Kallvatten och biotopakvarium
28 ämnen i detta forum
-
Så har lite funderingar på ett akvariebygge, tänkte bygga ett kallt saltvattensakvarium och funderade då på om någon har några generella tipps på hur man bygger ett akvarium. Samt om det finns något annat material som går att använda för alla sidor förutom framsidan där jag vill ha glas. Tänkte att det vore bättre att ha något ev. billigare på de sidor som ändå ska isoleras. Vad det gäller isolering så brukar ni använda frigolit va?
-
-
- 6 svar
- 2k visningar
-
-
Rödalgerna som jag samlade in växer i nya belysningen, även järntillsatsen hjälper nog. Tyvärr var det mycket trådalger på dom, snäckorna polerar stenarna men icke på algerna. Rörhinnan är försvunnen, kanske snäckorna eller för lite ljus innan, annars var det snyggt med det klargröna. Upptäckte en liten rödalg (Karragen?) på en sten som inte kom från havet, så dom förökar sig! Se bild. Blev lika glad som när min första mjukkorall knoppade av sig för många år sen Temperaturen 17 grader just nu, tagit bort fläkten, åker dit till sommaren. Nitratvärde 5 Rowaphos emellanåt. Ph 8,4 på morgonen, ytrörelsen hjälper säkert till. Jag har…
-
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
För tre månader startades akvariet inspirerat av artiklar på Guiden. Har ett tropiskt revakvarium sedan länge och hade ett tomt 54 liters redo att användas Teknik: Tunze streamer 1800 l Eheim innerfilter. mekaniskt/biologiskt Ledlist 10000 kelvin 12 watt Ledspot växtljus 4 watt Grotech fläkt Djur: Fem små Stensnultror Två Tångräkor Tio strandsnäckor Tio blåmusslor (filtrerar) Alger: Rödhinna på kalkstenen Karragentång Rödris Kräkel Tarmalg Snultrorna är roliga pigga fiskar, börjar få fin röd färg efter egentillverkad räkmix. Räkorna fina i ledljuset o…
-
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-