GimliX Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Hej!Har två stycken mjukkoraller på samma sten. Då jag tycker att de sitter på tok för nära varandra så vill jag flytta på en av dom men vilken?Någon kunnig kanske till och med vet vad det är för koraller? Vilken ska jag flytta och hur ska jag flytta den/dom?Bilden är lite oskarp, knäppt med mobilen som hastigast!Tacksam för svar!Andreas Citera
Sillen Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Jag skulle GISSA att den ljusa till vänster är en Sacrophyton. Fast om jag tolkar bilden rätt är det inte än utan 2.Personligen skulle jag försiktigt med hjälp av fingrarna dela den från stenen. Därefter flytta den till ett nytt ställe. Om det blir några rester kvar på LSn ska du inte bli förvånad om den börjar växa där igen. Citera
Tedb Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Kanske Sarcophyton trocheliophorum och Xenia umbellata jag hade övervägt att dela stenen om det går så slipper du samma problem igen Citera
GimliX Postat 12 april 2007 Författare Postat 12 april 2007 Vill helst slipp aatt dela stenen då de sitter så tajt så det blir svårt att göra det utan att skada någon av dom.När jag sedan har delat dom, hur fäster jag den andra lämpligast på en annan sten? MvhA Citera
Tedb Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 med risk för att verka lat så skriver jag så här "kika här så hittar du tips " http://www.garf.org/ How to movies xenia propagation och How to sarcophyton propagation Citera
GimliX Postat 12 april 2007 Författare Postat 12 april 2007 där hittade jag bara hur man "fraggade" dessa koraller och inte flytta hela från en sten till en annan. Kanske jag som kikar dåligt MvhA Citera
adddo Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Kan nästan lova att det blir ett 'fraggande' om du inte bruter av stenen.Möjligtvis om du med en lång nagel eller liknande lyckas lirka loss foten/basen på korallen från stenen men det brukar alltid bli en bit kvar som växer tillbaka o sen har du samma "problem" igen. Citera
Tedb Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Ska du flytta någon behöver du inte vara så försiktig med korallen 1. klipp av den då långt ner som möjligt. ta bort rester från stenen om du inte vill ha upp en ny där.2. kör igenom en tandpetare genom stammen på korallen.3. sätt gummiband på vardera sida om korallen och fäst dom på den nya platsen.4. ta bort tandpetare och gummiband när den växt fast efter nån vecka. Citera
Sillen Postat 13 april 2007 Postat 13 april 2007 Ska du flytta någon behöver du inte vara så försiktig med korallen 1. klipp av den då långt ner som möjligt. ta bort rester från stenen om du inte vill ha upp en ny där.2. kör igenom en tandpetare genom stammen på korallen.3. sätt gummiband på vardera sida om korallen och fäst dom på den nya platsen.4. ta bort tandpetare och gummiband när den växt fast efter nån vecka.Är helt enig med Ted efter att att läst vilka koraller ni tror det är. Dock kommer du få samma problem igen! Citera
GimliX Postat 13 april 2007 Författare Postat 13 april 2007 Tack för tippsen!Blir till att skära lite ikväll och hålla tummarna att den överlever på en fredag den 13 Tack en än gång!MvhA Citera
GimliX Postat 13 april 2007 Författare Postat 13 april 2007 Nu är korallen beskärd. Skar av Xenian så långt ner som möjligt och satt fast den med gummisnoddar och tandpetare. Den ser väldigt hängig ut just nu men det skulle jag nog också göra..Bilder kommer imorgon =) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.