Gå till innehåll

Långtids 112L projekt.


sajbersimon

Rekommenderade inlägg

Har sneglat på saltvatten under en längre tid nu.

Och skulle vilja göra något ordentligt av detta, men endå under ordnade former.

PGA ekonomin och plats tillåter det tyvärr inte större kar. Men jag tror det skulle kunna funka ganska bra, då jag knappast har något intresse av fiskarna, mest av lägre djur och mjukkoraller.

Har haft sötvattensakvarium ett tag innan, allt från 10L till 450L, kanske kan vara till någon nytta att ha ett hum om akvarium. Ägde även ett 50L nanokar under en kortare tid, vilket jag inte ens förstår varför jag sålde.

Då till saken.

Tänkte då starta upp ett 112L som jag haft till sötvatten innan.

Hade tänk mig något sådanthär:

2* Aquabee UP 500L/h (Kanske Tom Aquabee UP 1000L/h?)

1* Fluval 3 700l/h

Och till belysningen, jag tänkte att det är bättre att sattsa på MH direkt.

Kan det räcka med en på ca 400W + några T8 rör? Har inte tänkt ge mig på några svåra koraller. Om jag skulle vilja utveckla hobbyn, skulle jag nog byta kar istället.

Och till detta så mycket levande sten som går att få i utan att det ser dumt ut.

10-20kg?

Som djur skulle det nog vara några räkor och sniglar.

MÖJLIGTVIS någon gobby eller clownfisk.

Något som skulle kunna vara möjligt?

Mvh/Simon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 400Wattare omvandlar ditt 112Literskar till en bouillabaisse.

T5or räcker säkert, eller en 150Wattare.

Räkna ungefär 1W/L. Då klarar man sig ganska så länge (naturligtvis beroende på korall).

*Edit MH eller T5, T8 spelar ingen större roll, det är watten som räknas.

Det är lättare (läs billigare) att laborera med kelvin med lysrör än MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ett onödigt stort vattenflöde att öppna med. Tumregeln är minst 10 omsättningar per timme, gärna mer men 50 kanske är overkill. Känner inte till dina pumpar men minst en pump med filterhus kan vara bra att ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som bra drag i det men om du enbart skall ha mjukisar kanske du inte behöver det. Men jag vill ju inte tro att det inte skulle vara bra med mycket cirkulation. Det blir ju mer som att du ökar på akvariumets volym för eventuella fiskar vid högre strömmar och om du blir sugen på LPS eller SPS kan det vara bra.

Själv kör jag en 12000l/h och en 7500l/h i huvudkaret på 240l plus cirkulationen från sumpen 2400l/h.

Men vad vet jag, är också nybörjare inom salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag vill ju inte tro att det inte skulle vara bra med mycket cirkulation. .

Men man vil ju heller inte att skivanemonerna skall se ut som vinkande xenior ;)

Alternativt bygg ut cirkulationen efter hand när revet tagit form och invånarna sätts i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men man vil ju heller inte att skivanemonerna skall se ut som vinkande xenior ;)

Alternativt bygg ut cirkulationen efter hand när revet tagit form och invånarna sätts i.

Helt enig har fått riktat om x antal gåmger för att slippa det:skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 400Wattare omvandlar ditt 112Literskar till en bouillabaisse.

haha :)

400w på 112l blir nog sjukt varmt... kolla på tyska och engelska e-bay, där säljs det mycket t5-armaturer blir bra priser. mindre värme och du kan experimentera mer med ljuset.

Kanske ett onödigt stort vattenflöde att öppna med. Tumregeln är minst 10 omsättningar per timme, gärna mer men 50 kanske är overkill. Känner inte till dina pumpar men minst en pump med filterhus kan vara bra att ha.

han skrev:

2* Aquabee UP 500L/h (Kanske Tom Aquabee UP 1000L/h?)

1* Fluval 3 700l/h

vilket i mina ögon låter alldeles lagomt.. jag hade ungefär 2500l/h i mitt 100l och det var perfekt.

Själv kör jag en 12000l/h och en 7500l/h i huvudkaret på 240l plus cirkulationen från sumpen 2400l/h.

jäklar.. DET var bra drag.. jag har 2x7000l/h (som pendlar mellan 60-100%) och en 3000l/h i min burk på 360l :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Innan mitt nuvarande 105L nano hade jag ett 112L, i vilket jag hade endast 2st T8-rör och 3st Maxijet-1000. Tycker dock att MJ1000 var lite väl i överkant, dom små stackars firrarna blev rätt snabbt tryckt upp i ett hörn bland all LS, samt koraller hade rätt svårt att rota sig till en början.

Kan tänka mig att 2st Korallia (någon mindre modell) skulle vara finfin. Budget-varianten är att kapa utloppsröret på MJ1000 eller kanske t.o.m MJ750, för att få ett bredare utblås.

400W ljus över ett sånt litet kar är många gånger overkill. Förutom värmeproblem så kan det vara rätt svårt att hitta koraller som är tuffa nog för sån ljuseffekt på en sån liten yta.

Är det "glittret" du vill åt - hitta en 70W MH-armatur att hänga över karet. 150W är kanske maximum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha :)

han skrev:

2* Aquabee UP 500L/h (Kanske Tom Aquabee UP 1000L/h?)

1* Fluval 3 700l/h

vilket i mina ögon låter alldeles lagomt.. jag hade ungefär 2500l/h i mitt 100l och det var perfekt.

Det är ju iof rätt stor skillnad på 2500l/h till 100l och 4700l/h till 112l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju iof rätt stor skillnad på 2500l/h till 100l och 4700l/h till 112l.

jag förstår inte hur du räknar? han skriver:

2* Aquabee UP 500L/h (Kanske Tom Aquabee UP 1000L/h?)

1* Fluval 3 700l/h

Vilket blir med första alternativet: 500+500+700=1700l/h

andra alternativet: 1000+1000+700=2700l/h

hur får du det till 4700?

edit: nu kom jag på... det är alltså inte "fluval 3700l/h" utan pumpen heter fluval 3 och pumpar 700l/h :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag förstår inte hur du räknar? han skriver:

2* Aquabee UP 500L/h (Kanske Tom Aquabee UP 1000L/h?)

1* Fluval 3 700l/h

Vilket blir med första alternativet: 500+500+700=1700l/h

andra alternativet: 1000+1000+700=2700l/h

hur får du det till 4700?

edit: nu kom jag på... det är alltså inte "fluval 3700l/h" utan pumpen heter fluval 3 och pumpar 700l/h :P

Ja då blir det ju genast lite rimligare flöde! :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...