Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Är det stor skilnad på salt? kör idag med "REEF CRYSTAL" men undrar om "INSTANT OCEAN" är sämre. det är i alla fall mycket billigare???
-
eftersom min osmos står still mer än den går såhar jag fått för mig att den skadar mer än den gör nytta. är det någon här som kör utan osmos?
-
- 25 svar
- 3,2k visningar
- 1 följare
-
-
På Tropic Marin Triple Buffer står "To avoid possible precipitation do not use buffers and calcium supplements". Innebär det att det är olämpligt att använda Triple Buffern i kombination med Kalciumreaktorn? Är det någon som gör det? Effekter? http://www.tropicmarin.com/web/english/produkte/triplbuf.htm
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjabba! Tror jag matade lite för mycket mycket för nu, enligt saliferts test, är nitrathalten runt 50-60. Jag har ett 280 liters och igår gjorde jag ett litet vattenbyte på 20 liter, men det är ingen förändring idag på värdet. Inget djur eller korall i karet tycks påverkas, men jag vill ha bort nitraten. Hur ska jag göra? Måste jag göra ett mega-vattenbyte på typ 100 liter eller mer? Tackar för svar /Alexander
-
Hej! Jag undrar om det är någon idé att skaffa ett silikatfilter till osmosen om silikathalt är 0,03ppm i osmosvattnet. 0 ppm är väl att föredra, men ett silikatfilter kostar ju lite pengar. MVH johan
-
jag har ett PH värde runt 7.5 i princip dygnet runt. Det är ett kar på ca 50l med en lika stor sump(med DIY luftdriven skummare). Det har stått i ca 2 veckor och salthalten är konstant. Fyller på ca 1L varannan dag Tempen i vattnet är 27-28 grader beroende på tid på dygnet. Jag har kalkrik kalksten/kalkstenskross som bottenmaterial ca 7kg levande sten. och den ÄR levande. den kommer från ett akvarium som stått länge med rikligt med sten i. Stenarna är fulla med kalkalger och det kryper och lever i hela akvariet. Hur ska jag göra för att få upp PH värdet? Jag har kollat runt i forumet, men har inte hittat något konkret tips. Har PH värdet någon verkan på blomning av tex br…
-
- 10 svar
- 4,4k visningar
-
-
-
Hej!! Har ett kar på ca 110 liter som jag har två cirkulationspumpar i, en på 1000l/h och en på 560l/h. Nu e de så att jag har riktat dessa rakt in i ls:en så att vattnet i karet står nästan helt still i framkant. Tex fling maten rör sig minimalt när den kommer i karet. Nu till min fråga är detta dåligt? Cikrulationen i karet borde vara den samma eftersom pumparna suger ju ändå in vatten o pumpar ut de, dock kanske rätt in i ls:en så vattnet inte rör sig i karet. Hoppas ni förstår vad jag menar . Tycker ni att jag ska flytta dem så att de blir lite rörelse i karet? Om man inte frågar lär man sig inget... =). Kunde inte hitta ett ämne som rörde detta, gör någon de vore en …
-
hur stort vatten byte kan man göra som max utan att det blir en nitrittopp ?? jag ska tömma hela karet och limma en ny ytavrining och tänkte spara 25% av vattnet för att sedan hälla i med det nyblandade osmosvattnet,funkar det? eller kommer det bli som en nystart
-
Bytte vatten i lördags och slog då av kylslingan. I går kväll drog koraller och rörmaskar ihop sig och jag tyckte att vattnet såg lite disigt ut och jag trodde att någon av korallerna hade släppt ut något olämpligt och jag började då filtrera med aktivt kol. Nu på morgonen kollade jag karet och det såg bättre ut. Maskarn var framme igen. Nu när jag kom hem på lunchen så upptäkte jag till min fasa att det var 29.9 grader i karet och hade varit som max 31,4 grader (förmodligen igår). Hade glömt att starta kylningen efter vattenbytet. Nu har jag full kylning på för att få ner temperaturen... men hur skadligt kan detta ha varit och hur lång tid tar det innan jag vet skadorna…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag använder för närvarande Salifert Coral Calcium och Tropic Marin Trippelbuffer. Har tänkt byta till Tropic Marin BioCalcium Liquid vad det lider... Men, jag inser att Ca och KH-värdena fluktuerar en del mellan doseringarna (en gång per vecka). KH pendlar mellan 8.2-9.0 dKH mellan doseringarna och Ca mellan 425-440 mg/l. Den primära frågan: Blir Acroporor och Montiporor (har några Acrofraggar och några Capricornis o Digata) ledsna av en sådan variation? Har börjat dosera 2 ggr/vecka för att undvika så stora svängningar. Den andra frågan: Kan jag hälla ner veckodosen av Ca och KH-buffer direkt i osmosvattenreservoaren för den automatiska vattenpåfyllningen? Eller reagera…
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag har svårigheter att få ner nitratvärdet, ligger runt 25ppm. Sjunker något vid vattenbytet för att sedan stiga igen. Jag har nu köpt en påse nollnitrat för att testa med, men det måste var något annat fel också! Min tanke är att jag har för dålig skummarkapacitet. Vad tror ni på att byta ut min aqua-medic miniflotor till en tunze 3115(bra beg. pris) eller deltec MC500. Skulle detta hjälpa ? Målet är att ligga runt 10ppm, jag har bara mjukisar.....men idagsläget alltså 25-50ppm. / Hälsningar Pär
-
Hej! Nån som vet var man kan få tag på jod här i Sverige?
-
- 14 svar
- 12,1k visningar
-
-
går det att få bort fosfat med aktivt kol?
-
Hej!! Jag ska byta upp mig till ett lite större kar och kommer att få de om ca 3 veckor.. De är ungefär dubbelt så stort som mitt nuvarade kar på 60 liter. Hade tänkt att spara ca 7-8 liter av vattnet jag byter varje vecka för att slippa en inkörningsprocess i de nya karet.. Hade tänkt spara vattnet i dunkar som jag ställer in i ett skåp under tiden. E detta en dålig idé eller vad tror ni? Tacksam för svar.. /F
-
Jag mätte mitt vatten i dag igen då jag har akvariet under inkörning. Salthalt 1.0215 PH 8.4 Ca 430 Kh 15.6 PO4 1.0 NO2 0.01 knappt mätbart NO3 2.75 Akvariet är på 480 liter med sump på 100 liter ca 500 liter vatten totalt. Jag tillsätter den avdunstade volymen ca 3 liter per dygn med kalkvatten. Fråga 1 varför stiger kh så mycket. ska jag hälla i mindre kalkvatten o blanda med kranvatten? Fråga 2 det stor i bruksanvisningen till fosfattestet att det kan vara missvisande vid högt Kh funderade på om det är det som gör det höga fosfatvärdet. Fråga 3 sjunker kalciumvärdet om jag tillsätter mindre kalkvatten? vad ska jag tillsätta i stället för att hålla det på en bra nivå al…
-
hej jag har startat akvriumet för 5 veckor sedan med inkörd LS och osmos vatten. jag mätte nitrat halten för två dagar sedan och det var 5mg/l och noll i nitrit, jag har bytt 10% vatten per vecka. Min fråga är skall det vara noll i nitrat innan man kan börja belasta med en fisk i början?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag mätte mitt vatten o fick följande värden: KH 14.1 PH 8.5 CA 430 PPM PO4 1 PPM NO2 0.05 PPM NO3 5.0 PPM Skulle vara tacksam att få feedback på dessa värden. Jag kör med kalkvatten tänkte på att det är det som gör det KH-värdet. Mätte även kranvattnet: KH 3.5 PPM PO4 0.0 PPM PH 8.4 Tack på förhand ni lite mer vetande Akvariet är på 500 liter innehåller 8 turbosar o 16 kg levande sten och är under inkörning
-
Hej Letar efter ny filter till min osmos av märke Prodac.Har kollat på lite bilder, tex aquva medic aquva nature, är det någon som vet om det passar till Prodac MVH Anders
-
- 2 svar
- 986 visningar
-
-
Hejsan Jag doserar calcium, mineraler till koraller och magnesium i pulverform direkt i karet. Efter tips så laddade jag dessa pulver i en foder automat eftersom jag ville göra det mer automatiserat och dosera mindre mängder oftare. Även när man åker bort skulle detta underlätta. Enda problemet är att pulvret blir hårt efter bara någon dag varför det inte fungerar. Jag undrar om det är någon som har löst det här problemet? Jag vet att man har riskorn i salt för att hålla det torrt men det kanske inte är så himla bra Tacksam för lösningar på det här banala problemet! Mvh Peter
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Alla, jag fyllde mitt kar med osmosvatten i Fredags och har varit tvungen att ha det stående utan cirkulation p.g.a pump problem. Vattnet är inte kristallklart och ser lite dimmigt (dock inte mycket). Vill höra om detta är normalt, vad det kan bero på. Det jag kan komma på är ex: utfällning från Tangit limmade fogar, sillikonfogar, själva glaset, etc. Detta trotts test med kranvatten följt av rejäl tvätt med osmosvatten innan påfyllning med ny trasa. Märkte också nu när pumpen är igång att det finns massor av mycket små bubblor överallt (10-dels mm stora). Grumligheten var densamma innan pumparna sattes igång. Bör jag slänga vattnet och fylla med nytt innan tillsats a…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag har lagt ls i en månad, min fråga är hjälper det att göra vattenbyte på 10% varje vecka för att få ner nitratet?
-
- 25 svar
- 3k visningar
-
-
Hej, jag har just fyllt mitt kar med osmosvatten och inväntar leverans av salt i kommande vecka. Vattnet har legat still i huvudkaret i ca 12 timmar och jag har nu mer vatten att tillsätta för att kunna slå på cirkulationen. Kan det bli problem med osmosvattnet om inte salt tillsätts snarats? Jag hade tänkt att testa mitt system innan saltet anländer. M.v.h Peter
-
- 2 svar
- 929 visningar
-
-
jag har köpt ett nitrittest(salifert) men det ligger ingen färgkarta i förpackningen. e det någon som kan lägga in e bild på en eller behöver man ingen färgkarta?
-
Hej allihoppa Jag har testat fosfat o silikat idag i mitt kar och test vattnet var helt ofärgat vilket tolkas som omätbart om jag förstår rätt eller hur? En annan sak som jag tyckte var konstigt är att pulvret för fosfat testet int löstes helt i test vattnet, är det så när ni testar? Om mina fosfat o silikat värdena inte går att mäta, hur kan det komma sig att jag har alger som växer på stenen och glaset samt brun och röd algmatta på sanden? Tacksam för all hjälp