Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by jacs,

Hej, Ibland undrar man varför man inte gör som ni skriver. Starta med ett stort men inte för stort med en gång. Iom att kompisen flyttar till flickvännen i norra Sverige så fick jag köpa hans 375L med aluram för placering i gillestugan. Allt jag har map ljus och pumpar och så skall användas till detta. Det som skall in är mina 2 clowner, blå/gul hendjävul, Bengaii mor och min gula kirurg. Samt den bottensubstratet och stenar som finns tillgängliga, kommer att behöva köpa mera sten men botten kommer bara att bli ett tunt lager så där får man se hur det går. Har ställt akvariet på möbel direkt enligt vad man kan läsa sig till. Det som skall fixas är ju helt klart framsidan…

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  2. Started by toompa,

Tänkte lägga upp mitt nya bygge här som jag precis dragit igång, men som troligen kommer ta lite tid. Blir en rumsavdelare på 410L 130x70x50 optiwhite Fick hem karet idag och det är borrat men har inte limmat skivan för överrinningen än då jag inte vet hur jag ska placera returen. Skulle vilja gömma den så mycket som möjligt o funderar på om man ska borra o sätta utblås på varsin sida av kammen. Nu är det dags att börja skissa o fundera ut hur man ska bygga en snygg möbel också

3. Started by Wassberg,

Hej på er, Startade detta rimless kar feb/mars 2013. Det har börjat stabilisera sig, men det är en bit kvar till målet. Har lagt all kringutrustning i källaren våningen under. Slänger up lite telefonbilder i väntan på en riktig kamera ... /Erik Länk till mitt förra: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26134-Wassbergs-800-L

4. Started by Atlas,

Tänkte göra ett försök med att dra upp några clowner (ocellaris). Det blir väldigt enkelt utformat till att börja med.. Ett 222L kar med syresten,värmare och ett par bitar LS och en tippad lerkruka. Slänger in lite bilder.

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  5. Started by Boerboele,

Detta är mitt andra saltkar, 222 liter stort, då mina månfiskar redan växt ur 112 liter i storlek och antal. Upptäckte att 110 cm akvarium är ganska lagom som sänggavel till en 120 cm bred säng om man vill ha lite utrymme för sladdar mm mellan vägg och akvarium. Har dessutom lite svårt att sova ibland, och tanken är att köra månljus ihop med en del flouriscerande mjukisar/skivor. Även en röd LED ska till är det tänkt, så det går att kika på nattlivet ibland. Befolkningen blir just nu 5 turbosar (blir nog fler senare), en sjöborre, 5 månfiskar, en grön kulfisk samt några eremiter som ska köpas in. Eventuellt får de två svarta percula-clownerna vara med där i, om de är snäl…

• 38 svar
    • 3,8k visningar
  6. Started by ikola,

Har nu börjat få ordning på mitt nya kar. Jag var ner till Båstad och köpte Gamekeepers akvarium. Med på resan var Jarre64 och Gordan. Vi övernattade i Krille55:s sommarstuga och hade en trevlig kväll där. Tack Krille. Karet är på 340 liter. Det känns lite lagom stort. Jag har ikväll lagt i sista påsen med levande sand så det är lite grumligt.

7. Nu blir det att uppgradera från 220 liter saltvatten till 720 liter efter 9 månader Insåg ganska fort att jag ville exapndera akvariehobbyn då jag inte kunde ha så mycket i ett 220 liters. Kommentarer mottages gärna vad man kan göra och inte göra Teknik som jag tänkte köra med blir: 2 st Maxspect Razor 160w 10000 k 2 st Jebao wp40 13000 l wave maker Grotech TEC 4 NG + Depot rack + Corall A,B,C + VitAmino M 0,5 l Tunze osmolator skummare får jag återkomma med samt returpump Sedan så tänkte jag ha kalsiumkarbonat som bottenmaterial, samt revkeramik, mycket fint Jag vill tacka Micke och Nenad från Håkanstorpszoo för all hjälp jag har fått av dom. Tack vare dom jag fick fix…

• 68 svar
    • 7,7k visningar
  8. Started by Tomtom,

Hej. Nu har mitt akvarium rullat på i 6 månader. Jag är mycket nöjd med det mesta. Men det finns vissa saker jag inte får att funka riktigt som jag vill och skulle vilja ha lite funderingar över vad som kan göras. Det blir ju lite att jag inte vill förstöra nu när det funkar men ändå. Nått kanske kan göras. Lite fakta. Storlek 100*60*60. Jag har två maxspec 120 wattare. Kör ca en deciliter biopellets. Halv deciliter kol och samma mängd fosfatremover. Skummare. Cheto alger i sumpen. Vattnet är stabila värden på ca 420-440, mg 1300-1330, karbonater 7-7,5. Använder balling. Fosfor ser ut som 0... men om man ställer ett likadant rör bredvid med bara vatten ser man lite svag…

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by backstrd,

Mitt RSM130 blev för litet så jag har bytt upp mig lite. Det blev en 65x65x65-kub som tidigare stått hos snickarn och laggeman: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?34343-nu-vet-jag-p%E5-ett-ungerf%E4r-vad-jag-k%F6pt https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?19286-Laggemans-Kubakvarium Tekniken som jag kör just nu är: Belysning - Maxspect G2 160W Skummare - Vertex Omega 150 Returpump - Sicce syncra 3.0 Streamer - Vortech MP10 Igår flyttade jag över allt levande, och efter många timmars pyssel verkar allt ha klarat sig. Det blev en hiskelig massa fraggar eftersom jag var tvungen att bryta sönder sps:erna för att få ut dom. Det hade växt…

10. Started by trini,

Håller på för fullt att försöka bygga revpeleare och möblera om i karet men har gått in i väggen lite då jag inte kommer på hur jag ska få igång min Deltec AP851 utan att ha sump och hur man på bästa vis kopplar in den utan risker för läckage osv. Om det mot förmodan skulle finnas nån här inne som bor i närheten av motala och som vet och kan få den i bruk så skulle jag vara ytters tacksam för lite hjälp.

• 1 svar
    • 655 visningar
  11. Started by PerraG,

Hej! Tänkte presentera mitt 275 liters som jag startade upp 1/10. Helt ny inom saltvatten, hade sötvatten för xx antal år sen och har funderat på salt ett tag och nu slog jag till. Teknik vid uppstart: Akvarium: 275 liter Sump: 54 liter Belysning: Maxspect Razor 160W 16000K Skummare: Deltec SC1350 Cirk: Tunze 6045 och Tunze 6045 Retur: Eheim Compact+ 2000 Osmolator: Egen Värmare: 300W Osmos: Picobello Teknik på ingång: Deltec UVC 20W Reef Angel

• 15 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Edlund,

Tjena! Har hållt på med akvarium mer lr mindre hela mitt liv och odlat en del fisk genom åren. För cirka 1 år sedan fick jag upp ögonen för salt och har fastnat helt! Började med 30 litet nano sen därefter 180 liter och nu då 720 liter med sump. Olyckligtvis kom akvariumet felborrat för 2 veckor sedan så nu e jag inne på 7:e veckan . kan skriva lite om min utrustningen och även några bilder. Så håll tillgodo tillsvidare! 720 liter 200x60x60cm 12mm optiwhite front och sidor 160 liter 100x40x40cm sump Möbel: Akvastabil Mark II Skummare: BK 250 marin Belysning: ecotech radion XR30W X3 med TIR linser Returpump: Laguna Max flow 16000 Cirkulationspumpar: tunze 6155 1st, 608…

13. Hej på er Anders i Kiruna här igen nu är det dax att bygga vidare på mitt rev här i norr. kommer dock inte hävda att det blir sveriges nordligaste då Gnarkill bor nån km norr om mig än så länge här jag bara kommit överer en burk på ca 450 liter hoppas på att hitta sump på ca 160 liter den närmaste tiden ska försöka bygga ihop en bänk i veckan så prylarna slipper stå på golvet.... skriver mer i kväll. försöker ladda upp enbild då oxå.

14. Started by Atlas,

Har satt upp ett 222L kar som är tänkt i första hand som ett fraggkar. Ska bli kul o se hur det fungerar. Har levande sand och Ls i karet för lite levande kultur.. Bilder kommer senare. Tekniken är Skummare : Deltec Mc500 Streamer : Tunze 6045 Ljuset : Maxpect Razor 160W 16.000 k Så det är inget avancerat.

• 31 svar
    • 2,4k visningar
  15. Started by byggarebob,

Efter ett längre uppehåll..då man nog tog vatten över huvudet med att börja på540L.. så har jag spånat å klurat.. Jag fick tag i ett gratis av djurmagazinet som rensade sitt lager. Omsiliconat och påbbörjat ombyggnad. Gjort lite som david här som med är från eslöv. Kör med tre 25mm genomföring i avrinningsboxen..och 1balkong på var sida. Jag tänker andvända balkongerna som förfiltrering. på Torsdag tror jag...blir de å inskaffa back to nature å klä in baksida samt sidor...även balkonger å låda ska kläs så allt ser ut som bergvägg. Fortsättning följer..............

16. Då mitt nya visade sig vara allt för litet så ska ett större byggas! Om någon skulle vilja hjälpa mig med ritning och hur avriningen ska bli till det bästa så hade det uppskattats, balkong hade nog varit snyggast men det ska ju vara öppet så enligt bilden så skulle jag velat ha samma lösning, men hur? Tanken är 100x60x55 Och det ska byggas enligt bilden va det tänkt. Fast dörrarna ska gå ända ut, antingen skutbara eller öppningsbara utåt. Möbeln kommer att byggas i 22mm mdf och lackeras samt klarlackas för bäst yta. Vet inte om jag ska bygga i glas eller löpa linan ut o bygga i akryl. Teknik vet jag inte riktigt i dagens läge, men tror jag kör vortech mp10 eller mp40 ev …

• 427 svar
    • 37k visningar
  17. Started by osby0479,

Nu blev det dax med en uppgradering på storleksfronten, då 80l blev anningen för litet efter 6 månader. Akvariet på plats Skulle väntat med bytet men i fredags skulle fru o barn iväg så jag passade på då, och tycker det blev bra framför allt tyst Sitter en tunze 9004 skummare som jag anser vara väldigt tyst, jämfört med min aquamedic turboflotor 500. Retur är en tunze 6015 med blir nog att sätta en 6025 eller 6045 där istället. Tunze nano osmolator. Samt en kina cirkulationspump inne i karet. Belysningen är en Radion XR30 på 130w o gör ett strålande jobb. Allt levande är flyttat till detta karet och mer sten ska i, samt fler koraller. Det mest tragiska är ju att jag…

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  18. I slutet av maj 2013 så köpte jag mitt första saltvattensakvarium som var ett 96L akvarium. Jag märkte tidigt att detta var en hobby jag skulle hålla på med ett tag så efter dem första 2 veckorna tyckte jag redan akvariumet var för litet. Så efter en del besparingar i några månader har jag lyckats köpa ett akvastabil 300L akvarium. När jag köpte akvariumet var det ett sötvattenskar så ingen saltvattensteknik medföljde. Under en månad så letade jag efter den tekniken jag behövde och kom undan rätt billigt då jag endast köpte begagnat. Är väldigt glad över mitt 300L då det drivs på ett studiebidrag för det mesta! Teknik: Skummare: Deltec mce600 Belysning: sfiligoi 2x250W M…

• 14 svar
    • 3,3k visningar
  19. Started by Tartaros,

Har nu fått hem det nya karet samt rengjort och provmonterat det. Karet är på 360l med en sump på 90l. Belysningen kommer att bestå av en Maxspect G2 på 170W samt 2 stycken 54W T5 rör. Nästa jobb blir att ta ner alla delar av skåpet för ommålning m.m. Därefter skall allt liv, sten m.m. från det gamla karet flyttas över till detta. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder och info under hela uppstarten. //Marcus Tack Sparrow för all hjälp med nedmonteringen och lastning!

• 50 svar
    • 5,7k visningar
  20. Started by Emil_kba,

Tänkte det va dax att presentera mitt akvarium och dess invånare! Akvariet är ett 540 liters med optiwhite framruta , 150 cm *60 cm *60 cm. Sumpen är på 160 liter, 100 cm* 40 cm* 40 cm. varav va 70 liter till osmos / vattenbyte. Borrat med 2 st 32 mm rör ner och ett 25 mm till returen. Bänken är hemmabyggd av 2 tum 4 och inklädd med 10 mm mdf som är vit målat. Benen är Ikeas köksbänksben som är justerbara. Inriktningen är korallrev med massa SPS och några få LPS längst ner. Teknik Skummare: ATB 1050 med airstar pump. 1500 L/T luft och 2000 L/T vatten, extremt tyst. Cirkulations pumpar: 3 st 6095 med 7095 controller. Returpump: Newjet 6000 L/T Belysning: 2 st 160 Watt Max…

• 35 svar
    • 5,7k visningar
  21. Started by Romland,

Tjena SG! Har inte gjort någon tråd angående mitt akvarium än men tänkte att nu var det dags! Lite info om själva utrustnignen: Akvarium är en akvastabil 275 liter + möbel och sump på 50 eller 70 liter Skummare: Grotech HEA 150s Returpump: eheim 1200 l/h Streamers: 2x Hydor korelia 2800 L/H med styrning, 1x Jeabo wp40 Doppvärmare: 300 watt eheim Osmos: AquaLight Picobello + silikat filter Invånare (idag 2013-09-19) ca 25 kilo ls, 20 kilo i akvariet och 5 i sumpen Är så dålig på namnen än så länge så be gentle^^ 1 Longsleaved Purpletip anemone 1 skivanemone Green starpolyp 1 kenyaträd Xenia pulse nån skiva några mysis (tror dom heter så?) sen är det 3 koraller till som ja…

• 35 svar
    • 3,3k visningar
  22. Started by kobbens,

En liten film på mitt kar! Tyvärr lite dålig kvalite filmat med iphone5.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Felix.W,

Startar nu en tråd på ett 600L som jag håller på att skaffa. Det kommer va lite "custom" bygge på den. Måttet på akvariet 160x55x65cm med Optiwhiteglas på framsidan och sidorna. 12mm glas Tänker beställa en Akvastabil-bänk att ställa den på. Kommer köra Herbie-overflow system och ett refugium under. Jag började med saltvatten för ett år sedan med en Dymax IQ5. Sen ett halvår uppgraderade jag till en Red sea max 130 och nu är det dags att uppgradera igen Kommer posta bilder på akvariet och tekniken så småningom. Tänker ställa lite frågor nu i början och tar gärna emot tips.

• 99 svar
    • 12,6k visningar
  24. Hej allihopa! Efter att ha läst på om saltvattensakvarium i ca 10 år så känner jag att det börjar bli dags att komma till skott. Tanken är att starta ett relativt enkelt system. Men eftersom jag av erfarenhet vet att det det är kul att experimentera med och testa tekniska prylar, olika filtreringsmetoder osv. så vill jag ha stor redundans i sumpen och möbeln för detta. Visningskaret ska måttbeställas och kommer hamna på ca 500l. För sumpen krävs det lite mer planering men då jag tänkt bygga akvariemöbeln längs vardagsrummets ena kortsida så har jag all plats jag kan tänkas behöva, sumpen kommer också måttbeställas. Systemet i stort kommer att drivas som ett barbottensyst…

25. Started by Andreas84,

Känner att planeringen och bygget av karet nu gått över till att vänta på uppstart så vi kommer att skriva och uppdatera lite här med bilder och lite vad som händer. Kommer främst att försöka inrikta oss på sps och lps, men blir även lite mjukisar med så blir väl egentligen en salig blandning av det mesta som är snyggt. Uppstarten är planerad till slutet av september då vi kommer att köpa sten osv. Karet är ett 200 liters aquael med 54 liters sump. Vattnet rinner ner i sumpen via ett 25mm hävertrör som primär och ett 32mm nödrör. Returen är 25mm. Bänken är ett hemmabygge klädd med ikeaskåp som sedan klistrats med träliknande plastfilm. Tekniken som finns nu är: 160 watt …

• 46 svar
    • 5,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.