Irene M Postat 12 april 2007 Postat 12 april 2007 Hej!Någon som vet om man kan använda en oxydator i saltvatten? Kan man mäta syrehalten i vattnet? Hur i så fall? Citera
-=Mr_B=- Postat 13 april 2007 Postat 13 april 2007 Ja, du kan använda en oxydator i saltvatten. Precis som i allt annat vatten, kommer den göra två saker. Höja syrehalten, och accelerera nedbrytningen av organiskt material. Mäta syrehalten vet jag inte om man kan, frågan är, behövs det? Du har ju djur i karet, du ser på dem om det är syrerikt eller inte. Frågan är vilket ditt syfte är med oxydator? B! Citera
Clownen Postat 13 april 2007 Postat 13 april 2007 Hej!Någon som vet om man kan använda en oxydator i saltvatten? Kan man mäta syrehalten i vattnet? Hur i så fall?Du kan mäta syrehalten med hjälp av en redoxmätare. Du kan även förbättra syrehalten genom bl.a skummare, bra cirkulation (ytrörelse), ozon och vid omvänd belysning på ett refugium med makroalger. Jag har beställt en eftersom jag kör utan skummare och refugium/sump så vill jag ha koll på värdena, inte minst när ljuset är släckt.MvhPeter Citera
Scooby_doo Postat 13 april 2007 Postat 13 april 2007 akta Peter så du ej får skäll av Stig mm (som jag fick pga Saltvattens kemi för dummies) gällande din generalisering av vad Redox mäter för ngt... Redox mäts i millivolt och är beroende på PH värdet. Det är summan av oxidativa [syregivande] och reduktiva [syreförbrukande] processer i akvariet. Det viktiga i detta är det du beskriver, metoderna för höja detta vilket är helt korrekt.~HenrikDu kan mäta syrehalten med hjälp av en redoxmätare. Du kan även förbättra syrehalten genom bl.a skummare, bra cirkulation (ytrörelse), ozon och vid omvänd belysning på ett refugium med makroalger. Jag har beställt en eftersom jag kör utan skummare och refugium/sump så vill jag ha koll på värdena, inte minst när ljuset är släckt.MvhPeter Citera
Irene M Postat 13 april 2007 Författare Postat 13 april 2007 Frågan är vilket ditt syfte är med oxydatorJag har några stycken som jag inte använder. (Förvånansvärt vad myckat man samlar på sig.) Jag har ännu ingen större erfarenhet av saltvattensfiskar men har odlat bla diskus i många år. Om diskusarna blir sjuka kan man behöva syresätta vattnet. Då är en oxydator perfekt. När mina fiskar anländer vill jag lära mig så mycket som möjligt, det var bara därför jag undrade. En annan sak som jag funderade på är när sötvattensfiskar får problem, specialt med andningen tillsätter man salt. Men hur gör man då med saltvattenfiskar? Man kan väl inte direkt tillsätta mer salt? Citera
crille Postat 13 april 2007 Postat 13 april 2007 det blir tvärtom, importörerna brukar hålla nyimporterad fisk i lägre salthalt,ju högre salthalt desto jobbigare för fisken,tror det har med det osmotiska trycket att göra Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.