Jaken Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Jag tycker inte man ska vara för naiv och efter att ha blivit lite orolig inför en eventuell beställning från en av våra svenska webbshopar försökte jag trygga min oro genom att ta kontakt med denna och få lite mera kött på benen om vilka dom är, och vilket företag som ligger bakom webbshopen.Efter att ha haft en lång diskussion kring seriositet med denna webbshop med många meddelanden fram tillbaka utan att få något konkret svar så tänkte jag lyfta fram lite krav på företagsinformation som jag tycker vi konsumenter ska kräva av våra webbshopar. Vem som helst kan idag starta en webbshop och börja sälja prylar. Som jag skrev tidigare så ska man inte vara för naiv innan man lägger en beställning. Vad gör du om det kommer en tegelsten i paketet eller om varan går sönder och du hamnar i en konflikt med webbshopen och i värsta fall behöver ta till juridiska åtgärder? Vet du vem/vilka som ligger bakom sidan? Hur ska du få kontakt med firman bakom webbshopen om du bara har tex. en e-mail och de inte svarar? Ska du ta kontakt med konsumentombudsmannen och hänvisa till att en viss webbshop och du inte kommer överens. De lär säkerligen vilja veta vilket företag det hela handlar om. Ett minimum tycker jag personligen är att man vet att det är ett företag som ligger bakom webbshopen, och inte bara en privat-skojare innan man gör en beställning.Ställ minst krav på att få deras företagsnamn och organisationsnummer, kolla sedan upp att detta verkar stämma på tex. www.yreg.se eller ring bolagsverket.Om webbshopen börjar protestera och inte vill lämna ut sitt företagsnamn och organisationsnummer på en gång så kan man ju börja ana ugglor i mossen (vilket jag gjorde) och vid protester kan du hänvisa till följande. Webbhandel omfattas av Distans och Hemförsäljningslagen sedan 1 april 2005.LänkOm man går in och läser i Distans och Hemförsäljningslagen så står bland annat följande:"Information innan ett avtal ingås3 § I rimlig tid innan ett distansavtal ingås skallnäringsidkaren ge information om1. sitt namn och organisationsnummer, sin adress, sitttelefonnummer eller sin e-postadress och "Lever webbshopen där du handlar upp till detta? Citera
Guest Candi Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 då kan vi ju börja med att bojkotta akvarieshop.se och drakfisken också. de saknar ju t o m en så grundläggande sak som telefonnr. Citera
Drakfisken Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Jag ska ta mig i kragen och fixa det. Anledningen att jag inte skyltar med telefonnummer är att jag jobbar med annat på dagtid och då är det inte så populärt om jag pratar en massa Drakfisken på arbetstid. Citera
Draedon Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 bra initiativ jaken!och Hans, en mobil med ett basabonnemang från valfri operatör kan du få för en billig peng så har drakfisken eget nummer... Citera
Karoline Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 bra initiativ jaken!och Hans, en mobil med ett basabonnemang från valfri operatör kan du få för en billig peng så har drakfisken eget nummer... Jag tror iof att han menade att han inte kunde sitta och snacka med kunder på ordinarie arbetstid (sitt riktiga jobb)./Karro och Anders Citera
jimmy Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 jag kan hålla med till viss mån om att telefon ,org nr adress osv skall finnas på hemsidan likväll som mail adresser.Sen kan jag förstå om man har webbshop och som Hans skriver att man har ett jobb vid sidan om å inte kan prata i telefon på ordinare arbetstid.Men man bör kunna begära detta vid mailkontakt att det finns någon att ringa till.Företaget skall även ha en F-skatt sedel Citera
Draedon Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Jag tror iof att han menade att han inte kunde sitta och snacka med kunder på ordinarie arbetstid (sitt riktiga jobb)./Karro och Andersjag tolkade det som om han inte ville lägga ut sitt telefonnummer på hemsidan för då ringde folk och ville prata salt när han var på sitt ordinarie jobb.. då är ju den lättaste lösningen att skaffa en telefon och ett nummer som används till drakfisken och sedan lämna den hemma när han är på sitt vanliga jobb.. det var så jag menade. Citera
fiend Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 Draedon: Jag tror tom det finns telefoner som har stöd för flera samtidiga simkort? Då kanske man kan köra ett kort som privat och ett som företaget. Och inaktivera det andra simkortet när man inte har möjlighet?Det i samband med att man skriver telefontiderna på hemsidan bör fungera rätt tillfredställande Citera
Lasse Postat 9 april 2007 Postat 9 april 2007 JakenDu bör publicera namnet på den webshop du varnar för. Nu har resultatet bara blivit att Drakfisken kommit i skottlinjen och honom uppfattar jag som i högsta del en seriös arbetande människa och med ett riktigt registrerat firmanamn. MVH Lasse Citera
Jaken Postat 10 april 2007 Författare Postat 10 april 2007 Drakfisken är i mina ögon seriös, och jag har inte ett ont ord att säga om Hans.Lasse, jag vill inte namnge eller peka ut webbshopen.Det var inte telefonens vara eller icke vara jag ville lyfta fram i denna diskussion utan snarare skapa ett uppvaknande kring vilka webbshopar som är seriösa företag och betalar skatt och vilka som är halvsuspekta ljusskygga privatskojare. Förhoppningsvis tar alla webbshopar sig i kragen och skriver klart och tydligt ut en så enkel sak som organisationsnummer så att misstänksamma köpare som tex jag kan kolla upp om företaget existerar och verkar seriöst före beställning. Citera
Drakfisken Postat 10 april 2007 Postat 10 april 2007 Ingen fara, jag tar inte illa upp. Vet att jag har varit lite slarvig på den här punkten, så det är hög tid att skärpa sig.Jag ser gärna att kunderna kolla upp vem/vilka de handlar av. Det finns ju dessvärre en hel del mindre seriösa inom den här branschen.Angående telefonnummer så är ju mail klart att föredra för min del. Då kan man välja när och var man ska jobba. Citera
Guest Candi Postat 10 april 2007 Postat 10 april 2007 de svenska grossisterna, simontorp, imazi och gibbon, kontrollerar mycket noggrant vilka de säljer till. kravet är F-skattsedel och fysisk butik med X antal timmars öppettider. Citera
Jaken Postat 10 april 2007 Författare Postat 10 april 2007 Candi:Ja det stämmer att de svenska grossisterna är hårda i sina krav men det finns grossister utanför Sverige som inte kontrollerar lika noga.Kravet på fysisk butik gör även att många webbshopar inte får handla genom de svenska grossisterna och då vänder sig till de utlänska. Citera
Linnex Postat 10 april 2007 Postat 10 april 2007 Ärligts namn köper jag kanska mycket på Webbutiker och då tänker jag inte bara på saltvattenshobbyn. Bor man som jag en bit i från så är det enkelt att köra med postordersmodellen och jag tycker att generellt så fungerar webbutiker mycket bra. Jag har ännu inte blivit lurad och även returer funkar. Citera
Jaken Postat 10 april 2007 Författare Postat 10 april 2007 Jag tycker också att det generellt funkar väldigt bra att handla i webbshopar, de få gångerna jag nu tvingas göra det. Såhär svarade Konsumentverket när jag frågade om en webbshop är skyldiga att uppge sitt organisationsnummer.Enligt e-handels lagen SFS 2002:562 §8 skall information om bland annat organisationsnummer, namn, adress mm finnas. Läs mer här: länk Citera
PatriksS Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Jag antar att det är 8 § som Konsumentverket hänvisar till i det ovan länkade lagrummet. Lagen är starkt sktiven: där står det "skall".Allmänna informationskrav8 § När en tjänsteleverantör tillhandahåller informationssamhällets tjänster skall leverantören ge information om sitt namn, sin adress i etableringsstaten och sin e-postadress samt i förekommande fall1. organisationsnummer,2. registreringsnummer för mervärdesskatt, och3. behörig tillståndsmyndighet.Om en tjänsteleverantör bedriver reglerad yrkesverksamhet skall informationen även omfatta uppgifter om1. yrkestitel och den stat där denna erhållits,2. den yrkesorganisation eller liknande där tjänsteleverantörenär registrerad, och3. de bestämmelser som är tillämpliga på yrkesverksamheten ochsättet att få tillgång till dem.Informationen skall finnas tillgänglig för tjänstemottagare och myndigheter på ett enkelt, direkt och stadigvarande sätt.Lagen innehåller också sanktionsbestämmelser enligt hänvisning till marknadsföringslagen, men även ansvarsbefriande åtgärder (bl.a. att i detta fall en webshop lämnar den info som påbjuds). Citera
Dykaren Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 En webshop är väl knappast en tjänsteleverantör?Det där handlar troligen om tandläkare, rörmockare, vvs-installatörer och liknande. Citera
PatriksS Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 En webshop är väl knappast en tjänsteleverantör?Det där handlar troligen om tandläkare, rörmockare, vvs-installatörer och liknande.Nja, kolla här:Definitioner2 § I lagen avses medinformationssamhällets tjänster: tjänster som normalt utförsmot ersättning och som tillhandahålls på distans, påelektronisk väg och på individuell begäran av entjänstemottagare,tjänsteleverantör: fysisk eller juridisk person somtillhandahåller någon av informationssamhällets tjänster,Man pratar alltså om "informationssamhällets tjänster", dvs tjänster som tillhandahålls på distans/på elektronisk väg, ej om vanliga tjänster. En tandläkare kan ju svårligen borra i en kunds tand på distans, på samma sätt som en rörmokare inte kan installera några rör på elektronisk väg. Så lagen som Jaken refererar till via Konsumentverket är tillämplig på webshoppar. Citera
Linnex Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Jag tror dykaren har rätt att denna lag inte är gällande för WEB-shopar.En tjänsteleverantör är en leverantör som säljer tjänst (tid/kunskap/upplevelse) och inte fysiska produkter.Förutom ovan nämnda kan du räkna upp tjänster som juridik, bokföring och konsulting som utmärkt går att sälja på distans och då även elektroniskt. Även företag så som Viasat, Canaldigital och Telia räknas som tjänsteleverantörer. Citera
PatriksS Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Jag vet att ni är fel ute. Ordet "tjänster" skall inte läsas separat, utan i sitt sammanhang. Lagen heter: Lag om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster (2002:562).Det är alltså ej fråga om enbart tjänster, utan även om all möjlig elektronisk handel. På denna länk hos Konsumentverket kan man läsa närmare om det hela, t o m innan lagen trädde i kraft, bl.a. följande (mina markeringar): Med informationssamhällets tjänster menas varje aktivitet av någon ekonomisk innebörd som sker on-line, till exempel marknadsföring och försäljning av varor och tjänster. För dessa tjänster ska fri rörlighet råda inom EES-området. Citera
Linnex Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 En lag måste läsas som helhet och inte bara godiset. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20020562.HTMJa den verkar även gälla WEB-shopar.Däremot ställer inte lagen krav på något telefonnummer utan det räcker med e-post Citera
Dykaren Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Med det där citatet visar du på vad informationssamhällets tjänster innebär. Men det ändrar inte på faktum att en webshop inte är en tjänsteleverantör. Vi säljer inte tjänster, vi säljer varor.När man skriver -"När en tjänsteleverantör tillhandahåller informationssamhällets tjänster....." så handlar det alltså om när en tjänsteleverantör säljer sina tjänster online.Så tolkar jag det iaf. Citera
Linnex Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Jag vet inte dykaren. Jag tolkar lagen som om elektronisk handel även räknas som en tillhandahållen tjänst. Men jag är inte säker."Lag (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster""9 § Om en tjänsteleverantör vid tillhandahållandet av informationssamhällets tjänster anger priser på varor eller tjänster skall dessa anges klart och otvetydigt. Om skatt och leveranskostnader tillkommer skall detta anges särskilt." Citera
Dykaren Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Fast nu är vi väl egentligen långt ifrån själva ämnet. Oavsett hur man tolkar lagen och vilken lag det nu är man ska tolka så är det väl vettigt att man ställer vissa krav på information och formalia innan man handlar online.Och det tror jag vi alla kan vara överens om... så behöver vi inte gräva ner oss i paragrafer för att bevisa vem som har rätt eller fel... Citera
Linnex Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Jupp. Men vill poängtera att lagen säger att man skall veta vem man handlar ifrån samt att personen skall vara kontaktbar. Däremot ställs inget krav på att kontakt skall ske på tex telefon utan e-post räcker. Alltså på tjänsteleverantörens vilkor. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.