Snofla Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Jag håller på att klura ut vad som är bäst lämpat för mitt golv i källaren, där jag har två st 550 liters.Jag har ingen lust att plocka isär akvariumerna för all koralllim som jag använt och för koraller som växt fast i en bakgrund som täcker avrinnings röret. Just nu är det bara vanligt obehandlat betong golv, men jag vill skydda det med nåt texbetongfärg också låssnar det massa små bitar.De jag har frågat tror ej att det ska vara några problem, men det vore ju katastrof om korallerna och fiskarna strök med.Det är ca 25 kvadrat som jag tänkte måla och akvarierna står efter en kortsidevägg på gummimattor.Det finns inga fönster bara små vetilations hål, man kan öppna dörren som ligger i rummet brevid. Är det nån som har erfarenhet av detta?Finns det nått annat alternativ som är billigare änn att köpa gummimattor?MvhNiklas Citera
Linnex Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Jag håller på att klura ut vad som är bäst lämpat för mitt golv i källaren, där jag har två st 550 liters.Jag har ingen lust att plocka isär akvariumerna för all koralllim som jag använt och för koraller som växt fast i en bakgrund som täcker avrinnings röret. Just nu är det bara vanligt obehandlat betong golv, men jag vill skydda det med nåt texbetongfärg också låssnar det massa små bitar.De jag har frågat tror ej att det ska vara några problem, men det vore ju katastrof om korallerna och fiskarna strök med.Det är ca 25 kvadrat som jag tänkte måla och akvarierna står efter en kortsidevägg på gummimattor.Det finns inga fönster bara små vetilations hål, man kan öppna dörren som ligger i rummet brevid. Är det nån som har erfarenhet av detta?Finns det nått annat alternativ som är billigare änn att köpa gummimattor?MvhNiklasVattenbaserad färg bör fungera.Vet inte vad Stig använde för något men han har omsatt det i praktik. Han hade väll par tre tusen liter igång när han målade om. Kolla med honom.Editerat.Fast det var inte golvet. Fel av mig Citera
Doris Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Tycker du ska titta om du har fukt i ditt golv först innan du målar med någon färg,Annars kanske det inte blir bra, då färgen flagnar efter ett tag + bubblor i färgen, De gör du genom att ta en genomskinlig plast ca 50cm x 50cm tejpar fast plasten på golvet som det blir luft tätt mellan golv o plast vänta ca en 5-8 dagar har de kommit kondens mellan golv o plast så skulle jag inte målat det, då skulle ja hellre valt klinker, då ventileras golvet via fogarna o du kommer inte få några större problem med golvet. Kanske lite dyrare men det blir nog biligast i längden o det blir ordentligt med en gång. Skulle de inte vara någon fukt så skulle jag bara täckt akvariumen med plast över ytan så du inte får ner något i karen Ett litet tips bara Mvh Magnus Citera
wrang Postat 11 april 2007 Postat 11 april 2007 Sätt klinkers på golvet mycket snyggare och lättare än att riva ut allt för att lägga in en plastmattaHur står dina akvarium idag? "Zooaffärs ställning" eller ett hemma bygge till bänk. Citera
Snofla Postat 12 april 2007 Författare Postat 12 april 2007 Tack för svaren!En står på en ställning med 2 st sumpar i och en står på en akvariemöbel.MvhNiklas Citera
wrang Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Vad tror du med att lägga sådana där golvplast plattor som man ser i bygghandeln vill du bara göra om golvet för att det ser tråkigt/fult ut så kanske detta kan vara en annan lösning Citera
stigigemla Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Väggarna har jag målat med vanlig halvblank väggfärg. (Glans 40). Golvet är det klinker på nu.Jag hade inga problem under arbetet annat än att det var svårt att få klinkergolvet plant när man fick flytta runt akvarier hela tiden. Citera
Linnex Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Vad tror du med att lägga sådana där golvplast plattor som man ser i bygghandeln vill du bara göra om golvet för att det ser tråkigt/fult ut så kanske detta kan vara en annan lösningÄr det fuktgenomträngning så är det värre än målat. Plattorna kommer snabbt släppa. Citera
wrang Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Är det fuktgenomträngning så är det värre än målat. Plattorna kommer snabbt släppa.Nja jag tänkte mest på sådana där golvplattor de lägger i garage, ser ut mer som bottenfilter... Citera
Linnex Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Nja jag tänkte mest på sådana där golvplattor de lägger i garage, ser ut mer som bottenfilter...oki. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.