151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Har lovat @izfisk att jag skulle starta en projekttråd om hans gamla kar så här kommer den. Har uppgraderat från ett 120 liters till ett lite större. Skönt att äntligen vara tillbaka på riktigt i saltvattensvängen Mer om karet och tekniken kommer. Bilder kommer lite senare tyvärr. Karet: 490L 100x70x70 Sump ca 100L Teknik: Skummare Coral Box D700 Returpump Jebao DCT 6000 Streamers Vertex Mp10 2st eller MP40 1 st Ljus Maxspect Razor 180W 2st DIY Cheatofilter med Grotech UF110 1 eller 2st Balling med doserpump Fauna Marin. Har fortfarande lite funderingar kring tekniken. Streamerspumparna har …
-
Hej jag ska flytta snart till en ny fin lägenhet jag tänker skaffa mig ett till 360 kar till lägenheten jag har även haft Malawi och ett 75 liters saltvattens kar.jag kommer ha en sump i skåpet och bra ljus till.
-
- 1 svar
- 604 visningar
-
-
Håller på för fullt och slitet med att få igång mitt nya saltvattensakvarium. Har i dagsläget ett akvarium på 40L med clowner, anemoner, räkor, sniglar,eremiter,mjuka, LPS, några SPS och en stor klump alger (som kryllar av liv). Sunkigt T8-ljus, en kinastreamer och ett internfilter. Allt lever. Jag mäter inte men har knappast bra värden. Nu tillbaka till min nya fru... eller akvarium menar jag. Det är ett 300l optiwhite akvarium på 120x50x50 med beananimal överflöd. Sump med chaetokammare, refugium/fragtank samt teknikutrymmen. Det kommer bli Maxspect RSX i visningskaret, 2st gyre 230 och VA random flow generator. Max…
-
-
- 28 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej igen. Nu tar jag äntligen tag i detta igen. Då jag fått massa oönskde saker i mitt första akvarium samt att jag vill ha mer teknik än jag får plats med börjar jag bygga ett större. Ska även försöka få till någon form av ljusramp då jag haft flera självmordsbenägna fiskar. Första steget, borra akvariet.
-
Hej, Gammal medlem som inte varit aktiv på många år. Nu har jag flyttat och passat på att uppgradera kar. Det blev ett Aqua medic 160 xenia. Mitt kar som jag ska flytta över allt innehål inkl levande är ett Akvastabil mark II 360 (vilket kommer komma till försäljning när allt är klart). Än så läng är jag nöjd då akvariet ser jätte fint ut och bänken var färdigmonterad och sumpen ser mycket rymlig ut. Det enda just nu är att jag är lite orolig du bänken lutar lite. Den ser rätt rak ut i sidled obelastad dock lutar den ca 7-8 mm bak- fram vänster och ca 6 mm bak-fram höger.. dock är ju bänken slät mot golv och det är en platta mellan kar och bänk..
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Dags att ha en tråd här för egen och andras skull [emoji4]. Kan vara roligt att följa hur det går och när det inte går. Började med ett rsm 130 men bara efter någon månad med salt gjorde jag om mitt sötvatten till salt. Nu har det varit igång sen april 2017 och jag lär mig massa saker hela tiden! Nästan all utrustning, koraller osv är köpt begagnat när det dykt upp ett bra tillfälle. // Jesper Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Jag tänker på att göra om mitt 370 liter sötvattens aqvarium till salt men jag kollar nu på fiskar undrar om kole tang,exuetise fairy wrasse,clownfisk,ember blenny, funkar tillsammans och i 370 liter aqvarium jag har även ett annat saltvattens aqvarium som är 75 liter
-
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-
-
Då va man tillbaka efter något års uppehåll pga nybyggt hus och massa flyttar. snabb info om detta projekt kommer bli ett mindre kar denna gången för sambon tillät inget annat i nya huset fick kriga mig igenom att få in detta. blir ett kar med måtten 75x70x70 3 hål 2x24 1x32 ej beställt ännu ska bygga färdigt bänken först vilket kommer kräva en hel del jobb då det ska passa in i kåken. sump 60x60 teknik som är bestämt och köpt vertex omega 150 skummare 2x vertex ru 1.5 universalfilter Doserpump ato sicce syncra 4.0 returpump 2x vertex macocean 2000 belysning ej bes…
-
Nytt akvarium på gång från Polen. Tanken är att ersätta min gamla platta kub med ett 680 liters (180x60x60). Inriktningen kommer att vara LPS med en och annan SPS och mjukis. Eftersom leveransen hela tiden skjuts framåt så roar jag mig med bygge av revpelare så länge. Ambitionen är att få till ett luftigare scape än mitt gamla. För att få stenarna att hålla sig på plats så har jag armerat med 10mm akrylrör och limmat med Aquaforest stonefix. Sen kommer jag att seeda med sten från mitt nuvarande för att få snabbare start.
-
Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det var"helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Så länge jag kan minnas så har jag velat ha ett saltvattenakvarium, men tyvärr när jag hade tid för denna hobby i mitt tidigare liv så fick jag veta att det "helt omöjligt" att få det att fungera så därför skaffade jag sötvattenakvarium istället. Nu har ju tekniken och kunskapen gått framåt så nu är det ju möjligt så äntligen håller en dröm på att gå i uppfyllelse. Vi har pratat med Akvarielagret och Tritona…
-
Hej alla! Nu efter en lång väntan så har jag äntligen startat upp ett saltvattenakvarium för första gången. Jag har försökt att förbereda mig så gott som jag kan och jag vet om att jag kommer att snubbla på nått nybörjar misstag. Jag kör på ett budget alternativ, det bör nog gå det med. När jag satt och forskade på vilken utrustning jag behövde och ville ha så insåg jag att det bör att fungera med det lite billigare. Utrustningen är: Karet : Juwel Rio 240 Belysning: Juwel original än så länge sen blir det tillskott Juwel helialux med contoller Skummare: Tunze 9004 doc Filter:Original filterhus med Ls i nedre fack och ak…
-
-
- 59 svar
- 8k visningar
-
-
Hej till alla, tänkte skriva lite här om min resa med reefer 350. började med första kar i februari 2018. då valde jag en aqua medic nano för att prova på. kände ganska snabbt att det var nånting som jag ville hålla på med . Då blev det en reefer 350 6. juli fick en pall
-
Det var väldans trevligt att återvända till hobbyn, så efter endast 3 månader med ett 130 liters kändes det som att det var dags för något större. Planen var att köpa ett Juwel Trigon 350 och sedan bygga bänk, sump, osv själv. Men efter att ha shoppat teknik hemma hos Tribiani så tyckte jag att hans kar var väldigt fint, så för två helger sedan hämtade jag hem det. Nedan följer lite bilder på hur det såg ut under uppstarten, samt en bild från idag. Trots att man bör sträva efter motsatsen, så har allt tyvärr fått gå väldigt snabbt med denna flytt. För endast 8 dagar sen fyllde jag på sista osmosvattnet och började blanda i salt. Som väl är verkar allt ha gått …
-
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
Hej. mitt elos 70 låter rätt mycket vid ytavrinningen som en toa typ. nån som har ett elso 70 som kan något knep ? /mvh charlie
-
- 0 svar
- 423 visningar
-
-
I Fredgas (4/5-18) hände det, då flyttades allt över från mitt Aqua Medic Cubicus 140L till mitt nya Red Sea Reefer 350. Jag flyttade över kanske 80% av allt det gamla vattnet, ca 50% av den gamla sanden, alla stenar, koraller och fiskar fick självklart följa med också. Jag vill tacka Herkules Zoo (Jörgen, you tha man!) i Göteborg för att det var snälla nog att hjälpa mig med massa information samt att jag även fick låna ett part stora tunnor som gjorde det möjligt att blanda tillräckligt med vatten. Då jag inte hade sand så att det räckte har jag varit tvungen att fylla på med mer död sand för att täcka botten. Teknik i Karet. …
-
-
- 11 svar
- 2,8k visningar
-
-
Funderar på att uppgradera till större (720) med stålställning till hösten. Någon som beställt från Akwarium Stettin och har koll på vad frakt och liknande går på? Dessutom om någon har tips som förenklar/snabbar upp beställningen så är jag tacksam
-
- 2 svar
- 622 visningar
-
-
-
-
- 3 svar
- 625 visningar
-
-
Efter ett mardrömskar som krashade efter en vodkaöverdos och efter det började läcka bestämde jag och min sambo att köpa en Red Sea Reefer 425xl istället. Men det bästa med den här underbara hobbyn är att man lär sig av sina misstag. Och det var därför jag bestämde mig för att köra full triton och ge upp kolmetoden efter många år av olika resultat. Utrustningslista Coralbox D500 skummare Jebao DP-4 doserare Jebao DC5000 returpump Tunze Nanostream 6015 circulationspump Jebao WP40 Wavemaker Ljus Aqua Medic Spectrus 90 för koraller Mars 300w Hydroponic LED för Chaeto. Senaste testerna Nitrat…
-
Hej mitt första inlägg här på svg. Jag har startat upp ett saltkar på 720l plus sump på 150-200l för ca 3månader sen och det dyker ju upp massa roliga grejer i ls bla något som ser ut som ägg ca 10-15mm stora lite vit gula och känns lite gummiaktiga. Är det någon som vet vad det kan vara.
-
-
- 5 svar
- 691 visningar
-
-
Tänkte presentera mitt nuvarande akvarium som består av följande: Akvarium: Red Sea Reefer 250 Belysning: Ecotech Marine XR30 Gen 3 Pumpar: Ecotech Vectra S1 Tunze 6055 2st Skummare: Bubbelking mini 160 Doserar Red Sea ABC med doserpump.
-
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Så då var det dags att starta denna tråd. Flyttade över allt innehåll från mitt tidigare 200 liters och flytten gick relativt smärtfritt, än så länge. Kan ju beskriva mitt tillvägagångssätt här: Tömde gamla karet på 3/4 av vattnet till hinkar Flyttade det gamla akvariet och ställde dit det nya (passade på millimetern) Flyttade försiktigt över alla stenar och koraller Fyllde på med så mycket av det gamla vattnet jag kunde, fick göra 150 liter nytt vatten, total vattenvolym i det nya akvariet uppskattar jag till 350liter med sumpen. Hovade över alla fiskar En massa jobb med att flytta över all teknik Sen idag har jag placer…
-
-
- 82 svar
- 12,2k visningar
- 2 följare
-
-
Har just fått igång mitt akvarie uppe i vardagsrummet Är inte mycket för att skriva men tänkte man kunde ha en tråd med lite bilder och funderingar.
-
Hej alla saltisar Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt. Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat /Mag…
-
-
- 18 svar
- 2,4k visningar
- 1 följare
-
-
Hej, nu ska jag börja handla delarna till mitt hörn som ska bli saltvatten. Har haft sötvattenskar från och till i 10 år, både hightech och lowtech. Efter att ha provat på ett nano i snart en månad så är sötvatten inget för mig längre. Jag fastna direkt för allt liv där finns i stenarna och allt som tittar fram. Som ni märker har jag ingen erfarenhet av saltvatten men jag ska lyckas med detta har jag intalat mig själv och hoppas att lära mig under tiden. Här hoppas jag på mycket hjälp och tips som jag redan har fått i min andra tråd om mitt nano. I nuläget ska jag tömma akvariet som är fullt med växter och fiskar. Har event…
-
Jag får det inte tätt vid huvudröret ned till sumpen. Omöjligt att få bort röret och börja om. Kan jag göra något annat, limning eller?
-
- 1 svar
- 925 visningar
-