Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by NiXoN,

Karet Min 500 burk har varit igång några år och ändrat utseende och utrustning med tiden, men jag har inte riktigt haft någon tråd om den(med undantag för lite krafsande i bloggen). Jag tänkte dock vänta med bilder på hela burken tills den börjar återfå önskvärd form o färg, den har gått på sparlåga ett tag nu o ser ut därefter. Får väl även lägga in lite teknik o konstruktion vartefter Karet byggdes ursprungligen som SPS burk men jag har lite varierande arter i den... Nu är tanken att utrota cyano och glasrosor som hittat in i burken för att sedan se vartåt det bär iväg. Teknik Belysningen består av en 120w led med fast ljus och två 165w med wifi controller, samtliga är…

2. Started by Norberg,

Har suttit och lekt med julklappen så här kommer lite att kika på. Så det blev några bilder på zoanthusar och lite annat smått och gott! Det är mina första försök med en riktig kamera så ni får ha överseende med bilderna. Tack för ditt tålamod Jani!

3. Då var det dags igen! har flyttat och lagt ner samt sålt mitt gamla kar... Det nya projektet kom på plats igår och är ett helglaskar på 630 liter, 150x70x60 Härligt djup, men det leder till att jag måste utöka belysningen... har en razor 160 10000K och skaffar nog en till fast 16000K Det blir ingen sump till detta karet, kommer istället dela av en kortsida och köra internsump med det viktigaste, skummare, remover i filter/socka och returpump... Har även en 3kanalers doserpump som kommer köra nån form av balling i ena skåpet och andra skåpet kommer rymma en tank för påfyllning... Cirkulationen går i väntan, väldigt sugen på en Maxspect Gyre när de väl kommer... till dess …

• 37 svar
    • 6,1k visningar
  4. idag är det party party party!! igår var det inofficiellt smyginvigning av nya karet,det slabbbades med vatten lavades stenar fångades fisk och sist men inte minst . vi förberedde inför den stora galakvällen i kväll. nu ska sista literna vatten i karet och sumpen sättas igång sedan blir det konfettiregn från balkongen jordgubbar och champagne till alla på invigninsfesten:partyparty och javisst ja KARET är ett begagnat kub kar med måtten 65x65x65 med sump som har ägts en gång av laggeman och om hur det såg ut då kan ni läsa här https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19286 jag köpte det för ett par veckor sedan och är tredje tredje ägaren TEKNIK BELYSNING…

• 378 svar
    • 57,9k visningar
  5. Started by Ogso06,

Hej jag ska flytta snart till en ny fin lägenhet jag tänker skaffa mig ett till 360 kar till lägenheten jag har även haft Malawi och ett 75 liters saltvattens kar.jag kommer ha en sump i skåpet och bra ljus till.

• 1 svar
    • 605 visningar
  6. Hej på er Anders i Kiruna här igen nu är det dax att bygga vidare på mitt rev här i norr. kommer dock inte hävda att det blir sveriges nordligaste då Gnarkill bor nån km norr om mig än så länge här jag bara kommit överer en burk på ca 450 liter hoppas på att hitta sump på ca 160 liter den närmaste tiden ska försöka bygga ihop en bänk i veckan så prylarna slipper stå på golvet.... skriver mer i kväll. försöker ladda upp enbild då oxå.

7. Started by Tevowo,

Hej! Jag har haft sötvattensakvarie i mer än 10 år men alltid gått och sneglat på saltvatten. Så för ca ett år sedan konverterade jag mitt Juwel rio 240 L från sött till salt. Ljuset består av 2x54 w T5, skummaren är en deltec mc500 och streamer seio prop 1500. Ingen sump. Filterfacket är fyllt med bio bollar, där juwels 1000 L orginalpump sitter kvar, och en strumpa med aktivt kol.

• 3 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Johnny Tveit,

Hej igen. Nu tar jag äntligen tag i detta igen. Då jag fått massa oönskde saker i mitt första akvarium samt att jag vill ha mer teknik än jag får plats med börjar jag bygga ett större. Ska även försöka få till någon form av ljusramp då jag haft flera självmordsbenägna fiskar. Första steget, borra akvariet.

9. Har precis startat ett 275L kar för första gången som jag tänkte dokumentera. så får vi se hur de utvecklas.

• Gilla
    • 19 svar
    • 2,3k visningar
  10. Started by Micke S,

Hej! Jag och min sambo startade ett 250l för ca 10 år sen men pga sjukdom i familjen lades det ner efter ett par år. Startade upp det igen för ca 6 månader sen men det är ett gammal red sea som känns trångt och svårjobbat så nu har vi beställt ett nytt S Max 500. Är mitt uppe i planeringsstadiet och tar gärna emot tips och delade erfarenheter om någon har/haft samma akvarium. Har inte fått något leveransdatum ännu men kommer att uppdatera tråden kontinuerligt längs vägen. Målet är ett blandat kar med lite/lagom med fisk och mer koraller, är väldigt sugna på att försöka oss på sps. Har beställt levande sand och marco rocks som vi kommer göra en scap…

• Gilla
      • Tack
    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Johnny Tveit,

Jaha. Nu har jag haft ett uppehåll på ca 3,5 år och idag kunde jag inte motstå ett bra erbjudande. Har saknat hobbyn en hel del. Tidigare har jag velat bygga själv och hitta olika lösninigar och det i sig har varit en del av hobbyn för mig, samt en viss besparing av pengar då hobbyn inte är gratis som säkert alla vet Mitt första kar, Mitt andra kar, Men nu har jag köpt ett nytt kar med färdig lösning. Red sea reefer 250 G2. Har lite saker kvar att inhandla innan jag kan köra igång. står dock i beslutsångest om jag skal köra med eller utan sand, vad är egentligen bäst?

12. Started by saltishenke,

Till våren kommer ett nytt projekt att startas upp av mig efter flytt mer info kommer. Lutar åt italien kar igen eller en kub runt 4-500l vi får se !! Lite sugen på detta : Elos 160s marine med 2 st Planet Pro armaturer, E-vision. Med vänlig hälsning,

13. Started by greatredwing,

Hej vi är nygamla saltisar, sålde mitt 600L för ca 8-9 år sedan, och glömde bort allt man kunde.. Men nu har vi köpt och startat ett nytt RSM250, och har lite funderingar.. Vi tycker det låter väldigt högt från pumpar och fläktar, och pumparna verkar lite överdimensionerade, den vänstra (den kraftiga) verkar det inte spela nån roll hur man riktar, den blåser runt sanden och fiskarna (4 clowner och en gul kirurg) verkar ha de lite stormigt.. De håller sig helst i hörnet bakom den högra pumpen.. Kan man göra nåt? Undrar dessutom om pumparna kan ha nåt att göra med den kraftiga avdunstningen? 1 till 2 10L hinkar i veckan är inte det mycket? Vi har också fått mycket gröna alg…

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  14. Tjena! Tänkte lägga upp mitt nystartade akvarium här på forumet för er att följa och för att ta emot tips och få lite vägledning.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  15. Started by naso,

Hej, igen! Har inte varit inne på några år, och fick därför en nytändning på saltvatten när jag satt och läste på forumet tidigare i höstas. Det har varit uppehåll på c:a 10 år, efter det senast misslyckade karet med innerskummare o MH-belysning. Då fick jag röda slemalger, "fireworms" som åt fiskar på natten och en massa annat. Jag jobbade mycket och hade inte tid, låg samtidigt i skillsmässa, så det va bara att lägga ner. Innan dess hade jag ett 600- liters inbyggt i väggen med sump och allt annat i ett rum bakom akvariet, som fungerade perfekt, alltså inga problem på 5-6 år. Tänkte ta upp det när jag blir pensionär, men det är några år dit. Jag kollade in RS reefer och…

• Gilla
    • 25 svar
    • 4,3k visningar
  16. Started by Gocky75,

Hej Nu är det time att starta upp ett nytt efter lite stiltje med salt. Hade ett blenny för ett tag sen som jag var tvungen att sälja av och saknade saltvatten ända sen det lämnade hemmet. Så fick frågan om jag ville ha ett 180 L akvarium och jag hämta det direkt. Började med att fixa till en skiljevägg då jag ej ville borra ( får bli det på nästa 😊). Köpte lite begade prylar här på SG 1 tunze 9004 skummare 1 tunze 6015 Refraktometer Beställde även st 6045 för vart för klent med 6015 som retur pump i skiljeväggen och 6045 vart kalas men 6015 blir pump ute i akvariet. Det har bunkrats osmosvatten nu i pannrummet och igår hade vi så det räckte att fylla upp karet med …

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by MBorg,

Hej alla Saltisar, kul att vara tillbaks igen. Efter att jag lade ner mitt kar för ca 4år sedan p.g.a.av flytt och jobbet. Så har suget alltid funnits där att starta ett nytt kar igen. Nu är det verkligen dags igen, och jag har införskaffat mej ett RSM250 som skall inredas och dras igång. Är fortfarande lite velig med inriktningen med det levande som ska vara i karet. Men vi får väl se vart det slutar. Kommer jag i närheten av mitt förra kar https://www.saltvattensguiden.se/foru...354#post283354 så blir jag väldigt nöjd. Fortsättning följer samt bilder så klart. //Borg

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by wizz,

Efter en tids frånvaro och diverse andra projekt med renoveringar i huset så är det åter på gång med ett nytt akvarium. Bilder kommer efterhand men allt står på plats och är just nu fyllt med vatten och salt. Väntar dock hem en elektriker för att flytta ut en sepparat grupp till endast karet som skall ligga utanför Jordfelsbrytaren anledningen är att jag vill att karet skall rulla på även om allt annat skulle gå ner om ett annat jordfel skulle uppstå i huset. Kanske inte den bästa lösningen men då man har ett antal tusenlappar i levande i karet så vore det tråkigt om det skulle gå förlorat. Som sagt är det ett Max-S 400 i färgen vit som har flyttat in hos oss. Uppdat…

• 5 svar
    • 2,6k visningar
  19. Hej! Tänkte ta och beställa ett nytt kar 80x50x40 (LxBxH) som ska placeras på en bänk ca 1m hög. Tror det kan bli riktigt bra. Hade tänkt mig att ha en överrinning centriskt i karet. Borrat med tre hål 2 för avrinning och ett för returpump. Nu till första frågan, diameter på hål. Vad tror vi om 2 st 27 för 25 rör samt ett 22 för 20 rör som retur. Kan det bli bra? Har inte riktigt förstått hur man går till väga när man bestämmer höjden på avrinning. Kan någon förklara på ett bra och lätt sett? Hoppas jag får lite hjälp av korallfisken med men det är alltid roligare att förstå och kunna fixa själv. Jag har ett gammalt kar på …

• 8 svar
    • 2,5k visningar
  20. Started by nijos001,

Äntligen på gång att förverkliga idén och drömmen om ett L-akvarium här hemma, även kallat "drop". Dvs. ett avlångt ganska grunt kar med en djupdel i ena änden. Detta för att gynna korallerna, få till en snygg revpelare i mitten och få en djup-känsla... Har tittat på en mängd olika lösningar, hört mig för om att få hjälp att skära glas, hantera ojämna spänningar i glaset mm. Vill härmed presentera, testa och få feedback på planen. Här är glaset tillskuret. Ska slipa av vassa kanter, tvätta med aceton... Har inget bra ritprogram så ni får hålla tillgodo med bifogad skiss. Hela karet är 155x55x55 (LxBxH) Ena kortsidan sätts 12 cm in i karet. Den skivan…

21. Då mitt nya visade sig vara allt för litet så ska ett större byggas! Om någon skulle vilja hjälpa mig med ritning och hur avriningen ska bli till det bästa så hade det uppskattats, balkong hade nog varit snyggast men det ska ju vara öppet så enligt bilden så skulle jag velat ha samma lösning, men hur? Tanken är 100x60x55 Och det ska byggas enligt bilden va det tänkt. Fast dörrarna ska gå ända ut, antingen skutbara eller öppningsbara utåt. Möbeln kommer att byggas i 22mm mdf och lackeras samt klarlackas för bäst yta. Vet inte om jag ska bygga i glas eller löpa linan ut o bygga i akryl. Teknik vet jag inte riktigt i dagens läge, men tror jag kör vortech mp10 eller mp40 ev …

• 427 svar
    • 37k visningar
  22. Hallå alla. Varit borta ett tag från hobbyn, avvecklat mitt 540L. Det gick upp för mej att som första kar med vad de kostar att starta så beslöt ja att sälja det och skaffa ett mer i lagom storlek. Har nu byggt om min bänk för ändamålet, kortade ner den och byggt en stadig ram framtill för att få en inbyggnadskänsla. Nu idag har jag tagit bort en bit plast på baksidan, tittat mycket på sardellens och tycker de e så jäkla bra byggt. Funderar på om man ska köra 25mm ner eller man ska ta 32 mm??...isf 25, då blir de nog 3 hål, annars 2 hål. Returen idag är fortfarande newjet 3000, nöjd med den. En annan sak, är om jag ska lägga balkong på bak/utsida med hål under för rakt fa…

• 0 svar
    • 517 visningar
  23. Started by mattep,

Jaha, då var det dags att presentera sitt lilla rev då! Detaljer om tanken m.m. kan ni läsa på min profil. Vill varna alla känsliga personer att jag i programmet "Reefcon" bokför alla inköp som har med min salttank att göra. Så läs inte vidare om ni e känsliga för sådana redovisningar. Om det är någon som är intresserad av vad det "egentligen" kostar att starta upp ett korallrev i vardagsrummet så är det bara att fråga mig så får ni min syn/erfarenhet på det hela. Ärligt talat så blir jag ganska förvånad själv hur dyr denna hobby faktiskt är. Jag började den 21 nov 2010 och är redan uppe i >38kkr. (Soppapengar till/från de närliggande saltbutikerna inkl. de veckovisa b…

• 25 svar
    • 3,4k visningar
  24. Started by Gnarkill,

Tjena allihopa. Så nu efter några år med hörn akvarium så har jag äntligen flyttat till villa och då fanns utrymmet till ett nytt akvarium :-D. Har beställt ett nytt akvariw med måtten 100*60*50 (L*B*H)från tyskland och så håller jag på att göra en ritning av möbeln på jobbet. Möbeln kommer fräsas och byggas helt i 25mm mdf med måtten 108*68*90(L*B*H). Tror ni den kommer hålla? ;-) bilder av bygget kommer inom snart.

• Gilla
    • 5 svar
    • 985 visningar
  25. Nu är jag här igen, det var 28 år sen sist. Då: ett 250-liters fiskakvarium, utan skummare men med kraftig cirkulation. Det var fint och jag har aldrig glömt det. Bara inte hittat rätt plats. Men nu kanske det är dags. Jag har blivit vuxen och skaffat villa, och håller på att bygga om källaren. Det ska bli ett nytt badrum, mitt i huset. Min idé är ett akvarium ovanför badkaret, så man kan bada och ligga och titta på fiskar. Och vilken fantastisk ljuskälla. På andra sidan finns ett arbetsrum, och visst vore det trevligt att lyfta blicken från sin dator för att titta på akvariet. Snickaren har sagt att han kan ta upp en meter bred öppning i ganska tjock vägg. Sedan tänker j…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.