151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Titeln kanske låter konstig! Men jag skulle vilja ha lite hjälp att återuppliva mitt kar och där med mitt intresse för saltvatten annars blir det nedläggning tyvärr. Det är så här att jag har sedan begynnelsen kört med "Djup sandbotten"-versionen för att slippa dammsuga botten som "skulle" underlätta hobbyn då djuren i sanden skulle städa den åt mig. Allt har gått smärtfritt i 5-6 år fram tills nu. Orsaken till mega algtillväxt på senare tid kan ha med att göra att jag köpte en kirurg. Jag har totalt 3fiskar på 550L. Levande sten består av uppskattningsvis 40kg++. Jag har märkt avsaknad av små liv i stenarna. Inga sjöstjärnor alls, knappt några podds eller borstmask…
-
-
- 5 svar
- 947 visningar
-
-
Hej! Tänkte dela med mig av lite bilder från mitt bygge. Akvariet har varit igång sedan januari men jag delar med mig av bilder från början oavsett. Jag köpte ett akvarium med måtten 100x60x50 begagnat. Jag hade sedan innan det Lido 200 som jag hade överrinningsbox till som jag inte var helt nöjd med. Målet med nya akvariet var att få till en ljudlös och pålitlig överrinning. Hos en bekant hittade jag dessutom en gammal bakgrund som jag tyckte skulle passa bra i akvariet. Bänk fick jag också bygga. Här kommer några bilder.. Detta började jag med. Som avrinning valde jag ett beananimal med c2c överri…
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej jag startade upp mitt kar för ca 2,5 månader sedan. Och då köpte jag väl inkörd levande sten. Och köpte oxå levande sand och bakterie kultur. Och jag har nu ca 50kg levande sten 15 mindre fiskar 3 räkor och en massa Sniglar och erimiter. Och 2 anemoner en är ca 20cm stor och den andra är ca 45cm stor. Och jag har nu hafft Bra värden sedan uppstart har endast fått lite kisel alger på sanden. Men det som jag tycker är skoj är att mina 3 räkor äter från handen:-) Det är en putsar räka en peppar mints räka och en eld räka.
-
Hej! Efter att mitt RSR250 brakat ihop så valde jag efter många om och men att sätta ett liknande kar på samma ställe. Valet föll på Nyos 300 slimline. Hade gärna haft proline bänken med karet nedsänkt i men det fick tyvärr inte plats. Det levande fick gå i en regnvattentunna medan det gamla karet plockades ner och det nya sattes på plats. Allt ser ut att ha klarat sig fint. Uppskattar verkligen att slippa avrinningsbox i karet! I övrigt känns Nyos väldigt likt Red Sea i kvalitet. Förutom att jag har en förhoppning om att detta håller tätt 😀 Familjen är glada för att publikfavoriten valentini har fått flytta upp från käll…
-
-
- 5 svar
- 392 visningar
-
-
Sådär, då var jag äntligen igång ordentligt med allting Har skapat osmosvatten i ett par dagar och igår blandades saltet i. Idag har 20 kg levande sand lagts i samt lite levande stenar. Imorgon ska jag nog lägga över lite mer levande sten från mitt andra mindre akvarium.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla! Jag har hållit på länge med sötvatten och vill nu börja med salt. Jag har ett Juwel Lido 200 kar som jag vill använda som passar in bra i vardagsrummet och som jag redan har. Har tänkt att ha kvar innerfiltret som sitter original. Jag har bytt ut pumpen till en som pumpar 1000l/h, Vad skulle ni köra med för filtrering i boxen? Utöver det så ska jag köpa: Eheim skim Marine 300 Eheim reeflexuv +e500 uv-steriliser sen nån bra lampa och ta bort locket på akvariumet. Tips på bra lampa? Finns så mycket att välja på. Tacksam för alla tips på vägen mot mitt saltvatten kar 😃
-
- 5 svar
- 570 visningar
-
-
Hej! Tänkte att en projekttrådär passade för att hålla koll på allt och få råd och tips! Jag och min sambo har bestämt oss att skaffa saltvatten! Jag har själv haft salt för många(10+) år sedan mellan 50 och 500 liter och efter att vi införskaffade oss en liten kub på 80 liter, så känner vi att det är dags för något "riktigt". Systemet kommer bestå av: * 230liter helglas akvarium * Bean animal overflow * Runt 100 liter sump med stort refugium * DIY leds ca 250W arduinostyrd * Arduinostyrd teknik, så som pH probes, vattenbyten, tidvattensflöden, vind, (möjligtvis regn), * Tritionmetoden kommer köras…
-
Efter en tids frånvaro och diverse andra projekt med renoveringar i huset så är det åter på gång med ett nytt akvarium. Bilder kommer efterhand men allt står på plats och är just nu fyllt med vatten och salt. Väntar dock hem en elektriker för att flytta ut en sepparat grupp till endast karet som skall ligga utanför Jordfelsbrytaren anledningen är att jag vill att karet skall rulla på även om allt annat skulle gå ner om ett annat jordfel skulle uppstå i huset. Kanske inte den bästa lösningen men då man har ett antal tusenlappar i levande i karet så vore det tråkigt om det skulle gå förlorat. Som sagt är det ett Max-S 400 i färgen vit som har flyttat in hos oss. Uppdat…
-
- 5 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej på er igen, För ett drygt år sedan la jag ner mitt senaste saltkar efter en tid av av olyckor, samt vattenbekymmer, som visade sig bero på felaktiga saltmätningar, och en gradvis ökning av saliniteten till dödahavsnivåer. När jag väl fångade detta, så var allt så långt gånget, och min lust nertryckt i skorna...så jag sålde allt och köpte ett annat, lite mindre kar, och hinkade i Malawi... Allt väl på den fronten, de lever och frodas, leker och ynglar av sig, men ändå känns det i jämförelse ganska trist jämfört med det allra simplaste av saltkar, så nu, mot bättre vetande, vill jag tillbaka... Jag har då ett 180 liters Eheim…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej mitt namn är Luis bor i Lysekil tillsammans med min sambo och våra 4 kaniner 2 hundar Kort historia Mitt intresse startade med ett 54 liters som jag fick utav min väns mamma och ett par eldbukssalamandrar i 10 års åldern. Lång historia kort så fick jag lurat på farsan att hänga med på denna hobbyn som i sin tur fick min äldre bror att hitta ett intresse för diskus. Kort där efter så svalna mitt intresse men mina brors o farsa fortsatte så det har funnits i min närheten genom åren. För ca 8 månader sedan började planerna för hur min/våran första lägenhet skulle se ut och då slog det mig att ett akvarium är ju nästan ett måste! Min storebror hade under…
-
Tjena mitt första inlägg här , är helt ny inom saltvatten, men många år med sött. Har väntat i 4 år på att bestämma mig och så blev det köpte ett Redsea reefer 350 : CtliteG4 Led : Yourchoice Aquatics Dc13 : 2 st newwave pumpar : 1 returpump av något slag Kommer byta ut vissa saker med tiden , ingen billig hobby Har varit igång lite mer än 2 månader , och ser fram emot många år till . Första bilden. Och går dagens bild. Återkommer med mer uppdatering när det kommer något nytt. .
-
-
- 4 svar
- 696 visningar
-
-
Till våren kommer ett nytt projekt att startas upp av mig efter flytt mer info kommer. Lutar åt italien kar igen eller en kub runt 4-500l vi får se !! Lite sugen på detta : Elos 160s marine med 2 st Planet Pro armaturer, E-vision. Med vänlig hälsning,
-
- 4 svar
- 894 visningar
-
-
Funderar på att köpa ett reefer 250 , så nu undrar jag hur nöjda ni är med erat. Fördelar och nackdelar Om det är värt pengarna. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
åter efter många år då jag endast haft salt på bordet, började om med sötvatten då jag inte kunnat ha burk på många år pga jobb mm. men det tog faktiskt flera månader innan det blev en saltburk igen. uppstarten blev inte som tänkt och det blev många nya saker på vägen, bla så har jag aldrig startat en saltburk förr utan RO, men flera har gjort det med Luleås vatten och det har gått bra och man ska inte dö nyfiken så sagt och gjort. -jag har inte haft såhär mycket gröna alger förr, det skall sägas men jag har fått bukt med nitratet som det ser ut nu då det ständigt sjunker och Benny The Blenny ser ut som ett hängsbukssvin som jobbar övertid så dom gröna tr…
-
-
- 4 svar
- 653 visningar
-
-
Hur mycket ATO vattenpåfyllning går det åt på era kar per dygn, mitt tar 2 liter, det känns lite mycket? Har en yta på 110 x 50 öppet inget skydd över.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har varit medlem länge nu och tänkte för första gången dela med mig av mitt kar, så här kommer lite bilder! (Några 2013-06 och de flesta nya nu ifrån Januari) Kommentera och fråga gärna:) http://imgur.com/a/0NqID /Dazz
-
- 4 svar
- 797 visningar
-
-
Nu har jag tagit steget från 240 till 450 liter. Insåg att alla fiskar jag ville ha var för stora för mitt 240 kar. Har köpt ett Juwel 450 Rio som jag skall anpassa till saltvatten. Behöver lite tips om belysning. Till mitt 240 har jag kört med Dsuny programmerbara LED ramp. Jag är Jättenöjd med den rampen men misstänker att den är för liten (2x60 cm) för mitt nya kar. Vad har ni för tips och råd. Kommer mest att ha LPS och några få SPS i karet. Söker en budget lösning så här i början.
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
OBS! Titeln är vilseledande, här är det supersalt! Här följer min planeringstråd inför nästa projektet: Jag var tvungen att göra mig av med min gamla burk i och med flytt för ett tag sedan, dels för att jag inte hade tid för den gamla burken och dels för att jag inte hade plats för den i den nya lyan.. Nu börjar det roliga än en gång! Min tanke är som följande: Akvariet: 120cm långt, 35-40cm högt och 45 & 55cm djupt. Jag avser att ha framrutan i en vinkel så att refraktionen sker så att man ser ner i burken rätt framifrån. Burken kommer att vara djupare i basen än på toppen. Självklart så blir det Optiwhite;) Bänken: HÖG! Så hög som bara möjligt, så att man får in en …
-
- 4 svar
- 836 visningar
-
-
En bild på nya karet. Ska införskaffa mera koraller och fisk. lite för tomt ännu.
-
- 4 svar
- 965 visningar
-
-
Skulle gärna vilja introducera sjöhästar i mitt knappkar mått 100x80x30. Tror ni det skulle funka. Är ju inte så högt men nån liten art kanske
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller missar jag ngt? Beror det…
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla Saltisar, kul att vara tillbaks igen. Efter att jag lade ner mitt kar för ca 4år sedan p.g.a.av flytt och jobbet. Så har suget alltid funnits där att starta ett nytt kar igen. Nu är det verkligen dags igen, och jag har införskaffat mej ett RSM250 som skall inredas och dras igång. Är fortfarande lite velig med inriktningen med det levande som ska vara i karet. Men vi får väl se vart det slutar. Kommer jag i närheten av mitt förra kar https://www.saltvattensguiden.se/foru...354#post283354 så blir jag väldigt nöjd. Fortsättning följer samt bilder så klart. //Borg
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag har jobbat på mitt nya saltvattensakvarium som jag fick för ett par månader sedan men det är bara nyligen som jag fått in sand och vatten samt genom cyklat akvariet. Köpte tidigare idag både copepoder ampipoder och mycket annat som kommer bosätta sig i min djupa sand bädd som nu är lite över 10 cm djup dock kan jag inte ladda upp den senaste bilden pågrund av filstorleken jag köpte även till ett antal sniglar dock inga fiskar än så länge dock planerar jag att köpa in hermitkrabbor. Jag kommer inte ha några koraller utan enbart sten sand och macro alger som tex caluerpa dock skulle jag vilja på tag på marint sjögräs vilket lär vara både dyrt och…
-
- 4 svar
- 522 visningar
-
-
Lägger ut en tråd på kontorsburken, eftersom alla företag med lite självaktning har ett saltvattensakvarium så kände jag att det måste ju även finnas på mitt kontor.. Akvarium 620L, closed loop system med två Deltec AFP pumpar (intervall), 9000L returpump, coast to coast ytavrinning, sump 300L. Belysning Razor 300W Skummare Deltec SC1455 Lite bilder, nästa gång ska jag nog göra rent rutan före jag fotar..
-
- 4 svar
- 872 visningar
-
-
Hej! Då var man tillbaka i den salta världen igen efter flytt, och ett besök i den söta motsvarigheten. Det tilltänkta karet som ska användas är ett Juwel Vision 450l. Det simmar just nu 20st L-046 som ska få flytta till ett något mindre boende :-)
-
- 4 svar
- 947 visningar
-