Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Drake,

Äntligen är mitt nya akvarium igång! Ser inte så mycket ut för världen ännu men snart kommer det i lite mer grejer. Jag startade en liten 30-liters burk för nästan exakt ett halvår sedan för att lära mig lite innan jag vågade mig på ett större. Hade ju salt på 90-talet men det var ju lite skillnad på utrustning då! Nu fick jag faktiskt några sps:er att växa i min pytte-burk och då kände jag att det var dags att ta steget fullt ut. Akvariet är ett ombyggt Akvastabil Move 360 med ett hoppskydd från D&D och en sump på 90 liter. Har ritat och printat en hel del grejer som överrinningskammar, baffelhållare etc. En 3d-skrivare är ju guld värd i den…

2. Started by ronny h,

Hej, Har nu bytt ut mitt gamla 720 liters akvarium, som jag köpte begagnat för över 25 år sen, till ett 720 lites Akva Stabil 720 Move. Har satt upp kabelkanaler på baksidan av akvariet, i dessa ligger alla grendosor, transformatorer och kablar. Har installerat ny sump, nitrat reaktor, calcium reaktor, rowaphos reaktor, kalkwasser reaktor mm. I högra skåpet har jag en ups, apex datorn, router som sköter wiffi mm. Ups'en går bara till returpumpen, apex, routern och nitrat reaktorns matning. Till höger om akvariet har jag en byrå med Alkatronic och Mastertronic. Det var mer än lite jobbigt att flytta alla korallerna från det gamla 720 liters a…

3. Started by DSB,

Akvariet har stått och " puttrar " i ca 9 månader med skummare och refugium igång och ett fåtal koraller. Har nu bestämt mig för att köra en variant av Ecosystem Aquarium methhod. Har precis tillverkat en sump enligt metodens förslag, en avdelning med miracle mud, men istället för bio bollar har jag levande sten. Lyset kommer jag att köra 24/7 över slumpen. Det kommer också att köras skummarlöst. Skickat från min SM-A510F via Tapatalk

4. Mitt juwel lido 200 har blivit alldeles för trångt. Nu ska jag bygga mig ett större och behöver lite tips och hjälp av er. Bänken jag har tänk använda mig av är akvastabil mark II i vit som är 130 cm lång 50 bred och 79 cm hög måtten på karet jag hade tänkt mig är 130 långt 50 djup och 60 hög som borde bli ca 390 liter. därför jag väljer dessa mått är för att det ska vara placerat i hemmet där jag och min sambo är överrens. Tekniken: Har tänkt mig är att flytta över min pacific sun Triton r2 175 Watt och köpa mig en till likadan och köra dubbla. Ska göra mina 2 st vortechpumpar mp 10 och se om det räcker i annat fall skaffa en till pump. sen har jag eheims största uvc som…

• 6 svar
    • 899 visningar
  5. Started by jonasroman,

Hej. Lite sugen på att byta till ett penninsula. Alltid varit så fascinerad av den typen av scape. Isåfall mkt sparsamt. En pelare i mitten med space runt om. waterbox penninsula 6025 ser trevligt ut. Har WB nu som jag säljer isåfall. Nöjd med dom. Bra kvalitet. tankar ? Erfarenheter? Hur gör man snyggast med belysning ? har en Kessil ap9x. En till sådan räcker.

• Gilla
    • 5 svar
    • 898 visningar
  6. Started by JohnL,

Hej, Efter att ha sett alla fina akvarier här på SG blev jag sugen på och köra en nystart, så för ca 6 månader sen köpte jag ett Aqua Medic Armatus 400 Lagoon på Aquariatech för att köra LPS och "Softisar" - det blev inte så utan hamnade i SPS träsket istället 🙂 Akvariet är fortfarande under inkörning - Coraroc-sten är ca 4 månader nu och det börjar komma kalkalger. Skriver mer sen men laddar upp lite bilder

• Gilla
    • 8 svar
    • 898 visningar
  7. Jahapp, då går man i osunda tankar att skaffa ett Saltvattens akvarium igen. Hade ju börjat samla prylar för att bygga en rumsavskiljare i förra lägenheten men när det sket sig med tjejen såldes allt vad akvarium hette och jag flyttade till en lägenhet där jag inte alls trivdes. Så några akvarium blev det inte där, knappt några möbler heller om jag ska vara ärlig. Men nu hyr jag ett rum av en polare som tycker det är roligt att jag har ett akvarium så länge han slipper sköta det och bara kan titta på det. Så jag är nöjd med att få ha det i vardagsrummet. Nu är det ett sötvattenskar där på 100x100x50cm som jag i så fall kommer sälja och köpa ett nytt 120x80x60cm(BxDxH)(57…

• 3 svar
    • 889 visningar
  8. Started by Curtus,

Längesedan jag startade någon tråd här på guiden. Har väl aldrig riktigt lämnat guiden men bara inte varit aktiv på väldigt länge. Nu håller jag på och sätter upp ett nytt projekt hemma och tänkte att jag skulle dra igång en byggtråd, väldigt kul för ens egen del om inte annat att kunna gå tillbaka och titta. Under alla tidigare akvarier som jag haft hemma så har man alltid haft viljan att få igång dem så fort som möjligt och det har i sin tur gjort att man tummat lite på t.ex. utrustning. Man vill egentligen ha en viss modell av något men ekonomin tillåter det inte eller så snålar man bara så man tar något annat istället bara för att spara några kronor l…

• Gilla
    • 5 svar
    • 886 visningar
  9. Started by saltishenke,

Till våren kommer ett nytt projekt att startas upp av mig efter flytt mer info kommer. Lutar åt italien kar igen eller en kub runt 4-500l vi får se !! Lite sugen på detta : Elos 160s marine med 2 st Planet Pro armaturer, E-vision. Med vänlig hälsning,

10. Sist jag återkom var då jag återuppbyggde mitt 420 liters efter flytt. Nu är det dags igen att trilla tillbaka in på detta forum jag tillbringat mången timmar med för många år sedan. @wrang, är du fortfarande vid liv? Mitt 420, 140x53x60, fick en läcka (inga skador på varken hus eller levande som tur var, än så länge) och då jag funderat på en uppgradering under längre tid till ett 160x60x60 så kändes det som att det var dags, typ. Sagt och gjort så tömdes det gamla karet raskt och skänktes bort via FB, nytt beställdes (160x60x60 i 12mm utan mittenstag) och installerades på plats av Akvarielagrets Christer och huserande glasmästare igår söndag. …

• 0 svar
    • 872 visningar
  11. Hej ! Står inför ett dilemma. Vill köpa ett större akvarium. Har just nu bara ett 80 liters. Undrar vad som är bättre: Ett akvastabil 530l akvarium med tillbehör såsom sand och teknik eller red sea reefer 250 med tillbehör och en fisk? Vet ej vad jag ska ta, snälla hjälp!

• 9 svar
    • 867 visningar
  12. Started by johannes.k,

Lägger ut en tråd på kontorsburken, eftersom alla företag med lite självaktning har ett saltvattensakvarium så kände jag att det måste ju även finnas på mitt kontor.. Akvarium 620L, closed loop system med två Deltec AFP pumpar (intervall), 9000L returpump, coast to coast ytavrinning, sump 300L. Belysning Razor 300W Skummare Deltec SC1455 Lite bilder, nästa gång ska jag nog göra rent rutan före jag fotar..

• 4 svar
    • 866 visningar
  13. Started by pegekin,

hur stor procentdel vatten bör man spara när byter akvarium,skall byta från 360l till ett 500l?

• 3 svar
    • 856 visningar
  14. Jag skulle bara köra en kub på 216L lovade jag mig själv och sambon när jag drog igång igen. Men efter några månader vart abstinensen för hög. Så det var bara åka och beställa ett nytt. Tog inte i så mycket för att allt skulle vara lugnt hemma . Blev ett på 432L med måtten 120X60X60 med sump 90X45X45. 3sidor OW på visningskaret. Flyttade över all teknik från det gamla och sen kompletterade jag med 2 st Prime HD till. Drog igång det i Juni nu i somras och det flöt på bra till en början, men sen det blev ett prickutbrott så jag förlorade 13 fisk. 3 klarade sig. Körde dubbla UVC och matade på ordentligt under en period så nu verkar allt frid och fröjd.

• Gilla
    • 2 svar
    • 845 visningar
  15. Started by j sjögren,

Tänkte det var dax att lägga upp några bilder på dagen inköp samt en lite bild på min chili.

• 0 svar
    • 834 visningar
  16. OBS! Titeln är vilseledande, här är det supersalt! Här följer min planeringstråd inför nästa projektet: Jag var tvungen att göra mig av med min gamla burk i och med flytt för ett tag sedan, dels för att jag inte hade tid för den gamla burken och dels för att jag inte hade plats för den i den nya lyan.. Nu börjar det roliga än en gång! Min tanke är som följande: Akvariet: 120cm långt, 35-40cm högt och 45 & 55cm djupt. Jag avser att ha framrutan i en vinkel så att refraktionen sker så att man ser ner i burken rätt framifrån. Burken kommer att vara djupare i basen än på toppen. Självklart så blir det Optiwhite;) Bänken: HÖG! Så hög som bara möjligt, så att man får in en …

• 4 svar
    • 830 visningar
  17. Started by DanneI,

Tyvärr ingen vidare skärpa vid filmning med denna systemkamera. http://youtu.be/n63XxwdKVS4 //Danne

• 2 svar
    • 828 visningar
  18. Started by pettzon,

Allt levande är sålt men den mesta tekniken användes för att starta upp igen i nya bostaden. Tillsatte levande sand och första bakterierna igår, resultatet är grått vatten. Nästa steg blir att börja dosera vodka 1ml/dygn och slänga i chaetomorpha i sumpen. Sedan är väl planen att jaga anemon och sps i 08 området. Har tänkt att inte direkt göra några vattenbyten utan dosera red sea abc+ dagligen med en automatisk fiskmatare i returfacket och köra kalciumhydroxid i ato:n. Har även en ledig kanal på doserpumpen ifall jag skulle behöva korrigera något.

• 1 svar
    • 825 visningar
  19. Nu har jag då äntligen fått mitt 200 liters på plats och håller på att fylla karet med vatten samt flytta över allt från mitt 90 liters. Det simmar tre chromisar och de verkar trivas, för de käkar upp all artemia jag slänger i. Min fråga är nu hur många lysrör ska jag ha? Jag har 39 watts t5or i mängder. 14000K samt coral blue. Just nu så har jag 2 av varje över akvariet som är 50 högt samt 40 brett. Ska jag utöka med 1 av varje, eller fler?

• 6 svar
    • 825 visningar
  20. Started by LuisReca,

Hej mitt namn är Luis bor i Lysekil tillsammans med min sambo och våra 4 kaniner 2 hundar Kort historia Mitt intresse startade med ett 54 liters som jag fick utav min väns mamma och ett par eldbukssalamandrar i 10 års åldern. Lång historia kort så fick jag lurat på farsan att hänga med på denna hobbyn som i sin tur fick min äldre bror att hitta ett intresse för diskus. Kort där efter så svalna mitt intresse men mina brors o farsa fortsatte så det har funnits i min närheten genom åren. För ca 8 månader sedan började planerna för hur min/våran första lägenhet skulle se ut och då slog det mig att ett akvarium är ju nästan ett måste! Min storebror hade under…

21. Started by Nagg,

håller precis på att testa mitt nyinköp. Mitt Rsm 130 ska bytas mot ett aquamedic Magnifica 100cf . Har inte lagt ut några bilder förut, så det här blir min första.

• 1 svar
    • 806 visningar
  22. Started by Ebba,

Hejsan! Tänkte starta en tråd om mitt 600 l bygge. Har precis köpt karet så bifogar lite bilder. Vad tycker ni om stockinglistan?

• 3 svar
    • 805 visningar
  23. Started by Pasaputte,

Hej jag har ett beställt ett kar som jag tycker limmet är inte 100%. när jag fyllde den så blev på 3 kanter bublor och nån vit rand, på två kanter det är nästan hela vägen till botten den vita randen som ser som bublor ,när men tömmer den så gapet försvinner. och bublorna är borta. Karet är ny men jag tvivlar att den håller i längden. vad tycker ni , är detta normalt ? här är några bilder på det jag beskrev. jag fundera om den ska limmas igen hos nån glasmästare. Är det nån glasmästare i Göteborg som fixar sånt ? kan ni rekomendera nån?

24. Started by Starfight,

Tjenare alla saltisar! Det är väl dax att göra sig lite till känna här, efter att hängt anonym i bakgrunden. Jag har nyligen uppgraderat mig med ett nytt större kar som jag trånat efter ett bra tag, ett Red Sea Reefer XL 425 blev det till slut och jag är riktigt nöjd. Har ett Juvel Lido 200 som jag haft lite drygt 2½ år nu, mitt första saltkar som skall avvecklas och säljas inom kort. Mitt mål med detta karet är att ha det så enkelt och lättskött som möjligt. Som det känns just nu så kommer jag satsa mestadels på lps och lite mindre fiskar i storlek, men det kan ju såklart ändras som allt annat. Karet startades upp 19e Augusti så det har gått …

• Gilla
    • 2 svar
    • 803 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.