Gå till innehåll

Nytt projekt på gång, 300L


osby0479

Rekommenderade inlägg

Då mitt nya visade sig vara allt för litet så ska ett större byggas!

Om någon skulle vilja hjälpa mig med ritning och hur avriningen ska bli till det bästa så hade det uppskattats, balkong hade nog varit snyggast men det ska ju vara öppet så enligt bilden så skulle jag velat ha samma lösning, men hur?

Tanken är 100x60x55

Och det ska byggas enligt bilden va det tänkt.

post-5056-14468931048287_thumb.jpg

Fast dörrarna ska gå ända ut, antingen skutbara eller öppningsbara utåt.

Möbeln kommer att byggas i 22mm mdf och lackeras samt klarlackas för bäst yta.

Vet inte om jag ska bygga i glas eller löpa linan ut o bygga i akryl.

Teknik vet jag inte riktigt i dagens läge, men tror jag kör vortech mp10 eller mp40 ev radion belysning eller pacific sun.

Skummar, bk mini 200, eller annat alt?

Retur?

Vill ha det så tyst som möjligt.

Funderar på att köra zeovit fullt ut?

Alla förslag är välkommna!!

post-5056-14468931048073_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 427
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hmmm varför skulle inte det gå? Rimless kräver väl bara att man går upp lite i tjocklek i glaset.

Inte för att vara sån, men om du uppgraderar för att ditt förra blev för litet, för andra gången, kanske du skulle ta i lite större när du ändå är på gång? 80 liter är ju ingen jätteskillnad direkt.

;-)

I all välmening alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att det är byggt för att dölja en ev avrinning, samt retur och sladdar, enormt stilrent och precis så jag vill ha det, men det verkar dålit med ideer här, så får försöka hitta inspiration nån annan stanns!

Men det brukar ge sig......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rör väll sig helt enkelt om en extern avrinningskammare, inga konstigheter där. Vill du verkligen snitsa till det så sätter du en eller två externa waveboxar på kortsidan/-sidorna så behöver du ingen teknik alls i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Priserna tyckte jag va väldigt bra :) Om den skall stå emot en vägg skulle man inte kunna måla baksidan? och på så sätt syns inget

Det är synd att vortech pumparna låter så förjäkligt. annars vore det väldigt stilrent?.

Har du funderat något på styrbara pumpar i sumpen som får hussera cirkulationen med en styrning på dessa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att vara rimless, skulle tro att det är 10mm, men är inte säker, får kolla upp det!

Ang cirkpumparna, så är det bara en estetisk detalj, känns lite dumt att betala 8000:- för 2 pumpar som inte kommer att användas till fullo, men lösningen med en på varje sida är ju snyggt.

Hsr haft tunze 6095 med multicontrollern men då blir det ju sladdar och det vill jag inte ha.

Funderar på en ställbar returpump, men har inte bestämt mig för vilken ännu.

Vill ju ha ett tyst system, så jag kommer att välja komponenter med omsorg, s0 frågan är hur det blir med 2 vortech MP40 på 30-40% av kapaciteten, är det godkänt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara svara ang dom mp jag testat och jag har ej varit nöjd alls. Men extra pumpar i sumpen blir ju 2 rör till upp då? skulle vara synd att ha massa fula sladdar och pumpar i detta bygge? Det är helt klart bara för ögat. Men detta bygga känns som ögongodis älskar iden waw

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rör väll sig helt enkelt om en extern avrinningskammare, inga konstigheter där. Vill du verkligen snitsa till det så sätter du en eller två externa waveboxar på kortsidan/-sidorna så behöver du ingen teknik alls i karet.

Du får gärna förklara hur du hade tänkt, jag förstår inte riktigt!

Mvh ken

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet kommer att bli 100cm långt, skulle man klara sig på en MP40 centrerad på sidorutan!

Som man ser på bilden så ser man avrinningskammen som är nersänkt i detta förmodat akrylkar, någon snäll själ som ev skulle kunna svara på om detta går att göra på ett glasakvarium?

Annars vet jag inte riktigt hur jag ska lösa detta till det bästa enligt akvariet på bilderna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just fått pris på ett måttbeställt kar med "nedsänkt" ytavrinning, så jag kan inte se att det är några problem. Det är däremot jätte viktigt att man har rundade hörn på nedsänkningen, annars spricker det nästan garanterat i hörnen.

Ps, om du vill kan jag skicka ett par 3d skisser på ett kar med mått 120x55x65 som har extern ytavrinningskammare och externa waveboxar som jag skissade ihop när jag hade tråkigt en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får kolla med tillverkaren vad han säger om saken!

Har haft åtskilliga mp40 men det ör ljudet som har stört mig, men tyvärr den snyggaste lösningen till detta kar!

Men den är rätt så tyst på natten, eller? Fick aldrig tummarna ur att installera nightmode på dom jag haft!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet beställt, levernas nästa fredag ;)

Rampen pacific sun - hemma.

Votech MP40 - hemma.

Rlss skummare - hemma.

Retur - hemma

Bara en låda på 50kg från drakfisken som väntar.

Byggmaterial beställt, lack beställt.

Om ca 3 veckor ska det förhoppningsvis vara igång.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...