: 240 L (120x40x50, LxBxH) med ytavrinning + 60 L sump, står på metallstativ inklätt med pvc skivor fästa med magnet. Teknik: Instant Ocean 1200, skummare 2x Seio super flow 1500 streamer (6000 L/h) 1x Seio 530 streamer (2000 L/h) 1x Tunze 2300 L/h returpump 2x PopularGrow Kinaled 110w (tot 4 dimbara kanaler över 110 st LED) 1x DIY ATO se separat tråd om detta bygge 1x DIY biopelle…
-
-
- 38 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej! Detta blir mitt första saltkar och det ska bli mycket spännande att se hur det hela går... Råmaterialet är detta: Har ägnat helgen åt att rengöra det hela och ska idag åka och skaffa lite teknik: Skummare Deltec MC500 Tre cirkulationspumpar Lite död LS att bygga upp revet på Salt Tänker köra utan sump och med befintlig ljusramp (som ni ser på bilden finns det ett visst behov av att förhindra nedfallande skräp att hamna i vattnet). Målet är att ha mjukkoraller, lite rörmaskar, ormstjärnor och annat bottenlevande, samt ett gäng fiskar. Wish me luck
-
- 29 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej Vi startar en tråd som gäller vårt nya akvarium som vi beställt och väntar hem om ett par veckor! Det är ett Red Sea S-650 utan ljusramp med en Pacific Sun Pandora Hyperion S2 Hybrid (3x75w,4x54w T5) och en Jad kylare. Vi har nu haft vårt Red Sea Max 250 i över ett och ett halvt år och är extremt nöjda med det! Vi har verkligen blivit fast i denna hobby och tycker det är lika spännande varje dag och se vad som händer i karet! Enormt avslappnande också att bara sitta och kika i och låta tanken sväva iväg! Det blev till sist ett nytt Red Sea för vi gillar verkligen designen på dessa! Vi tycker det är lika viktigt att akvariet är snyggt i rummet som att det ska vara sn…
-
- 24 svar
- 3,6k visningar
-
-
Mitt RSM130 blev för litet så jag har bytt upp mig lite. Det blev en 65x65x65-kub som tidigare stått hos snickarn och laggeman: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34343-nu-vet-jag-p%E5-ett-ungerf%E4r-vad-jag-k%F6pt https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19286-Laggemans-Kubakvarium Tekniken som jag kör just nu är: Belysning - Maxspect G2 160W Skummare - Vertex Omega 150 Returpump - Sicce syncra 3.0 Streamer - Vortech MP10 Igår flyttade jag över allt levande, och efter många timmars pyssel verkar allt ha klarat sig. Det blev en hiskelig massa fraggar eftersom jag var tvungen att bryta sönder sps:erna för att få ut dom. Det hade växt…
-
- 24 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej igen till er gamla silverrävar och till de jag inte har träffat, angenämt. Efter några år man varit ifrån saltvatten världen är man så pass tillbaka, att man planerar en uppstart. Tankarna eller ska man säga drömmarna har vandrat till de övre 1k-litrarna. Men både jag själv och diktat... *host* fästmön sa stop för de planerna. Finns ingen plats för sånna volymer i detta hus tyvärr. Så man fick komma ner på jorden lite och tänka realistiskt. Mitt arbetsrum kommer bli platsen för akvariet. Fönster vätter nordöst och nordväst. Det är ett hörn mellan dessa fönster och varför då inte sätta ett hörnakvarium precis där? Från kant till fönster är…
-
-
- 17 svar
- 3,5k visningar
-
-
Nu har jag märkt efter ca 5 månader som saltvattens akvarist att 128 liters Boyu akvarium är för litet, så nu uppgraderar jag till 285 liter plus sump istället. Akvarium med draga GF rör samt tillhörande hood, sump, påfyllnings tank, bänk, levande sten (15-20kg) och en del teknik. Måtten på karet är 73x69x65 (BxDxH). Karet och allt köper jag av Garfish här på SG. Jag har tänkt att använda den teknik som följer med det nya karet sen komplettera med annat som saknas och behövs. Jag tar gärna emot tips och ideér från er om ni har några bra tips då jag fortfarande känner mig som en ordentlig nybörjare. Tekniken som följer med karet är: Skummare: Deltec TC 1655 External Returp…
-
-
- 20 svar
- 3,5k visningar
-
-
Hej, då är man på väg in igen efter ett par års frånvaro från eget akvarium. Akvariet har varit igång i ca 5veckor nu och värdena är bra Nitrit 0 och Nitrat knappt mätbart och städpatrull ligger i för att göra grovstädningen innan nästa tillsättning med djur kommer i akvariet. När jag nu ikväll siter och tittar in så ser jag vita små "larver" på glaset som jag inte sett tidigare under mina akvarier jag haft och undrar om det är någon här som kan se vad det är, det är ganska mycket av dem. Inte den bästa bilden men någon med skarp syn kan kanske se vad det är. Annars tar kiselalgerna sina sista dagar och börjar slås ut av gröna alger vilket är …
-
Efter lite möblering hemma i vardagsrummet och planerad flytt av akvariet tänkte jag att det skulle vara lite lättare att flytta det gamla till ett nyare som skulle få stå på rätt plats från början. Fick syn på Ted Camenius 580-litersburk och åkte och köpte den De flesta känner förmodligen igen den burken och dess mått men jag kan dra dem ändå: 100x80x70, tre sidor optiwhite och en sump på 70x70x35. Övriga teknik kör jag med samma från mitt tidigare kar bortsett från returpumpen, Belysning: Pacific Sun Pandora Hyperion S (SMT) 145w + 2x24w T5 Skummare: Deltec MCE600 Returpump: Jebao 6500l/h Doserpump: Aqúa Medic Reefdoser EVO 4 Streamer: 2x Tunze 6045 Tyvärr har jag mist…
-
-
- 25 svar
- 3,5k visningar
- 1 följare
-
-
Dags för en presentation av projektet. Efter att ha varit utan akvarium i flera år så är äntligen ett nytt kar igång! Denna gång beslutade jag mig för att prova Zeolit-metoden och jag kommer köra Faunamarins Zeolight. Har alltid varit nyfiken på den här metoden så det ska bli spännande att se hur det går. Inriktningen på karet bli ju såklart sps, och då främst Acropora. Från början var tanken sps och kejsare men har inte helt bestämt mig om det blir någon fokus på kejsare eller ej ännu. Vill ju gärna ha lite trevliga lps och musslor också men man måste ju välja. Så här kommer lite basic om systemet: …
-
-
- 11 svar
- 3,5k visningar
-