Gå till innehåll

Nanokar?


Irene M

Rekommenderade inlägg

Hej!

Förlåt en dum fråga men jag vill lära mig allt om min nya hobby! (saltvatten). Vad är ett nanokar? Jag har letat överallt efter info. Det står bara hur man inreder osv. Sist jag var i Tyskland köpte jag ett pyttelitet akvarium ca 10 liter. "Junior aqua box." Skulle det kunna bli ett nanokar? I så fall, vad kan man ha för fisk i ett sådant mini kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nanokar räknas väl akvarium under 100 liter som jag uppfattat det.

Men ett kar på 10 liter är inget jag skulle stoppa i någon fisk i, inte ens en Gobi Okinawe som blir ett par cm stor. salthalten i ett så litet kar kommer dessutom fluktuera rätt så kraftigt med normal avdunstning, vilket gör det svårt att ha bra värden i det lilla karet. Minsta kar lämpligt för salt ligger nog strax under 30 liter. Annars är en populär nano-storlek på 80 liter, ett s.k. Guppy-hotell. Säk på det så kommer du hitta både nyttig och intressant information. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det underbara med saltvatten är att det finns faktiskt fisk som man skulle klara i ett 10 liters om man tar hänsyn till det Laggerman säger om avdunstning, samt att man verkligen har diciplin vad gäller matning. det är fiskar som troligvis kan livnära sig på det som produceras av smådjur i tanken och bara behöver ett litet tillskott. De fiskar jag tänker på är de som brukar sammanfattas under namnet pygme-gobies och innefattar fiskar som Panda gobie (http://www.atlantisaquarium.net/images/goby3.jpg.JPG), de sk eviota gobierna (http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&gbv=2&q=eviota) och framförallt Discordipinna griessingeri (http://images.google.se/images?svnum=10&hl=sv&gbv=2&q=Discordipinna+griessingeri&btnG=S%C3%B6k+bilder).

De bra är att de finns i handeln då och då (i alla fall i Göteborgstrakten).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guppyhotellen ligger på dryga 30L. En större modell av samma märke kallas även Mollyhotell och ligger på 80L.

Ett kar på 10L räknas tom. om pico, den traditionella gränsen tror jag går runt 10-12L för picokar.

Som Jimmy skriver fluktuerar saliniteten väldigt mycket i dessa små kar, men jag har sett lösningar där burken förses med automatisk top off med osmosvatten. Andra problem ligger väl i att hitta lämplig belysning, värmare och cirkulationspump. Det mesta ser groteskt stort ut i ett så litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Så ett nanokar är bara ett utryck för ett mindre saltvattensakvarium? Jag har ett guppyhotell fast med sötvattensfiskar. Det är litet och bra så det är inga problem att få in ett till sådant någon stans. Vad ska man använda för filtermaterial i det? Jag har nu biobollar, makaroner och blå filtermatta (ligger under pumpen för att inte väsnas så). Funkar det i saltvatten också? Jag tänkte inte på det där med avdunstning. Men jag häller ju en tillbringare med vatten i mitt 145 liter varannan dag. Så det skulle nog bli katastrof i mitt lilla 10 liter. Får använda det som en dekoration utan fiskar som det var tänkt från början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj!

Två svar medan jag svarade på det första! :ler:

Då är det nog ett mollyhotell jag har. Det är på 80 liter. Jag är jättenöjd med det. Pandagobies är jättefina tycker jag! Kan man få lek på dom? Jag älskar gobies! Jag har beställt några (greenbanded gobie) till mitt 145 l och det kommer att bli mina första saltvattensfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

ok tackar! har precis gjort om det till ett saltkar men det behövs säkert mer ljus i det. var kan man hitta satser att skicka i huven. tänkte bara ha det som ett litet komplement till mitt större kar. e lite lättare o kurera fisken när det behövs. jag får ju pricken på alla vitbröstade kirurger jag införskaffar. 2a i raden nu har ej fått den o käka så får se hur det går

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, ska du bara ha det som karantänburk så behövs ju inte så mycke mera ljus.

Men om du vill köpa ändå så köpte jag mina grejer på korallen.dk.

Finns färdiga drosslar med hållare o sladdar färdigmonterade från interpet.

http://www.korallen.dk/product.asp?product=1315

Den har jag. Då behövs bara det gamla röret med hållare plockas bort o fyra nya hål borras i orginalrampen för de nya lysrörshållarna. Man får tälja lite på socklarna oxå så passar dom precis på längden. Har lovat att lägga ut en bild i min egen tråd på hur det ser ut hos mig, väntar bara på att jag ska få mina nya lysrör....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...