Gå till innehåll

Någon som har länken? - Fine Bubble Flotation Filtration


akvarieshop

Rekommenderade inlägg

Hej allihop!

Läste för ett tag sen om någon som använde väldigt stark cirkulation kombinerat med luftpump-ar för att en gång var fjärde timme (tror jag att det var) fylla hela karet med små bubblor vilket hade som syfte att dra med sig all skit i karet ned till sumpen.

Är det någon här som har länken till personens hemsida?

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen med den är att få dom små partilkarna/skräpet på botten att lyfta sig till ytan och där med ner till sumpen.

Där använder man ju först en filter "socka" som plockar upp det mästa av skräpet sen har man ju skummaren som tar resterande. :)

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

precis,

man kan ha "filter strumpa" för fånga upp större partiklar om man vill som ej tages av skummaren eller kan täppa igen mm. jag körde med en nylon strumpa tidigare (tillsammns med ibland köra en powerhead mot bottnen)

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=132704&postcount=36

~Henrik

Meningen med den är att få dom små partilkarna/skräpet på botten att lyfta sig till ytan och där med ner till sumpen.

Där använder man ju först en filter "socka" som plockar upp det mästa av skräpet sen har man ju skummaren som tar resterande. :)

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ut som ha ett akvarium inne i en skummare..

lite av samma effekt annars som stark variernade cirkulation med hjälp av styrbara kraftiga pumpar, och/eller en wavebox.

~Henrik

En skummare gör ju i princip samma sak som en våg i naturen, så det är ju bra.

Jag kommer antagligen att komplettera waveboxen med denna metod. Blir ju Väldigt likt naturen då. Cirkulationen kommer att ligga på ca 60x akvarievolymen, men två av pumparna (tunze 6200) kommer att placeras bakom all LS, och LS:en kommer i sin tur att stå på PVC rör. Allt för att undvika döda zoner samt kvarvarandet av detrius m.m i akvariet. Jag var dock fundersam till hur mycket luft man skulle "pumpa ned" i akvariet när man testade denna metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips på pumpar om ni vill bygga nått storstilat är SEIO, ser ut som marea streamers och har ett luftintag i baken.. Kör en 10KL/H i min tank och är sugen på att sätta dit en slang, magnetventil och en timer..

skall kolla på´t efter flytten..

Tror det är Gibbon alt. simontorp som har seio pumparna.. Sjukt billiga är de iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...