151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej alla Saltisar, kul att vara tillbaks igen. Efter att jag lade ner mitt kar för ca 4år sedan p.g.a.av flytt och jobbet. Så har suget alltid funnits där att starta ett nytt kar igen. Nu är det verkligen dags igen, och jag har införskaffat mej ett RSM250 som skall inredas och dras igång. Är fortfarande lite velig med inriktningen med det levande som ska vara i karet. Men vi får väl se vart det slutar. Kommer jag i närheten av mitt förra kar https://www.saltvattensguiden.se/foru...354#post283354 så blir jag väldigt nöjd. Fortsättning följer samt bilder så klart. //Borg
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ska bygga sump, och såg att biltema hade plastglas 4mm. sumpen ska bara bli ca 55x45x40 men skummarfack, bubbelfälla och retur. är detta ett bra alternativ? Vad limmar jag med? Blir enormt tacksam för svar. M v h robin
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Då har man fått återfall efter ca 1 år utan ett saltvattensakvarium. Suget blev för stort så nu har man varit och införskaffat sig ett nytt akvarium. Nu blev det dock lite mindre. Ska köra en kub med måtten 60X60X60 med optiwhiteglas med en sump på ca 100L. Akvariet är beställt och hämtat och bänken snart färdig så man kan dra igång. Den ända teknik som är skaffad är Jebao returpump och sen har jag även nu fått hem all PVC och genomföringar. Har målat bakglaset svart och även monterat 2 datafläktar i skåpet så de blir lite cirkulation där inne. Kommer uppdatera vartefter det händer grejjer!! Mvh Micke
-
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Så var det dags att ge sig in i saltvattensakvarium är tanken. :-) Jag har precis gjort läckage inspektion av karet. Det verkar hålla tätt med sötvatten iaf. Alltid en början. Man vill ju inte ha en halvkubik vatten på golvet. Just för tillfället håller jag på o kollar över vilket ljus jag behöver. Eftersom ekonomin styr över hela projektet kommer jag försöka hitta DIY eller begagnad lösningar. Skynda långsamt helt enkelt, och sen är det ju alltid kul att bygga saker. Det som är den roligaste utmaning, att hitta egna lösningar. Om någon där ute har roliga och bra billiga lösningar på all möjlig teknik är jag alltid intresserad av att diskutera och spåna. :-) Mitt kar är …
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Karet Min 500 burk har varit igång några år och ändrat utseende och utrustning med tiden, men jag har inte riktigt haft någon tråd om den(med undantag för lite krafsande i bloggen). Jag tänkte dock vänta med bilder på hela burken tills den börjar återfå önskvärd form o färg, den har gått på sparlåga ett tag nu o ser ut därefter. Får väl även lägga in lite teknik o konstruktion vartefter Karet byggdes ursprungligen som SPS burk men jag har lite varierande arter i den... Nu är tanken att utrota cyano och glasrosor som hittat in i burken för att sedan se vartåt det bär iväg. Teknik Belysningen består av en 120w led med fast ljus och två 165w med wifi controller, samtliga är…
-
Igång med uppstarten av nya karet efter flytten. Tar sin tid att fylla på med osmosvatten, men kommer nog bli fyllt idag och fyllas på med Red Seas levande sand. Börjar enkelt under uppstart för att avancera under tiden som karet mognar. Jag har haft ett mindre kar tidigare dock väldigt low tech och utan sump, känner mig fortfarande som nybörjare. Så kommer bli en spännande resa Akvarium: Deltec 360l Sump: c:a 75l Belysning: Razor 180w 15000k Ato: Tunze 3155 Returpump: Skummare Salt: Red Seas Pro
-
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Tänkte presentera mitt nya kar dom är ett juwel rio på 180 liter. Belysningen i karet skall maxspect razor 160 stå för. Cirkulationen görs av en tunze 6015 och en 6020 och skummare kör jag på med min Aqua medic turboflotor 500, jag får se om det fungerar eller om jag får byta upp mig till större. Nu ännu har jag blandat saltvatten samt gjort scapen jag blev för en gångs skull ganska nöjd. Jag slänger in lite bilder
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla akvarister där ute. Tänkte berätta lite om mitt nya projekt som jag i första hand inte tänkt stressa ihop fast det är ju alltid kul när det händer saker. Har nyligen fått hem ett Reefer 450 som jag tänkt uppgradera. Ett underbart system från Red Sea och även om det lär dröja lite till systemet rullar så är det ögongodis för mig. Vill naturligtvis köpa allt på en gång men smakar det så kostar det så jag investerar lite i taget med start utav ett komplett akvarium med kabinett och sump. Systemet skall styras av en Apex Aqua Controller från Neptune Systems som jag hoppas dyka upp snart. Beställde den dyrare lab-varianten, en breakout-box, en WXM-modul för att kunna …
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Äntligen är det snart dax att dra igång igen efter ett uppehåll på fem år! Fick tyvärr lägga ner mitt gamla kar pga seperation för fem år sedan pga att det var för stort när det blev flytt från hus till lägenhet! Blev räkor istället och galen som man är så gick man ut stort på det, sitter idag på en jävla massa sötvattensräkor och i dom finare valörerna, Kingkong, redruby, bluebolt, har tyvärr aldrig lagt energi på att sälja men det kommer kanske. Men nu är det dags igen och har beställt ett RSM 500, tyvärr så har dom leverans problem så jag får vänta ca fem veckor på det! (min vanliga tur) Kommer köra hela Red sea programet i tillsatser dom har för att jag är nyfike…
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag kunde inte riktigt släppa det, har en del godbitar kvar som jag inte vill göra mig av med och blev lite sugen igen. Har bytt ut min övre sump mot ett nytt kar, tanken är att jag ska återanvända apex och automatvattenbytet från mitt stora till att bygga ett kar som sköter sig i princip själv och håller ca,mg o kh på vettiga nivåer genom stora o automatiska vattenbyten varje dygn. Fick hem karet idag och har börjat fylla på vatten. Ursäkta röran, jag bygger om
-
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tänkte slänga upp en tråd om min 275 kub som jag haft sen i slutet på sommaren.. Tekniken just nu: Ljus: 250w mh och 4x24w T5 Skummare: Mce600 Pumpar 3x Tunze 6015 Nån fishstreet uvc Fishstreet Vattenpåfyllare
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Alla? står nu och ska köpa ett nytt kar , peninsula 500. Kan ni komma med bra förslag på bra skummare och belysning ? Funderar på maxspect rsx Ska ha lpser men kommer nog in sps åxå tids nig också , bomba mig görna?
-
Som nybörjare inom salt är man lite feg att ge sig till känna har jag märkt, är rädd för vad andra ska tycka om alla knäppa saker man säkert gör och alla fråååågor som man ställer men samtidigt är det ju kul att ha sin väg från scratch till stegvis bättre och även förändringar man gör med tiden samlade på ett ställe, som en tråd här Så här börjar det. Hämtar karet, fyra timmars resa, tidig fm kl 9. Det tog sin tid att plocka ner allting eftersom jag köpte karet med all incluse, fyllde en 3,5 ton skåpbil. Hemma igen mot kvällen, nu blir det stressigt, LS ska sköljas av, ja allt saltvatten som var i karet har fått följa med hem, fiskar ska ner i tillfällig burk. Osmos …
-
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Efter många om och men så är man tillbaka igen. Den här gången blir det ingen som helst stress så det får ta den tid det tar innan det kommer igång. Mitt val denna gång föll på ett red sea Reefer 170.. Ska bli intressant med sump igen.. Idag kom karet, men det är dock det enda jag har just nu, belysning blir nån LED, förmodligen Kina.. Skummare blir nog nån bubble magus.. Vi får se vart det leder. Uppdaterar när det händer nåt nytt.
-
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej vi är nygamla saltisar, sålde mitt 600L för ca 8-9 år sedan, och glömde bort allt man kunde.. Men nu har vi köpt och startat ett nytt RSM250, och har lite funderingar.. Vi tycker det låter väldigt högt från pumpar och fläktar, och pumparna verkar lite överdimensionerade, den vänstra (den kraftiga) verkar det inte spela nån roll hur man riktar, den blåser runt sanden och fiskarna (4 clowner och en gul kirurg) verkar ha de lite stormigt.. De håller sig helst i hörnet bakom den högra pumpen.. Kan man göra nåt? Undrar dessutom om pumparna kan ha nåt att göra med den kraftiga avdunstningen? 1 till 2 10L hinkar i veckan är inte det mycket? Vi har också fått mycket gröna alg…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag håller på att bygga om mitt gamla söt till salt. Det kommer att bli ett kar "sump" i bakre delen av akvariet. Jag har beställt glas, liknande bakstycket på aqua medics kar, som jag ska fästa med silikon. Jag har beställt "död"fossilerad korallsten, några platta döda revstenar, sand, salt, 2 tunze streamers och lite annat smått och gott för en bråkdel av av det kostar här hemma. Nu står stenen och "mognar" i en 30 liters jäshink med saltvatten, doppvärmare, lite aktivt kol och en streamer. Så nu börjar en låååååååååång väntan, har jag förstått. Är det någon annan som har erfarenhet av sten som inte kommer från havet utan är bruten i fossilerade rev? Är det någon som…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
För snart två år sedan skaffade jag mig mitt första saltkar. Målet var ett någorlunda enkelt och underhållsfritt kar med DSB och makroalger som främsta näringsexport. Det gick ganska bra, hade lite problem med cyano en gång och även vitaprick, men inget katastrofalt. I våras kände jag dock att det var många saker som jag hade velat göra annorlunda, var inte nöjd med scapen, vissa fiskar och hade fått otroligt många vermetid snails. Sålde vissa fiskar, kastade ut all sten och ersatte med annan som hade varit igång i ett annat kar ett antal månader. Tyvärr åkte jag på ett sjukdomsutbrott kort därefter vilket resulterade i att dom få fiskar jag hade kvar inte klarade sig och…
-
Hade egentligen inte tänkt att göra en tråd om det här karet, men va fan, det är ju lite roligt oxå.... Har haft ett antal års uppehåll från hobbyn nu, pga resande jobb och skilsmässa, men nu klarar jag inte av det längre, utan har dragit igång ett litet kar som tanken är att ska vara väldigt low-maintenance. Mjukisar, nån lps och på sin höjd nån monti. Sen brukar ju det kunna urarta rätt fort om jag känner mig själv, men det är i alla fall tanken... Ett Red Sea Reefer 200XL hittade jag beggat, och det passar kanon. Bubble Magus Curve 5 skummare (lite stor egentligen. Ligger aningen under miniminivån på vatten i specen då den står i sumpen, me…
-
Hej! Jag och min sambo startade ett 250l för ca 10 år sen men pga sjukdom i familjen lades det ner efter ett par år. Startade upp det igen för ca 6 månader sen men det är ett gammal red sea som känns trångt och svårjobbat så nu har vi beställt ett nytt S Max 500. Är mitt uppe i planeringsstadiet och tar gärna emot tips och delade erfarenheter om någon har/haft samma akvarium. Har inte fått något leveransdatum ännu men kommer att uppdatera tråden kontinuerligt längs vägen. Målet är ett blandat kar med lite/lagom med fisk och mer koraller, är väldigt sugna på att försöka oss på sps. Har beställt levande sand och marco rocks som vi kommer göra en scap…
-
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Börjar efter 5 månader redan känna att de 128 literna är lite för litet. Är precis i startgroparna för en renovering av vårt kök och vardagsrum, och då i samma veva planeras lite utrymme för en större burk. Siktet är inställt på nånstans runt 300l ca. Första steget nu är att klura på vad jag är ute efter. Tankebanorna går mellan ett percula/deltec vs vanligt helglasburk med sump o bygga en möbel. Vet inte om man "begränsas" mycket ifall valet går på ett av de "färdiga" alternativen eller inte. De känns dock jäkligt genomtänkta. Tidsperspektivet på att få igång det nya ligger väl nånstans runt maj/juni. Skattepengarna kan ju få hjälpa till o finansiera bygget Nåväl, nå…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjena! Tänkte lägga upp mitt nystartade akvarium här på forumet för er att följa och för att ta emot tips och få lite vägledning.
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej alla likasinnade. Då mitt kar nu varit igång sedan September förra året är det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestämde sig för ett par år sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. Då lades hobbyn ner ett tag men nu är det alltså dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-) Helbild på "algsoppan". Karet är ett 550 liters med en sump på ynka 40 liter. Jag har själv borrat 3 hål i akvariet och byggt en avrinningslåda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag måste säga att det funkar över förväntan. Sväljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor) Alla del…
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
I september startade jag ett 49-liters. Mitt första salt. (Kimpos nano) Men som typ alla här vet är det få som stannar länge vid ett litet kar, och så var det även för mig. I mitten av december började tankar och planering gå mot ett större. Tittade från början på ett Red sea max s400. Smidigt när allt ingår, tänkte jag som aldrig sett en skummare live. Efter lite tips och råd från Robin på CoralCove blev det istället ett Reefer 350. Strax efter att allt var beställt och klart ändrade jag mig. Bytte plats för vart det skulle stå och fick plötsligt plats med ett större. Robin ska ha en eloge för sitt tålamod med jobbiga kunder (typ jag) och ett stort tack för all…
-
Hej på er det var ett tag sedan jag var aktiv här. Det kom ett husbyte med tillhörande renovering i vägen för hobbyn, men nu börjar det bli klart så tiden och sugen finns igen för ett akvarie och en lång tråkig vinter är på ingång. Det blev ett begagnat red sea 170 den här gången dels på grund av platsskäl men även för att det är träbjäklag i det här huset. Tanken med det här akvariet är att hålla det enkelt, iallafall till att börja med så får det ta form ordentligt. Kommer att ha mestadels koraller som böljar med vattenrörelsen och några enkla fiskar. Har varit här inne och läst lite då och då och hobbyn har utvecklats en del verkar det som men grunderna är desamma…
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej nu är det min tur att skapa en tråd är på guiden. Hade tidigare ett akvarium inom skolan som jag hade som ett gymnasiearbete men nu är det här helt mitt egna och det kommer bli en rolig utveckling och resa! Teknik: Red Sea Reefer 170 Kessil A360WE med specral controller Deltec SC 1351 Vortech MP10 qd Jecod Dcs 5000 Reefdoser EVO 4 Aquael doppvärmare med T controller Twin 10 kg Red Sea reefbase pink sand och ca 18 kg Macrorocks från Företagsakvarium. Håller just nu på med Red Seas Reef Mature Pro kit så jag får vänta ett tag tills bakterierna har satt in sig helt innan det blir lite koraller och fi…
-
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-