Gå till innehåll

Risker med golvbetongfärg.


Snofla

Rekommenderade inlägg

Jag håller på att klura ut vad som är bäst lämpat för mitt golv i källaren, där jag har två st 550 liters.

Jag har ingen lust att plocka isär akvariumerna för all koralllim som jag använt och för koraller som växt fast i en bakgrund som täcker avrinnings röret.

Just nu är det bara vanligt obehandlat betong golv, men jag vill skydda det med nåt tex

betongfärg också låssnar det massa små bitar.

De jag har frågat tror ej att det ska vara några problem, men det vore ju katastrof om korallerna och fiskarna strök med.

Det är ca 25 kvadrat som jag tänkte måla och akvarierna står efter en kortsidevägg på gummimattor.

Det finns inga fönster bara små vetilations hål, man kan öppna dörren som ligger i rummet brevid.

Är det nån som har erfarenhet av detta?

Finns det nått annat alternativ som är billigare änn att köpa gummimattor?

Mvh

Niklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller på att klura ut vad som är bäst lämpat för mitt golv i källaren, där jag har två st 550 liters.

Jag har ingen lust att plocka isär akvariumerna för all koralllim som jag använt och för koraller som växt fast i en bakgrund som täcker avrinnings röret.

Just nu är det bara vanligt obehandlat betong golv, men jag vill skydda det med nåt tex

betongfärg också låssnar det massa små bitar.

De jag har frågat tror ej att det ska vara några problem, men det vore ju katastrof om korallerna och fiskarna strök med.

Det är ca 25 kvadrat som jag tänkte måla och akvarierna står efter en kortsidevägg på gummimattor.

Det finns inga fönster bara små vetilations hål, man kan öppna dörren som ligger i rummet brevid.

Är det nån som har erfarenhet av detta?

Finns det nått annat alternativ som är billigare änn att köpa gummimattor?

Mvh

Niklas

Vattenbaserad färg bör fungera.

Vet inte vad Stig använde för något men han har omsatt det i praktik. Han hade väll par tre tusen liter igång när han målade om. Kolla med honom.

Editerat.

Fast det var inte golvet. Fel av mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker du ska titta om du har fukt i ditt golv först innan du målar med någon färg,

Annars kanske det inte blir bra, då färgen flagnar efter ett tag + bubblor i färgen, De gör du genom att ta en genomskinlig plast ca 50cm x 50cm tejpar fast plasten på golvet som det blir luft tätt mellan golv o plast vänta ca en 5-8 dagar har de kommit kondens mellan golv o plast så skulle jag inte målat det, då skulle ja hellre valt klinker, då ventileras golvet via fogarna o du kommer inte få några större problem med golvet. Kanske lite dyrare men det blir nog biligast i längden o det blir ordentligt med en gång. Skulle de inte vara någon fukt så skulle jag bara täckt akvariumen med plast över ytan så du inte får ner något i karen

Ett litet tips bara

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror du med att lägga sådana där golvplast plattor som man ser i bygghandeln

vill du bara göra om golvet för att det ser tråkigt/fult ut så kanske detta kan vara en annan lösning

Är det fuktgenomträngning så är det värre än målat. Plattorna kommer snabbt släppa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...