Gå till innehåll

Disigt vatten


Christer Kempe

Rekommenderade inlägg

Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart.

Vad kan det vara och hur blir man av med det ??

Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen.

Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde.

Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar??

En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur som gillade solljus.

Tacksam för svar och synpunkter.

Alla värden är bra.

Har sump skummare och kraftig cirkulation.

2 st 150 W methallogen som nu i början lyser 3 tim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som jag skulle gissa på är stenen... att det finns dött material i den + att det inte finns några bakteriestammar som tar hand om det som gör vattnet vitt.

Jag hade köpt 20-30kg färsk sten för att introducera småkryp och framförallt bakterier det är dem du behöver, har du inte tillsatt någon bakteriekultur till karet så har du svaret där.

Du kan ju också köpa bakteriekultur på flaska, fast jag hade valt ny sten om jag hade haft pengarna till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...